Timpul, februarie 1997 (Anul 8, nr. 26-49)

1997-02-01 / nr. 26

Autonomie locală și jaică centrală Cînd despre România se afirmă că este țara impozitelor și suprataxelor pe care le suportă - pînă cînd? - contribuabilul român, nu se exagerează cu nimic. La o economie de stat aflată pe baza prăpastiei, ce funcționează după principiul: „De unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere“ politica financiară a oricărui guvern nu poate fi decit una pe măsură. Căci, nu-i așa?, întotdeauna statul îți dă cu o mînă și-ți ia cu două, te jupoaie, nelăsîndu-te nici să mori, dar nici să trăiești. Spre edificare, să spunem că în anul 1996 Consiliul Local Reșița a beneficiat de la bugetul de stat, prin transferuri și surse defalcate, 18.400 milioane lei, predând în schimb, rețineți, 61.305 milioane. Adică de trei ori și ceva mai mult. Această situație sugerează posibilitatea realizării autonomiei locale în vederea finanțării bugetului propriu al municipiului Reșia. Cele mai multe miliarde au provenit de la impozitul pe salariu - 30.355 milioane lei, TVA -20.878 milioane, impozit pe profit și accize - 5.052 milioane, respectiv 3.800 milioane lei, în privința bugetului local, față de suma prognozată, 7.930 milioane lei, s-a înregistrat o nerealizare de 700 milioane lei. Veniturile obținute în plus la diferite categorii de impozite nu au putut acoperi deficitul de aproape două miliarde de la impozitul pe clădirile și terenurile de la societățile cu capital majoritar de stat. Victor NAFIRU Răbdare și tutun De 2050 de ani, una dintre cele mai mari virtuți ale românului a fost, este și va fi răbdarea. De 2050 de ani, românul se sacrifică pe altarul patriei. în ultimii șapte ani, puterea ne-a cerut să ne sacrificăm. Primul- ministru, Victor Ciorbea, ne cere acum același lucru. Și dacă nu ne-ar fi cerut-o, noi tot ne-am fi sacrificat. Spiritul nostru de sacrificiu n-are margini. Dl Ciorbea ne promite însă că va fi pentru ultima dată și, probabil, după un an sau doi peste România va curge lapte și miere din belșug. Voi vechi generații, voi noi generații de sacrificiu, mai faceți un sacrificiu. Dacă mai aveți de unde. Dacă ați pus ceva deoparte, și nu la caritasuri sau bănci, de unde escrocii s-au înfruptat din sacrificiul nostru perpetuu. Răbdați, răbdăm. E, poate, ultima noastră șansă. Pentru că nu există cale de întoarcere. Lucrurile însă se vor complica și mai mult, atunci cînd restructurarea se va face. Șomajul se va dubla, veniturile populației se vor înjumătăți, dacă nu s-au înjumătățit încă. Să ne consolăm cu gîndul că în două luni vine primăvara. Dau urzicile, loboda, ștevia, măcrișul, păpădia. . Pregătiți-vă să deveniți vegetarieni, înarmați-vă cu răbdare și... cultivați tutun. Și aveți încredere în guvern, F.M.I. și Consiliul Europei. Nu ne lasă ei să pierim... B PETRUȚ „Dacă Reșiconf nu va merge bine în trei luni, îmi voi da demisia" A declarat ieri, în fața acționarilor societății, directorul general al SC Reșiconf SA Reșița, dl Gabriel Ionescu Începînd de ieri, Reșiconf SA are un nou statut, o nouă organigramă, o nouă comisie de cenzori și, poate cel mai important, un nou Consiliu de Administrație, întrunită potrivit prevederilor Legii 55/1995, Adunarea Generală a Acționarilor - cu structura 40% FPS, 60% micii acționari, și cu o prezență cu mult peste 50% - a ales următorul Consiliu de Administrație: George Cătineanu și Nicolae Negrea Carabineanu (din partea FPS), Irina Ursu - lider sindical, Florian Onete - directorul Sucursalei Județene Banca Agricolă, Gabriel Ionescu - directorul firmei „Gabco“ din Reșița. Comisia de cenzori va fi compusă din diii Mie Constantin (cenzor principal), Doru Cozma și Corneliu Dumitrescu. Tot ieri, membrii aleși al Consiliului de Administrație, mai puțin dl Negrea Carabineanu, absent, l-au ales în funcția de președinte al C.A. pe dl Gabriel Ionescu, care a devenit astfel și director general al societății. Echipa de conducere a firmei este completată de dl Ion Cazacu, director economic, și dna Florentina Popa, director tehnic. Conform noii orga Eugen COTARCEA Continuare in pagina a 3-a „Și caii se împușcă, nu-i așa?..." dar nu fără autorizație legală în data de 29 ianuarie a.c., cadre din cadrul Circumscripției Sanitar-Veterinare Teregova, Direcției Sanitar-Veterinare Caraș-Severin și Inspectoratului Județean de Poliție, în urma unor sesizări, au organizat o descindere la locuința teregoveanului Ion Bică (31 ani). După numeroase insistențe, echipa a intrat în curtea acestuia, unde a descoperit șase cai și o bovină sacrificate, gata pregătite pentru a fi valorificate. De menționat că Ion Bică nu avea autorizație în acest scop. Au fost confiscate 300 kg carne tranșată și 160 kg carne în carcasă, 6 iacîmuri de masă gastrointestinală și 8 piei care au fost denaturate prin ardere și îngropate. Bică a reușit cu puțin timp în urmă să vîndă cea mai mare parte din carnea de cal și bovină la abatoarele din Băile Herculane și Lugoj. Bică priceda foarte simplu: cumpăra de la diverse persoane, cabaline la un preț derizoriu, le sacrifica și găsea amatori, care, fără să pună prea multe întrebări, intrau în posesia cărnii. Se pare că pe Ion Bică nu l-a afectat prea mult amenda contravențională aplicată, în valoare de 1.900.000 lei, și nici procesul verbal pe care cu greu a catadixit să îl semneze. Poliția continuă cercetările pentru a elucida pînă la capăt acest caz. Dana SÎRBU Avatarurile existenței de siderurgist După laborioase negocieri, care s-au extins pe parcursul mai multor ore, cu argumentele și contraargumentele de rigoare, Sindicatul Vatra al siderurgicilor de la S.C. CSR SA a reușit să obțină o majorare cu 11 la sută a salariilor, începînd cu data de 1 februarie a.c. Aceasta deși, inițial, se solicitase o creștere la nivelul de 15 la sută, întrebat fiind ce crede despre acest eveniment, dl Matei Mircioane, liderul sindicatului, prin amabilitatea căruia am și intrat în posesia respectivei informații, s-a mulțumit să rostească pe cît de laconic, pe atît de sugestiv: „E complicată viața de siderurgist... “ (a.b.) Umbra lui Coșea... la Bocșa Mai lipseau cam 19 procente pentru ca prima adunare generală a acționarilor SC Bîrzava SA, din Bocșa, să se poată desfășura. Programată pentru ieri, la sediul societății de transporturi amintite, întrunirea nu a fost statutară din cauza absenței celor care și-au depus cupoanele de privatizare la această unitate. De menționat că din 935 de acționari prin „metoda cuponului“, doar 53 și-au mandatat reprezentanții, acoperind doar 2,65 procente din numărul total de acțiuni . Probabil că este efectul neîncrederii proprietarilor în ceea ce unii numesc „privatizarea lui Coșea“. Adunarea a fost reprogramată pentru 7 februarie, cînd aproape sigur va fi statutară, atunci fiind necesară o participare a acționariatului de circa 50 procente. Pînă atunci, amintim structura proprietății la această societate comercială: 20% Mihai Toma, 20% Asociația salariaților, 11,2% FPS și 48,8% micii acționari individuali. (Matei Bîtea) Dobînzile bancare - 80%? Rata dobînzii de refinanțare a Băncii Naționale a crescut, în ședința de licitație de joi, la 81%, față de 70,05% în ședința precedentă. De la începutul anului, rata dobînzii de refinanțare a crescut cu aproximativ 30 puncte procentuale. Aceasta se înscrie în politica Băncii Naționale de restrîngere a lichidității de pe piață și de „scumpire“ a banilor, pentru a readuce încrederea în moneda națională. în urma politicii BNR, băncile comerciale au majorat dobînzile la depozitele populației și agenților economici, acestea ajungînd la 55-65%. Dacă politica monetară a BNR va fi și mai restrictivă, se așteaptă ca băncile comerciale să anunțe o nouă majorare a dobînzilor la depozite spre 70-80%. (mf) De astăzi intră în vigoare Legea Concurenței Consiliul Concurenței își va începe activitatea sîmbătă, 1 februarie, dată la care intră în vigoare și Legea Concurenței. Prin aplicarea acestei legi se urmărește reprimarea tendinței agenților economici de a recurge la practici anticoncurențiale în mod concertat sau a exercitării puterii de monopol. Consiliul Concurenței este o autoritate administrativă autonomă, cu rol de investigare și decizie în cazuri anticoncurențiale, precum și de avizare a proiectelor de acte normative, ce conțin prevederi cu impact asupra concurenței, (mf) Vremea Pentru perioada următoare se preconizează o vreme închisa Temperatura între y Și +2 ° £ Cursul valutar Banca Națională ECU = 7041 lei USD = 5932 lei DEM = 3612 lei FRF =9605 lei GBP = 1071 lei MLD = 1288 lei USD/DEM = 1,6423 Bursa neagră USD = 5800/6000 DEM = 3680/3750 CSV Bírta S.A. S 22.22.22 USD = 5500/5600 DEM = 3650/3800