Timpul, octombrie 1937 (nr. 148-178)

1937-10-14 / nr. 161

t 4 REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA? BUCUREȘTI, Strada CONST. MINE, 15 Redacția și Administrația 3.05.44 TELEFONî Tipografia 3.42.23 I an Lei 550; 6 luni 290; 3 Iani ABONAMENTE: 150; Pentru instituții și administanuncturistrații publice Lei 1.000 anual se primesc la Administrația Biamuini și la toate agențiile de publicitate Taxa de bancare plătită In numerar conform aprobării Direcțiunei Generale P.T.T. Nr. 106.366/8 Mai 1937 Pe zona manevrelor, la cota 506 ROȘII ȘI ALBAȘTRII SE ISCODESC IN VEDEREA LUPTEI DECISIVE Un „interview“ cu un oștean din părțile Olteniei SIBIU. 12. — Operațiile manevrelor s’au desfășurat ori cu acelaș elan din partea trupei. Ziua a fost rezervată concentrării trupelor partidului albastru și pregătirii ofensivei, care se va produce mâine, deoarece trupele fiind înșirate pe o rază prea mare concentrarea lor a necesitat timp, astfel că ofensiva nu s’a putut produce azi, așa cum fusese stabilit. UN „INTERVIEW” CU UN OȘTEAN DIN PĂRȚILE OLTENIEI In zorii zilei am plecat pe câmpul de luptă, vizitând pozițiile partidului albastru. Frig mai aspru decât în zilele precedente... Urcăm pe dealul Șipotei, la cota 506, unde întâlnim pe poziție un batalion de infanterie. Aveam impresia că mă aflu pe un câmp de războiu. Soldații care de patru zile îndurau capriciile ploii și frigului au rămas timp de 24 de ore pe vârful dealului, în poziție de luptă, pentru a-și apăra terenul câștigat Aici lângă cota 506 am stat de vorbă cu un soldat, fără a fi observat de comandanții ce se aflau pe teren. Cu ochii licărind de bucurie, un tânăr soldat oltean, sprinten deși îndurase vitregia ploii care-l udase până la piele, mi-a spus: — „Frumoasă țară avem domnule ziarist. Mă uit, atât cât pot vedea cu ochii și nu mă satur de frumusețile ei. Să ne-o păstrăm întreagă !“ Plecăm mai departe să vizităm posturile de artilerie grea. Pe deasupra noastră sboară avioane. Trecând de satul Mândra, ajungem la o baterie de artilerie grea. Șoseaua e plină de noroi, iar tunurile sunt mascate la o distanță de aproape o sută de metri. D. căpitan Manoliu, comandantul bateriilor ne explică cu bunăvoință: — „Comand o baterie nouă, venită de la uzinele Schneider-Franța. Materialul e motorizat. Suntem foarte mulțumiți de modul cum funcționează: „Tunul e cu țeavă lungă, de 105 mm., cu două falcele ce se strâng“. „Mergem pe șosila și pe câmp cu acest material motorizat, fără a întâmpina nici o greutate. Noul tun bate de trei ori mai mult decât vechiul material, adică poate trimite un proectil de 50 kg. „Caracteristica tractorului este de 10 ft cai putere, cu 4 osii, dintre care trei sunt motrice, fiecare montată pe 4 roate“. Pornim. Pe drum întâlnim un regiment de infanterie al partidului albastru în formație de înaintare, pentru a ocupa poziții. Vedem cum pe colinele dealului coboară ostașii. Un ofițer cu receptorul la ureche primește ordine prin TFF de la comandamentul diviziei. Intr’o poiană găsim o baterie de artilerie grea, de 150 rpm. (Continuare în pag. 3-a) 1 m__1 D. Grigore Gafencu, directorul ziarului nostru, la un post de comandă, pe câmpul de manevre. SITUAȚIA INTERNAȚIONALA E COMPLICATA Primejdioasa desfășurare a relațiilor dintre Roma și Paris-Londra Astăzi, la Londra, mâine la Paris, se iau hotărârile socotite a fi cerute de atitudinea Italiei în chestiunea Spaniei. Agenția Havas, exprimând teza oficialității franceze, arată că echilibrul de forțe în Spania a fost rupt, în favoarea generalului Franco, prin intervenția italiană și declară într-o notă oficioasă: „chestiunea frontierei franceze dinspre Spania a fost astfel pusă“. Aceasta înseamnă că material de război și volunitate ar trece fără stânjenire să întărească guvernul din Valencia. Situația este gravă. Desfășurarea depinde de guvernul britanic. Anglia și Franța au luat poziție, pentru întâia oară hotărât, împotriva acțiunii italiene. Germania, aliata Romei, stă în rezervă. Dar, Statele Unite ale Americei au vorbit prin președintele Roosevelt. Ce va aduce ziua de mâine, când ziarele franceze, cunoscute că exprimă opinia ministerului de Externe, cum este „Excelsior“ anunță că „singură nehotârârea de a alege între persuasiune și constrângere mai poate face guvernele francez și englez să stea la îndoială“, iar „Echo de Paris“, ziar cu legături în cercurile militare de răspundere precizează că „în joc este mobilizarea armatei franceze“, ■ [UNK] (Telegramele in pag. 7-a) S'a fixat termen în procesul dublului asasinat din str. Abrud CRONICELE judiciare au descris, pe larg împrejurările oribilului asasinat din str. Abrud săvârșit de Sile Constantinescu. Grozodia acestor crime, unice în analele criminologiei noastre și înfățișarea sinistră a asasinului, au dat impresia un moment că avem de a face cu un psihopat. Raportul medico-legal întocmit de trei emeriți medici, a stabilit insă că Sile Constantinescu, este în plinătatea facultăților sale mintale și nervoase. O scrisoare interceptată în care acuzatul singur scria că va face pe nebunul în fața medicilor experți, — a venit să confirme concluziile raportului. Trimis în judecată pentru dublu asasinat, împreună cu tăinuitorii săi Coca Mihail Bălănescu și Ada Solo, — dosarul a fost înaintat de Camera de acuzare. Curții cu juri. Curtea cu juri i-a fixat termen la 9 Noembrie a. c. . Probabil că în afară de avocatul numit din oficiu Sile nu va mai fi apărat de nimeni, deoarece majoritatea penaliștilor pe cari a încercat să-i angajeze i-au refuzat asistența. Comandant al „Străjii Țării“, d. maior Teofl Sidorovici din decret regal d. maior-adjutant Teofil Sidorovici a fost numit comandant al „Străjii Țării”. Pe ziua numirii d. Sidorovici a demisionat din armată. In comitetul permanent au fost numiți:d-nul general Ion Manolescu d. profesor dr Ștefan Șoimescu și d-ra Nissa Cămărășescu. Freamătul armatei D Sibiu 12 Octombrie, 1937 a că ași fi colonelul Repington, faimosul critic militar al ziarului „Times“ din timpul marelui război, v’ași lămuri în amănunte cum armata albastră respinsă de trupele roșii, în loc de a se folosi de superioritatea ei numerică pentru a pregăti din vreme contraatacul, a pierdut timp și poziții prielnice, întârziind cu o zi desfășurarea bătăliei hotărâtoare. Dar nu sunt Repington. Am cutreerat câmpul de manevre în lung și în lat fară a pătrunde toate tainele tactiei și amintindu-mi de pățania lui Stendhal care a rătăcit o zi întreagă pe un câmp de luptă, luând parte la diferite acțiuni fără a pricepe legătura dintre ele și aflând numai câteva zile în urmă că fusese de față la bătălia de la Waterloo. Am descoperit totuși unele lucruri, la manevre, — unele mai vechi, altele noi. Mai întâi cele vechi, din pricina lipsei de șosele și a terenurilor desfundate, luptele au la noi un caracter de încetineală pe care l-au pierdut de mult în Apus unde cu noile mijloace mecanice, cu întreaga tracțiune motorizată și cu un teren brăzdat de șosele și drumuri împietruite acțiunea războinică se desfășoară cu o iuțeală uimitoare, încetineala în mișcare lămurește" fără a îndreptăți și o oarecare încetineală în luarea hotărârilor și în transmisiunea ordinelor. Ritmul în care se desfășoară la noi o operație pe teren, din clipa când e concepută până în clipa când e împlinită, amintește uneori vremile din război și lasă impresia, în ciuda aparatelor de precizie și de iuțeală întrebuințate — avioane, telegrafie și telefonie fără fir — că să pierde timp. Și asta cu toate minunile pe care le împlinesc, prin marșuri forțate, vânătorii de munte sau brigăzile noastre de cavalerie, — minuni ce nu sunt cu putință în alte țări și la alte oștiri. Această impresie însă, de încetineală — legată cum am zis de operații pe un teren desfundat de ploi si lipsit de drumuri — dispare in fața freamătului de nădejde în temeinica înoire a oștirei, pe care l-am simțit la toate unitățile, de jos până sus. Pe o creastă de deal, la un post de veghe a infanterii, trei ostași din Dolj ne arată cu mândrie echipamentul lor desăvârșit, care a rezistat atât de bine unei nopți de ploaie petrecută pe poziție. — „Toată infanteria va fi echipată astfel“ ne spune unul din ei. — „E Păcat numai adaugă altul să purtăm aceste haine pe ploaie“. E singura părere de rău pe care i-a lăsat-o noaptea furtunoasă. In vale întâlnim alți infanteriști, un batalion în formație de trăgători _ cari au primit ordinul de a ocupa o poziție. In fruntea unei coloane înaintează un soldat care poartă în spate o scurtă antenă de metal și un aparat de telefonie fără fir. După el merge un tânăr ofițer, care din mers telefonează cu comandantul său de batalion. Am vrut să cerem lămuriri, dar am fost respinși de soldații, aprigi să apere „invenția“: — „Nu se poate domnilor, suntem în acțiune !“ Descoperim două baterii de artilerie grea, „camuflate“ și împodobite cu verdeață. Una din ele vine din Franța, cealaltă din Cehoslovacia. Ofițeri și servanți ne așteaptă la gura tunului pentru a ne arăta și a ne vorbi cu mândrie de noua lor „unealtă“. Unii laudă precizia focului, alții bătaia lui întinsă. Ca să-i auzim glasul, trag și un foc în cinste noastră, a cărui vibrații sparg geamurile automobilelor dimprejur „Ne mai vin cinsprezece baterii de acestea până ia primăvară,îmi zice un sergent, cu bucurie. Și această bucurie am întâlnit-o pretutindeni unde oștirea simte un început de grijă și de înfăptuire în folosul ei. Armele și aparatele noi, pe care fiecare se străduește să le priceapă cât mai repede și să le întrebuințeze cât mai bine, măresc incederea tuturor în împlinirea biruitoare a menirei lor. Armata vrea și se pregătește pentru o viață nouă. Soldați și ofițeri așteaptă o desăvârșire tehnică a înarmărilor. Ei așteaptă deasemeni desăvârșirea calitativă a cadrelor, ce li s'a făgăduit. De această viață nouă cu toții suntem datori să ne îngrijim. De ea Se îngrijește în deosebi, Comandantul Suprem al Armatei, Regele nostru, a cărui înaltă supraveghere, statornică și atât de înțelegătoare, la posturile de comandă ca și cele mai îndepărtate unități, însuflețește aceste manevre și eshe fâșia cea mai de preț pentru grabnica și fericita propășire a puterei noastre militare. Grigore Gafencu JOI Anul E 14 OCT. 1937 No. 161 AZI* Cerul mai mult acoperit Vânt slab din sectorul Nordic. Temperatura va continua să scadă. Ploi intermitente cu deosebire in partea de Nord Est a țării. Director Grigore Gafencu SENZAȚIE DIPLOMATICA PACT DE NEAGRESIUNE INTRE BELGIA SI GERMANIA Telegramele în pag. 7-a Vineri ÎS Octombrie citiți în „TIMPUL" primul foileton din marele roman „KATIA" Demonul albastru al Țarului Alexandru II O evocare impresionantă a celei mai frumoase idile imperiale. Dragostea, aventura, fericirea, durerea se împletesc în pagini pe care nu le veți uita. Un roman fără egal, o poveste divină, scrisa de Lucille Decaux, nume sub care se ascunde un scriitor celebru. Intr'o singură zi IN SPANIA. Madridul a fost bombardat timp de câteva ore. Orașul Cougas de Onís a fost ras de pe fața pământului și locuitorii arși de vii. IN CHINA. Avioanele japoneze au bombardat orașul Nanking timp de 20 de minute. La Shanghai, vasele de războiu trag trei focuri pe minut (Amănunte în pag. 7-a)' ■a ■ La Roma si Genua solemnități in onoarea lui Cristofor Columb ROMA, 12 (Rador). — Azi s'au im*plinit Siie de ani dela descoperirea Americei. Cu acest prilej mari solemnități au fost organizate la Roma si Genua în onoarea lui Cristofor Columb, care, cum se știe, s’a născut la Genua. La aceste ceremonii au participat reprezentanții diplomatici ai diferitelor republici din America de sud In pagina 5-a publicăm reportajul ciocnirii de trenuri de la Constanța. Aci, un document fotografic: vagoanele prefăcute în grămezi de fier și lemn. ADUCEȚIVA aminte de celebra afacere a otrăvitoarelor de la Seghedin. Cutremurătoare amănunte au fost atunci publicate in gazetele din lumea întreagă, și până ce zgripțoroaicele au fost condamnate /a moarte și spânzurate, amatorii de senzațional au avut ce devora. Iată că la noi s’a descoperit zilele trecute o afacere similară, de proporții mai mici — ce-i drept, — dar combinată după tipicurile demonice pe care vrăjitoarele din Ungaria le stabiliseră. FEMEIA Maria Marinescu era bolnavă și singură pe lume când—acum două luni — și-a dat sfârșitul în brațele unor vecine cumsecade, care o îngrijiseră vreme de câteva săptămâni. Fiul său — Alexandru — a fugit de mult in Bulgaria, și de atunci nimeni nu i-a mai știut urma. Bătrâna avea două case în strada Răcoasa și ducea o existență destul de comodă. Intr'o bună zi, vecina Gherghina Neguț i-a propus să cumpere una din cele două case, hotărând să-i plătească Măriei Marinescu 60.000 lei în numerar și să i dea până la sfârșitul vieții întreținere complectă. Tranzacția s'a făcut. După câteva luni, cumpărătoarea s-a plictisit să-i tot dea de mâncare bătrânei. Pe de altă parte, cu fiecare felie de pâine, cu fiecare blid de ciorbă, prețul casei creștea. Și nevăzând cum ar putea-o hotărî pe Maria Marinescu să renunțe la această „afacere“, și-a pus in gând s-o suprime. O BABA din mahala i-a spus că fiertura de foi de leandru ucide și nu lasă urme. I.a dat să bea Măriei Marinescu câteva zile în șir zeamă de frunze de leandru, dar pentru că bătrâna vomita des, otrava n'a avut efect. Asasina s’a sfătuit atunci cu altă babă, Elena Pânzaru, care în schimbul sumei de 500 fl lei și a mobilei din casă a primit să participe la omor. Maria Marinescu a fost convinsă de vecina și protectoarea ei s’o angajeze pe Elena Pânzaru ca îngrijitoare. Intr’a treia zi de „serviciu“ îngrijitoarea i-a dat un leac pentru boala ei de stomac. O licoare făcută din hârtie pentru muște, fiartă in apă. Arsenic și miere, adică, Maria Marinescu a băut o săptămână, zi de zi, zeama dulceagă și după aceea a răposat. ZILELE trecute însă de judecător Mircea Tretinescu a sesizat de un denunț, a ordonat deshumarea cadavrului Măriei Marinescu. Măruntaiele neputrezite încă au fost împărțite în șapte borcane de sticlă și trimise la Institutul medico-legal pentru examinare. Rezultatul a confirmat prezența arsenicului în țesuturi. CELE DOUA otrăvitoare au fost arestate abia ori, după ce toate probele de vinovăție contra lor au fost adunate. Azi se vor lansa probabil mandatele de arestare. Deocamdată Elena, Pânzaru și Gherghina Neguț se află în arestul prefecturii de poliție. In Bucureștii Noul BATRANA A FOST OTRĂVITĂ CU FIERTURA DE HÂRTIE CONTRA MUȘTELOR Otrăvitoarele sunt arestate și cercetate de cale. 5 Instrucție O repetiție fidelă a războiului modern: artileria trece pe poziție; tancul saltă peste un șanț; un post de mitralieră împânzește câmpul de gloanțe. O icoană aspră a războiului, realizată în manevrelor armatei noastre, cu singurul și nobilul scop de apărare a păcii. O armată puternică, pentru o pace durabilă!