Timpul, iunie 1997 (Anul 8, nr. 126-150)

1997-06-02 / nr. 126

OPOR ROMÂNI;U GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE ANUL VIII NR. 126 (1965) REȘIȚA LUNI 2 IUNIE 1997 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-11848 pagini - 500 lei De ieri, în județ, Adio, asistență sanitar-veterinară! Pentru că nu sînt bani, 105 specialiști au fost puși „pe liber“ în conformitate cu un ordin amis la jumătatea lunii trecute de către dl Dinu Gavrilescu, ministrul agriculturii și alimentației, începînd de la 1 iunie a.c. Direcția Sanitară Veterinară Caraș-Severin a fost obligată să desfacă contractele de muncă la un număr de 105 angajați, mulți dintre ei urmînd, in mod sigur, să accepte statutul de șomeri ai tranziției patronată de către dl Victor Ciorbea. Mai exact, din cei 322 de angajați, cîți erau înscriși pe statele de plată ale sistemului sanitar-veterinar din județ, au mai rămas în exercițiul funcțiunii 217, aplicîndu-se un procent de restructurare de 33 la sută. • în județ, 30 de circumscripții sanitar-veterinare vor avea doar cîte un medic și un asistent al dr. Dumitru Stepanescu, director al D.S.V. Caraș-Severin, ne-a informat, la sfîrșitul săptămînii trecute, că această reducere afectează personalul care își desfășoară activitatea în cadrul direcției, a Laboratorului sanitarveterinar județean, la circumscripțiile sanitare veterinare pentru controlul alimentelor dar, mai ales, pe cel de la circumscripțiile sanitare veterinare teritoriale. Astfel, din cele 64 de circumscripții care asigurau practic asistența sanitară veterinară a întregului efectiv de animale din Caraș-Severin, au mai rămas 59, fiind comasate circumscripția din comuna Răcășdia cu cea din Ciuchici, Naidăș cu Șosea Montană, Ciclova Română cu Oravița, Vrani cu Vărădia și Luncavița cu Mehadica. în urma acestei diminuări, unică în istoria ultimelor decenii, din cele 59 de circumscripții, 30 vor dispune doar de cîte un medic și un asistent veterinar! Printre primii salariați nominalizați pe listele întocmite la ordinul lui Dinu Gavrilescu au fost vizitiii, muncitorii și cadrele cu pregătire medie, care nu au absolvit un liceu cu profil sanitarveterinar. La includere s-au avut însă în vedere și vechimea în muncă, competența profesională și, în numeroase cazuri, situația familială a celor vizați. • Caraș-Severinul, un fel de „oaie neagră“ a guvernului? Din aceeași sursă am mai aflat că din cei 18 000 de specialiști din România care lucrează în acest Nicolae IRIMIA Continuare în pagina a 3-a Prosti, dar mulți! ^a Halvaua Un secretar de stat de la guvern, responsabil cu imaginea, dacă am priceput eu bine, înfoiat și guraliv, dîrdîind din gușa-i groasă ca a porcilor înainte de a fi lichidați prin privatizare, fudul pînă la apoplexie că-i în guvern, noi guvernul și noi guvernul, tot scrintindu-și deștiul, proptindu-și-l în piept, în urmă cu cîteva seri m-a făcut să stau în casă cu umbrela deschisă să nu mă înece potopul de prostie agresivă ce-i ieșea pe trompă. Ce mesteca el și arunca afară, prin gurița-i gaură-n șoric? Intîi, o informație, recunosc foarte interesantă. Individul conduce la guvern alte vreo 30 de specimene asemănătoare, puse să vorbească de la foarte bine în sus, guvernul. Această gașcă parazitară, plătită de noi, vasăzică, trebuie să arate roz-bombon guvernul Ciorbea. Cum s-a descurcat pînă acum guvernul, s-a văzut, pot lătra la lună trupeții ăștia pînă poimarii, tot nasul se vede. Numai că, băiatul are și idei, tot pe buzunarul nostru, întrebat cum se face, totuși, că membrii aceluiași guvern habar n-au unul de altul, strigă hăisa ori cea după cum se scoală dimineața, filozoful bine mersi al tranziției ridică o sprinceană spre univers și ne lămurește. Noi, guvernul, ne-am gîndit și la chestia asta. Așa că vom aduce pe lîngă fiecare minister cîte alți trei băgători de seamă, care să transmită de la unii la alții, pentru a ajunge la ministrul respectiv, ce trebuie să spună conform altui ministru, Mircea CAVADIA Continuare in pagina a 8-a La Universitatea Eftimie Murgu din Reșița, Prima promoție a secției de marketing în viața oricărui individ sau a unei colectivități se detașează și rămîn în memorie fapte, evenimente majore care marchează trecerea prin vreme. Pentru Universitatea Eftimie Murgu din Reșița, anul 1992 este borna zero, anul în care i s-a semnat actul de naștere, în toamna acelui an, porneau la drum, 71 de tineri doritori a se specializa într-un domeniu pentru mai încă nou, aproape necunoscut: marketing-ul. Au parcurs cei cinci ani universitari, cu fiecare pas, orizonturi noi, ca niște exploratori ai unor ținuturi marcate încă pe hărți cu o pată albă. Expediția lor se termină acum, cu ultimul obstacol pus în cale: examenul Gabi ȘTEFĂNESCU Continuare în pagina a 6-a Salut, copilărie! Sîmbătă, 31 mai a.c., am acceptat cu destul plictis invitația Școlii Generale Nr. 8 din Reșița de a participa la vernisarea unei expoziții de desene ale copiilor de la această școală, în primul rînd, pentru că ziua de sîmbătă este singura zi liberă din săptămînă a gazetarilor de la Timpul. Apoi, pentru că, mă gîndeam, cu prejudecata bolnavă a maturilor care au copii mari, că ăștia micii nu-mi mai pot produce cine știe ce emoții, acțiunea, în sine, fiind formală, să se mai bifeze o acțiune și basta. M-am înșelat însă și am plecat de acolo cu un soi de rușine, rușinea celui care zilnic vine în contact cu tot felul de mizerii omenești, hoți, bandiți, tîlhari cu gulere albe, amărîți la limita supraviețuirii și este incapabil să accepte că nu sîntem chiar înfrînți atîta vreme cît mai avem astfel de copii și astfel de dascăli ca ai acestor astfel de copii. Dar să intru în întîmplarea de sîmbătă. Pe panourile înșirate în holul școlii, 90 de lucrări în acuarelă, expoziția purtînd titlul generic Culorile copilăriei, ediția a V-a. Aflu apoi oarecum șocat că expun numai elevii clasei a lll-a A, de la Școala Generală nr. 8, învățătoare doamna Aurora Korka. Sunt prezenți cu desene toți elevii clasei, iar... a V-a ediție se explică foarte simplu. Copiii au fost colegi și la grădiniță și de atunci sunt îndrumați fără întrerupere de cina profesoară de desen de la Palatul Copiilor, Camelia Brașoveanu. Și strădania domniei sale se vede. Copiii au deja desenul și culoarea în sînge. Știu exact ce vor cînd pun mîna pe pensulă. E adevărat, se joacă, dar o fac serioși, deciși să impresioneze. Și dacă, afară, vremea era apăsătoare, rece, umedă, holul expoziției devenise luminos și vesel. Micii artiști nu se sfiau să urce, la circ, un elefant pe o sîrmă (lumea circului foarte prezentă), să și-l imagineze pe dram ursul polar în fel și chip. Mircea CAVADIA Continuare în pagina a 3-a f bib:n Reforma dispensarelor Dispensarele medicale de întreprindere care nu vor fi preluate de către agenții economici se vor desființa, medicii urmînd să fie repartizați de către direcțiile sanitare în rețeaua de asistență medicală primară (dispensare teritoriale), informează Biroul de presă al Ministerului Sănătății. Prin transferarea medicilor în dispensarele teritoriale vor fi ocupate cele 1.170 de posturi vacante existente in rețeaua asistenței primare din 32 de județe. Prin această măsură de reformă, dificultățile existente mai ales în județele cu deficit major de personal medical (Suceava, Vaslui, Neamț, Buzău, Vrancea, Bistrița Năsăud, Brașov, Bacău, Vîlcea etc.) vor fi rezolvate. Ministrul Sănătății, prof. Șt. I. Drăgulescu, a semnat, joi, 29 mai, un ordin privind organizarea și funcționarea dispensarelor medicale de întreprindere preluate de agenții economici. Ministrul Drăgulescu dorește ca, prin trecerea dispensarelor de întreprindere din subordinea ministerelor în cea a agenților economici, să reorganizeze și să eficientizeze asistența medicală primară. Agenții economici vor asigura baza materială și finanțarea cheltuielilor aferente. (Mediafax) Interdicții la frontieră Prin Circulara nr. 16 din 15 aprilie 1997, Banca Națională a României a hotărît că persoanele fizice nu pot introduce sau scoate în/ din România sume efective - în numerar - care să depășească 500.000 lei de persoană la o călătorie. Tot ce depășește această sumă trebuie declarat la ieșirea din țară și depus, contra distanță, la organele vamale. Nerespectarea precizărilor constituie contravenție, în ce privește persoanele fizice rezidente în Republica Moldova sau în România, acestea au dreptul să scoată și să introducă în/din România la o călătorie efectuată în cele două țări - sume în numerar pînă la cel mult 4.000.000 lei, în bilete de bancă și monede românești aflate în circulație. (i.b.) La Caransebeș, Măciuci pentru TIR-uri! Din cauza sărăciei în care se zbat, o parte dintre locatarii cartierului Balta-Sărată din Caransebeș dau dovadă de inventivitate ieșită din comun, comercializînd măciuci și bastoane asemănătoare cu cele confecționate de către contrarevoluționari la Craiova, în decembrie 1989. Cu lungimi de pînă la un metru, ele sînt prelucrate pe strungurile de la Mocars, încrustate cu diferite motive populare și vopsite pentru a fi mai atrăgătoare, măciucile sînt oferite spre vînzare șoferilor, îndeosebi celor de pe TIR-uri, ca arme de autoapărare. Tranzacțiile au loc chiar pe marginea Drumului European ce străbate municipiul Caransebeș. Prețul, în funcție de arta Victor NAFIRU Continuare în pagina a 8-a