Timpul, noiembrie 1990 (Anul 1, nr. 223-245)

1990-11-01 / nr. 223

COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Actualitatea • în ședința de ieri a Senatului s-a cerut să se prezinte Parlamentului metodologia care stă la baza liberalizării prețurilor, lista completă a produselor ale căror prețuri vor fi modificate, ca și măsurile compensatorii concrete ce se au în vedere pentru menținerea în limite decente a nivelului de trai al populației. S-a propus ca, pînă la rezolvarea acestor cereri, Guvernul să amîne hotărîrea în legătură cu liberalizarea prețurilor care, după cum se știe, ar urma să intre în vigoare azi. De asemenea, Senatul de aprobat forma finală a Legii a contenciosului administrativ și a adoptat proiectul de lege privind angajarea salariaților în funcție de competență. • Ieri, la palatul Cotroceni, ședințele Ion Iliescu a at o întîlnire cu delegația Asociației pentru Cinstirea Eroilor Revoluției, organizație din care fac parte rudele directe ale eroilor martiri din decembrie. • DL Petre Roman, primul ministru al Guvernului, a primit ieri o delegație suedeză, care reprezintă organizația umanitară „Salvați copiii“. Au fost analizate modalitățile concrete de folosire a ajutorului umanitar suedez, du-se că acesta va sublinii acontribui la concretizarea programului inițiat de Guvern și de Comitetul Național de sprijinire a instituțiilor de ocrotire socială. • Piața Comună a cerut și celorlalte state bogate să acorde ajutor miilor de copii români care trăiesc în orfelinatele mizere și au nevoie disperată de sprijin. • Cele 24 de țări, care s-au întîlnit la Bruxelles pentru a discuta oportunitatea extinderii la România a ajutorului acordat țărilor din estul Euprniei, au hotărît ca Romași Albania să fie singurele țări din Europa de Est care nu beneficiază încă de acest ajutor. Motivul l-a constituit aprecierea unora dintre aceste țări că liberalizarea economică și politică întreprinsă București este prea puțin de avansată în raport cu celelalte țări estice. • In ultima săptămînă au fost desființate, prin hotărîri ale Guvernului, 12 centrale industriale, odată cu reorganizarea unităților economice de stat ca societăți comerciale. Au fost înființate primele 35 societăți comerciale realizate prin reorganizarea unităților economice de stat, în urma discuțiilor purtate de Departamentul Energiei Electrice cu partea vietică, aceasta din urmă sacomunicat că se află în posibilitatea de a se pune în funcțiune linia care alimentează stația Isaccea. Astfel, începînd de marți, ora 23, partea sovietică a reluat zarea energiei electrice funiicătre România. • Cu un eșec s-au încheiat la Varșovia convorbirile polono-cehoslovace ale comitetului de colaborare economică și tehnico-științifică cu privire la restaurarea regimului simplificat de trecere a graniței. S-a hotărît, totuși, înființarea unor puncte de frontieră ce vor fi deschise sîmbătă. ANION^ NR. 223 "X REȘIȚA JOI 1 NOIEMBRIE 1990 4 pdițini — 1 leu Pentru ce vom plăti mai mult și pentru ce nu vom plăti? • Va deveni 1 noiembrie 1990 o dată istorică pentru scăderea standardului nostru de viață? • Șisituația prețurilor la principalele grupe de produse și servicii • Majorări, compensații, Indexări Opiniile specialiștilor și cetățenilor sunt contradictorii. Dar dincolo de discuțiile de la cozi și de strategia economiei de piață, un fapt e cert: liberalizarea prețurilor se pare că nu incintă prea multă lume. O parte a presei de mare tiraj a și luat Guvernul drept ținta unor trageri la punct fix pe această temă. Oricum, începînd de vom verifica, cu probe care astăzi nu pot fi puse la îndoială nici ipotetic, nici practic, dacă 1 noiembrie 1990 va deveni o istorică pentru accelerarea dată reformei sau pentru o cădere liberă a standardului nostru de viață. Sau pentru ambele fenomene, simultan. La prima vedere, reforma prețurilor și tarifelor se bazează pe o strategie coerentă și pe acțiuni moderate. Pentru materiile prime din țară și din importuri, începînd de astăzi vor fi practiCITIȚI IN ZIARUL DE MINE: 0 întrebări incomode: Cum stăm cu moratoriul? O Alarmă falsă în privința cartofilor . Evoluții sinuoase pe piața cuprului . Un cartier bocșean în suferință care prețuri cu ridicata care nu afectează populația ferme, în schimb, ele măresc nota de plată a întreprinderilor industriale, a altor agenți economici. Achitarea ei implică un efort constant pentru rentabilitate și eficiență, management serios, capacitate de ofertă și concurență. Pentru ca cititorii să aibă imaginea a ceea ce li se va solicita în calitatea lor de salariați — în sectorul public, în regiile autonome, societățile comerciale sau în sectorul privat —, transcriem cîteva exemple. La țiței, prețul va ajunge de la 2000 la 7000 lei tona. Cuprul în concentrare (cu un conținut util de 10,5 la sută) sa scumpește de la 42 400 lei tona, la 70 000 lei tona. Prețul lemnoase pe picior trece de masei la Timotei JURJICA (Continuare în pag. a 3-a) Majorarea prețurilor: o lovitură sub centură dată cetățenilor Așa cum am arătat în mai multe rînduri în coloanele ziarului „Timpul“, Guvernul caută să-și îndrepte gravele greșeli, făcute la începutul anului, pe buzunarul cetățeanului de rînd. Altfel spus, greșim noi, dar plătiți voi! Majorările de preț care intră în vigoare astăzi, cele mai mari din ultimii 40 de ani, vor afecta grav nivelul de trai al celor 22 de milioane de cetățeni, răminînd sub protecția Guvernului doar vreun milion și ceva de persoane care au știut să fure în „epoca de aur“, dar mai ales în primele nouă luni ale anului 1990. In buzunarul acestei minorități se află peste 100 miliarde lei, iar Guvernul nu s-a atins nici cu o lacrimă de aceste uriașe averi. Ne întrebăm dăm Guvernul, cine va și întrasnporta mai ușor tranziția spre economia de piață: majoritatea de 22 milioane și ceva de cetățeni, sau milionul de care vorbeam mai sus? Cei bogați vor deveni mai bogați, iar cei săraci și mai săraci, deși guvernul susține că costurile tranziției trebuie suportate de toți cetățenii țării în mod egal Oare egalitate, domnilor guvernanți? Ați inventat din ianuarie și pînă acum o altă aritmetică decit cea pe care o știm și noi? Poate fi egal 2 500 lei salariul minim al unui slujbaș cu 500 000 sau un milion, cît reprezintă acumulările minorității de care vorbeam mai sus ? Vorbiți de „umanism", vorbiți de compensații bănești ce vor fi acordate salariaților pentru a suporta majorările de preț, dar nici prin minte nu vă trece să lezați în vreun fel „mafia financiară“, posesoare de capitaluri imense? Liberalizarea prețurilor presupune o fluctuație în sus și jos, nu așa cum se întîmplă în acum. Timp de 40 de ani am trăit cu iluzii; dumneavoastră ne mai oferiți una acum. Peste 2-3 ani va fi mai bine. Nu mă îndoiesc că așa va fi, dar nu pentru cei 22 de milioane de cetățeni, Ec. Aurelius ULARU A.G.E.R., Filiala Reșița (Continuare în pag a 4-a) Democrație, autonomie sau fugă de răspundere? Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum și Credit a expediat, prin cabinetul președintelui (semnează I. Vetrineanu), la toate Prefecturile din țară, o adresă prin care se reamintește că „potrivit Decretului-Lege 67/ 90, cooperația funcționează independent și autonom, nimeni din afara cooperației neavînd dreptul să se amestece in problemele ei“. Astfel, Prefectura județului nostru se vede în imposibilitatea de de a interveni la multe din neregulile constatate în modul de aprovizionare și desfacere a mărfurilor alimentare și nealimentare din mediul rural. Așa sună nota emisă de onorata conducere a UCECOOP, în spiritul democrației ce o caracterizează și a autonomiei dorite. In aceste condiții cine rezolvă problema total defectuoasă a repartiției de zahăr pe care o practică UJ.C.G. Caraș-Severin, prin compartimentul specializat? Dintr-o statistică a Inspectoratului Comercial rezultă (reclamațiile, care curg zilnic, confirmă) că la Dalboșeț, de pildă, s-a dat peste cota stabilită un plus de 1580 kg, în timp ce la numai cîțiva kilometri, la Șopotu Nou se înregistrează la desfacere un minus de 5 860 kg (l). Și în alte localități se înregistrează o aprovizionare „super“ (Cornea + 3 415 kg, Glimboca +3 390 kg ș.a.), în timp ce în marea majoritate a localităților rurale nu s-a reușit asigurarea necesarului. Desigur, zahărul este o problemă națională, dar și în aceste condiții repartizarea trebuie făcută rațional și obiectiv. Unde să sesizeze primarii, în capul cărora se sparg toate necazurile sătenilor, despre aceste neajunsuri? La cooperație? Atunci UCECOOP să ia măsuri de modificare a Legii nr. 5/90, cu privire la organizarea Prefecturilor, pentru a elimina articolul 5, aliniatul P, care împuternicește acest organism al administrației să urmărească și să soluționeze problemele legate de buna aprovizionare a populației. Astfel, atitudinea cooperației de consum ni se pare mai degrabă o condamnabilă fugă de răspundere. In numele cui ? Al democrației și autonomiei ? Pe agenda Prefecturii Despre ședința de lucru din această Județului săptămînă a Prefecturii Caraș-Severin, nul prefect Liviu Spătaru domne a oferit cîteva detalii. — Problema de fond a constituit-o asigurarea derulării în bune condiții a circulației publice în iarna 1990-1991. Cu acest prilej s-au stabilit responsabilități precise pentru toți factorii implicați, inclusiv pentru primăriile orașelor și comunelor de pe raza județului nostru. De asemenea, ca urmare a situației create, un important spațiu de discuții a fost acordat activității de termoficare și în special problemelor cu care se confruntă din acest punct de vedere municipiul Reșița. Intîrzierea analizării acestui aspect cu caracter social s-a datorat unei greșeli de-a noastre, aceea de a avea încredere în factorii răspunzători de această activitate, care ne-au asigurat în repetate rînduri că totul va fi în ordine. Se pare că încă nu s-au dezvățat de a aștepta tot timpul impulsuri de la foruri superioare. Ca atare, s-a hotărît constituirea unei comisii de anchetă, pentru a analiza în amănunțime cauzele ce au determinat nerespectarea termenelor de finalizare a lucrărilor de reparații capitale la cele două cazane de apă fierbinte. Tot legat de acest aspect aș dori să vă mai spun că astăzi (30 octombrie a.c. — n.n.) am primit confirmarea că întreprinderea „Vulcan“ București va începe livrarea pereților-membrană necesari echipării celui de-al treilea cazan aflat în reparații capitale, în timp ce chiar în zilele următoare, de la Turceni se vor livra țevile necesare boilerului de 30 Gcal/h aflat de asemenea în reparațiL Menționez că la ora actuală nefuncționarea acestor două utilaje nu afectează furnizarea energiei termice necesare. Pentru celelalte localități s-a dispus o analiză amănunțită în perioada imediat următoare în legătură cu a M. CAIUS ceastă activitate.