Timpul, septembrie 1992 (Anul 3, nr. 171-192)

1992-09-15 / nr. 181

COTIDIAN SOCIAL-POLItiC-CULTURAL INDEPENDENT 4 pagini . 10 lei Atenție, după colț! Există destule motive ca cetăți să fie nemulțumiți de viape care o duc și indiferenți la fiică. între speranțele de an doi ani și mai bine și realia dureroasă din acest Inccde toamnă sînt diferențe ca la cer la pămînt. Este deci aplicabil de ce, cu mai puțin două săptămîni înaintea averilor, observatorii constată înrijorați un interes scăzut penal acest eveniment în anumite egmente ale electoratului. Insecuritatea socială, spaima generat de amenințarea pierderii loclui de muncă și de alte valuri de scumpiri par mult mai importante decît oferta electorală. Cum sondajele de opinie sunt — oare de ce ? — foarte rare, este greu de apreciat starea de spirit reală a electoratului în preajma scrutinului. în august, IRSOP a investigat numai preferințele unui eșantion pentru candidații la președinție și pentru partidele și formațiunile politice. Profunzimile stării de spirit a electoratului constituie, într-adevăr, o problemă delicată și dificilă. Totuși, în intervențiile publice ale partidelor pot fi auzite tot mai frecvent îndemnuri de participare la vot, nu numai îndemnuri de a vota pentru candidații lor. Acesta este un semnal care nu poate fi neglijat. Indiferența politică poate fi nu numai efectul actuale, dar și al situației sociale insuficientei cristalizări a opiniilor și opțiunilor în cadrul unor categorii de alegători. Se poate bănui că ofensiva electorală a partidelor va concura la clarificarea oamenilor, în fond, nici măcar principalele partide nu au scos din mînecă cărțile cele mai norocoase ale promisiunii pentru viitor. Nici chiar toți candidații — pînă și unii din cei intrați în cursa pentru președinție — nu sunt îndestul cunoscuți. Pe de altă parte, însuși electoratul nu este în întregul lui pe deplin conștient că de libertatea de a vota sau de a nu vota se cuvine să facă uz cu cea mai mare responsabilitate. La 27 septembrie, miza pusă în joc va fi extraordinară. E vorba de viitorul României. Atenție, deci ! După colț pîndesc riscurile și consecințele imprevizibile ale indiferenței politice, în ultimă instanță, a fi sau nu prezenți la urne, înseamnă a fi pentru sau împotriva unei schimbări în favoarea țării. Timotei JURJICA N.B. După vizita Președintelui României în județ, mi s-a făcut onoarea de a fi interpelat, de a mi se aduce reproșuri (în întîlniri directe), de a fi înjurat și amenințat (prin telefon, la pavăza unui cunoscut soț de anonimat). Nu-mi amintesc, în schimb, ca după șirul de interviuri cu dna Ana Blandiana (AC), Radu Gâmpeanu (PNL), Sergiu Cunescu (PSDR), Corneliu Soposu și Ion Rațiu (PNȚCD), Petre Ninosu (FDSN), Toma George Maiorescu (MER, acum PDAR), dna Elena Dumitru și dl Petre Roman (FSN) șa., să mi se fi spus mulțumesc: Mi-aș putea dori o mai clară certificare a condiției de ziarist independent ? Aștept provincia ! Școală pentru mileniul trei • Convorbire cu prof. dr. Ioan Corneliu Scheușan, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar al județului Caraș-Severin — Die inspector școlar general, sub ce auspicii debutează noul an școlar ? — Are unui impuls de excepție, dat de consfătuirile cadrelor didactice. Sper că așa cum au fost organizate, consfătuirile din acest an sunt un prilej de meditație pentru cadrele didactice din județ. — Vă referiți cu siguranță la bogăția de idei și la experiența pedagogică adusă în consfătuire de delegația din Graz-Austria.. . — în primul rînd, la acest schimb de idei, dar și la conținutul și tonul materialelor prezentate de Inspectoratul Școlar și Ministerul învățămîntului și Științei. — • Ce considerați că merită reținut din confruntarea celor două experiențe pedagogice, românească și austriacă, pentru anul școlar care astăzi începe ? — Răspunzînd la întrebarea dv., poate că ar trebui să-l citez pe dl Karl Haas, un pedagog de excepție, a cărui experiență depășește 40 de ani. Domnia sa spune că, la un moment dat, ONU a făcut un studiu în școli din diverse zone ale lumii și cu condiții materiale foarte diferite. S-a constatat că acolo unde au fost dascăli cu vocație, chiar dacă condițiile materiale au fost mai mult decît precare, rezultatele au fost mai bune decît în școlile cu condiții materiale bu Convorbire realizată de Dorina SGAVERDIA (Sonti nu are în pag a 3-a! Violenta noaptea Aflăm cu indignare că în noaptea de vineri spre sîmbătă a săptămînii trecute, o bandă relativ numeroasă deosebit de violentă a terorisizat locuitorii Reșiței mai sus de „Școala de beton". Cetățenii din zonă relatează cum că aceștia au distrus pur și simplu gardul dinspre stradă la nr. 96, că au spart geamurile la o altă casă și că au furat toate burlanele la o a treia. Bănuielile îi vizează pe minoritarii „de culoare“ din aceeași parte a orașului, datele concrete lipsind însă îngroziți de scandal, cei mai mulți dintre cetățenii pașnici ai locului au mulțumit pronier că au fost ocoliți, îndrăznind cel mult să-i urmărească pe agresori din spatele jaluzelelor lăsate și cu luminile stinse. Firesc, de altfel, cîtă vreme forțele de ordine n-au îndrăznit nici ele mai mult. Ar fi de dorit însă o mai serioasă implicare a poliției în mare(continuare în pag. a 4_a) Sf Iosif cel Nou da la Partoș La temelia spirituală a Banatului stă Sf. Iosif cel Nou de la Partoș, mitropolitul Timișoarei, a cărui sfințenie inspiră drept credincioșii creștini din aceste binecuvîntate meleaguri bănățene. Deși a trecut de pe acest tărîm pămîntesc încă din secolul XVII, ecoul faptelor lui minunate nu s-a stins. Canonizat fiind în 1956 și racla cu osemintele lui fiind așezată în catedrala mitropolitană din Timișoara, amintitul sfînt este sursa unui ideal de bunătate, blîndețe și sfințenie. A intrat în amintirea noastră prin multele fapte pilduitoare ce le-a săvîrșit asupra unor bolnavi — cărora le_a redat sănătatea — și printr’un fapt ce a devenit semnificativ atunci cînd a oprit focul ce a cuprins cu vîlvătaia sa cetatea sa de scaun. Deși a ajuns mitropolit la adînci bătrînețe, și_a arătat vigoarea prin puterea duhului, a înțelepciunii și a prezenței sale în mijlocul păstoriților. Ca oameni ai Bisericii, constatăm că este suficient ca în zeci de ani pămîntul să mistuie osemintele unor semeni de ai noștri, ceea ce cu rămășițele pămîn-Prot. dr. Vasile PETRICA (Continuare în pag. a 4-a) La 27 septembrie 1992 Ce alegem? Cum alegem? Pe cine alegem La 27 septembrie 1992 electoratul va fi chemat la urne pentru a alege Parlamentul și Președintele României. Sunt instituțiile democratice cărora Constituția le consacră primele locuri în ierarhia autorităților publice de stat. Această consacrare și ordinea enumerării nu sînt întîmplătoare. Dacă atît Parlamentul cît și Președintele sînt cele mai reprezentative organe ale poporului român, fiecare rezultînd din vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, locul ocupat în structura puterilor, funcțiile și competențele încredințate prin dispozițiile constituționale se deosebesc în mod fundamental. înțelegerea clară a substanței constituționale și a misiunii concrete a Parlamentului și Președintelui poate fi una din condițiile unei alegeri corecte din partea fiecărui alegător. Este motivul care ne-a determinat să stăruim într-o suită de articole — fără intenția de a face „instructaje“; un asemenea reproș ar fi cel puțin gratuit — asupra celor două autorități publice. • In pagina a 3-a: PUTEREA LEGIUITOARE — PARLAMENTUL Pentru bunăstarea României, votați Noul Partid Liberal! ♦ Principiul de bază al politicii NOULUI PARTID LIBERAL este adaptarea legilor liberalismului modern la condițiile concrete, actuale ale societății românești. Doctrina economică de tip liberal — promovată de către NPL — are la bază ideea creării unei societăți în care fiecare individ să beneficieze de ȘANSE EGALE, indiferent de naționalitatea, vîrsta, sexul sau originea sa socială. Libertatea economică a individului trebuie să se bazeze pe garantarea PROPRIETĂȚII PRIVATE, pe existența unei depline motivații a muncii și a propriei afirmări. Adversar din principiu al naționalismului și șovinismului, al politicianismului găunos, al redeșteptării relațiilor de vendetă politică, Noul Partid Liberal înțelege că procesul revoluonar românesc trebuie să grăbească pasul în domeniul politicului. Suntem partizanii unei forme de guvernămînt parlamenta-NOUL PARTID LIBERAL re ș' nu hibride, semiprezidențiale, care poate oricînd redeschide calea spre o nouă dictatură. Sîntem, de asemenea, pentru descentralizare, pentru transferul de competențe în teritoriu, pentru o profundă refacere a întregului sistem de relații sociale. ORGANIZAȚIA județeană ANPL CARAȘ-SEVERIN (Publicitate electorală) (Continuare în paga 3-a) Chiar este „praf în culisele ecologiste“? • Cîteva precizări Am citit cu surprindere în ziarul ,,Timpul“ (nr. 172 (687)/ 2 septembrie a.c.) articolul „Praf în culisele ecologiste" în care se fac afirmații neîntemeiate cu privire la felul în care au fost întocmite și aprobate listele de candidați ai Mișcării Ecologiste din România pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, în circumscripția electorală nr 11 Caraș-Severin. Nu dorim să intrăm în nici un fel de polemică cu nimeni. Pentru ca alegătorii — și cititorii ziarului — să cunoască adevărul, se impune însă să facem cîteva precizări, pe care le putem argumenta cu documente scrise, anexate de altfel acestei scrisori. (Continuare în pag a 3-a) . Starul absolut al gimnasticii mondiale, românca Nadia Comăneci, va fi în scurtă vreme sex-simbolul SUA. Una din cele mai celebre firme specializate în lenjerie feminină și masculină de corp, „Jockey International", pregătește un panou publicitar cu dimensiunile de 9/15 m care urmează să fie plantat la Times Square din New York. Panoul o înfățișează pe Nadia îmbrăcată sumar — sutien, chilot și ciorapi fini din bumbac. Se pare că această compoziție va purta semnătura autografă a marii gimnaste, încă nu se cunoaște suma pe care o va încasa frumoasa noastră compatrioată. • La sfîrșitul săptămînii trecute, cotidienele de mare tiraj din Capitală au dat publicității știri care dezmint afirmațiile făcute într-o revistă cu privire la faptul că, în 18 august a.c., ultimul șef al mișcării legionare din România, Horia Sima (astăzi, aflat în exil la Madrid, Spania, sub incidența unei condamnări la moarte în contumacie), ar fi vizitat orașul Tulcea, în cel mai strict secret, la 18 august a.c. Surse oficiale neprecizate au declarat că vizita respectivă este o pură invenție jurnalistică, la fel ca și fotografia — truc lesne»de observat — care l-ar înfățișa pe Horia Sima la Tulcpc 9 [UNK] umărul avorturilor înregistrate în medie în fiecare an în întreaga lume oscilează între 36 și 53 milioane. Cel puțin 22 milioane de avorturi sunt ilicite. Dintr-o statistică difuzată de OMS (Organizația Mondială a Sănătății) rezultă că avorturile sunt permise în 52 de țări (25 la sută din totalul populației mondiale) exclusiv atunci cînd viața femeii este în pericol și în 42 de țări cînd sarcina rezultă din viol sau incest . Nu mai puțin de 30 000 de imigranți ilegali se află arestați în Germania. Țiganii originari din România, bulgarii, vietnamezii și sîunt cei mai numeroși,albanezii