Timpul, septembrie 1990 (Anul 1, nr. 180-200)

1990-09-01 / nr. 180

POPOR ROMAN. NN GREȘEȘTE CINE CREDE ÍN TINE L_'„.' ANUL I NR. 180 REȘIȚA SIMBATA 1 SEPTEMBRIE 1990 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC CULTURAL INDEPENDENT 4 pagini — 1 leu E bine să știm • Peste 100 000 de cetățeni din teritoriul cuprins între Prut și Nistru au participat ieri la festivitățile de la Chișinău, prilejuite de împlinirea unui an de cînd limba română a fost repusă în drepturi ca limbă de stat în acesată republică sovietică. Totodată, a fost readusă și sfințită, după restaurare, statuia lui Ștefan cel Mare. • Domnul Ion Iliescu, președintele României, a primit ieri un grup de senatori americani, aflați în vizită în țara noastră. Dimineața, oaspeții americani s-au întilnit cu primul ministru, dl. Petre Roman, în cadrul acestor convorbiri, s-a apreciat că există perspectiva îmbunătățirii relațiilor dintre cele două țări. De altfel, premierul român a fost invitat să efectueze o vizită în SUA. • Irakul a oprit plata datoriei externe, de 1,1 miliarde dolari, către România, ca urmare a situației încordate din zona Golfului. • Astăzi, încep examenele pentru ocuparea locurilor vacante in treapta I-a și a II-a de liceu, precum și a celor de la școlile profesionale, pentru absolvenții de 8 și respectiv, 10 clase. Acestea se vor încheia în data de 5 septembrie, în perioada 9—13 septembrie vor avea loc primele examene pentru candidații care doresc să urmeze școlile postliceale din Reșița. • Pînă la 12 septembrie se desfășoară etapa a IV-a de transferări și numiri în învățămînt a personalului didactic calificat. • Anul trecut, în luna august, lucrătorii de la S.M.A. Grădinari aveau foarte multe lucrări de făcut, dar nu aveau nici o picătură de motorină. Acum, au în stoc peste 100 tone de motorină, dar... nu au ce să lucreze. • în urma demersurilor făcute de Primăria din Oravița la factorii de resort, locuitorii orașului vor beneficia, din această săptămînă, de cantități sporite de carne de porc. Săptămînal, Arh.I.C.I.P. Broșteni va livra direct celor trei magazine de specialitate din oraș cantități însemnate de carne, pentru completarea necesarului de consum. • Sîntem de astăzi în luna septembrie. Numărul abonamentelor la ziarul „Timpul“ a crescut. La Domașnea, Lupac, Bozovici, Berliște, Sichevița, Prigor, Naidăș, Oravița, Reșița și Caransebeș sunt cele mai mari creșteri. Deci, se poate. Mulțumim pe această cale tuturor factorilor poștali care ne-au sprijinit și credem ne vor ajuta în continuare pentru sporirea numărului de abonamente la ziarul nostru. • Au intrat în librării, însemnări politice, de Armand Călinescu : Banii și puterea, de Radu Negrea . Traiectorii ale privirii, de Aurelia Pavel : Cît mai poate trăi un cadavru politic ?, de Victor Frunză. CIVILIZAȚIA URBANA Dincolo de implicațiile unui caz Nu cu mult timp în urmă, primăria orașului Băile Hercusiane a aprobat pentru întreprinderea „JSlectrocentrale“ Caransebeș un amplasament pentru construirea a două blocuri cu locuințe de serviciu pentru salariații respectivului complex energetic. DL ing. Consan, directorul întreprinderii, mi-a vorbit entuziast despre proiectele în legătură cu aceste blocuri, precum și despre angajamentele urbanistice pe care și le-a asumat în vederea sistematizării zonei, cunoscutul parc „Dr. Vicol“: „Putem pune la dispoziția primăriei bani și utilaje pentru regularizarea albiei Cernei, avem intenția să efectuăm lucrări de canalizare și altele. într-un cuvînt, sîntem deciși să contribuim la soluționarea unui număr important de probleme urbanistice ale orașului“. Entuziasmul tînărului director a fost însă repede temperat de decizii ulterioare luate la nivelul Prefecturii județului. Prin adresa nr. 2229/18. VII a.c., emisă de Prefectură, aprobarea dată de primăria orașului Băile Herculanus a fost respinsă. Faptul este adus la cunoștința conducerii întreprinderii Electrocentrale“ de Institutul de Proiectări Județean, printr-o altă adresă, purtând nr. 2499/24. VII. a.c. Cum aceasta din urmă este semnată de directorul tehnic al I.P.J., dl. arh. Mihai Bârdea, l-am contactat, solicitându-i concursul în clarificarea problemei. „Discuția noastră —■ mi-a spus — ar trebui să se deruleze in fața schiței de sistematizare a orașului Băile Herculane. Numai așa chestiunea ar putea fi înțeleasă in întregul ei. Precizez totuși că, în ce ne privește, luînd întreprinderii act de solicitarea „Electrocentrale “ și de aprobarea primăriei din Băile Herculane, am făcut demersurile necesare la Prefectură. Biroul executiv al acesteia a luat însă hotărîrea pe care o cunoașteți. Personal, o consider îndreptățită. Zona „Dr. Vicol“ este rezervată extinderii stațiunii bal- Timotei JURJICA (Continuare în pag. a 4-a) Noi reglementări privind călătoriile în străinătate • O hotărire a GUVERNULUI ROMÂNIEI în vederea prevenirii scoaterii ilicite peste graniță și comercializării în străinătate a produselor azero-industriale și a bunurilor industriale de larg consum, care afectează stabilitatea publică prin dezechilibrarea accesului cetățenilor la produsele deficitare și perturbă aprovizionarea tehnico-materială a întreprinderilor, în scopul asigurării de condiții corespunzătoare cetățenilor români care doresc sa călătorească în străinătate In interes de serviciu, turistic sau personal. In aplicarea art. 16 lit. c din Decretul-lege nr. 10/1990, GUVERNUL ROMÂNIEI hotărăște : Art. 1. — Neprezentarea bunurilor pentru efectuarea controlului vamal, precum și nedeclararea la organele vamale a sumelor în lei pe care călătorii le au asupra lor sau în bagaje, se sancționează potrivit legii și atrag după sine întreruperea călătoriei și retragerea pașaportului sau, după caz, a altui document pentru trecerea frontierei emis de autoritățile de stat române celui în cauză pe un termen de la 1 la 3 luni. In același mod se procedează și în cazul ascunderii bunurilor în scopul sustragerii de la operațiunile de vămuire. Art. 2. — Ascunderea bunurilor în locuri special consoRIM-Ministru. PETRE ROMAN (Continuare in pag. a 4-a) Neglijena și pasivitatea — surse de poluare Specialiști ai Agenției pentru Supravegherea și Protecția Mediului Reșița împreună cu reprezentanți ai I.J.G.C.L. Caraș-Severin au efectuat în ziua de 27. 08. 1990 un control în zona de protecția sanitară a rîului Bistra Mărului, rîu ce constituie sursa de apă potabilă pentru orașul Oțelu Roșu. Principalele surse de poluare a apei în această zonă sunt Colonia și Șantierul A.C.H. Poiana Mărului, precum și Complexul turistic „Scorile“. Controlul a început cu Colonia Poiana Mărului. Aici surpriză , stația de epurare a apelor faoaloid-menajere era nesupravegheată, lipsind personalul deservent, iar porțile de la intrare erau închise și încuiate, astfel încît nu s-a putut verifica modul în care această stație este exploatată. Pentru lămuriri suplimentare, ne-am deplasat la sediul șantierului, dar tot degeaba, deoarece nu s-a putut lua legătura cu conducerea acestuia. Un alt obiectiv controlat a fost stația de sortare-spălare balast-filtre, care, prin natura activității ce o desfășoară, contribuie la polița Gheorghe PITULAN Agenția de supraveghere și protecția mediului (Continuare în pag. a 2-a) Mică, mică, dar a dat de gustul banilor ! 8/fiL/or; Jt'D 1 Nu zidiți ferestrele! Toți citim ziare. Dacă e să judecăm numai după aspectul acesta, românii sunt pe cărarea spre Europa. Știrile de tot soiul ne invadează. Unii s-au zăpăcit, lambada informațională le-a sucit mințile. Alții s-au trezit la realitate. Adică au început să-și pună întrebări. Vă spuneam doar: sîntem în drum spre Europa. Dimpreună cu casa noastră (pe rotile) românească. Cu ancorele in mișcare, ziarele sînt corăbii mici, transportoare de droguri cînd mai tari, cînd mai moi. Avalanșe de evenimente vin peste noi permanent. Scapă cine poate, fuge cine știe (dacă vrei, poți!), citește și cărți. Scapă cine mai Ele sunt, cel puțin in mintea mea, adăposturi sigure în calea furtunilor Dinu OLĂRAȘU (Continuare in pas a 2-a) Despre truda legislativă și vacanța parlamentară (III) • Interviu cu dl. senator Antonie Iorgovan (Urmare din nr. 178) • Ca independent, domnule senator, presupunem că aveți o înțelegere obiectivă a raporturilor de forță dintre partidele și formațiunile politice reprezentate în Parlament. Se poate vorbi la acest ceas de Existența unei opoziții funcționale. Care sunt, de fapt, dimensiunile și rolul acesteia in activitatea legislativă ? Dacă prin opoziție funcțională dv. înțelegeți opoziția constructivă atunci, cel puțin cu privire la Senat, răspunsul este categoric pozitiv. Nu poate fi vorba de democrație fără opoziție, iar opoziția ca să aibe rolul său atunci cînd nu are o pondere mare în Parlament trebuie să fie ajutată de partidul cu majoritate (fie și zdrobitoare, cum este, în prezent, cazul F.S.N.) în Parlament, partid de guvernămînt. Am arătat deja că încă din primele contacte ale reprezentanților grupului F.S.N. majoritar în Senat (în Parlament în general) și cei ai opoziției s-a convenit ca deciziile Senatului să fie înainte de toate rezultatul negocierilor între grupurile parlamentare. Sunt obligat, fie și numai din respect față de ideea de grup parlamentar, să informez că încă înainte de întrunirea în plen, în calitate de Senatului senator independent am participat, practic ca arbitru, la întruniri între reprezentanții grupului F S.N. (domnii Bârlădeanu, Voiculescu, Jerbas) și reprezentanți ai grupului liberal (domnii Câmpeanu, Săndulescu), respectiv între reprezentanții grupului F.S.N. grupului U.D.M.R. Fără exageraie în cadrul acestor întîlniri s-a decis configurația politică a Biroului Permanent al Senatului, a comisiilor permanente etc. Dacă s-ar fi procedat mecanic, prin prisma rezultatului „mașinii de vot“ F.S.N. (se știe că din 116 senatori 90 aparțin F.S.N.) este clar că toate funcțiile din Biroul Permanent al Senatului (președinte, 4 vicepreședinți, 4 secretari, 2 chestori) ar fi fost ocupate exclusiv de reprezentanți ai F.S.N., ceea ce n-ar fi servit nimănui, nici F.S.N.. ca partid majoritar de guvernămint, nici opoziției, nici democrației, nici intereselor României pe plan international etc. Este evident că numai datorită existenței acestei „opoziții funcționale“: cum vă exprimați dv.. unicului senator independent i s-a putut încredința președinția unei comisii. Indiferent de calitățile acestuia la o asemenea funcție n-ar fi putuit ajunge dacă FSN. ar fi procedat, ca grup dominant, „mecanic“, să-i spunem neinteligent, cu lipsă de simț politic, îmi face plăcere să spun că acest lucru, ceea ce ar fi însemnat o gravă eroare politică, nu s-a întimplat, un rol important avîndu-l în acest sens dl. Alexandru Bîrlădeanu, motiv care a întărit foarte mult în alegerea domniei sale ca președinte al Senatului (îmi aduc aminte de o discuție în care dl. Săndulescu din partea P.N.L., evident glumind, dar cu o semnificație serioasă, a afirmat că dacă dl. Bîrlădeanu nu va ajunge președinte al Senatului, grupul PNL se va retrage din Senat). ■ — Sesiunea parlamentara din Continuare in pag. a 2-a) ,Y A !