Timpul, octombrie 1992 (Anul 3, nr. 193-215)

1992-10-14 / nr. 202

topon ROMÂN NU GREȘEȘTE CINE CREDE UN TINE cotidian social-politic-cultural independent 4 pagini . IO lei Parlamentul moare. Trăiască Parlamentul ani dimineață s-a dat semnal de pentru deschiderea noului politic al cărui act de nașî l-au semnat, la 27 septem3 a.c., douăsprezece milioane jumătate de alegători români.ședințele Iliescu, a României, domnul promulgat de crede convocarea noului Parlant pentru vineri, 16 octombrie 2, la ora 14. In cele două zi care i-au mai rămas, actualul islaiiv _ încărcat de povara emisiuni aproape imposibile, care a dus-o totuși la capăt acheie lucrările și pune punct existențe mai puțin ușoară si putea să apară în ochii prolilor. După toate probabilitățile, vianoului Parlament nu va fi desimplă. La o analiză superfiță, structura legislativului pare solară, situînd de o parte rezentarea CDR și a UDMR, iar cealaltă FDSN, PUNR, PRM, M, nedefinită complet în post declarațiilor făcute de liderii _ rămîne deocamdată poziția N. In realitate, pe parole, formațiuni coaliții, în Camera Deputaților udatele sînt repartizate în fel următor: FDSN - 117, CDR _ FSN - 43, PUNR _ 30, UDMR PRM _ 13 și PSM - 13. Coliția Democratică din România este însă nici pe departe biocompact văzut, din unghiul misticii mandatelor de deputați, fapt, cele șase partide care au istituit în alegeri CDR sunt rerentate diferențiat: PNȚCD _ date, PSDR - 10, PER - 4, 13, PNLAT _ 11 și PNLCD. In ecuațiile previzibile și invizibile ale viitorului joc poltacest larg evantai de tendincurente de opinie, conduite și erese politice nu prevestește nie bun. Configurarea unei unități - fie în cazurile dezbateriii deciziilor ordinare, fie, și deosebi, în cele extraordinare va presupune proceduri mai nit decît complicate, nu fără jocieri, alianțe, fracturi care marca fără îndoială procesul legiferare. Preponderența forar de centru-stînga și de stînga parlament nu e suficientă prin e pentru ca majoritățile necee în condiții de normalitate și cooperare a grupurilor parlantare, să se întrunească, restul esențial pentru jocul poc în viitorul imediat va fi forarea noului guvern. Primele delații ale unora din liderii primarelor partide reprezentate, •SN și CDR — mai precis, FTCD — par să ducă spre ia că soluția dorită ar fi un miez independent. se reduce însă la Cabinetul premier. ua de aifci începe, de fapt, dblema, în constelația guvermentală cîte din forțele mantale în legislativ vor fi represiate, cu prețul căror compresuri din partea fiecăreia și în condiții de consens sau de oîiție ? întrebările nu sînt de retorice. poate fi Formarea guvernumomentul în care momentul își verifică viabiliea, sau, dimpotrivă, în afeața consensului, stabilitatea itică va fi aruncată în aer. e tocmai ceea ce câștigătorii gerilor se cuvine să prevină. Timofei JURJICA Domnul Ion Iliescu a fost ales președinte al României . Rezultatele vor fi confirmate de Curtea Constituțională Ieri s_a încheiat operațiunea de recepție a proceselor-verbale cu privire la rezultatele din cel de al doilea tur de scrutin pentru alegerea președintelui României în toate cele 42 de circumscripții electorale. Din comunicatul difuzat de Biroul Electoral Central în cursul după-amiezii de ieri, rezultă că din cei 16597 608 alegători înscriși în listele electorale permanente, duminică, 11 octombrie a.c., s-au prezentat la urne 12 153 810, reprezentînd 73,2 la sută. Au fost constatate 12 034 636 voturi valabil exprimate pentru cei doi candidați și declarate nule 116 092 voturi. Domnul Ion Iliescu, candidat din partea FDSN la președinția României, a obținut 7 393 429 voturi, adică 61,43 la sută din totalul voturilor valabil exprimate, devenind în acest fel, titular la Palatul Cotroceni pentru încă un mandat de patru ani. Pentru domnul Emil Constantinescu, candidat din partea Convenției Democratice din România, au votat 4 641 207 alegători, 38,57 la sută din totalul voturilor valabil exprimate. Potrivit dispozițiilor constituționale și prevederilor Legii nr. 69/1992 privind alegerea președintelui României, rezultatele scrutinului de duminică vor fi înaintate Curții Constituționale, pentru confirmare. Ieri la amiază, președintele României, domnul Ion Iliescu, s-a întîlnit la Palatul Elisabeta din Capitală cu peste 100 de ziariști români și străini, în cadrul unei conferințe de presă. In declarația preliminară și în răspunsurile la întrebările ziariștilor, domnul Ion Iliescu a abordat teme deosebit de importante ale vieții politice și economice românești actuale și de perspectivă. Am pus mîna pe Poliția Română Hei, (ne)iubitori de Poliție, Reșița-i în frunte! Dacă pînă mai ieri-alaltăieri puteau exista unele dubii, acuma e sigur: avem mînă bună. O fi sau nu Turbo în frunte, cum susține reclama TV, nu băgăm mîna în ... ecran. Dar în ceea ce privește Poliția, Reșița-i sigur în frunte. Fostul nostru colaborator și adjunct al Poliției municipale, col. Ion Sandu (pe atunci maior) Eugen este azi șeful Inspectoratului neral al Poliției. Degeaba iese tot laudă craiovenii, bosse de-al nostru. Am marele fost pepinieră de metalurgiști, sintem o bună pepinieră de polițiști. Mai ales că ceilalți, rămași la vatra noastră, pardon, la post, raportează că nu prea sînt infractori neprinși. Bucuroși că avem la Reșița Facultate de management și de drept, sperînd că mîine vom redeveni celebra școală de metalurgiști, consemnăm acest eveniment. . . polițist. Am pus, rețineți, mîna pe Poliția Română. (Nicolae SIRBU). Călăreții noștri hoți satisfăcuți de rezultatele muncii depuse la un particular din Buziaș, Gelu Todiroaie (36 de ani), originar din județul Neamț, și Ioan Păcura (38 de ani) din Oradea, de profesie „lucrători cu ziua“ pe unde apucă, au pornit-o pe jos sîmbătă, 3 octombrie a.c., spre Lugoj. Ajunși în jurul orei 17.30 la ieșirea din localitatea Sinersig, județul Timiș, s-au gîndit să facă o haltă. Mai ales că zăriseră în apropiere patru cai, unul mai mîndru ca celălalt, trei fiind proprietatea lui Gheorghe Onica, de la nr. 148. Hotărâți să-i „încalece“ și apoi să-i vîndă în Lugoj, au așteptat lăsarea întunericului, urmînd să acționeze în liniștea serii. Și, în jurul orei 21, au revenit pe islazul comunal. Au încălecat două iepe, luînd totodată și o mînză, adică tocmai caii lui Gheorghe Onica. Știau ei ce se caută in tîrgurile de cai. Nu s-au mai oprit pînă la Lugoj, dar maié les a fost surprinderea cînd au constatat că în orașul de pe Timiș în 4 octombrie ziu era zi de tîrg. Ce să facă, ce să facă? Și-au mai revenit din întristare cînd au aflat că în județul Caraș-Severin, în comuna Grădinari ar putea cîștiga bani frumoși în schimbul celor trei cai furați. Așa că și-au continuat mai călare, mai pe jos drumul spre Grădinari, via Reșița. La intrarea în Reșița însă (marți, 6 octombrie, în jurul prînzului), în apropiere de km 8, mare ghinion, mare ! Tocmai îi depășise o mașină, la volanul căreia se afla întîmplător chiar ginerele lui Gheorghe Onica. Recunoscând caii socrului fără să-i deranjeze în vreun fel pe cei doi, s-a îndreptat direct spre sediul Poliției municipiului Reșița. Operativi, lucrătorii poliției locale s-au deplasat în zonă, reușind să-i prindă pe hoți care i-a fost bucuria bătrînului Gheorghe . Onica cînd s_a văzut din nou în posesia cailor, în ce îi privește pe Gelu Todiroaie și loan Păcura, li s_a întocmit cîte un dosar penal urmînd să răspundă în fața instanței pentru fapta comisă. Marius MORARII ANUL III NR. 202 (717) REȘIȚA MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1992 Cu OÎOASĂ PâraSchiță Fără îndoială că îndemnul Mîntuitorului „Oricine voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-mi urmeze Mie“ (Marcu 8,34), călăuzit multe conștiințe prin a ruperea zăgazului indiferentismului, declanșând nenumărate transformări în inimile oamenilor. Focul care a învăpăiat inima Cuvioasei Paraschiva, încă din fragedă tinerețe, fost dorința de a păși pe uramele Domnului nu doar spiritual, prin post, castitate și rugăciune, ci și viețuind mănăstire de călugărițe într-o din pustiul Iordanului. Determinată de un profund impuls, se reîntoarce în locurile natale a din Tracia, nu însă înainte de medita sub magnifica cupolă a catedralei Sf. Sofia din Constantinopol, simbol al înțelepciunii divine și al aspirației perpetue a credinciosului ortodox, în timpul vieții, desprinzîndu-se de modul comun de a viețui, întrajutorînd semenii lipsiți și nejutorați, a rămas pentru conștiința credincioșilor o vie icoană și un simbol de referință. Influența benefică asupra contemporanilor și a urmașilor s-a înscris în două registre. E cel din timpul vieții și cel de după trecerea ei de pe tărîmul pământesc, cînd osemintele au prilejuit îndemn spre rugăciune prin pelerinajele ce le-a determinat. Marele om de cultură, Dimitrie Cantemir, a scris cu referire la osemintele sfintei pagini de istorie care amintesc de duhul creștinesc înaintașilor noștri. Iată ce conul semnează el: „Sultanul Murad al IV-lea a dat voie Domnului Moldovei, Vasilie, să strămute sfintele moaște, din biserica patriarhicească a Constantinopolului, și le-a cîștigat acestea, pentru cele înalte și mari li . Prot. dr. Vasile PETRICA (Continuare în pag. a 4-a) Justiția la ora modernizării • Interviu cu domnul Johann Ehrmann, președintele Tribunalului Județean Caraș-Severin. — Domnule președinte. Legea nr. 92/1992 aduce importante îmbunătățiri justiției. Care sunt acestea, din punctul de vedere al interesului cetățeanului? — După apariția legii, Ministerul Justiției a emis un veritabil program de modernizare și ridicare a gradului de eficiență a justiției. Acest program, aflat derulare, prevede ca, pînă la în iulie 1993, să se încheie toate operațiunile pregătitoare și noul sistem să înceapă să funcționeze. Ca elemente de noutate și interes, să amintesc aici că numărul judecătoriilor va crește substanțial. în Caraș-Severin vor funcționa cinci judecătorii, față de trei acum, cu un număr sporit de judecători. Tabloul instanțelor judecătorești se va completa și el prin reînființarea Curților de Apel, instanțe care au mai funcționat la noi, dar care au fost desființate în 1952. Curțile de Apel vor funcționa zonal. Pentru zona noastră, o astfel de instanță este repartizată la Timișoara, urmînd a avea competențe și în județele Caraș-Severin și Arad, în aceste condiții, tabloul justiției nești va conține judecătorii, romitribunale, curți de apel și Curtea Supremă de Justiție, asigurîndu-se atît un confort mai mare justițiabililor, cît și o garanție în plus că hotărîrile judecătorești definitive ce se vor pronunța vor fi temeinice și legale. — Nu ați pomenit nimic de comisiile de judecată. Care este soarta lor ? — Deocamdată sunt in afara legii. Constituția prevede limpede că actul de justiție se înfăptuiește numai de către magistrați; în consecință, n-ar trebui să mai aibă nici un fel de competențe. — Vă mulțumesc. A consemnat Mircea CAVADIA • Un avion charter, care transporta turiști din vestul Europei și din Taiwan, s-a prăbușit în nord-vestul Chinei, în provincia Lanzhou, informează REUTER. Și-au pierdut viața 13 persoane din cele 28 care călătoreau cu acest avion. Un purtător de cuvînt al Serviciului de Transporturi Internaționale a declarat că încă nu se cunosc cauzele accidentului. • Parlamentul italian a aprobat planul de austeritate prezentat de guvern și care prevede reducere substanțială a alocațiilor bugetare pentru asistență socială: în cursul votului, reprezentanții opoziției au părăsit sala în semn de protest față de această măsură, ce va afecta serios o bună parte din păturile cele mai defavorizate ale populației. Măsurile de austeritate respective au provocat, în cursul lunii trecute, ample demonstrații în toate marile orașe ale Italiei și chiar amenințarea cu greva generală, informează BBC. Un comandant local al armatei bosniace, Zeliko Knez, a amenințat forțele rebele sîrbe că va plasa în prima linie din preajma orașului Gradacac cisterne cu dorină. In caz că sîrbii nu vor accepta încetarea focului, cisternele vor fi cu siguranță lovite, ceea ce ar provoca un dezastru ecologic pe întreaga vale a rîului Sava și într-o mare parte a Croației, Ungariei și Austriei . Cei 8 300 de angajați de la sol ai companiei aeriene US Air au semnat noul contract de muncă, pe patru ani, ce va fi vital în revigorarea companiei. Acordul pune capăt unei greve de șase zile, luni graficul de zboruri urmînd a fi respectat în totalitate, relatează REUTER. %