Telegraful Român, 1922 (Anul 71, nr. 1-101)

1922-10-14 / nr. 77

4 Piese, brodate pe muzică melodioasă, interpretate cu îndemânare de multe voci simpatice și de o bună orchestră, completează repertoriul trupei, captând auditorul seară de seară In curând vor debuta celebrități artistice din străinătate. țiunt Constituția bolșevică. Sub titlul Consideraasupra constiuției bolșevice, dl Florin Sion a publicat (în edit. Sinta) un studiu despre mechanismul constitui al Rusiei, temeiul legilor și decretelor taurte de comuniștii ruși. Puterea supremă a republicei o are Congresul național (mai potrivit internațional) al sovietelor. Fecare unitate comunală sau profesională are un soviet, din care se recrutează un soviet mai mx dar cu drepturi mai mari; d’asupra tuturora stă Congresul (cu dictatorul său, despre care în teorie nu se vorbește, cu atât mai vârtos în practică). Forma de stat a Rusiei de astăzi este cu totul neprecisă: nu e nici stat unitar, nici stat federal, ci o formă care prin distrugerea legăturilor ființei de stat organic și legal voește c să întruchipeze cândva societatea comunistă a viitorului». Puterea legiuitoare se manifestă în decrete și ordonanțe date de soviete, care dețin și puterea executivă. Puterea judecătorească se exercită prin tribunale revoluționare; neînțelegerile intre patroni și lucrători se judecă de asociațiile profesionale și comisariatul muncii. Drept electoral au numai cetățenii cari își câștigă existența «prin lucrări producative și utile corpului social»; sânt excluși de la vot cei ce sânt salariați în serviciu, precum și preoți și călugării. Majoratul pentru ambele sexe cu drepturi egale, e fixat la 18 ani Bolșevismul nu este decât o amestecătură de învățături socialiste cu anarhiste. In disordinea socală din Rusia de astăzi se pregătește, după comuniști, drumul spre idealul viitorului. Când va sosi acest viitor, aceasta n’o poate ști nici dictatorul de astăzi, Lenin, care se mângăe însă cu nădejdea. î Teatrul orasului Sibolu. Drector: W. Popp In 13 Octomvrie: Țăranul vesel, operetă in 3 acte. In 14 Oct.: Otello, tragedie în 5 acte de Shakespeare. începutul la ora 71, seara :----- Nr. 2477/1922 (183)1—3 Concurs din oficiu Pentru parohia vacantă Jac, cu filiile Bred și Romita, în tractul Unguraș prin aceasta se escrie concurs cu termin de 30 zile. Retribuțiunile sânt cele fasionate în coala B. și salariul de la stat. Concurenții sânt obligați a se prezenta în parohie și a satisface prescriselor legale. Cererile de concurs se vor înainta în terminul de mai sus consistorului diecezan din Cluj, Cluj, din ședința consistorului ca senat bisericesc ținută la 5/18 August 1922. Consistoriul eparhial ort.rom. Nicolae Ivan episcop Nr. 146/1922 (1841—3 Concurs repetit Pentru întregirea parohiei de cl II Bedeleu, tractul Lupșa, se escrie prin aceasta concurs nou în termin de 30 zile dela prima publicare în «Telegraful Român». Emolumentele sânt: a) Salar legal dela stat statorit în temeiul coalei B. și a cualificației; b) locuință în casele parohiale, c) lemne aduse la locuință din pădurile comunale după trebuință, rit,pășunat, zile de lucru și ferdela de bucate, e) porțiunea canonică de 16 cară de fân, f) stolele urcate conform vremii de azi. Concursele înzestrate cu documentele cerute se vor trimite oficiului protopresc al Lupșei, iar concurenții se vor prezenta in comună cu observarea prescriselor regulamentare pentru a satisface îndatoririlor obișnuite. Baia de Arieș, 26 Mai 1922. Oficiul protopresc. în înțelegere cu comitetul parohial. Vasile Gan protopop Redactor responsabil: Dr. George Proca. TELEGRAFUL ROMAN (185) 1-3 I Nr. 200/1922 Concurs Pentru ocuparea parohiei de clasa I-a Ibănești pădure, protopresbiteratul Reghinului, se publică concurs cu termin de 30 zile de la prima apariție in «Telegraful Român». Beneficiile împreunate cu acest post sânt salarul de la stat și eventualele gradații și indemnitate de scumpete după detragerea venitelor statorite In coala B. pentru congrus. Concurenții vor inainta cererile de concurs instruite conform normelor In vigoare subsemnatului oficiu protopresbiteral în terminul f xat, iar pentru a se face cunoscuți poporului se vor prezenta în vre-o Duminecă ori sărbătoare la biserică spre a cânta ori a celebra și predica observând dispozțiile art. 33 din Regulamentul pentru parohii. Reghin, 15 Maiu 1922. Oficiul protopresbiteral ort. al Reghinului Vasilie Duma protopop." Nr. 576/1922 (182) 1-3 Concurs repetit Pentru întregirea parohiei de clasa III Boroșneul mic tractul Oituzului devenită vacantă, se publică concurs cu 30 zile de la prima publicare în «Telegraful Român». Emolumentele sânt cele fasionate pentru întregirea dela stat în coala B. Concurenții au să trimită cererile instrute cu observarea normelor în vigoare în terminul arătat subsemnatului ofciu protopopesc, și până în 8 zile înainte de alegere după prealabila recunoștințare a protopopului să se prezinte înaintea alegătorilor pentru a cânta, respect, a oficia și cuvânta. Intorsura Buzăului, 6/X 1922. Oficiul protopopesc ort. al tractului Oituzului în înțelegere cu comitetul parohial. George Aeagovicin üeagoesea adm. ppesc. 5 < Nr. 26/1922 prot. Concurs Pentru ocuparea postului de protopresbiter al tractului Murăș Ludoș, înființat prin concluzul Sinodului diecezan Nr. 66/922, se publică concurs cu termin de 30 zile de la prima publicare în «Telegraful Român». Emolumentele împreunate cu acest post sânt: 1. Până la devenirea în vacanță a parohiei protopresbterale Murăș Ludoș, venitele din aceea parohe în care se va stabili, ori este stabilit parohul, care a fi ales și numit de protopop. 2. Dotația protopresbiterală dela stat și de fondul general administrativ al Consistorului diecezan. 3 Retribuția din fondul protopopesc al tractului, alimentat din contribuție dela parohii. 4. Taxele legale dela vizitațiunile canonice., Concurenții îndreptățiți conform concluzului congresual din anul 1888 Nr. prot. 111, să-și înainteze cererile înzestrate cu documentele cerute, in terminul arătat mai sus, Veneratului ConTstor diecezan în Cluj. Murăș Ludoș, din ședința comitetului rotopresbiteral, țiută la 4 Septemvrie 1922. Petru Sâhărghiteanu Romul Popa notar, preș. comit. prot. Nr. 3007/1922 Plen. «Aprobat» Cluj, din ședința plenară ținută la 5 Oct. 1922. Nicolae Ivan Episcop. (181) 2-3 La Librăria arhidiecezană se află de vânzare: raior. Ioan Lupaș, profesor universitar și membru al Acad. române de A VIZBAICI CEST 11 ASA FILIALA - SIBIU A MUTAT Piața Regele Ferdinand Nr. 14 unde s’a aranjat modernui corespunzător situației sale Hi © S In Strada Cisnădiei Nr. 7 II stotel in Strada Turnului Nr. 339 ng mo-sc are ,birou.xi și cassa. Exclusiv în Piața Regele Ferdinand Nr. 14 se primesc de acum înainte Depuneri pe libel cu 5’l*°|. si 61. netto Darea dupa interese .o plattește institutul Schimb de dolari și alte valute totdeauna cu cele mai curante cursuri cu birourile sale în (175) 3-6 Editura și tiparul tipografiei arhidiecezane,