Timpul, aprilie 1999 (Anul 10, nr. 76-100)

1999-04-01 / nr. 76

Dumnezeul românului, medicul de familie Incepînd de astăzi, cu excepția urgențelor, bolnavii care se prezintă la medicii specialiști fără trimitere de la medicul de familie nu vor fi consultați, în cazul in care pacientul insistă să beneficieze de consultație, trebuie să plătească o taxă. La ora actuală, spitalele din județul nostru aplică taxele stabilite de Ministerul Sănătății. Acestea, în funcție de specialitatea medicului căruia i se adresează bolnavul, sunt între 35.000 și 50.000 lei în aceeași situație,se vor afla și cei care solicită asistență medicală fără a face dovada calității de asigurat. De la dr. Radu Albotă, inspector cu reforma sanitară în cadrul Direcției de Sănătate Publică Caraș-Severin, am aflat că cei ce nu au optat pentru un medic de familie mai au posibilitatea să o facă și după data de 1 aprilie, listele cu medicii de familie autorizați rămînînd încă deschise. „Deocamdată, o Direcția de sănătate publică a județului nostru nu a stabilit clar modul în care se lucra în acest nou sistem și aceasta aparece încă mai avem nelămuriri. Oricum, bolnavii nu mai pot apela la un specialist fără trimitere de la medicul de familie“, a menționat dr. Albotă. Traseul principal al unui pacient asigurat medical este următorul: medic de familie - policlinică - spital, iar în cazul urgențelor se apelează la serviciile medicale ale Ambulanței. Potrivit presei centrale, în curînd cei ce vor solicita Salvarea nu vor mai plăti cheltuielile de deplasare, chiar dacă nu este o urgență medicală. Ministerul Sănătății va acorda caselor de asigurări sociale fonduri compensatorii speciale pentru plata deplasărilor ambulanței. Numai că, pe de altă parte, medicii de pe aceste mașini nu vor mai avea voie să elibereze nici un fel de rețete, iar serviciul amintit va putea fi solicitat numai după ce medicul de familie se va deplasa la domiciliul bolnavului și va stabili diagnosticul. Cît despre carnetul de asigurat, deocamdată acesta nu există. Bolnavii Issabela POSTOLACHI Continuare in pagina a 6-a Eclipsa Zile de fier și plîns La noi se intîmplă mici senimente care nu au nici o nportanță în drumul nostru rm și sigur spre democrație bunăstare generală. Dexemplu, primul-ministru al țării 3 află la pat (de spital), i s-au dat cafelele Și țigările, i s-au dat pînă și dreptul de a avea n serviciu la care să cîștige instit o bucată de pîine, în locul au se află liberalul Valeriu Joica, ceea ce ridică prestigiuliberalilor pînă la cer. Partidul cel mai tare de la putere, NȚCD-ul, cu 1.7 procente agentă, începe să fie tot mai marginalizat și fără perspective, atîi a fost revolta fraților Boilă, care au spus răspicat: PNȚCD- ul nu era pregătit absolut deloc pentru guvernare, nu avea pe niment pregătit pentru aceastăituație, de aceea nici nu a pușit să facă nimic. Din 15 mii .3 specialiști au fost doar în paginația lui Constantinescu,ngurul „specialist“ scos din acvilă a fost unul Ciorbea, acrificat pe altarul Coaliției. A . enit Radu Vasile, care nu avea vizita medicală la dosar și care cum mai guvernează nebunii e pe tabla de șah din rezerva pe lux de la spital. De PNȚCD ag acum toți. Și dreapta, și mga, și centrul. Omul de bază on Rațiu zice că e momentul să facă o mare înțelegere cu Mircea CAVADIA Continuare in pagina a 6-a Guvernul nu știe de glumă De astăzi se majorează chiriile pentru locuințe Urmare a aprobării de către Executiv a unei Ordonanțe de Urgență, după publicarea ei în Monitorul Oficial, cuantumul chiriei, începînd cu data de 1 aprilie 1999, va fi de 2.000 lei/metru pătrat de suprafață locuibilă, 800 lei/metru pătrat pentru dependințe și 450 lei/metru pătrat pentru terase, boxe și uscătorii. Aceste tarife se reduc cu 10% în cazul locuințelor ce nu sînt racordate la instalații de apă și canalizare sau sînt construite din materiale inferioare, respectiv cu 15% în cazul locuințelor situate la demisol și subsol, în funcție de zona în care sunt situate, se aplică coeficienți cuprinși între 0,5-3,5%. De precizat că valoarea lunară a chiriei nu poate depăși un sfert din venitul net al familiei, în cazul în care venitul net pe membru de familie este mai mic decit salariul mediu net pe economie. în cazul în care nu au veniturile din care să poată plăti chiria, persoanele în cauză pot negocia cu proprietarul diminuarea chiriei. Mai trebuie spus că sistemul de calcul a rămas același, schimbîndu-se doar prețurile pe metru pătrat, și că persoanele care au venit mediu net pe membru de familie mai mic decît salariul mediu net pe economie trebuie să facă dovada printr-o adeverință cum că nu pot achita, potrivit legii, chiria lunară. Victor NAFIRU Continuare in pagina a 6-a Victor Creangă a renunțat la fotoliul de primar Simpatizant al PD-ului de mai multă vreme, dar înscris în rîndul membrilor acestui partid în urmă cu puțin timp, Victor Creangă, primarul orașului Bocșa, a acceptat, la propunerea lui Sorin Frunzăverde, președintele Autorității Naționale pentru Turism, funcția de secretar de stat cu probleme de turism. Cum în conformitate cu articolul 40, alin. 2, din Legea Administrației publice locale, mandatul primarului încetează „înainte de termen în caz de deces, demisie, incompatibilitate ori schimbare a domiciliului", Victor Creangă și-a prezentat demisia din funcția de primar. Respecting prevederile alineatului 3 din același articol, Consiliul Local Bocșa se întrunește astăzi, cu începere de la ora 16, într-o ședință extraordinară, pentru adoptarea unei hotărîri prin care ia act de încetarea mandatului primarului și va declara vacantă funcția acestuia. Vom reveni după alegeri. Constantin ȚIGĂNELE CITIȚI AZI: ■ Bugetul taie-n carne vie! (pag. 3) ■ Intre megatendinte și interese naționale (pag. 4) ■ Sport. Fotbal: Volei (pag. 5) Liberalii îl vor schimba pe Remeș PNL intenționează să-l schimbe pe Decebal Traian Remeș de la conducerea Ministerului Finanțelor, liberalii fiind nemulțumiți de modul negativ în care acesta este perceput de opinia publică, inclusiv de electoratul partidului. Liberalii au trei variante pentru înlocuirea lui Remeș: Dan Constantinescu, actualul președinte al Comisiei de buget-finanțe din Camera Deputaților, Dan Radu Rușanu, președinte al EXIMBANK, și fostul premier Theodor Stolojan, pe care sondajele îl indică drept prim-ministrul cu cea mai bună imagine publică, afirmă surse din cadrul partidului care vor să-și păstreze anonimatul. (Mediafax) Dosarul P. 0104/99 Bomba din Primăria Reșița! Zilele acestea, la Parchet se află in studiu un dosar, ținut în cel mai strict secret: dosarul cu numărul P. 0104/99. întocmirea lui a durat mai mult de șase ani, primele probe fiind depuse în 1992. După cum am fost informați, dosarul ar cuprinde probe irefutabile despre corupția unor funcționari publici din Primăria Reșița, acuzați de trafic de influență, vicierea rezultatelor unor licitații, luare de mită și alte asemenea. Nu vă putem furniza încă nume, dar cel care ne-a informat a spus: „Corupția nu a ocolit pe nimeni!“. De asemenea, în dosar sunt pomenite nume de consilieri locali și județeni, participanți sau chiar instigatori la fapte de corupție. Vă vom ține la curent.(Gabriel Ștefănescu) Lovitură de teatru în conflictul Sturza - Bota Zilele trecute, la Oravița s-au intîlnit cinîi Cornel Sturza Popovici, deputat de Caraș- Severin din partea PNȚCD, și ziaristul Ionel Bota. în urma unor lungi și controversate discuții, cel dinții a hotărît să înceteze hărțuiala procesuală, retrăgîndu-și toate plîngerile depuse la diferite instanțe împotriva onorabilului gazetar. Am mai reținut că dl deputat a promis solemn că, pentru viitoarele alegeri parlamentare, va ceda locul său de pe listele PNȚCD domnului Ionel Bota. „Pupat Piața Independenței!" (Luminița Cârdu) Vremea Vremea va deveni închisă. Cerul va fi variabil, prezentînd înnorări accentuate în partea a doua a zilei Local, va ploua slab. Vîntul va sufla moderat din nord-est MINIME MAXIME 2-6 “C 12-17 ° C Cursul valutar Ieri, s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. R. D. USD = 15100/15700 DEM = 8258/8586 Banc Post USD = 14500/15450 DEM = 8050/8450 Bankcoop .USD = 15000/15590 DEM = 8250/8600 Cursul pieței valutare comunicat de BNR: USD = 14925 DEM = 8184 B. Agricolă USD = 15000/15550 DEM = 8150/8450 CSV Bírta SÁ'~ 8 21.21.21 USD = 14500/15500 DEM = 8200/8500 Bursa neagră ' USD = 15000/15500 DEM = 8300/8500 -f oq Q