Timpul, aprilie 1923 (nr. 26-49)

1923-04-02 / nr. 28

Mare stock cu încălțăminte din renumitele mărci PANTOFI = = SIGHETE pentru bărbați Calitate superioară formele cele mai noai Hamma & Son C. F. Bally Tip-Test F. L. P. ROYAL SHOE 98, CALEA VICTORIEi. 98 (Palatul Băneții Națiunei) : HOTAȚI EXACT ADRESA: PANTOFI —— SIGHETE Pentru doamne forme elegante UHSm#1@ Actualități Ale sezonului Asortiment compect cu încălțăminte pentu copii diferite forme și toate mărimUe din mărcile C. F. Baîly și Tip-Top Campania opoziției unite La Brăila întrunirea opoziției unite de la Brăila a fost prezidată de d. St. CPopp. DUMITRESCU-BRĂILA a arătat pe larg felul arbitrar în care a fost votată constituția de partidul liberal. Mai vorbesc d-nii P. Lanoroneanu, V. Grobsu, Gr. Filip^eu, Madgearu, părintele Lupaș, Buzdugan, Ion Mihalasche, Vaida Voetvod și St. C. Popp. Toți oratorii au relevat procedeele nedemne de care s-a slujit guvernul pentru a-și putea trece constituția și felul cum opoziția a înțeles să lupte împotriva votării ei-Manifestații n’aai avut loc . La orele 2 d. a. toți frcuntașii opoziții s’au îmbarcat pe un vapor cu care au plecat la Galați unde au ținut o nouă întruniri Meetingul opoziției unite la Baia!! Dela Brăila fruntașii opoziției, împreună cai toți aceia cari au luat parte la întrunirea dela Brăila, au trecut la Galați, cu poporul, unde a avut loc un mare meeting. Autoritățile din ordinul guvernului luaseră din vreme măsuri ca sătenii, să fie împiedecați sa ia parte la meeting. Totuși, au participat la adunare și foarte mulți țărani din împrejurimi Meetingul a avut loc în sala „Franse« Francais“. Au vorbit din: Munteanu, D. Răutu, țărănist, Gr. Filipescu și d. Madgearu, criticând cu toții procedările guvernului liberal. D. V.AIDA-VOEVOD spune ca studenții fiind speculați de guvern, au datoria să stea alăturea de opoziție Vorbind de mișcările antesimite, spune că una e păgubitoare statelor. Necesara íasă este judecata. Drepturile evreilor au fost acordate de însuși d. Br&tianu, în urma celor hotărâte la Paris. Vorbește d. Șt. Popescu, apoi d. Cocea Pop, cari arată că fruntașii de peste munți, în acord perfect și cu dragoste de țară, sui hotărât tinire». D. MIHALACE răspunzând unor comentarii făcute în sală relativ la d. Stere, aduce dogii cinstei și patriotismului acestuia. Pace un aspru reoMartoriu politic al liberaților și critică pactul politic pe care aceștia îl au cu avenescanîi. Arată că guvernul liberal stăpânește comunele prin comisiile interimare. Legea agrară rău înfăptuită de averesclan nu se aplică nici ea în mod echitabil. Din această cauză, zilnic sătenii colindă drumul spre București spre a cere dreptate. La ministerul domeniilor, 70.000 de plângeri amintesc că sub toate guvernații liberale țara a îndurat împilări și suferințe. Liberalii sunt acaia cari au detronat pe Cuza. Ei au împușcat pe țărani la 1907, șî tot ei au băgat țara nepregătită în război cu comandamente incapabile și aprovizionare defectuoasă. Liberalii au înstrăinat averile Statului. In interesul consolidării tronului, regele nu trebue să ețe rezeme pe putregaiul liberal.Opoziția va duce lupta până când țara va căpăta un guvern, care să reprezinte singura ei voință. Iar regele să-și acorde voința lui cu a poporului. întrunirea a luat sfârșit la onesolium. După terminarea întrunire! fruntașii opoziției unite au fost conduși de d-nii Caramfil, Codraaaiu, Teodora, Iamandi, etc., precum și de mulțime», la locuința d-lui Caramfil, șeful partidului național din localitate. Fruntașii opoziției unite din Capitală au plecat la orele 8 jum. Spere București. întrunirea din cartierul Lupeasca Peste 200 de cetățeni din cartierul Lupeasca s'au întrunit ori la orele 2 d. a. Ia locuința d-lui Fotescu-Misirat din str. Lupeasca 63, pentru a protesta contra indolenței edililor capitalei. D. Fotescu expune starea de mizerie în care se găsește întregul cartier, unde primăvara și toamna, noroaeie fac imposibilă circulația pietonilor. Au mai vorbit d-nii Manolescu, D. Crăiniceanu, N. Dumitrescu, C. Vasiliu-Langa, Buță și Pandelescu. D-na Paulina Dumitrescu, proprietara unui atelier de industrie casnică, propune ca o delegație, să meargă la primărie și dacă nu se va primi asigurarea ca justele cereri ale populației vor fi satisfăcute, populația să facă apel la Principesa Ileana care cunoaște halul de mizerie in care se găsește cartierul Lupeasca, prin vizitele ce le-a făcut la grădina de copii Carol I de sub patronajul său. In urmă d. Folescu-Mistrat, citește un memoriu redactat in sensul celor vorbite, care va fi înaintat astăzi primarului Capitalei. Redevența Societate Anonimă pentru exploatarea și comerțul produselor subsolului. Capital Social lei 120.000.000. — din care lei 71.000.000. — deplin vărsat. București, strada Negustori No. 28. ÎNȘTIINȚARE In baza deciziunei consiliului de administrație din 28 Martie 1923, domnii acționari sunt invitați a efectua restul vărsâmânttul ai de 70 la sută asupra acționarilor din emisiunea VI-a, în sumă de lei 350, de fiecare acțiune, plus 6 la sută dobândă asupra acestei sume socotită cu începere de la 1 Ianuarie 1973. Acțiunie astfel complect achitate vor avea dreptul la cuponul de dividen al întregului exercițiu 1923. Vărsămintele de 70 la sută sau 350, — lei de acțiune plus dobânda de mai sus de 6 la sută, urmează a se face până la 15 Aprilie 1923 inclusiv, la Cassa Societăței nt București, str. Negustori No. 2d, sau la Banca L. Bercowitz, în București, str. Lipscani No. 12. Orele de cassă sunt: to—17 a. m. și 3—5 p. m. La vărsămintele care se vor efectua după 15 Aprilie 1923, se va plăti o dobândă de so la sută pe an, cu începere de la această dată. Domnilor acționari cari nu vor efectua vărsămintele până la 3o iunie 1923 cel mai târziu, li se vor aplica dispozițiunile art. 170 cod. comercial. Titlurile definitive se vor elibera ulterior aducându-se aceasta la cunoștiința d-lor acționari prin publicațiuni in ziare. CONSTLI tLE DE ADMINISTRAȚIE —— pw;----ran--- Recunoștința liberală Un om credincios al partidului îngropat cu dricul primăriei Vasile Drăghici, sub intendentul clubului liberal, om credincios al partidului și care făcea această slujbă de 35 de ani, a fost chemat de destin în rândurile celor drepți. S'ar fi putut crede că un sentiment de jenă, dacă nu unul de recunoștință avea să îndemne pe liberali și în special pe aceia cari conduc și binecuvântează clubul, să facă lui Vasile Drăghici o înmormântare onorabilă. Nu numai că nu s'a întâmplat aceasta, dar Drăghici a fost înmormântat cu dricul primăriei. Acest om credincios al partidului liberal, a lăsat nevastă și copii, în mizerie și anR ființați să moară de foame pe drumuri. In loc de sprijin, în loc de cel mai modest ajutor, liberalii au spus familiei că, trebue să se mute din locuința modestă pe care Drăghici o avea la club, în calitatea sa de subintendent.. Unde să se mute, când și în ce condiții, acea nefericită familie, mai ales cu și mai nefericita, încă, actuală lege a chiriilor! Aceasta, e recunoștința liberală Șezătoarea „Caselor Naționale“ Instituția „Caselor Naționale“ a ținut Vineri seara a Vl-a și ultima șezătoare literară. ) I P prof. Q. Țițeica, vorbind de sărbătorile învierii, arată cum preocupările moderne, au distrus farmecul poetic al acestor manifestări, creștinești. I O bandă de lăutari de pe Valea Prahovei, prin măestria cu care au cântat doine, au dovedit comoara de simțiri și poezie a sufletului popular. 1 D-ra Radovici a cântat acompaniată la pian de d. Budiș, diverse arii naționale. Au urmat apoi reușite producții muzicale de d-na și d. Mopssessian, G. Budiș și P. Kleinrem. T. Colonel I. Manolescu, președintele„Caselor Naționale“ relevă viața artistică și sufletească a Câmpinei, care a trimis elementele atât de prețioase la această șezătoare, constituind o adevărată relevație.D. Colonel Negreanu, arată că opera idealista a secției centrale a instituției „Caselor Naționale“, se sprijină pe puterea de producție a secției economice, care, în timp de 5 ani, a mărit averea „Caselor Naționale“, de la 800 lei — cu care a început — la peste 3 milioane. Datorită acestui sistem, ,Casele Naționale“, au putut oferi sprijine culturale de 371.000 lei ajutând instituțiile de cultură națională, cu 113.000 lei și donând peste 50.000 volume. întrunirile Partidului Poporului de eri din Capitali -----0000——« Didtntec ,Mort D. di Ioanițescu, C. Argetoianu, Trand Mași, Al. Oteteleșenu. Partidul poporului a organizat eri în Capitală 3 întruniri publice, în sala „Amiciția7", în sala „Leca" și în sala „Crisantemelor'''. La întrunirea din sala Amiciția, prezidată de d. general Aslan au luat cuvântul următoarele persoane: D. colonel RADULESCU, critică acțiunea partidului țărănist pe care îl crede cu tendințe extremiste și incapabile de a cta frânele de conducere. D-fia termină spunând că membrii partidului Național din Ardeal nu sunt patrioți, iar d. Iorga șeful partidului naționalist democrat, a mers întotdeauna din inconsecvență în inconsecvență. D. PETRE ECONOMU, explică crezul partidului poporului și critică felul de guvernare al partidului liberal. D. colonel M. BUTTESCU, relevă despotismul partidului liberal și crede că dacă țara ar fi răspund provocațiunei liberale din ultimul timp printr-o reacțiune puternică, am fi mers spre răbușire. D. avocat EM. CAVALERU, eliminează situația politică din ultimii 2 ani. Partidul poporului a însemnat Singur o pagină luminoasă de guvernământ în țara românească. D. C. ARGETOIANU. Vorbind relativ la Constituția votată spune că aceasta, este foarte reacționară, fiind o Constituție de la 1864, a regulamentului organic și a regulamentului partidului liberal. Soluțiunile financiare adoptate de ministrul de finanțe, nu sunt corespunzătoare cerințelor, și ele nu pot alcătui un buget echilibrat. D. GR. TRANCU-IAȘL Nu e nevoe sa mai luăm cuvântul contra guvernului liberal, vorbesc îndeajuns nemulțumirile generale îndrepttate împotriva incapacităței liberala D. AL. OTETELEȘANU. Protestează împotriva legendei pe care caută s'o acrediteze liberalii, cum că partidul poporului este o remarcă a partidului liberal. D. D. R. IOANIȚESCU, spune că manifestările poporului au impus intrarea sub luptă a partidului poporului, întruniri identice si au mai ținut în culoarea de negru, și în culoarea de albastru, cari au fost prezidate de d-nii Botez Caucaz și Grozdea, anerta • ■ —BBBBi „Timpul" sportiv 1--- 0000-----* Rote de antrenament Pista da antrenament fiind de amHaenta de înscrieri din anul acesta. — Lucrările pe Hipodrom.— Un nou Handicapciur. Alergările de primăvară încep Luni 9 Aprilie. Mulți concurenți se vor prezenta incă într'o stare de preparație nedesăvârșită. Dar șansele rămân cam egale pentru toți, deoarece antrenamentul a fost întârziat pretutindeni din cauza intemperiilor• De aceea numărul înscrierilor pentru ziua întâia întrece absolut orice așteptare• Niciodată n’a fost la noi o atât de mare afluență pentru un început de stagiune. Asftel în premiul cailor de 3 ani figurează si armăsari, printre cari elita celor puși în evidență de alergările de astăz toamnă. In premiul Flordona, pentru caii mai in vârstă, sunt 12 înscrieri, printre cari toți câștigătorii mari de anul trecut, precum și Omen, câștigătorul Derby-ului german de acum doi ani Un Handicap numără 19 acceptațiuni iar 14 concurenți figurează în premiul de vânzare. De altminteri programul cuprinde 3 premii de 25 mii lei și 2 de câte 18 mii, unul de 16 mii și unul de 11 mii. Iar peste aceste premii unt alocațiumile cailor plasați fără remuneratorii. îndată după publicarea programului vom putea da câteva informatii asupra șanselor respective ale concurenților * * * Ameliorațiuni materiale pe Hipodrom nu au fost multe de făcut, în urma lucrărilor importante de canalizare, și de împrejmuire, executate astă vară. Incinta pesagiului a fost mărită în spre Hipodromul de trap, astfel că locul de plimbare pentru cai cuprinde acum un spațiu îndoit. Noua șosea de acces pentru cai este abia în lucru. Cantitățile de apă grămădite în acea parte a locului, au întârziat mult lucrările. Stâlpul de sosire însă, a fost dat înapoi cu vre-o 22 metri. Și cum toate verificările liniilor au fost lucrate de un inginer, linia de sosire nu va mai da loc la nici o controversă. Postul de sosire găsindu-se acum între tribuna Jockey-Clubului și tribuna proprietarilor, principalii interesați vor avea posibilitatea de a-și da prin ei înșiși seama de ordinea exactă de sosire, chiar și înainte de afișarea ei. In această privință, pentru accelerarea operațiunilor, judecătorul <wwVn va afișa imediat calul sosit întâiu,iar pentru caii plasați, afișarea se va face în urma celui dintâiu. D. Marinescu, judecătorul din anul trecut, al sosirii, exprimăndu-și în repetate rânduri, voința de a fi desărcinat de această funcțiune. Comitetul a încredințat judecarea sosirilor d-lui Drăguțescu, foarte distinsul Handicapeur al Societății Handicapurile vor fi elaborate de membrii comitetului, până la sosirea din Franța a unui secretar tehnic, cu care Comitetul este în negociațiuni, și care va avea, în special, în atribuțiunile sale, stabilirea Handicapurilor, %e însă săptămâna trecută, caii diferitelor grajduri au luat galopuri scurte, care nu au depășit 1500 metri. Planner a dat numai cantore terminate tare pensionarilor trăi. Dintre caii care au lucrat remarc pe: Taifun, Spic, Iberita, Barbara, Nyil și Landratz. Caii lui Kidman sunt foarte avanti la lucru. Cei mai în formă par: Alfa Firicel, Norma, Dardy, Tufan, Sorana, Săftica și Fidhbusz. Zagreb este de asemenea lucrat, dar armăsarul din The Story, are mai mult silueta unui etalon gata să facă serviciul la herghelie. Caii lui Madden sunt de asemeni bine. Remarcăm pe Ovid, Rasputin, Olao, Hoda, Otel, Laoei Bácsi, Roma și Grănicer. De la Ioneanu sunt bine Finestaș, Sorento, Mărăști, Solyom și Vadorza. George Philipis are în bună formă pe Kodak, Verdun și Redivivus. Sunt de asemenea bine, apele d-lui căpitan Rigani. L. C. HrișfoeteS: „Timpuri B* Scumpsiea plinei De câtva timp populația Capitalei, trăește cu teama de a se vedea lipsită fie principalul ei articol de consumație: pâinea, din cauză că primăria nu voește să încuviințeze brutarilor sumpire« "acestui aliment In scopul de a exercita o presiune asupra primăriei brutarii au început să împuțineze producția și în același timp sa spună că lucrătorii cer majorarea salariilor. Primăria ar trebui să nu cedeze.Tentativa brutarilor nu are la bază nimic legitimim Grâul nu s’au mai scumpit — așa ea nu se poate justifica o nouă sirampire a pâinei-E vorba, prin urmare, de o tentativă de speculă, care nu trebue tolerată. Nimeni nu poate cere brutarilor să lucreze în pagubă, dar iarăși orice încercare nemotivată de a urca prețul pâinei- trebue reprimată cu ultima energie. Prețul pâinei nu trebue să depindă de bunul plac al fabricanților, ci de rostul de fabricațiune, majorat cu un câștig normal. Pe cât suntem informați, de data aceasta primăria nu se va lăsa intimidată și va proceda cu energie contra speculatorilor, luând în acelaș timp măsuri pentru fabricarea cantității de pâine necesară întregei populații. Un aranjament a și intervenit între primărie de o parte, societatea „Viața“ și Manutanța armatei, de altă parte, în cazul când brutarii vor continua să amenințe că au să înceteze de a scoate pâine. * Credem că mulțumită acestui aranjament pâinea , se va vinde tot cu prețul de azi, iar brutarii vor fi siliți să înțeleagă că e nevoie să renunțe la pretențiile lor. Din acest tipt se poate vedea cât de îndrăzneață era tentativa brutarilor speculatori. Ipstertistlcim Spectacol. Luni 2 A indien Teatrul Național- Hedda Gabler Opera Română: Relade- Teatrul Regina Măria: Familia Schirnek. Teatrul Alb: Școala Cocotelor: Teatrul Popoular: Extemporalul. Ateneu: Quartet-Rosu. Marți, 3 Aprilie Teatrul Național: Puterea Intunerocului Opera Română: Faust Teatru: Regina Maria: Familia Schimek. Teatrul Mic• Școala Cocotel cu Teatrul Popular: Dispărut Ateneu: Quartet-Rosé. Eni dimineață, la orele 11, a avut loc la Teatrul National instalarea noului director, în prezența d-lui CBanu, ministrul cultelor, care a prezentat artiștilor pe d. Vasilov cu Valjan, noul director al teatrului. D-sa a făcut apel la artiști să se dea tot concursul noului director. Eri la orele 10 jumătate a avut loc în localul societăței politectanice, din strada Episcopiei 2, o întrunire a inginerilor funcționari. S’a protestat împotriva modului etann a fost alcătuit budgetul,»ne lasă pe funcționari tot cu vechile salarii, cu toată sumpetea traiului-fiilor nu este rezolvați, prin procotul de față".. D. Dumitriu, a propus ca prelungirrea contractelor sît se facă pe doi ani. D. FLORESCU, ministrul Justiției, în răspunsuil adresat celor ce au făcut propuneri a spus că se va ține seamă de amendamentele propuse și multe din acestea se vor trece în lege la toamnă. ProechU punându-de la vot cu bile, a fost admiși cu 128 de voturi, con rtra 2% la ședința de Sâmbătă a Senatu Ad au participat și nouii episcopi ai Ieși, laGolț dl Dunării de- Jos și Jus* Union de Alba-Iulia. După cuvântările d-lui M. Pherekyde, a episcopului Dunării-de-Jos și a episcopului Justinian de Alba- Iulia, se repetă votul rămas nul prin care se recunoaște calitatea de persoană morală a societăței preoțești „Renașterea“, din R.Vâlcea. Senatul a intrat apoi în secțiuni spre a lua în discuțiune proiectul de lege pentru înființarea unei catedre de procedură civilă la facultatea de drept din Iași. Au sosit PĂSĂRII Ultimele nouăfi pe Rira sezonul de Primăvară a — RUBENS — Calea Victoriei No. 28, — București La discuția „Proectului legei chiriilor", d. dr. RAUTU, a relevat că prin proect nu Se va aduce nici o soluțiune problemei actuale a locuințelor și chiriilor. Din potrivă, proectul cum este întocmit, va înăspri și mai mult, relațiile dintre proprietari și chiriași. D. Prim ministru, răspunzând d-lui Răutu, găsește și d-sapă problema chi Festivalul Liceului „Spiru Baret“ Liceul Spiru Hotreț a dat Sâmbătă un festival foarte reușit în sala Eforiei, în fața unui public numeros. Din programul, foarte bogat, remarcăm jocurile de educație fizică de tot felul care au stârnit admirația generală, precum și comediile „Nodul Gordian,, și ».Romeo și Juleta la Mizil, jucate de elevi de ai liceului și artiste de la Teatrul Național. A fost de asemeni mult aplaudată fanfara liceului. Cârti și reviste Au apărut: „Situația Daswografică a României“ Cauze—Urmări—Remedii de Em. B. B. Vasiliu. «Cuprinde o cercetare statistică comparativă tuturor poporațiilor din România întregită, precum și date statistice din învățământ și profesiunile libere. Se analizează cauzele și urmările și se propun remedii. i Cartea are numeroase tabele statistice, diagrame și o hartă a orașelor. Prețul lei 20. Se poate comanda și de la autor în Cluj str.. Băii 6 contra lei 16» * — Expropierea. Chestiuni dificile. In contradictoriu cu d. Alferd Juvara de d. avocat Alexandru a. Stan; JURISPRUDENȚA. — Curtea de Casație s. Unite, Ministerul de Finanțe cu N. Porumbel (dreptul instanțelor de judecată de a examina și decide asupra calificării legale a faptelor de contrabandă constatate în procesele verbale dresate de agenții vamali și aprobate de Ministerul de Finanțe. Art. 215 legea vămilor). — Casație s. III: Banca Mercur cu Direcțiunea generală a Vămilor (ducă anularea procesului verbal de contrabandă vamală, se poate face și fără înscrierea în fals? Dreptul instanței de fond de a aprecia procesul verbal de constatare. Art. 213 și 215 legea vamală), cu Notă de d. avocat Traian Alexandrescu. „Lectura”. Aniul I No.. 1, cu un bogat și interesant sumar. Prețul 3 lei. Rochițe, costumașe și Încălțăminte pentru copii găsiți la mag. Carmen Sylva Lipscani 68. Em. Duminică, la orele 10 dimineața a fost la ..institutul de educație fizică, din strada Maior Ene, solemnitatea închiderea cursurilor primei secții de ofițeri-elevi La această solemnitate a luat parte și A. S. R. Principele Carol-D. D. Banu, ministru cultelor însoțit de I. P. S. Episcopul Visarion Puiu și de d. ministru Inculeț, au plecat ori la Bălți, în vederea instarărei noului Episcop.—.—■I D. Al. Constantinescu, ministrul agriculturii, pleacă mâine în străinătate, într-un concediu de o lună. ȘTIRI din Banat , Timșoara. 28. — Ultima reprezentație a teatrului maghiar din localitate a avut loc Duminică seara 25 Martie. Reprezentațiile au fost sistate de către consiliul nostru comunal deoarece concesiunea directorului Szabó era făcută numai până la 15 Martie, după care dată t urma să fie o altă trupă, aceia a directorului Rona de la Arad. Această din urmă reprezentație a trupei d-lui Szabó, s’a terminat cu acorduri disonante. Trimișii direcțiunei financiare au sigilat cassa deoarece direcțiunea teatrului rămăsese în restanță cun filata dării către stat. De asemenea, actorii și orchestranții s’au întrunit, imediat după primul act, cerând să li se plătească imediat onorariile, amenințând cu grevă momentană. Reprezentația nu a fost reluată decât după rzistențele repetate ale publicului. Proprietarii de visc din Tiișoara au avut ori dimineață, în sala mare a primăriei, o consfătuire-A vorbit d. avocat dr- L. Matei, d- Hajdu, președintele asociației proprietarilor și d. 1. Gemeinburd. La urmă s’a votat și s’a trimis ministerului de justiție o moțiune, cuprinzând doleanțele proprietarilor. întâmplări din Capitală Moarte subită Individul David Lascu de tei din com. T.oșca-Sibiu, de meserie zidar, pe cârd trecea ori pe șos. Mihail Ghica, a căzut jos viață și în câte-va momente a încetat din Numitul suferea de cord. Cazul se cercetează. Cadavru găsit Astăzi le ora 7 dimineața s'a găsit în apropierea semnalului de distanță al gaurei de Nord, cadavrul unui individ în etate cam de 50 — 60 ani. El nu prezintă nici o lovitură sau leziune care să indice cauza morței Cazul se cercetează.