Timpul, mai 1990 (Anul 1, nr. 96-112)

1990-05-03 / nr. 96

POPOR ROMAN: NN GREȘEȘTE CINE CREDE IN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT * - SE Vi ANUL 1 NR. 96 REȘITA JOI 3 MAI 1990 8 pagini — 2 iei — ILIESCU— REȘIȚA, noi sintem de partea ta I 9 La Reșița, zeci de mii de cetățeni au manifestat spontan, ferm și civilizat în sprijinul candidatului Frontului Salvării Naționale pentru Președinția Republicii. • întîlnirea domnului Ion Iliescu, președintele Consiliului Provizoriu de Uniune Națională, cu membrii biroului executiv al C.P.U.N. din județul Caraș-Severin . La Caransebeș, mii și mii de locuitori ai orașului au ținut să-l întîmpine pe domnul Ion Iliescu . Mitinguri electorale la care oamenii au venit cu inima deschisă, din proprie mitivă, sub semnul trandafirului In Piața „1 Decembrie 1918“, din municipiul Reșița, acolo unde, tn neuitatele zile de 21 și 22 Decembrie 1989, zeci de mii de muncitori, intelectuali, tineri și vîrstnici, bărbați și femei, au proclamat sfintele principii ale libertății și democrației, doborîrea dictaturii, instaurarea puterii poporului în România, cetățenii l-au întîmpinat, ieri, pe domnul Ion Iliescu cu întreaga căldură a inimilor lor, ca pe un oaspete prețuit și respectat. Ei purtau în mîini semnele primăverii societății românești, florile, și mai cu seamă însemnul electoral al Frontului Salvării Naționale, trandafirul în piață se aflau circa 20-30 000 de oameni. Tuturor ne-a lăsat o deosebită impresie faptul că acest mare miting electoral s-a derulat într-o atmosfecivilizată, confirmînd faptul ,„ cetățenii Reșiței privesc campania electorală premergătoare primelor alegeri libere după cîteva decenii de totalitarism, ca și scrutinul de la 20 mai, ca perioadă și, respectiv, ca un eveniment de maximă însemnătate pentru viața politică a țării. Am putut nota, pe pancartele purtate de participanții la miting și din repetatele lor scandări, lozinci în sprijinul domnului Ion Iliescu și de adeziune la obiectivele propuse de Frontul Salvării Naționale : „Iliescu, nu uita, Reșița te va vota !“, „Noi te iubim, nu te părăsim!“, „Noi suntem uniții“, „Un vot pentru viitorul prosper al României ! La 20 mai 1990, votați trandafirul !“ „Iliescu, nu ceda!", „Iliescu a venit, trandafirul a-nflorit !“, „Iliescu — apare, soarele răsare !“. Atît la sosire, cit și la plecarea din Reșița, mulți cetățeni au ținut să strîngă mîna domnului Ion Iliescu, să-i adreseze întrebări, să-l îmbrățișeze, asigurîndu-l de sprijinul lor După încheierea mitingului electoral din Piața „1 Decembrie 1918“, domnul Ion Iliescu, președintele C.P.U.N., s-a întîlnit cu membrii biroului executiv al C.P.U.N. din județul Caraș-Severin. Au fost abordate probleme privind dezvoltarea unor sectoare ale industriei județului, ale organizării agriculturii, ale dezvoltării turismului și cu caracter social-urbanistic In continuarea periplului său în Caraș-Severin, domnul Ion Iliescu a luat parte la un mare miting electoral desfășurat în zona stadionului din Caransebeș. Și aici, peste 15 000 de locuitori ai orașului s-au adresat Candidatului pentru președinția Republicii al Frontului Salvării Naționale călduroase urări de bun venit, manifestînd entuziaști în sprijinul său. Am reținut faptul că, împreună cu cetățenii Caransebeșului, la miting au venit și numeroși locuitori ai satelor de pe Valea Bistrei și Valea Timișului, siderurgiști din Oțelu Roșu, constructori ai hidrocentralei de la Turnu Ruieni, mineri din Rușchița. Aceeași spontaneitate civilizate, dar și aceeași fermitate a opțiunilor lor politice, ca și participanții la mitingul de la Reșița, au probat și cei de la Caransebeș. Lozinci cum sunt: „21-22, Iliescu a fost cu noi“, „Iliescu, nu uita. Caransebeșul te vrea“, „Iliescu — președinte“, „F.S.N.“ etc., scandate sau înscrise pe pancarte, au putut fi remarcate în mare număr în mîinile Cetățenilor. gari în cadrul celor două mitinelectorale, domnul Ion Iliescu, președintele C.P.U.N., a rostit discursuri urmărite cu deosebită atenție și punctate de intervenții aprobatoare ale participanților. In discursul pronunțat la Reșița, domnul Ion Iliescu și-a mărturisit emoția reîntîlnirii cu populația acestui mare industrial al României, de centru puternică tradiție muncitorească, cu oamenii săi de mare prestigiu profesional. „Reșița a avut și în trecut, și va avea și de acum înainte, un rol de avangardă in dezvoltarea, rea și modernizarea restructuriiindustriei românești“, a spus președintele C.P.U.N. Domnul Ion Iliescu a adresat cuvinte de înaltă apreciere siderurgiștilor și constructorilor de mașini reșițeni. „Ca inginer hidroenergetician, am întîlnit cu deosebită satisfacție colectivul dv., care a realizat turbine pentru construcția hidroenergetică din țara noastră. Am fost la asimilarea primei locomotive diesel-electrice, la multe asemenea performanțe ale industriei reșițene Fără îndoială că în noile condițiuni, prin înlăturarea sistemului restrictiv, birocratic, supercentralizat. Care a încorsetat inițiativa oamenilor, care a împins industria noastră spre activități nerentabile, neeficiente, prin realizarea unei largi deschideri, care să coboare nivelul deciziei la nivelul unităților industriale. Reșița va cunoaște un nou salt înainte, o nouă înflorire, va pune în valoare potențialul uman, mai ales, capacitatea de creație a oamenilor și experiența lor, în vederea ridicării performanțelor tehnice, tehnologice, a rentabilității activității noastre industriale“. „Județul Caraș-Severin este poate una din zonele cele mai frumoase ale țării“ — a continuat domnul Ion Iliescu, idee subliniată cu o vie aprobare de participanții la miting. In dezvoltarea sa viitoare, „contăm pe multiplele bogății ale solului și subsolului Una din zonele cu suprafețe mari de păduri, județul Caraș-Severin prezintă condițiuni deosebite pentru dezvoltarea, pe de o parte, a agriculturii cu specific de deal și de munte, iar pe turismului. Deci, de altă parte, are toate planurile, județul Caraș-Severin are condițiuni să cunoască în anii ce vin o largă dezvoltare, pe plan industrial, pe plan agricol, prin diversificarea vieții economice, a turismului, a serviciilor, proces în care va trebui să intre întreaga noastră țară“. Domnul Ion Iliescu a abordat apoi, în discursul său, probleme ale reconstrucției marile României. „Revoluția nu s-a încheiat odată cu răsturnarea dictaturii, la 22 Decembrie 1989. Ea abia începe și trebuie să se reflecte în întreaga transformare a vieții societății românești asta vizează în primul rînd ecosinomia națională, industria, ca și celelalte ramuri, proces dificil, complex, îndelungat care va cere multe eforturi, gîndire strategică, așezare pe baze nale, optimizarea structurii națioindustriei, valorificarea potențialului material și uman de care dispune țara noastră, înlăturarea structurilor rigide, diversificarea formelor dheie, pentru a dezvolta proprietainițiativa pe toate planurile, atît inițiativa particulară, cît și inițiativa Colectivelor de muncă din unitățile cu proprietate mixtă sau proprietate de stat, cu atragerea capitalului străin pentru a ridica gradul de modernitate, de tehnicitate, eficiența, competitivitatea industriei și produselor noastre. Pe de altă parte, va trebui să gîndim structuri potrivite pentru a proteja economia națională, industria noastră în contextul intrării masive în economia mondială, de un transfer de venit național creat prin munca oamenilor noștri în folosul societăților puternice, multinaționale, care domină economia mondială“. Referindu-se la proiectele simpliste pe care le prezintă unii (Continuare in pag a 2a) Cetățeni ai județțlui Caraș-Severin / La 20 mai 1990 oot afi pentru fune Președinte al României pe domnul ILIESCU !