Timpul, ianuarie 1998 (Anul 9, nr. 1-24)

1998-01-15 / nr. 10

Criza coaliției guvernamentale P.D. și-a retras sprijinul pentru premierul Ciorbea Ieri, Consiliul National de Coordonare al P.D. a analizat oportunitatea participării la guvernare a partidului. Chiar dacă Partidul Democrat cere renegocierea programului de guvernare și și-a retras sprijinul politic acordat pînă acum primului-ministru Victor Ciorbea, liderul PD, Petre Roman, a declarat că Partidul Democrat este hotărît să mențină actuala coaliție, „șansa reformei și consolidării democrației în România“. Dacă pînă la 31 martie a.c., nu va fi format un nou guvern mai capabil, mai hotărît, Partidul Democrat se va retrage din coaliție. Cum s-au desfășurat lucrările Consiliului Național al PD ne-a relatat deputatul Liviu Spătaru: „A fost o ședință lungă, o ședință cu dezbateri intense, furtunoase, aș putea spune. Ore în șir s-a discutat problema eficienței guvernării noastre și rămînerii în coaliție. După toate aceste dezbateri, spre bucuria noastră, s-a adoptat o hotărîre care nu pune în cumpănă, cel puțin pentru moment, destinul politic al țării și, mai ales, destinul reformei. A fost o probă de m maturitate politică, încă o dovadă că PD este pregătit să facă față singur guvernării teribil de grele, unei situații economice complexe și unei situații economice precare. în acest moment sîntem cu toții satisfăcuți că s-a adoptat linia politică a conducerii partidului, că rămînem împreună cu Convenția Democrată din România la guvernare, singura variantă care este capabilă să gestioneze problematica politico-economică deosebit de complexă a României din ziua de azi. în final s-a adoptat hotărîrea partidului cu o majoritate de voturi extrem de confortabilă. Au fost zece voturi împotrivă și zece abțineri, în condițiile cînd, în sală, chiar eu am numărat, au fost 463 de delegați. Această majoritate arată că sîntem suficienți de puternici și suficienți de înțelepți să rămînem în singura coaliție viabilă pentru viitorul țării“. Cu toate acestea, implicațiile deciziei Consiliului Național de Coordonare al P.D. pot genera noi tensiuni și dezbateri în cadrul coaliției, cu efecte negative în planul continuării reformei. Petru BUZZI Tușea și junghiul Clasamente și soluții Cînd redactez aceste minunate rîndulețe nu știe nimeni dacă PD-iștii au hotărît rămînerea au ba în guvern, în consecință nu de la subsemnatul veți afla ceva în genul ăsta. în tot cazul, avînd în vedere că Traian Băsescu demisionează irevocabil din guvern, e ușor de presupus că țărăniștii se vor declara mulțumiți de sacrificiul PD-ului și vor mai lăsa și de la ei cîte ceva. Dar, am trăi și om vedea. Pînă atunci să consemnăm rezultatele concursului Cine - Cel mai..., organizat de un ziar central. Adică, răspundeți sumată opinie publică, cine a fost cel mai eficient ministru în 1997?Cine a fost cel mai penibil parlamentar și care a fost cel mai valoros sportiv? Răspunsurile au fost previzibile și nu ne miră. Cel mai eficient ministru în 1997 s-a dovedit a fi dl Băsescu, ministrul dat afară din guvern, cașa-i la noi, să fie trecut în șomaj pescarul! Cel mai penibil parlamentar (ca să nu i se spună cel mai prost), a fost arătat cu destiul în proporție de 34 la sută însuși dl Ion Diaconescu, președintele PNȚCD, președintele CDR și președintele Camerei Deputaților, dacă dumneavoastră boieri mari ați uitat cumva cine este acest stîlp creștin-democrat. De ce l-a luat lumea la ochi de cel mai penibil, știe fiecare, n-o să le mai înșirăm noi aici că ne iau vreo trei pagini de ziar în mărime naturală. Mircea CAVADIA " Continuare in pagina a 4-a Actualitatea lui Eminescu 15 ianuarie este o zi-simbol pentru cultura românească. Ziua nașterii poetului național, cel pentru noi nepereche, întemeierea calendarului nostru literar. Inaugurarea unei epoci noi în istoria poporului român. Plutește parcă în jur și tremură în fiecare din noi un aer de sărbătoare și sfințenie. Dar dincolo de festivismul autentic sau fardat al acestei zile istorice, ne putem întreba cîtă adevărată actualitate mai are azi Eminescu? întrebarea nu ne-o punem noi, cei convinși de perenitatea spiritului eminescian, ci alți, contemporani porniți la sfadă cu vînturile. E, de fapt, firesc ca în epoci de tranziție să se petreacă revizuiri și chiar mutații valorice. Se știe doar că ierarhia nu e un clasament imuabil în istorie. Selecția unui scriitor urmează criterii estetice specifice unei epoci, dar și variabile care țin de interese sau situații social-politice, în orice timp și în orice spațiu s-a petrecut astfel. Și acum un veac ca și azi. Conjuncturile pot promova anumite nume la cote mai înalte decît le merită (sau invers). Istoria, în derularea ei neostenită, șterge însă asperitățile și așază valorile pe locurile cuvenite, încă înainte de a se stinge din viață, sub impresia covîrșitoare a versurilor sale, Eminescu era declarat un poet genial sub semnul căruia urma să înceapă al XX-lea secol. Și secolul veni și-l confirmă pe Titu Maiorescu, cel care-i profețise acest destin. Mai mult, s-a putut vedea că, pe măsură ce treceau deceniile și epocile istorice, oricare ar fi fost ele, opera lui Eminescu creștea în importanță, în valoare, în profunzime, locul lui de vîrf intangibil, de luceafăr, neputînd fi clintit, într-o întîlnire cu cititori, Nichita Stănescu încerca să răspundă întrebării „Cine este cel mai mare poet român?“ Și a zis cam așa: „Cel mai mare poet român sunt vreo 17, printre care mă număr și eu. Mare poet român sunt vreo patru. Dar poet, vai Doamne, este unul singur: Mihai Eminescu.“ Astfel Gheorghe JURMA Continuare in pagina a 3-a La Combinatul Siderurgic Reșița, ■ • • • Gardienii publici s-au compensat pe două luni! Paza Combinatului Siderurgic din Reșița a stat ieri sub semnul întrebării. Motivul? Gardienii publici care trebuiau să execute această misiune refuzau să o onoreze, din cauza restanțelor pe care le avea CSR față de ei, suma ridicîndu-se la aproximativ două sute de milioane lei. În cursul dimineții, gardienii de pază se retrăseseră, dar din spusele directorului general adjunct al combinatului, ing. Alexandru Dorea, a reieșit că aceștia reveniseră în posturi în jurul orei 9. Absența gardienilor publici ar fi cauzat serioase neplăceri, țiganilor „specializați în recoltarea fierului vechi“ deschizîndu-li-se un neașteptat și nesperat front ■ de lucru. Este vorba de depozitul de fier vechi, traseul de transport al acestuia către oțelărie, precum și halda de zgură. De menționat, totuși, că s-au trasat dispoziții de prevenire, muncitorii de pe platforma industrială trebuind să aibă ochii a patru, în urma discuției dintre Viorel Gherman, comandantul Corpului de Gardieni Matei BÎTEA Continuare in pagina a 3-a Socomet Oțelu Roșu funcționează fără AGA și Consiliu de administrație (pag. 3) ■ „Srecna Nova Godina“ (pag. 3) ■ Cuvîntul satelor (pag. 5) La Răcășdia și Cărbunari. Primele cazuri de trichineloză din noul an în fiecare an trichineloză nu ne ocolește. Primele cazuri apărute în județul nostru în 1998, au fost depistate în data de 5 ianuarie. Persoanele sunt din Răcășdia și au fost internate la Spitalul de Boli Contagioase din Marila. Pînă în prezent, din acest focar nu s-au semnalat alte cazuri, chiar dacă numărul consumatorilor de carne infestată cu parazitul trichinela spiralis a fost mai mare, aprozimativ 20 de persoane, Iată, însă, că luni, 12 ianuarie au fost aduse de urgență, la Secția contagioase a Spitalului Staționar III Reșița, alte cinci persoane, de această dată din comuna Cărbunari Vom reveni cu amănunte. (Dana Sîrbu) BNS nu va fuziona cu CNSLR - Frăția Blocul Național Sindical nu și-a propus și nu-și propune fuziunea cu CNSLR - Frăția sau cu altă confederație, principalul său obiectiv fiind rezolvarea problemelor și a revendicărilor sindicaliștilor săi, a anunțat într-un comunicat Blocul Național Sindical. Se mai consideră că numai prin solidaritate și unitate, prin revendicări și acțiuni de protest comune, pot fi rezolvate problemele sindicaliștilor din România și nu prin declarațiile de prietenie, susținere sau fuziune ale confederațiilor. BNS este gata să declanșeze acțiuni de protest împreună cu oricare din Confederațiile care consideră că scăderea puterii de cumpărare și a nivelului de trai, creșterea continuă a prețurilor și nesiguranța locurilor de muncă sînt probleme comune care trebuie rezolvate prin acțiuni comune ale tuturor sindicaliștilor, se arată în comunicat. (ROMPRES) Sindicatele din telecomunicații se pregătesc de grevă Consiliul Național Extraordinar al Federației Sindicatelor din Telecomunicații, întrunit ieri, la București, a hotărît declanșarea conflictului de muncă începînd cu 20 ianuarie a.c., a declarat Ioan Andrei, președintele federației. „Dacă pînă la această dată președinția, guvernul și AGA nu vor întreprinde măsurile necesare privind respectarea statutului societății și nu vor contribui la crearea climatului de lucru normal în domeniul telecomunicațiilor, noi vom intra în grevă conform legii“, a precizat liderul sindical. (ROMPRES) Vremea Și astăzi vremea se menține caldă, cu cer variabil, noros dupăamiaza, cînd, local, vor cădea ploi slabe La munte se va semnala lapoviță. Vîntul va sufla slab la moderat din sectorul sud-vestic. MINIME -1...3 ° C MARIME 7...11 ° C Cursul valutar Ieri, s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. (casă de schimb) USD = 8350/8600 DEM = 4564/4748 BancPost USD = 8415/8550 DEM = 4622/4700 Bankcoop USD = 8200/8300 DEM = 4600/5000 B. Agricolă USD = 8420/8715 DEM = 4611/4780 CSV Birta SAffi 22.22.22 USD = 8000/8200 DEM = 4850/4950 Bursa neagră USD = 8400/8600 DEM = 4800/4900 Cursul pieței valutare comunicat de BINR: USD = 8407 DEM = 4603