Timpul, august 1990 (Anul 1, nr. 157-179)

1990-08-01 / nr. 157

COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT „Proaspeții“ pensionați și problemele lor Problema „proaspeților“ pensionari și a pensiilor acestora continuă să fie un subiect cotidian. Aceasta, datorită ritmului necorespunzător în care se definitivează dosarele de pensionare, după care, cei ajunși la „vârsta a treia“ pot beneficia de cuvenita sumă lunară. Ziarul nostru a mai scris despre acest aspect, arătând și greutățile cu care se confruntă Oficiul de Asigurări Sociale și Pensii din cadrul D.M.O.S. Caraș-Severin (volum extrem de mare de lucru, personal puțin etc.). Ne simțim datori să reamintim conducerilor unităților economice și instituțiilor prevederiloregii nr. 3/1977 (art. 51 ~>arte finală): „Unitatea nu pot dispune încetarea activității persoanei care a cerut înscrierea la pensie decît după ce a primit decizia de pensionare“. în felul acesta, cu siguranță se vor evita numeroasele „cazuri sociale“ ale pensionărilor care nu au din ce să trăiască Am făcut un sondaj în alte județe și în municipiul București, cu privire la aceeași chestiune, unde se semnalează fenomene asemănătoare, cu preponderență în situațiile nerespectării legii mai sus amintite. Așadar, conducerile administrative să nu facă abuzuri din dorința scăderii numărului de salariați, iar cei care urmează calea pensionării să aibă răbdarea și înțelegerea necesare derulării firești a dat să-i zicem, acestei birocrații inevitabile a momentului. De fapt, în rîndurile de față dorim să aducem la cunoștință (Continuare în pag. a 2-a) Cazul Szász După cum se știe, între cei chemați în judecată la procesul grupului celor 24 de foști membri plini și supleanți ai cepexului, se află și Iosif Szász, fost prim secretar al Comitetului județean de partid Caraș-Severin, promovat în cepe. In luna noiembrie 1989, în prima ședință, la formularea de cereri. Iosif Szász a spus : „Am cerut să fiu cercetat în stare de libertate. 27 de zile am fost membru al Consiliului Provizoriu de Uniune Națională la Caraș-Severin. Apoi, pînă în 22 februarie an a fost primar al Județului Nu văd de ce să fiu cercetat sub stare de arest. Eu sunt un caz mai aparte: în 21 decembrie 1989 m-am alăturat revoluționarilor, am participat, la ora 20, la aruncarea portretului lui Ceaușescu. Nu am nimic cu genocidul, în ședința cepei din 17 decembrie nu puteam să spun nimic, întrucit se punea totul pe seama Budapestei, iar eu fiind de naționalitate maghiară, lucrurile ar fi luat cu totul altă turnură. Vă rog să aveți în vedere această situație. Cred că sunt mii de oameni care-și pot spune părerea“. într-adevăr, mii de oameni din Reșița și din Caraș-Severin pot să spumă multe lucruri despre Incepînd de azi noi reglementări vamale Vineri, 27 iulie a.c., Ministerul Finanțelor a emis Ordinul nr. 401 prin care face unele reglementări la Hotărîrea Guvernamentală nr. 685/16.06.1990. Din dorința de a veni în sprijinul celor interesați l-am rugat pe dl. Pavel Lupulovici, locțiitorul șefului Vămii Naidăș, să ne dea câteva lămuriri : — în perioada 1.08.1990 — 30. 04.1991, nu se permite scoaterea din țară de către persoane fizice în afara efectelor personale de călătorie, a următoarelor categorii de bunuri: materiale neconfecționate (textile, pielărie, plastice); materiale de construcții și instalații; materiale și piese de uz industrial ; medicamente, instrumente și articole de tehnică medicală; mobilier din lemn; covoare, mochete și carpete. De asemenea, piese de schimb și accesorii auto-moto, mașini pentru menaj și uz gospodăresc. — Ne puteți preciza și cantitățile de bunuri admise? — Da, în cazul plafonului admis de lege, în afara efectelor de călătorie, sunt permise la scoaterea din țară, cel mult cite 5 bucăți sau perechi de bunuri de același fel, în cazul obiectelor de valoare individuală de pînă la 1000 lei. Fac excepție de la această prevedere, tipăriturile și imprimările de același fel. Aceleași restricții se aplică și pentru persoanele fizice care își stabilesc domiciliul în altă țară. în ce privește scoaterea benzinei și introducerea acesteia în țară. precizez că cetățenii români și străini care călătoresc cu pașaport, la ieșirea din țară, au dreptul doar la cantitatea .(Continuare in pag. a 4-a) în comerțul din Anina (dar nu numai) Bătaie de joc, la puterea a cincea în mai puțin de două săptămîni, unitățile din rețeaua comercială a orașului Anina au fost controlate de patru ori. Aveam, deci, mari rezerve că vom mai găsi ceva care să pună sub semnul întrebării cinstea vânzătorilor. Am acceptat, datorită insistențelor d-lui Béla Balasz, președintele F.S.N. din oraș. Operativ, dumnealui ne-a și pus în legătură cu cinci dintre președinții unor comisii de control aparținînd sindicatelor de pe raza orașului. Prima unitate controlată ne oferă și primele surprize. — Fiți amabilă, corturi și paturi pliante? — o întrebăm pe Ana Varga, vânzătoare .atonul „Sport“ din cadrul Magazinului Universah — Glumiți! Vedeți dv. așa ceva expus ? ! într-adevăr, „la vedere“ nu era mare lucru; în schimb, în magazia de mină am găsit ce ne interesa ... „Stimulați“ de acest prim succes, ajungem și la magazinul de încălțăminte-mercerie, „feuda“ d-nei Hanelore Telescu, care ne și ia în primire: — Iar controale, domnilor ? ! Ne-am săturat ! Poftiți, poate o să vă convingeți că în comerț lucrează și oameni cinstiți... Profităm de invitație și, în cîteva minute, găsim în spate, dosite bine, cîteva perechi de pantofi de toată frumusețea. La plecare, inițiem un scurt dialog : —Cum e cu cinstea de care vorbeau, doamnă Telescu ? — Sunt ai mei, domnule! Ai mei și ai soțului ! Ce, eu n-am voie să-mi cumpăr ? ! Sperăm ca răspunsul să i-i ofere directorul T.C.S.M. Anina, dl. Imbrescu. Ca și d-nei Maria Iovănel, vecina sa, pe care ar f găsit-o în aceeași (Continuare în pag. a 2-a) (Continuare ta pag. a 2-a) ANim i NR. 157 REȘIȚA MIERCURI 1 AUGUST 1990 4 pagini — 1 leu Alcoolul și... infracțiunea O înțeleaptă vorbă românească exprimă un îndemn la fel de înțelept: „dacă doi oameni îți spun că ești beat, du-te și te culcă!“ Numai că mulți acest sfat și, dimpotrivă, în ignoră loc să se culce ori continuă să se„ îmbete, ori vor să dovedească că sunt „ăi mai tari“ oameni de pe lumea asta. Dar de aici și pînă La infracțiune nu-i decit un pas. Spunînd acestea, intrăm în miezul temei de meditație pe care v-o propunem azi: indubitabil, există o strinsă și directă corelație între creșterea stării infracționale și consumul exagerat de băutură. O argumentează sociologii, psihologii, psihiatrii, juriștii, polițiștii și alte categorii socio-profesionale care se de această problemă. Iar ocupămentele „pro“ ni le oferă argumnții (Continuare în pag. a 2-a) în atenția cititorilor reșițeni! • Informăm cititorii noștri din municipiul Reșița că , începînd de azi, 1 august, renunțăm la difuzarea ziarului i prin chioșcurile I C.S.M.I. și Poștei. Vinzarea ziarului „Timp pus" se face numai prin difuzori „volanți”, instalați in prinsicipalele puncte de interes de pe străzile municipiului. Am fost obligați la această renunțare datorită deselor deservirii ale rețelei de difuzare. Desigur, salariile poștei și ale vînzătorilor de la chioșcuri nu sînt afectate de absența ziarului „Timpul“. Nu știm dacă va fi la fel atunci cind toate ziarele vor renunța la „serviciile“ lor. Dl Vlădulescu atacă! Domnul N.D. Vlădulescu, fost președinte al C.P.U.N. județean, ne trimite „răspunsul C.P. U.N. Caraș-Severin“. Replica se compune din două părți : prima constă dintr-un atac la persoana redactorului care a scris în ziar cele două articole vizind bilanțul C.P.U.N. și fabrica de bere, iar a doua oferă date generale despre problematica supusă dezbaterii. Pentru a nu prilejui contra-replică de același gen — atac la persoana d-lui Vlăduescu — ne abținem deocamdată de la publicare. Așteptăm și intervențiile celorlalți cepemiști ! Dar dacă totuși, cumva, dl. Vlădulescu insistă, vom da drumul polemicii... • Miercuri, 1 august: se reîntorc în țară copiii care și-au petrecut trei săptămîni de vacanță în Austria. Părinții care doresc să-i întlmpine la Caransebeș au la dispoziție un autobuz ce va pleca la ora 9.45 din fața Sălii Polivalente și la ora 10 00 din Lunca Bîrzavei. din fața C.C.S.I.T.E.H. • începînd din această săptămână, programul cu publicul la Oficiul de pensii al D.M.O.S. este marți și vineri, între orele 8.30—11, pentru depunerea actelor și solicitarea de informații și între orele 14—15.30, pentru eliberarea documentelor și răspunsurilor la informațiile solicitate. • Lipsa personalului este este tot mai acută în activitatea oficiului de asigurări sociale și pensii al D.M.O.S. Caraș-Severin. De aceea se solicită pensionari care au lucrat în sectoare de cadre sau registratură pentru a fi încadrați temporar, conform decretului nr. 445/1978. • Mai există și familii fericite. Un exemplu în acest sens îl constituie cuplul Helen Maria Jeba și Sorin Jeba din Bocșa. Afirmația se bazează pe rîndurile trimise redacției de Helen Maria Jeba, care-i dorește soțului ei, astăzi, cînd se împlinesc trei ani de la căsătoria lor, „mult noroc, fericire, viață lungă“, mulțumindu-i pentru clipele frumoase pe care i le-a dăruit în acești ani. Sînt gînduri sincere care am vrea să anime toate familiile tinere. • Ieri, 31 iulie a.c., în gara din Caransebeș, um domn brunet și întreprinzător a vîndut în mai puțin de 15 minute, două coșuri mari de langoși, Langoși simpli, apă, paie și bătaie, cu cinci lei bucata. Servirea se făcea cu toate cele zece degete odată, în condiții de igienă fără nici o igienă. Prețul enorm pentru o biată gogoașă se justifică prin mărirea prețurilor la hîrtie. (Subprodusul ți se oferea pe un petec minuscul de hîrtie). ” La stația „Peco“ din apropierea gării din Caransebeș, marți, 31 iulie, încercând să alimentăm autoturismul redacției, am constatat că era imposibil. Inițial, din lipsă de personal (nu tren), apoi pentru că: „nu avem benzină“. Ferească Dumnezeu să aibă vreo salvare aflată în exercițiul funcțiunii nevoie de combustibil. De fapt, nu salvarea o plingem... • Vaca primăriei, pardon, mașina de tuns iarbă a primăriei, harnică și insistentă, lucra lunii, 30 iulie a.c. în schimbul doi, lângă cinematograful „Cultural“. Menționăm că numita este de culoare neagră, capul alb și poartă clopoțel la gît. Să se audă. Cline, cline ! w Joi, 2 august, a.c., între orele 8-15 se va opri furnizarea apei potabile în zonele Lunca Pomostului, Moroasa orașul vechi, în vederea executării unor lucrări de reparațiții la uzina de filtru. Seismograf . Concursul național de poezie „Nicolae Labiș“ a ajuns la cea de a 23-a ediție, dar — cum precizează ziarul „Tineretul liber” — pentru prima dată această apreciată competiție a tinerelor talente se va desfășura liberată de orice cenzură sau îngrădire. La concurs pot participa autorii care nu depășesc vîrsta de 30 de ani, nu sîmt membri ai Uniunii Scriitorilor nu au debuturi editoriale. Festitivitatea de premiere va avea loc în 12 septembrie a.c., la Suceava. • La Iași a fost constituită Societatea Națională „Academia Mihăileană“. Președinți de onoare sunt acad. Cristofor Simionescu și înalt Preasfințitul Daniel, arhiepiscop al Iașilor și mitropolit al Moldovei și Bucovinei. • Asociația detectivilor particulari, una din primele inițiative de acest gen din România post-revoluționară, ființează cu bune rezultate, desfășurînd o serie de activități ca: investigații legate de persoane și bunuri, consultații juridice și tehnico-ecotp(Continuare In pag. a 3-a)