Timpul, decembrie 1999 (Anul 10, nr. 284-307)

1999-12-02 / nr. 284

în ediția de astăzi Alfabetizare cu finanțare PHARE 60 de familii de rromi defavorizate din Bocșa vor beneficia de asistență socială. Rromii vor fi familiarizați cu alfabetul limbii române. Dar pe banii PHARE. PAGINA 3 ♦ Un cot în bot La un accident rutier din Reșița, un reporter al ziarului Timpul a primit, un loc de mulțumesc", un cot în bot. Pentru că a vrut să afle ce s-a intimplat. Cine-i vinovatul? PAGINA 3 Vremea Vremea se menține rece, cu cerul variabil. Vîntul va sufla slab la moderat din vest. Va ploua slab. Se va semnala ceață cu depuneri de Chiciură. MINIME -4...1 ° C MAXIME 4-9 ° C Cursul valutar Ieri s-au practicat următoarele cursuri de schimb: B. K. D. USD = 17750/18000 DEM = 9111/9336 B. I. R. USD s# 17850/18250 DEM = 9175/9360 B. C. R. USD = 17850/18000 DEM = 9127/9389 Banc Post USD = 17900/18700 DEM = 9230/9350 B. Agricolă USD = 17800/18100 DEM = 9100/9360 CSV Birta SA USD = 17600/18200 DEM = 9250/9500 Bursa neagră USD = 18000/18100 DEM = 9200/9300 1 Decembrie — o sărbătoare adevărată Sărbătoarea Națională a României, ziua de 1 Decembrie, a prilejuit la Reșița o impresionantă paradă militară. O zi cu semnificație deosebită și pentru tinerii recruți care au depus jurămîntul, sub privirile părinților și prietenilor, sub soarele strălucitor al începutului de iarnă. Probabil că unul dintre cei mai încîntați militari, în privința reușitei manifestării, a fost colonelul Vasile Cocoșilă, comandantul Garnizoanei Reșița și, totodată, al Centrului Militar Județean. Fără îndoială că a savurat ordinea rachetiștilor, jandarmilor, pompierilor și, de ce nu, chiar și a gardienilor publici. Prea Sfinția Sa Laurențiu Streza, episcopul Caransebeșului, împreună cu un preacuvios sobor de preoți și alături de reprezentanții celorlalte culte din municipiu, a susținut slujba cuvenită unei asemenea ocazii. Nu a uitat, la final, să binecuvînteze pe tinerii care din acea clipă deveneau bărbați, jurînd credință țării.1 Continuare in pagina a 3-a Prefectul județului, ing. Iosif Hilofsky, a ținut să aducă și el aminte, tuturor celor prezenți în Piața 1 Decembrie 1918, de chinurile trecute ale poporului român, precum și de condițiile militare ale sfîrșitului de an 1918 și mare parte din 1919, perioadă cînd, de fapt, s-a împlinit dorința de realizare a statului național unitar român. Reprezentantul Guvernului în Caraș-Severin a comemorat și pe marii bărbați care și-au adus contribuția la aceasta. Am lăsat la urmă, nu pentru a minimaliza importanța momentului, pe primarul Reșiței, dl Mircea Popa, cel care a deschis de fapt această manifestare, avînd un mare merit în reușita organizării. Poate că un motiv de satisfacție în plus este spectacolul dat de Ansamblul Semenicul, în premieră pe scena construită în plin Matei BÎTEA n Caraș-Severin Căderea in derizoriu La ședința Consiliului Județean Caraș-Severin care a avut loc marți, 30 noiembrie a. c., primele patru hotărîri s-au adoptat fără nici o dificultate. Bugetul județului a fost rectificat potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului Nr. 161/1999, aprobîndu-se repartizarea sumei de 5.071.032.000 lei pentru subvenționarea energiei termice livrată populației, așa cum a fost efectuată prin dispoziția președintelui Consiliului județean. Astfel, Reșița a beneficiat de 3.464.532.000 lei, Anina -б. 500.000 lei, Bocșa - 100.000.000 lei, Băile Herculane - 800.000.000 lei, Caransebeș și Oțelu Roșu - cîte 350.000.000 lei. De asemenea, s-au reactualizat taxele percepute de Inspectoratul județean de protecție civilă pentru eliberarea avizelor necesare autorizării lucrărilor de construcții, precum și cele percepute de Consiliul județean pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor, hotărîri care vor fi date publicității. Dar, după ce s-a aprobat reorganizarea componenței Comisiei pentru stabilirea și evaluarea terenurilor aflate în patrimoniul S.C. Poiana S.A. Reșița, spiritele s-au încins. Discuțiile au vizat mai puțin conținutul hotărîrii de respingere a cererii PUNR de validare a unui mandat de consilier județean, cît, mai ales, calitatea materialelor prezentate de Nicolae Negrea Carabineanu. Ceea ce ar fi trebuit să constituie Raportul de avizare sau neavizare a hotărîrii, dat de Comisia pentru administrație publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor, a fost analizat pe îndelete de numeroși consilieri județeni, fiind evidențiate toate deficiențele respectivului document. Astfel, Gheorghe Pavel Bălan a apreciat că adresa cu pricina nu reprezintă raportul Comisiei juridice și nu este un act decent, în timp ce Dorina Olariu l-a catalogat ca avînd un limbaj suburban. Indiferent cum ar fi intitulată hîrtia cu pricina, este evident că nu constituie un raport de avizare, deoarece nu se referă nicăieri la proiectul de hotărîre inițiat de însuși Nicolae Negrea Carabineanu, ci la o adresă a Consiliului județean „privind declanșarea procedurii ocupării postului vacant pendinte Rodica MIHU Continuare in pagina a 3-a Diferite malantandiui De ziua Națională a României, dl Emil Constantinescu a fost primit cu drag la Alba lulia. Nu știu cum se face, dar cum scoate capul în lume președintele nostru, cum e huiduit cu drag. Lîngă dl președinte, la Alba lulia se afla dl ministru al justiției, Valeriu Stoica, albastru de livid, neînțelegînd cu nici un chip de ce îi huiduie lumea mai ceva ca pe hingheri. în aceași situație vînătă se aflau și ceilalți reprezentanți ai puterii, veniți cu inima deschisă la marea sărbătoare a neamului, pentru a-i vedea lumea și a cadea pe spate de atîta patriotism, care nu are nici o legătură cu naționalismul cel hulit de statele occidentale civilizate și democrate grupa mare. După această frază lungă Eclipsa și idioată, să consemnăm figura tragică a conducătorului. Responsabilitatea față de țară, sacrificiul i se citesc pe chip ca într-o carte de istorie alternativă. Peste ani și ani, vom citi sub poza tragică a tragicului conducător. A fost președintele României cel mai huiduit și deși a alergat singur a ieșit pe locul doi, după Ceaușescu, la disciplina cine a făcut cel mai mare rău României în acest secol? Personal, mie și colegilor mei academicienii, tragismul conducătorului ne-a declanșat un val de gripă spaniolă combinată cu o teuină liberală (sau poate socialdemocrată?). Mai mult nu pot să scriu. Pana mea se topește în aceste cuvinte pline de consoane și vocale, Iată unde am ajuns, domnilor. Poporul crud se dă la conducător cu neobrăzare, producîndu-i chiar de Ziua Națională diferite malantandiuri. Mircea CAVADIA Ultima oră La Alba Iulia, Constantinescu - huiduit Președintele Emil Constantinescu a renunțat la discursul pe care urma să îl rostească, ieri, în fața Catedralei Reîntregirii, din cauza huiduielilor prelungite ale unei părți a mulțimii adunate cu acest prilej. Tonul huiduielilor a fost dat de un grup de circa 200 de persoane, situate în zona unde s-au plasat simpatizanții opoziției. La corul de huiduieli s-au alăturat, ulterior, și alte voci din mulțime. Grupurile de protestatari dispersate pe platoul din fața Catedralei purtau pancarte cu inițialele numelor unor partide din opoziție. Aceștia au huiduit pe întreaga perioadă a desfășurării ceremoniei de depunere a jurămîntului de către militarii în termen din garnizoanele transilvănene, deși cei care au luat cuvîntul au fost numai cadre militare, precum și în timpul slujbei religioase. Huiduielile au încetat după ce președintele Constantinescu a părăsit platoul din fața Catedralei. După acest incident Emil Constantinescu a primit soliile provinciilor istorice, la Muzeul Unirii, unde a rostit și un discurs. (Mediafax) S.C. Gavazzi Steel SA Oțelu Rou