Timpul, mai 1997 (Anul 8, nr. 100-125)

1997-05-02 / nr. 100

POPOR ROMAN, NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT Polițiști implicați în traficul cu mercur După ce au furat din fostele întreprinderi socialiste cam tot ce era interesant, consistent și cu căutare la SRL-urile pentru valorificarea materialelor refolosibile, iată că semenii noștri, rapid adaptați la rigorile capitalismului sălbatic de sorginte autohtonă, dau iarna printre borcanele, sticlele și recipienții plini cu murături și mercur industrial. Astfel, atenți la tot și la toate cele aducătoare de parai nemunciți și, deci, lipsiți de sudoarea proletară, cinci falnici bocșeni au purces la fapte neortodoxe și, fără mare zarvă, s-au repezit să înhațe dintr-un atelier de la C.M.Bocșa citamai recipientul cu 19 bile de mercur industrial. Aceasta se întîmpla prin 95, pe cînd Viorel Colto, Nicușor Gigel Coman și Dinu Constantin Ilie efectuau practica școlară la întreprinderea bocșeană. La o săptămînă după isprava cu pricina, cei trei și-au împărțit frățește prada, ascunzînd-o care pe unde i-a dus capul. Dintre toți, Nicușor Gigel Coman a trăit o experiență unică, demnă de agenții FBI Murder și Scully, protagoniștii serialului Dosarele X. El a dosit partea sa de recipient cu mercur furat într-o margine a cimitirului ortodox, constatînd la scurt timp, cu perplexitatea hoțului furat, dispariția acestuia. Drept pentru care, a scuipat în sîn și și-a făcut cruce de trei ori pentru a alunga necuratul, făcînd chitic de teama fantomelor ce i-au șutit mercurul. După alte cîteva încercări de a scăpa de marfa furată, devenită între timp o adevărată belea pe capul distinșilor domni hoți, în luna martie 1997 intră în scenă un al patrulea protagonist, Florin Felician Pera, care, contactat de Dinu Constantin Ilie, va fi distribuit în rolul brooker-ului, mai pe românește, al negociatorului gen „stai, băi, să-ți vînd marfa“, cu eventualii cumpărători. Care cumpărători s-au dovedit în cele din urmă a fi doi reșițeni interesați de tranzacționarea mercurului pe piața neagră. Moment în care își face apariția un al cincilea personaj Victor NAFIRU Continuare în pagina a 3-a Proști, dar mulți! Un abuz de presă Dacă vă uitați în călindarul laic, observați că azi e 2 mai. Ziua de 2 mai e după ziua de 1 mai,ziua muncii, în care nimeni nu muncește. Dacă 2 mai cădea pe 3 mai, adică mîine, nu se muncea nici de 2 mai, ceea ce în societatea noastră e normal, deoarece am rezolvat economia, și pe cap de locuitor avem 20 de mii de dolari net. Dar ziua de 2 mai de azi, în care azi se muncește, iar pe vremurile negre nu, semna pe atunci cu pseudonimul Ziua Tineretului. Noi, ca capitaliști, n-avem nevoie de relicva asta în care echipe de brigăzi artistice înfierează delăsarea, urmată de carnavaluri. La șaibă, tineret, dacă aveți unde! Și din acest moment, intrăm în protecția socială a tinerilor, din care ieșim însă iute iute, că-n odaia protecției sociale a tinerilor capitaliști e liniște și goliciune, dușumelele scoase, gergerele furate, curentul tăiat, apă tăiată și pantofii la pingelit și pus blacheuri, să țină pînă devenim capitaliști de consum, ziua și pantoful, adică edificăm societatea capitalistă multilateral dezvoltată. Pînă atunci, să fim fericiți pentru tineretul nostru. El și-a cîștigat (și consolidat) libertatea. Libertatea de a face ce vrea, mai puțin de a avea o casă, un cartof pe masă, niște blugi pe dos și alte fleacuri mici ca toate fleacurile, patul lui, serviciul lui și întilniri doar la onomastici cu soacra, nu toată ziua bună ziua cu motive de scandal pe chestia cine intră mai iute în toaleta mnică. Dar azi e 2 mai, fosta zi a tineretului, așa că ce-i mai sus n-are nici un sens, e un fel de abuz de presă, și am scris de sanchi. Poate pentru a mă răcori doar, că tot n-a mai plouat de mult. Mircea CAVADIA ISSN 1221-1184 Și a fost 1 Mai... Foto Liana BERCEAN „Indiscutabil, se fac jocuri politice foarte mari, la nivelul internațional cel mai înalt" Afirmă dl Dumitru Prunariu, primul cosmonaut român Dumitru Dorin Prunariu s-a născut în septembrie 1952, la Brașov. Este absolvent al Facultății de Aeronave al Politehnicii bucureștene și din 1985 are titlul de doctorand în domeniul zborului spațial. Decorat cu medalia de aur „Hermann Oberth“ oferită de Societatea germană de aeronautică, este primul român care a urmat cursurile Institutului Internațional de Management în Aviație. Pînă în prezent, singurul român care a fost în cosmos. S-a întîmplat la 14 mai 1981, cînd după un zbor la bordul navei cosmice Soiuz 40 s-a făcut joncțiunea cu complexul Saliut 6-SoiuzT4. Durata totală a zborului a însumat șapte zile, 20 de ore și 42 minute. De curînd s-a aflat la Reșița, cu ocazia manifestărilor din cadrul „Science V.I.P. Show“ organizate la Universitatea „Eftimie Murgu“. Continuare în pagina a 3-a Matei BÎTEA Kinkel, Măgureanu, Iliescu Presimt o zi extrem de bogată în evenimente și informații pentru că vom avea prilejul de a vedea doi poli opuși ai lumii democratice: Virgil Măgureanu și Klaus Kinkel. Amîndoi vor vorbi în Parlament, dar de pe poziții opuse... Domnul Măgureanu își prezintă raportul, încercînd să-i dăscălească pe parlamentari și să le insufle propriile obsesii. De fapt, citindu-i raportul și ascultîndu-l, ai senzația că trăiești într-o altă lume în care mișună spionii și colcăie mafioții de pretutindeni. în realitate, toată lumea știe că sub conducerea domniei sale SRI a avut, în pofida incontestabilului profesionalism al unei părți a angajaților săi, o permanentă tendință de a se transforma într-o veritabilă poliție economică, dar nu alți parametri dimensionali și de performanță, întregul raport și susținerea lui nu reprezintă altceva decît justificarea impotenței și a demisiei. De peste tot respiră teama că cel care urmează să-i ia locul este generalul transfug Mihai Pacepa. în opinia domnului Măgureanu, Pacepa nu reprezintă altceva decît figura histrionică a unui jalnic trădător de țară, în plus, a trădat și un întreg sistem. Dacă sub aspectul trădării de țară lucrurile sunt discutabile și pot deveni chiar întemeiate, cantonarea supărării domnului Măgureanu în zona trădării sistemului comunist de către Pacepa constituie garanția unei veritabile nostalgii deloc potrivită cu vremurile! Ajunge despre Măgureanu. Și așa subiectul a fost extrem de mediatizat! Urmează Klaus Kinkel, un om deosebit diametral opus, chiar dacă la un moment dat a fost și el șeful serviciului serviciilor informative ale Germaniei. Impresia mea este că Germania va spune „da“ relației România NATO numai dacă acest individ simpatic, zîmbitor din spatele ochelarilor,va spune,da“ Din păcate, simpatia se limitează la politețea frazelor Liviu SPĂTARU Continuare in pagina a 6-a ANUL VIII NR. 100 (1939) REȘIȚA VINERI 2 MAI 1997 8 pagini - 500 lei De ieri noapte. Noi tarife la SNCFR SNCFR a aplicat de ieri noapte o nouă majorare, de această dată cu 19 la sută, a prețurilor pe care le practică. Redăm în continuare cîteva dintre prețurile biletelor pentru unele rute mai circulate: Reșița-Caransebeș - 3100 lei; Reșița- Timișoara - 7400 lei; Reșița-București - 22100 lei; Reșița-Băile Herculane - 7400 lei; Reșița- Brebu - 2100 lei; Reșița-Arad - 9500 lei; Reșița- Lugoj-5700 lei; Reșița-Turnu Severin-9500 lei; Reșița-Orșova - 7600 lei. (Daniel Botgros) Prefectura acuză INFO CARAȘ O listă cu 175 de persoane din județ cărora nu li s-au tipărit certificatele de acționar a fost înaintată Agenției Naționale de Privatizare. Motivele care au dus la aceste situații neplăcute au la bază în principal netransmiterea datelor de către SSI INFO CARAȘ SA, deși atît guvernul cît și ANP și Comisia Națională de Informatică București au mai fost informate la vremea constatării. Surse din Prefectura Caraș-Severin informează despre lipsa de colaborare a INFO CARAȘ Aceasta solicită fonduri pentru rezolvarea problemelor cetățenilor, probleme pe care chiar societatea în cauză le-a creat. (Matei Bîtea) Expoziție de copoi Iubitorii uneia dintre cele mai vechi rase de crini de vînătoare de la noi, copoiul ardelenesc, vor avea prilejul să admire cele mai frumoase și valoroase exemplare în cadrul Expoziției naționale „Copoiul ardelenesc“, care va avea loc în zilele de 3 și 4 mai a.c., în stațiunea montană Semenic. Manifestarea este organizată de către Direcția Silvică Reșița, în colaborare cu Societatea Cinegetică din România, Asociația Chinologică din România, și se desfășoară sub înaltul patronaj al Ministerului Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului și al Regiei Naționale a Pădurilor, avînd drept scop cunoașterea potențialului calitativ și cantitativ al acestei rase canine. La expoziția de pe Muntele Semenic pot participa toți copoii ardelenești avînd vîrsta de cel puțin șase luni. Cîinii participanți vor primi diplome, medalii și panglici. La un moment dat în țara noastră copoiul ardelenesc s-a aflat chiar în pragul dispariției, dar prin grija unor crescători pasionați, numărul exemplarelor din această rasă a înregistrat o creștere simțitoare în ultimii douăzeci de ani Din nefericire, însă, la Federația Chinologică Internațională, rasa copoiul ardelenesc nu a fost înscrisă de către țara noastră, ci de Ungaria, autoritățile românești din acea vreme neglijînd acest aspect, cu efecte negative în timp. (Paul- Sever Smadu)