Timpul, octombrie 1937 (nr. 148-178)

1937-10-27 / nr. 174

4 r i REDACȚIA 91 ADMINISTRAȚIA BUCUREȘTI, Strada CONST. MINE: 19 Redacția ai Administrația 3.05.44 TELEFON:-------------------------—__1_______ Tipografia 3.42.23 1 an Lei 550, 6 luni 290; 8 Ian! ABONAMENTE: 150. Pentru instituții si administrații publice Lei 1.000 anual «1 anunclnri se primesc la Administrația «latului ți la toate agențiile de publicitate Taxa de francare plătită !n numierar conform aprobării Direcțiunei Generale P.T.T. Nr. 106.366/8 Mai 1931 îmbrăcând în această clipă solemnă haina de ofițer, îmbraci nu o hlamidă sărbătorească, ci o rea a credinței și a datoriei 11 a cnuit Rondo Fiului săli tineretul polonez felicită pe Marele Voevod jtihai VARȘOVIA. 25. (Rador.) — Organizațiile tineretului polonez, care au primit pe Marele Voevod Mihai cu prilejul vizitei sale în Polonia și care întrețin strânse relații de amiciție cu tineretul român, au adresat Prințului Moștenitor al României o telegramă în care evoacă amintirea vizitei sale la Varșovia, felicitându-l cu prilejul înaintării sale la gradul de sublocotenent. Pentru onora sa ne gest Marele Voevod Mihai defilând din fruntea plotonilui I din batalionul I al primului regiment de vânători de munte. Eclipa cea mare când ofițerul și soldații trec prin fața Regelui lor. Corpul drept, pasul tare, privirea în ochii Șefului Suprem. Tânărul sublocotenent defilează frumos și mândru ca un brad Un moment de neasemultă frumusețe și duioșie . Regele iși sărută Fiul, pe amândoi obrajii, rumeni de fericire. Solemnitățile de eri de la Sinaia au prilejuit clipe de neuitat prin mișcătoarea lor frumusețe Binecuvântează, Stăpâne Sfinte ! Ruga preoților se înalță cucernic spre ceruri. _ In vecii vecilor ! — răspunde înfiorat ecoul pornit din stânca munților ce stau straja neclintită sărbătoarei. Platoul dintre Prahova și lanțul Bucegilor este stăpânit de înfiorare. Trupele au încremenit în poziție pentru onor, demnitarii țării stau descoperiți, lumea care a umplut dincolo de tribune toate costișele muntelui salută cu răsuflarea oprită. M. S. Regele, alături de Marele Voevod, neclintit, urmărește slujba: „ Slavă Ție, Doamne ! — răsună voios glasul preoților în odăjdii aurite, iar din poenele înflorite de portul pitoresc al locuitorilor din jur, strânși la serbare, din rândurile nesfârșite ale primarilor din toată țara, din băncile oficialilor, cari au uitat rezerva impusă de frac și joben, nzebucnesc nesfârșite nrase pornite din inimi mișcate. Soarele varsă din plin lumina aurită peste firea întreagă. Codrii înșiși s-au pregătit de sărbătoare.Culoare de aur vechiu îmbracă pădurea. Este un decor de basm, în mijlocul căruia se desfășoară legământul solemn al sublocotenentului Mihai de Alba Iulia, cu oștirea țării Sale. Jur credință Regelui și legilor țării, în timp de pace și în timp de răsboiu ! In aceiași clipă, din văgaunele munților pornește bubuit de tunuri. Douăzeci și una de salve brăzdează văzduhul și părăzii de pace îi alătură svon de răsboiu. Martori sunt Piatra Arsă și Vârful cu Dor, Jepii și Coștila, Omul și Caraimanul, pe creștetul căruia strălucește crucea amintitoare a jertfei celor cari cu prețul vieții lor au clădit ieri țara de azi. Marele Voevod, sublocotenent în regimentul munților, își ia locul in fruntea plutonului. Parada începe, cea mai grațioasă, mai tinerească și mai caldă ce se poate închipui. Drapelele regimentelor, o pădure învolburată în mers, se închină înaintea Regelui. Cei zece cavaleri aleși din Ordinul Mihai Viteazu urmează cu măntăile lor de o albeață fără prihană. Regimentului de gardă — splendidă înfățișare — îi urmează grănicerii banătenii de sub comanda noului lor comandant, Prințul Regent Paul al Iugoslaviei, care defilează impecabil, întâmpinat de urale fără sfârșit, când șeful statului iugoslav salută cu sabia pe șeful statului român. Un freamăt cuprinde mulțimea. Se apropie vânătorii de munte, plutonul sublocotenentului Mihai de Alba Iulia. Chipeșul ofițer își pleacă sabia și-și fixează privirile în ochii M. S. Regelui. A trecut de mult și M. S. Regele nu mai privește defilarea. Tatăl își urmărește până departe fiul. Chipul Său nu-și ascunde fericirea. Muzicile răsună voioase și oștirea țării defilează cu același avânt. Iar când măreața paradă s'a isprăvit, când primul ministru a prezentat urările guvernului, șeful suprem al armatei române și cel mai tânăr sublocotenent al ei părăsesc, în urale și ovații, o sărbătoare pe care nimeni din cei cărora le-a fost hărăzit să o vadă nu o vor uita nicicând. Cronos Ir» pagina 3-a: Cum au decurs festivitățile de ori de la Sinaia. Azi toată lumea se mută... Caravana chiriașilor, pe bulevarde/ străzi și ulițe Poveste se începe așa : când chestiunea mutatului devine de actualitate, familia își împarte atribuțiile pe sectoare Orașul e împărțit în două sau trei părți. Dacă familia e mai numeroasă, se lucrează cu circumscripție. Și cursele încep. Ionel are calea Griviței, Manoara, Sfinții Apostoli—Apolodor—11 Iunie, Ghiță, Moșilor și Anișoara, Romana—Viitor. Biletele „De închiriat“, multicolore, nu dau nici o indicație precisă le obicei. In blocuri, o simplă informatie , adresați.vă la portar Iamio la porți ce ascund în dosul loiurii cu diverse apartamente, Ionel sau Madoara sau Ghiță sau Anișoara încep investigările, folosind amabilitatea locatarilor. — Mă puștiule, ce-i de închiriat aici ? Puștiul, preocupat, scoate degetul din nas și nu știe ce să răspundă ! — A? Mama puștiului, proprietăreasa, după ce î și mustră odorul : — Ți-am spus să nu-ți mai bagi deștele în nas 1 zâmbește amabil : — Dumneavoastră sunteți pentru... — Da pentru casă. Continuare în pagina 6-a în pagina €-a veți găsi importante informațiuni asupra situației politice Agitate la Paris Două vase franceze atacate cu bombe în Mediterana PARIS. 25. (Prin telefon de la corespondentul nostru). — Ședința de mâine a comitetului de la Londra se deschide sub impresia milei de azi, care a fost poate una din cele mai exasperiate și mai tragice pentru opinia publică franceză, de când există comitetul de neintervenție. Parisul a aflat rând pe rând , azi dimineață, scufundarea prin bombe de avion a cargobotului „Nued Mellah”, pe seară atacul unui hidroavion necunoscut asupra vasului „Chasseur 91” și că unul din avioanele ,,Savoy 81” doborât in împrejurimile Borcetodei și căzut în rândurile guvernamentale, era condus de militari italieni în uniformă. Dacă nici un sfost amiral nu va interveni, guvernul francez, care socotit că problema comunicațiilor în Mediterana primează chestia neintervenției, este hotărât să-și reia libertatea și să riposteze energic. D. Delbos a conferit, pe seară că ambasadorul Angliei și imediat apoi cu ambasadorul Italiei la Paris. In timpul când ni se comunicau aceste întrevederi, am aflat din sursă oficială că forurile competente au hotărât de urgență dispozițiile necesare pentru identificarea agresorilor, luând măsuri pentru protecția liniilor aeriene și maritime. Un vas de războiu a fost trimis de urgență la locul incidentului. H. Ba MIERCURI Anul I OCT. 1937 No. 174 AZI: Cerul variabil în jumătatea de Apus mai mult acoperit. Temperatura va continua să crească. Dimineața și seara, ceață. Pe alocuri în jumătatea de Apus a țării, burniță. Director Grigore Gafencu Scrisori din Londra Viața britanică: Inițiativa particulară și operele de interes public. Opera lordului Nuffield și progresul învățământului universitar. Taina puterii britanice: simțul libertății și al răspunderii de prof. N. DAȘCOVICI Londra, Octombrie 1937 Viața britanică trebue înțeleasă pentru a putea fi apreciată. Insularii unui ținut lipsit de soare sunt rezervați și închiși, cu aparența de răceală adesea respingătoare la prima înfățișare, dar cari în fond ascund un izvor adânc de simțire și de umanitate, foarte greu de întâlnit chiar la popoarele meridionale, calde și lesne excitabile. Aceasta-i observația care se impune oricui a venit mai des în atingere cu feluritele împrejurări ale vieții naționale britanice. Operele mari de binefacere Întreprinse prin contribuția liberă a cetățenilor sunt nesfârșite, începând cu ajutorarea celor nenorociți și sfârșind cu colecte naționale pentru îmbogățirea colecțiilor din British Museum, care-i, totuși așa de bogat și fără pereche în lume. De câțiva ani numai s-a pornit reconstruirea marelui spital Sf. Gheorghe din Londra prin contribuția modestă și anonimă a „omului de pe stradă”, care depune un penny săptămânal, dar și cu donațile de zeci de mii de lire sterline (care însemnează zeci de milioane) ale celor bogați. Ca să-și poată face oricine, o idee despre opera aceasta, voi spune, potrivit apelului public afișat, că reconstruirea va costa, până la urmă, un milion de l. st., adică între 700—800 milioane lei. Anii trecuți. Codul sinaitic a fost cumpărat pentru îmbogățirea colecțiilor de la British Museum, cu o sumă astronomică în lei, din care mai mult de jumătate s-a adunat prin contribuție publică. Cum se explică fenomenul acesta fără pereche în altă țară ? Desigur, întâi prin bogăția Angliei, dar singură bogăția nu lămurește totul.De aceea, voi adăuga imediat, și i prin încrederea și cinstea desavfurșită a celor cari dau banul, cum și a celor cari-l primesc și-l mânuesc Totul merge cu sfințenie la destinație!In privința aceasta, cea din urmă donație a lordului Nuffield, magnatul industriei automobilistice din fruntea consorțiului Morris Motors Ltd., constitue o pildă demnă de răsunet dincolo de granițele imperiului britanic. Lordul Nuffield, — lord de dată recentă fiindcă a ajuns la titlul nobiliar ridicându-se, singur, prin muncă și inițiativă de la cea mai modestă situație socială —, a făcut de multe ori să se vorbească despre el pentru actele de chibzuită și UU nefăcătoare generozitate ce a săvârșit.Ultimul lui act constă dintr-o donație de numai 1.300.000 r. st., adică în lei circa un miliard făcută Universității străvechi din Oxford pentru clădirea: a) unei fundații noi destinată studenților ajunși la lucrări de specializare în colaborare cu oamenii de afaceri și din viața practică; b) pentru ridicarea și înzestrarea unui laborator nou de chimie fizicală și c) pentru spor de clădiri la spitaluri, în legătură cu programul de cercetări medicale pornit prin donația din anul trecut a aceluiaș lord Nuffield. Fundația cea nouă, „colegiul" lord Nuffield de la punctul a, e constituită din una sută mii . st., valoarea terenului de construcție și 900.000 l. st. clădirea cu înzestrarea necesară, și este menită, în acelaș timp, să asaneze și să înfrumusețeze vederea Oxfordului din direcția apusană pentru ochiul călătorilor cari vin să vadă străvechea cetate universitară. Mă gândesc prin contrast cum s’au grăbit gospodarii unui vechiu oraș universitar românesc (Iașii) să-l urâțească, până la țigănie, prin parcelările făcute demobilizaților din război tocmai pa partea stângă a liniei ferate, ca să dea prima impresie călătorilor ce vin în pelerinaj la cetatea istorică. Fundația de la punctul b, primește 100.000 1. st., adică vre o 80 mii. lei, iar cea dela punctul c, 200.000 1. st., adică îndoit. Scrisoarea de însoțire a daunei de gândire sănătoasă și de vedere limpede a nevoilor învățământului universitar. Acesta nu trebue sâ rămână în afară sau în urma nevoilor vieții practice a marei industrii, a administrației trebilor publice și a vieții economice de afaceri și de câștiguri fără de care nici un progres nu este cu putință, fără de care nimic nu este cu putință într’o țară. Lordul Nuffield, fără să fie un Reformator cu idei grozave în proble-continuare in pagina 3-a Citiți telegramele noastre în pag. 7-a Scandalul financiar din Belgia ia proporții. Guvernul Van Zeeland a demisionat. Fostul general Etienne s’a sinucis. PICTORUL ST. IOANID E URMĂRIT DE TOATE POLITIILE DIN TARA Ar a arătat la timp că autoritățile au descoperit o mare afacere de cecuri false. Cu aceste cecuri, faimosul aventurier internațional a încasat trei milioane lei la Brașov și Timișoara, după care a dispărut. El a fost arestat la Geneva iar un complice, V. Rudinescu, la București. In acest moment, după ce s-au îndeplinit formalitățile pentru extrădarea excrocului, se așteaptă sosirea lui Froimescu la București. Autoritățile au stabilit insă complicitatea cunoscutului pictor Și bucureștean Ștefan Ioanid, și soției acestuia, născută Adela Amazan originară din Râmnicu Vâlcea. Pictorul Ștefan Ioanid e învinuit că a „pictat” cu talent atât de real cecurile pi cauză, uncdt ele au fost încasate cu multă ușurință A primit pentru acest lucru, drept cotă-parte, suma de 100 mii lei Și a dispărut împreună cu soția sa. Deocamdată, următoarea circulară a fost dată polițiilor : „Faceți cercetări pentru prinderea „și arestarea pictorului Ștefan Ioanid, zis Fănică, fost cu domiciliul „în Capitală la pensiunea „Scala" „din bulevardul Brătianu, iar inain, „te a locuit la R. Vâlcea, unde s’a „căsătorit cu o doamnă Adela lri„zan cu care trăise în concubinaj. „Ambii sunt dispăruți, ispuând că „pleacă la Isambul. Au asupra lor „pașaportul No. 13285 din 25 Sep. „tembrie a. e„ eliberat de prefectura Vâlcea". M. S. Regele, urmat de Marele Voevod Mihai trece în revistă pe ofițerii ordinului Mihai Viteazul, a cărui elegantă pelerină aibă o poartă îinsuși Suveranul. In front, al treilea de la dreapta la stânga, <L Grigore Gafencu, directorul ziarului nostru.