Timpul, ianuarie 1893 (nr. 1-23)

1893-01-15 / nr. 10

No. 10 ....— Cutremur în Italia Ni se depeșează din Roma cu data de ora 13 (25) Ianuarie: S’a simțit o sguduitură de cutremur de pământ la 1 după amiazi la Roma, Neapole și în provinciile meridionale. FELURIMI încălțăminte cu călcâie elastice.— Lovirea pământului cu călcâiul comunică omului o vibrațiune a corpului întreg și în special a encefalului ceea ce, după marșuri îndelungate, pricinuește dureri de cap penibile. Omul obosit caută să micșoreze această ciocnire dureroasă, plecând corpul, tîrînd picioarele și preferind a umbla pe marginea drumului, pe iarbă. Isbirea călcâiului de pământ e așadar un factor serios în elementul complex numit «oboseală». Un medic militar francez, d. H. I. A. Colin a încercat : 1. a neutraliza printr’un calcâiu de cauciuc sguduirea prea simțită a organelor ; 2. a înmagazina prin compresiunea cauciucului forța care se sterilizează in ciocnirea călcâiului și a o utiliza pentru progresiune, in momentul în care călcâiul se detașează de pământ, în același chip în care velocipedistul evită o scuturătură insuportabilă și își sporește iuțeala înfășurând roatele biciclului într-o coroană de cauciuc. La Revue d'Hygibie observă că ideia e justă și comparația ingenioasă. Autorul propune a se folosi călcâiul întreg de cauciuc, care ar fi durabil și de un preț moderat. Se poate obține deja un bun rezultat scoțându-se, din interiorul călcâiului, un disc central de 4 cm. lărgime și de 2—8 cm. grosime. Această cavitate interioară în călcâiu se umple cu un disc de cauciuc de aceași dimensiune, a cărui față superioară ese puțin tet afară și pe care se sprijinește direct pielea călcâiului. Un Pompei american. Anul 1893 se vede că trebuie să fie pentru americani cu orice preț anul tuturor atracțiunilor. Nu-și refuză nici una. Și astfel, în momentul psicologic au descoperit lângă Santiago de Los Caballeros și — un oraș îngropat la poalele unui vulcan, și aceasta — bizară coincidență — într’un loc deja de mult cunoscut sub numele de Pompeya. Americanii, în descoperirea orașului lor mort, au mers cu imitația până la plagiat. Astfel, în urma săpărilor dirijate de proprietarul terenurilor, don Manuel Alvarado, s-au scos la iveală schelete care, întocmai ca și cele pompeiane (fără y), și-au conservat de veacuri atitudinea luată în momentul morții. La picioarele lor s’au găsit o mulțime de sucuri, ciocane, cuțite, etc., care toate trebuie să dateze din cea mai veche antichitate. Ca și la Pompei în Europa, cataclismul care a pricinuit ruina Pompeyei, s’ar datori unei erupțiuni plutoiene. Nu mai lipsește, în adevăr, decât să se descopere că și vulcanul, care a produs catastrofa, se numia de multă vreme Vestiv UTERE — ARTE — SCIINȚE O societate de romancieri. — E vorba,—spune le Figaro,— de crearea unei societăți a romancierilor francezi. Un comitet de organizare s’a instituit și a primit până acum mai bine de șasezeci de adesiuni, printre care ale d-lor Edmond de Goncourt, Emile Zola, Alfonse Daudet, etc. INFORMATIUNI D. L. Catargiu a lucrat azi cu M. S. Regele. Ni se telegrafiază din Paris cu data de 13 (25) Ianuarie, D. Crețulescu a remis d-lui Carnot scrisoarea regelui Carol, prin care îi notifică căsătoria Prințului Moștenitor al României. Consiliul de miniștri a autorizat pe d. C. Olănescu, ministrul lucrărilor publice, să depună pe biuroul Camerei proiectul de lege pentru drumuri. D. P. Carp va supune Luni aprobării M. S. Regelui regulamentul pentru exploatarea minelor de petrol din țară. Iată o știre care va produce oarecare sensațiune. Există bănueli că faimosul Arton, pe care -l caută poliția franceză prin toate țările din lume, ar fi fost descoperit la Iași. Până în acest moment nu putem ști nimic pozitiv în această privință și nu facem decât să înregistrăm un zgomot. Dar ceea ce putem spune, este că d. prim-procuror]Paraschivescu a plecat aseară cu trenul de 9 ore, la Iași, însoțit de doui agenți ai siguranței din Paris. Dacă Arlon e în Iași, atunci până la această oră trebuie să fie chiar arestat. Alegerile de delegați pentru colegiul al treilea de Ilfov au început azi și se fac în cea mai mare liniște. Concursul pentru ocuparea catedrei de medicină operatorie de la facultatea de medicină din Iași va începe mâine dinaintea juriului facultăței de medicină din Capitală. Juriul se compune din d-nii d-ri: Drăghiescu, Petrini-Paul, Măldărescu, Demostene, Sculi, Alexianu, sub prezidenția d-lui Zaharia Petrescu. Candidați sunt d-nii d-ri Bianu și Zamfirescu. Reușita listei conservatoare la Galați a zăpăcit se vede pe d-nii opozanți, cari nu pot să explice succesul ei. Căci iată ce scrie Românul cu privire la acuzațiunile de ingerințe ce se fac în contra administrației conservatoare din Galați: Alegerile s’au petrecut în mare liniște, dar ingerințele au fost duse până la extrem. Dacă alegerile s’au petrecut în mare liniște, cum ingerințele au fost duse la extrem, iubiți confrați ? Mâine, 15 Ianuarie, începe dinaintea juriului facultăței de științe din Iași, compus din d-nii profesori Poni, Glimescu, Obreja, Ralet, Cosmovici și d-nii Hepites și Stravolca, delegații ministerului de instrucție, concursul pentru ocuparea catedrei de fisică moleculară de la facultatea de științe din Capitală. Candidați sunt d-nii Hurmuzescu și Miculescu. PETRECERILE ZILEI Teatrul Național. Astăzi, Joui, 14 Ianuarie, pentru a doua oară Renegatul, melopeă dramatică în 3 acte, în versuri, de Mircea C. Dimitriade, muzica de d. G. Dimitrescu , în actul I-ln balet , Danțul Almeelor compus de d-nul Melzagora Gesare. Spectacolul va începe cu Dădaca lui Petrică, comedie într’un act, localizată după Marc Michel și Labiche. Balul Gutenberg. — Sâmbătă, 23 Ianuarie, se va da în sala Băilor Eforiei balul societăței «Gutenberg». Circul Sidoli. — Reprezintație în fiecare seară. Sala băilor Eforiei. — Luni, 18 Ianuarie, mare serbare de carnaval. Bal mascat à la Mabille. Petrecere excepțională. Abonamentele valabile. Intrarea 3 lei. A TREIA EDIȚIE TELEGRAME Afacerea băncilor italiane. — Alianța întreită Roma, 25 Ianuarie. Cariera. S’au prezintat șapte întrebări și opt interpelări în privința afacerii băncilor. D. Giolitti declară că guvernul vrea cea mai mare lumină; el propune amânarea discuțiunei pe mâine. Camera aprobă. Președintele comunică că s-au anunțat numeroase întrebări și interpelări,mai cu seamă a d-lui Lucifero, în privința aprecierilor d-lui de Gaprivi în comisiunea militară, relative la situațiunea Italiei in tripla alianță, din punctul de vedere politic, financiar și militar. Situația d-lui Mohrenheim sdruncinată Petersburg, 25 Ianuarie. Situațiunea d-lui Mohrenheim e considerată ca sdruncinată in mod serios ; se crede că va fi rechemat in curând. Cholera Halle, 25 Ianuarie. La Nietleben au fost in cele 24 ore 13 cazuri noul de holeră ; printre persoanele atinse e și un doctor. Italienii în Brazilia Roma, 26 Ianuarie. Agenția Stefani anunță că din cauza tratărilor barbare încercate de supușii italieni din provincia Rio Grande și a asasinatului mai multora dintre ei, ministrul Italiei la Rio-de Janiero a primit ordinul să informeze guvernul brasilian că guvernul italian așteaptă o satisfacție repede ; în caz contrar, el se va vedea obligat să ia maosuri în raport cu gravitatea împrejurărilor. Universitate închisă Neapole, 26 Ianuarie. Din cauza actelor de nedesciplină ale Studenților, Universitatea a fost închisă. Știri din Spania Madrid, 26 Ianuarie. D. Ridgeway a sosit și va rămâne aici până Vineri. Se asigură că Spania e hotărîtă să ia TIMPUL 16 IANUARIE creze în înțelegere cu Franța in chestiunea Marocului. Starea sănătății ducesei de Montpensier s-a agravat. Corpurile legiuitoare «EINA.ren». Ședința de la 14 ianuarie Prezenți 78 senatori. După citirea procesului-verbal al ședinței trecute, Senatul trece în secțiuni. CAMERA Ședința de la 14 Ianuarie Ședința se deschide la ora 2 fără 10 sub președința d-lui general Manu cu 95 deputați prezenți. Se recunoaște calitatea de cetățean d-lor Constantin Steriu și Ion Orășescu ; se votează indigenatul d-lui Caragea. D- ministru Olănescu depune un proiect pentru modificarea legii drumurilor. D. Dimitrescu-Mirea citește proiectul de lege pentru modificarea legii din 1 Aprilie 1885 pentru combaterea filoxerei. Proiectul se primește fără discuție. La 3 ore fără un sfert, Camera trece în secțiuni și ședința se ridică. ȘTIRI JUDICIARE Procesul d-nei Alexianu va veni înaintea Curții de apel în ziua de 18 ale lunei curente.* Azi a început înaintea secțiunea întâia a tribunalului de Ilfov acțiunea intentată d-lui Blumenfeld de către societatea de petrol. Tribunalul era compus din dd. Dâmboviceanu, ca președinte, Naumescu și Mavius, ca membri. Fotoliul ministerului public îl ocupa de procuror Crăsnaru. Acuzatul era asistat de d-nii avocați Eug. Stătescu, Gr. Peucescu, T. Maiorescu, G. Paladi, M. Forfidde și Andronescu. Societatea de petrol era reprezintată prin d-nii I. Lahovari, Pake Protopopescu și V. Lascar. Se dă cetire ordonanței d-lui judecător de instrucție și apoi se începe interogatoriul d-lui Blumenfeld, care continuă la orele 5 și jumătate. Desbaterile vor dura probabil două zile. D. I. Haracopol a fost numit pe ziua de 1 Ianuarie căpitan de vapor pe lângă direcția de exploatare a liniei Constanța- Cernavoda. ULTIME INFORMAȚII de 19 Ianuarie și 2 Februarie st. v. două mari serate, la care vor fi Invitați corpul diplomatic, membrii Parlamentului și elita societatei Bucureștene. Se așteaptă sosirea d-lui D. Sturdza pentru ca comitetul partidului liberal să se ocupe cu chestiunea retragerea minoritarii din Cameră. D. Emu Bâlteanu candidează ca independent la colegiul al treilea de deputați de Ilfov. Guvernul francez a pus o recompensă de 50.000 lei pentru acela care va denunța domiciliul actual al lui Arton,sau care-l va prinde. D. Al. Chibici-Râvneanu, actual șef de biuron în serviciul contencios al direcțiune! căilor ferate, a fost numit avocat al acelei direcțiuni. Felicitări pe amicul nostru d. Chibici-Râvneanu pentru această înaintare. ȘTIRI MĂRUNTE Mâine, Vineri, la ora 1 p. m., Academia va ține o ședință publică în localul ei din calea Victoriei 135. D. Gr. G. Tocilescu va citi un memoriu despre principatul Iașilor, iar d. D. C. Olănescu o odă închinată Domniței Maria. Zilele acestea s’au terminat în Paris examenele de internat în spitale. Dintre Români au reușit tinerii Tomescu (Tomas) ca intern titular și Anghelescu intern provizoriu. Se știe că aceste examene sunt cele mai grele de trecut, de aceea ne grăbim a trimete tinerilor noștri compatrioți felicitările noastre. D. inginer G. M. Scutari, actual subinspector de tracțiune în serviciul căilor ferate, a fost înaintat inspector. Comisiunea de pe lângă școala națională de poduri și șosele instituită prin decretul din 1890 pentru examinarea diplomelor date de școalele de inginerie din străinătate se compune din d-nii ingineri C. Sturdza, I. B. Cantacuzin, T. Dragu, C.Manescu, M. Râmniceanu, A. Saligny și C. Sinescu. S’a deschis și linia Buzău-Brăila. Singura linie ferată închisă este București-Ciulnița. Această linie este înămolită cu zăpadă între Fundulea și Lehliu. Comunicațianea ca Călărașii, Slobozia și Constanța se face prin Buzeu-Faurel-Fetești. MAGAZINUL DE Bijouterie, Horologerie și Argintărie G. O. NICOLAU Calea Victorie SO foind-via de prefectura Poliției) Se recomandă că a primit un nou transport de bijouterie lucrată cu pietre fine precum: Diademe, Riviere, Bracelote, Fulii, Broșs, Solitaire, Inele, Lanțuri, Breloace, etc., Ceasornice de aur, Cronometre, Cronografe, repetirea la minut cum și diferite alte sisteme : ceasornice de argint oxidate, simple și de nivel cu garanție de exactitate. Orfevrerie, servicii de masă complecte pentru 12 și 6 persoane, Fructiere, Etagere, Tăvi, Servicii de ceaiü, Mărturii de botez cu inscripțiuni etc., etc., Diferite Obiecte noi pentru cadouri de anul nou.—Atelier pentru orice comande. Reprezentația de gală In onoarea Principelui și Princesei moștenitori se va da în seara de Duminecă, 24 curent, în loc de Sâmbătă. D. C. Olănescu, ministrul lucrărilor publice, a Înaintat d-lui președinte al Camerii un raport asupra situațiunei porturilor de la 1875 și până astăzi. Acest raport a fost cerut de d-nul deputat I. Lupulescu. Mâine se va distribui d-lor deputați și senatori Cartea verde, In chestiunea afacerea Zappa. S’a răspândit în Iași sgomotul că guvernul ar avea de gând să cumpere casa d-lui Weisengrün pentru principele Ferdinand. Știrea este inexactă. Ministerul de resbel a intrat in tratări cu d. Weisengrün să-i cumpere casa pentru corpul de armată din Iași. Dacă nu va fi cumpărată cu această destinațiune, casa nu va fi cumpărată de loc. D-na Simona Lahovari, soția d-lui ministru de externe, va da In zilele A apărut broșura ediția a 21-a despre un tratament sigur și aprobat în contra boalelor nervoase și simptomelor apoplectice precum: agitațiuni, insomnie, durere de cap cu apăsare sub frunte, amețeală, migrene, amorțeală de mâini și picioare, paralizia membrelor etc. Recomandăm cu tot dinadinsul descripțiunea acestui tratament persoanelor a căror existență este tulburată printr-o stare bolnăvicioasă a sistemului nervos. Aceasta se liberează fără plată la farmacia I. A. durea, str. Lipscani București, F. M. Ziegler farmacist la Ploești, Dr E. Heinai farmacist la Botoșani, C. Herzenberg farmacist la Iași și Em. Karakas ch, farmacist la Galați. Cererile din provincie a se adresa d-lui I. Călin, str. Berzei la București. TlO închiriat Pământuri orice întindere, Duillutitilul pentru cultură, suhaturi de vite, fânațe și grădini de zarzavat, la moșia Cioara, județul Brăila, și la moșia Bucu, jud. Ialomița, lângă Ialomița și pe Bărăgan lângă puțul Artesian. Doritorii se vor adresa la administrația moșiei Bucu sau la D. Ionescu în Brăila, arendașul acestor moșii. Dr. Sterie N. Ciurcu IX. Pelikangasse No. 10 — Viena Consultațiuni cu celebritățile medicale și cu specialiștii de la Facultatea de Medicină din Viena. Consultațiuni și prin corespondențe. 1893 EFORIA SPITALELOR CIVILE PUBLICAȚIUNE In ziua de 15 Ianuarie 1893, firele 4 p. m. se va ține licitație publică orală la Eforia spitalelor civile din București, strada Colței, No. 38, pentru punerea în exploatare a pădurii următoarelor porțiuni de a. din județul Argeș 1. 1.000 stejari, de pe proprietatea Ciofrăngeni-Poenari exploatabili în un an. 2. 1.340 arbori, stejari, lemn de lucruri de foc, de pe proprietatea Ciupagii exploatabili în doui ani. 3. 1 parchet din comuna Fedeleșoiu, în întindere de 12 hectare, 7.033 m. p. exploatabili în un an. 4. 4 parchete din pădurea Rătești în întindere de 97 hectare, exploatabili în patru ani, 1. b. din județul Dâmbovița 4.668 arbori din pădurea Cobia având dimensiunea de la 30 c. m. diametru în sus, exploatabili în un an. c. din județul Prahova 1. 1.000 arbori, fagi, în dimensiune din care 850 periferică de la l. 50—2.00 m., 74 plopi, în dimensiune periferică de la 1.30 m. —1.80 m., 76 ulmi, frasini, carpeni etc. în pădurea Pomăreanca, de pe muntele Doftănețul, exploatabili în doui ani. 21.000 arbori (983 fagi și 17 brazi), din pădurea Slonul, având o dimensiune periferică de la 1.40 —2.20 c. m. exploatabili în doui ani. d. din județul Vlașca 1. 5 parchete din pădurea Bădenii-Zadariciu, în întindere de 106 hectare, 1130 m. p. exploatabili în cinci ani. e. din județul Olt. Perimetrul al III-lea din pădurea Ciomăgești exploatabil în anul 1892 (93), în comptul d-lui T. Dumitriu. Condițiunile generale sunt publicate în «Monitorul Oficial No. 137 (92), Septembre 23, iar cele speciale pentru exploatarea fiecărei păduri se pot vedea la cancelaria Eforiei în toate zilele și orele de lucru. Tot de odată se pune în vederea d-lor amatori art 40—57 din legea comptabilităței generale a Statului. No. 14876. 31 Decembre, 1892. Specialitate de PENE, FLORI și FRUNZE. Calea Victoriei 28, vis-a-vis de prefectura Poliției. Mare asortiment de coroane artificiale de la 20—100 lei în sus. Frumoase coșuri pentru daruri. Se primesc comande de tot felul de decorațiuni, pentru baluri, nunți, supeuri etc., Julius Loeffler INGPER CONSTRUCTOR de MORI București strada Doamnei 14 Reprezentantul general al fabricei de mașine Ganz et C-nne din Budapesta. Biuron tehnic pentru orice fel de instalațiuni industriale. Diferite mașine, turbine. Valsuri orig. Ganz. Deposit permanent de articole de exploatare pentru mori și ferestrae. Mătăsuri originale Dufour et Cune (Thal). Instalațiuni de lumină electrică. Prețuri și condițiuni foarte avantagioase. SCHIMB. COMISS. INCASSO Christ. D. Elefterescu 41.—Str. Upsca.nl—41 Cumpără și vinde tot felul de Effecte de Stat după cursul official al Bursei; face avansuri pe depozite; escomotează Cupoanele de la Effectele de Stat, încasări și Remiteri; negociază Vahdestreine. dib Ai A Ai < Via Bravais, Franzbrandtwein A. Moll, Vin de Bugeaud; Unt de float de morun in sticle și cu curlogramul; Farina Nestre e nutrimentul cel mai bun pentru copiii mici, Goudron de Gruyot, Kalodont, Sirop Fagnano, Balsam de viață Kiesow, Ceruială pentru parchete, Lualine pentru scoaterea petelor din orice fel de stofă, Balsam de Mesteacăn, Lacuri și Ceruială pentru scânduri, Cacao van Houten, Ape minerale din toate sursele indigene și străine. La magazinul de drogue și coloniale IOAN ȚEȚU LA „CÂINELE NEGRU“ STRADA LIPSCANI,1 NB. Comande se trimet în toată țara contra rambursă. FT V WWWW V TVTVT VTTV VV V TT