Telegraful Roman, 1909 (Anul 57, nr. 1-142)

1909-09-19 / nr. 101

Nr. 101 ABONAMENTUL. Pentru Sibiiu pe an 14 C., 6 luni 7 C., 3 luni 3 C. 60 fii. Pentru monarhie pe an 16 C., 6 luni 8 C., 8 luni 4 C. Pentru străinătate pe an 24 C., 6 luni 12 C., 3 luni 6 C. Sibiiu, Sâmbătă 19 Septemvrie (2 Octomvrie) 1909. Anul LVII. Apare Marița, Joia și Sâmbăta. Abonamentele și inserțivoile « «e »diesen Marinistrației tipografiei »rodiecexaise, Sibiiu, str. Măcelarilor 4. Corespondențele sa se adreseze Redacției „Telegrafului Roate“, strada măcelarilor nr. 48. Epistole nefrancate se refuză. Articoli nepublicați nu se înapoiază. INSERȚIUNIL1. Pentru odată 14 fii., — de două ori 24 fii., — de trei ori 80 Si rândul cu litere gsmaond. Partid moderat român. Sibiiu. 1 Oktomvrie n. Suntem datori să comunicăm cetitorilor ziarului nostru un eveniment politic, care a provocat zilele trecute mare fierbere și frământare sufletească, nu numai printre Românii din statul ungar și cei din regatul vecin, ci chiar și prin cercurile politice de la Viena, ori poate că mai ales printre acestea din urmă. Pe cale rămasă până acum încă nestabilită, redacțiunea ziarului vienez „Reichspost“ a ajuns în posesiunea unui memorand, pe care așa numiții Români moderați din patria aceasta l-ar fi adresat fruntașilor din partidul independist, în scopul, ca să-i înduplece să le sprijinească acțiunea ce o vor începe pentru a înjgheba un nou partid românesc în Ungaria, care va lua lupta cu partidul național român și va căuta să scoată din dietă pe toți deputații naționaliști români, înlocuindu-i cu moderați, ori cu deputați maghiari, dar binevoitori Românilor. In acest memorand moderații cer de la fruntașii partidului independist maghiar sprijin, nu numai moral, ci mai ales material, pentru ca să poată purta lupta cu succes în contra „ultraiștilor“. In schimb fac promisiuni solemne, că vor căuta să bage pe Români în apele kossuthismului. Ziarul „Reichspost“ a publicat memorandul în întregime, susținând, că e absolut autentic, și și-a făcut comentariile, dictate de îngrijirea, că ce va fi de monarhie și de dinastie, dacă și credinciosul popor român din Ungaria trece în tabăra kossuthiștilor și se lapădă de Viena, iar ziarele noastre l'au pus să ghicească pe autorul acestui memorand, și au ajuns la conclusia, că nu poate să fie altul decât numai dl Dr. Emil Babeș, cunoscutul împăciuitor al Românilor cu Ungurii. Domnul Babeș a desmințit însă imediat știrea, în ziarele maghiare din capitală, și a negat, că memorandul ar fi al său, iar pentru ca lumea să se convingă, că dânsul are alte vederi și planuri cu privire la înființarea partidului moderat român din Ungaria, și-a publicat în foile maghiare din Budapesta proiectul său propriu de program politic, menit să fie supus unei desbateri în conferența, care se va convoca din partea c sale atunci când terenul va fi bine pregătit pentru înființarea noului partid. Am confruntat în mod minuțios cele cuprinse în memorandul dat la lumină din partea ziarului „Reichspost“ dela Viena și cele ce le conține programul politic moderat al domnului Babeș, și am făcut constatarea, că au și idei comune, dar au și idei de însemnată deosebire. E greu deci a spune, dacă sunt eșite din unul și acelaș condeiu, ori apoi sunt acte deosebite, independente unul de altul. Dar presupunerea unora dintre confrați, căcil Babeș numai după ce s’a văzut demascat în coloanele ziarului „Reichspost“ a compus al doilea program, mai favorabil Românilor, și l-a dat publicității, suntem în măsură a o combate noi înșine, cari am avut cunoștință despre programul dlui Babeș, și am avut în mână un exemplar din el, cu 2 — 3 săptămâni înainte de a se publica memorandul din întrebare în ziarul „Reichspost!“ Combinația aceasta e deci greșită. Și nu știm dacă putem să dăm crezământ și afirmării pe care o face „Keleti Értesiteu, că autorii memorandului ar fi domnii grupați în jurul „ Gazetei de Dumineca cari în înțelegere cu deputatul Șimleului, Ugron Gábor, ar fi pus la cale compunerea și împărțirea lui printre corifeii partidului kossuthist. Dacă s’ar adeveri știrea, ea ar însemna moartea morală, atât a ziarului numit, cât și a celor ce-l conduc. Vom publica și noi, atât memorandul apărut în ziarul vienez și reprodus de toate ziarele române, cât și programul moderat al dlui Babeș, — pentru că deocamdată el este numai al dsale, fiindcă nici o întrunire publică de Români nu l-a acceptat încă de al său, — ca și cetitorii noștri să le poată studia și confronta, pentru a-și croi judecata asupra lor. Și credem, că judecata cetitorilor noștri va fi identică cu judecata noastră, care e următoarea: Memorandul e o perfidie, un act de tradare de neam, cu al cărui conținut nu poate să se identifice nici un Român cinstit. Programul dlui Babeș e însă discutabil, și după unele modificări, prin cari ar trebui să treacă, credem că ar putea fi acceptat de toți Românii din statul ungar. Pentru că punctul nostru de vedere acesta este: Să nu se facă desbinare, să nu ne împărțim în două partide, numai pentru ca să luptăm unii în contra altora, și pentru a ne scoate unii pe alții din parlament, spre bucuria altora. Dar și așa cum e programul domnului Babeș, se poate că se vor afla Români cari să-l subscrie, firește, numai pentru ca să se convingă și ei în timpul cel mai scurt, că nu-și ajung scopul pe care-l urmăresc, din simplul motiv, că politica maghiară încă nu vrea să știe nimica de vre-un partid român, nici moderat, nici nemoderat, după ce după vederile ei, gruparea cetățenilor în corporațiuni politice, după naționalități, nu e admisibilă, și e chiar contrară intereselor statului. De aceea, ziarul „Budapesti Hirlap“, cel mai de seamă dintre organele maghiare de publicitate, spunea într’un articol în care să ocupa cu programul dlui Babeș rapt ales, că nici un Maghiar nu poate să primească programul cu simpatie. Iar alt ziar maghiar, care stă aproape de guvern, „Magyar Hirlap“, scria în una din zilele trecute cu privire la acest program următoarele : „ . . . Esența nu e aceea, ca pretensiunile întrucât sunt moderate, ori exagerate. Esența e aceea, că în înțeles de drept public nu recunoaștem naționalitate, ca unitate politică. Partidul nou vine deci în conflict cu această temă fundamentală a statului național, când își ia caracterul de partid român naționalist, în titlu și în pretensiunile din program. Din punctul de vedere al statului național ne este contrară concepția representată prin această formă de organisare. Statul național respectează drepturile individului, drepturile cetățeanului de limbă străină, pe cari i le garantează legea cu privire la limbă, neam și credință religioasă. . . Nu există însă drepturi pe seama naționalității, căci numai pe seama singuraticilor cetățeni au fost garantate drepturi în lege, nu și pe seama unităților politice“... Fiind deci astăzi în general concepția aceasta dominantă în politica maghiară, cu drept cuvânt se vor întreba Românii, că ce rost are tocmai acum înjghebarea unui partid moderat român? Dăm acum memorandul, care are cuprinsul următor, iar în numărul viitor vom da programul dlui Babeș. Memoria. Istoria ne învață, că atunci când o națiune trăiește în împrejurări vitrege, dacă fiii ei se înțeleg între dânșii și lucrează cu devotament spre binele patriei, ei sunt fericiți și mulțumiți, și fac progrese economice. Din nefericire, pe locuitorii de diferite limbi îi desparte o discordie, care în vremea din urmă să mărește din ce în ce. Noi cari trăim în mijlocul poporului și cunoaștem stările naționale din regiunea noastră, simțim față de această discordie o durere sincer patriotică, și ținta și lupta noastră se îndreaptă într’acolo, ca să punem capăt acestei situații și să stabilim concordia fră Știm că în tabăra naționalităților sămânța discordiei a fost fecundată de o mână nevăzută, în loc de a o fi nimicit. Ne-am încredințat și despre faptul, că prin aceeași mână nevăzută s’au deșteptat în sânul naționalităților dorinți și cereri exagerate, cari ar putea și s’ar dori să devie ucigașele constituției noastre milenare, libertății noastre străvechi și patriei noastre. Noi însă, cari suntem fii credincioși ai patriei noastre și membrii națiunii maghiare unitare și idivizibile, nu trebue să contribuim, ca constituția și libertatea patriei noastre să fie slăbite și nimicite, pentru că patria este și pentru noi un tezaur comun, tot așa de prețios ca și pentru orice Maghiar de rasă, imigrat odată cu Árpád, și datoria noastră patriotică ne impune să trăim pentru dânsa și cu dânsa, iar când trebuința va cere să murim pentru dânsa. Noi, cari deși ne ridicăm ca respectători ai constituției patriei și ca membri ai națiunii maghiare, din punct de vedere al limbii materne suntem totuși cetățeni de limbă română, n’avem nici un fel de legături cu ultraiștii și nu împărtășim vederile lor. Nu dorim să servim, împreună cu dânșii, aceluiaș scop politic. Noi, fiii acestei patrii, oferim serviciile noastre devotate și colaborarea noastră frățească partidului independent și scossuthist, ale cărui principii noi le adoptăm ca program al nostru, pe temeiul căruia și cu ajutorul conducătorilor partidului independist și kossuthist dorim și avem de gând să întemeiem un partid politic român moderat. Seriozitatea lucrului, dar și gravitatea împrejurărilor actuale, ca și cumințenia politică ne impun pentru moment datoria imperioasă, că deși acceptăm principiile politice ale partidului independist, totuși să formăm un partid deosebit și deocamdată să nu fuzionăm complect cu partidul independist, ci să pornim într’un cadru independent, căci dacă am face om pe acum, în mod neacoperit, ultraiștii naționaliști, cari și așa vor porni în contra noastră lupta cea mai aprigă, ar primejdui succesul nostru politic și ar smulge fără de vreme influenții noastre aceea massă mare, pe care contăm în mod absolut și sigur, prezintându-ne ca trădători ai tradițiunii. Aceasta mi-ar pune în primejdie succesul politic și l-ar face cu neputință chiar și pentru viitor. Dorim, cu șansa sigură a succesului , ca împreună cu bărbații proprii pentru asta, însuflețiți de aceleași sentimente ca și noi și împinși de aceleași gânduri, să pregătim terenul în marile masse ale poporului român, pe temeiul principiilor și intențiilor sus arătate, și începem lupta în contra ultraiștilor, pe față și bărbătește — cum ne este datoria patriotică — și chiar în parlament. Dar ca s’o putem face, avem nevoie neapărată, atât de ajutorul moral al partidului independist, cât și de un anume sprijin material din partea guvernului coaliției. In această acțiune politică trebuie să atragem în primul rând pe advocați, preoți și învățători, pe proprietarii de pământ și tinerimea universitară. Ca să atingem această țintă trebue să străbatem în două rânduri părțile locuite de Români și centrele lor mai mari, să vorbim confidențial cu conducătorii respectivi, să ne înțelegem asupra tacticii de urmat, și după aceea — cu consimțământul partidului independist — să aducem în mod public la cunoștința țării proclamația partidului nostru politic. Preparativele pentru acest program de partid pot fi sprijinite numai pe calea gazetelor, și pentru aceasta trebuie agitat în permanență. In acest scop e nevoie, ca noul partid moderat românesc să dispute de ziarele politice respective, dintre care un număr de exemplare să se poată distribui gratis celor mai săraci dintre preoți, învățători și proprietari. întemeierea partidului moderat și popularizarea lui depinde iarăși de sprijinirea lui materială.• Acestea sunt principiile cele mai de seamă, cari ne pun în putința de a oferi toată colaborarea noastră partidului kossuthist și al independenței țării, în limitele pe cari le acordă legea desvoltării noastre naționale. De aceea rugăm, ca în această privință să se discute în comitetul partidului independent și să se ia o deriziune. Dacă partidul independent dorește să se realizeze propunerile noastre, ne angajăm să le împlinim cu tot devotamentul și cu sincer patriotism. Dorim să relevăm de pe acuma, că pe baza unei înțelegeri reciproce noi numai atunci putem lucra și obținea un rezultat, dacă înțelegerea noastră asupra propunerilor pe facem își va păstra în mod absolut caracterul secret, căci altfel ultraiștii ar face dinainte imposibilă activitatea și creditul politic al persoanelor noastre, stigmatizându-ne ca trădători ai poporului nostru, încă înainte de a fi putut începe activitatea noastră și de a câștiga vreun succes. Acestea sunt în general principiile principale ale programului nostru. Detailarea precisă a sa urmează — fiind vorba aici de chestii politice speciale — în cele de mai la vale. I. Orice mișcare de organizare a noului partid, ori în legătură cu el, pornește din Șimleu, și va fi condusă de acolo. Aceasta este absolut necesar, pentru că președintele partidului național român își are acolo reședința. Trebuie deci, dacă va fi nevoie, să începem lupta și contra lui. Dar și astfel massa poporului condusă de preoți și învățători prezintă acolo posibilitate sigură de succes. II. Organizarea se face in absolut secret, și noi vom conduce exclusiv toată mișcarea, împreună cu acei bărbați, pe cari îi vom alege noi. In orice caz confidenții