Timpul, octombrie 2000 (Anul 11, nr. 232-257)

2000-10-14 / nr. 243

POPOR ROMÂN; NU GREȘEȘTE CINE CREDE ÎN TINE eșița sîmbătă 14 OCTOMBRIE 2000 COTIDIAN SOCIAL-POLITIC-CULTURAL INDEPENDENT ISSN 1221-11848 pagini - 2000 lei O Mare sărăcie, mare Prefectura disponibilizează 12 funcționari în ziua de 9 octombrie, în partea I a Monitorului Oficial Nr. 491, a fost publicată Hotărîrea de Guvern Nr. 861/2000, prin care se modifică alineatul 2 al articolului 7 din HG 383/1997, privind organizarea și funcționarea prefecturilor. Noul act normativ prevede că numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al prefecturilor, exclusiv demnitarii și cabinetul acestora, se diminuează cu 25% față de reglementarea anterioară. Prin ordinul ministrului funcției publice, Vlad Roșca, Prefecturii Caraș-Severin îi revin 37 de posturi. Prefectul Ion Marcel Vela ne-a mărturisit că, în cazul celor 12 funcționari ce trebuie disponibilizați,există mai multe variante pentru ca aceștia să nu fie trimiși direct în șomaj. „Pe unii, afirmă Vela, încerc să-i ajut să-și găsească, prin transfer, un alt loc de muncă corespunzător pregătirii lor, iar pe alții, e vorba de femeile de serviciu, să-i transfer la alte instituții, pe bază de prestări-servicii. Mai avem la îndemînă varianta măririi schemei de funcționare a cabinetului demnitarului (prefectului,n.n.), care prevede șapte posturi, iar în prezent nu este ocupat decît unul singur“. Victor NAFIRU 12 zile mai sunt pentru depunerea proiectelor de finanțare a granturilor programului special în „Zone defavorizate“ prin ADR V Vest. Am văzut patroni fericiți Registrul Comerțului nu are bani ca să radieze Urme! Un număr de 2200 de firme din județ trebuie radiate pentru că nu și-au majorat capitalul social, am aflat de la Georgeta Szbacsan, director la Oficiul Registrului Comerțului Caraș-Severin. Acțiunea de radiere a fost inițiată, fiind obținute deja o parte din hotărîrile judecătorești de dizolvare a societăților în cauză. Dificultatea constă în faptul că hotărîrile respective nu pot deveni definitive pînă la publicarea în Monitorul Oficial a deciziilor de dizolvare. De ce nu se face acest lucru? Explicația este simplă și ne-a oferit-o tot dna Szbacsan: „Conform uzanțelor, anunțul trebuie plătit, și aceasta costă cam două milioane de lei. Socotiți și dv pentru 2200 de firme cîți bani ne trebuie! Aproape 4,5 miliarde de lei. Părerea mea este că legiuitorul a greșit cînd a decis că aceste costuri trebuie să le suporte inițiatorul acțiunii, adică Registrul Comerțului.“ In acest timp, cu siguranță că o parte din firme mai funcționează încă, deși se află în afara cadrului legal. Cele care nu mai fac nimic, pentru a scăpa de stresul organelor financiare, își Matei BITER Continuare în pagina a 2-a - r C.4 ANUL XI ( NR. 243 13001) R Din ciclul „Țepe pentru naivi“ Banca Ardealul — mai populară ca oricfnd! • în locul banilor deponenții primesc explicații și... certificate medico-legale trimisă pe adresa redacției In-In data de 2 mai a.c., Octavian Mîndrea, din Bocșa, auzind că în Reșița funcționează de ceva vreme o bancă populară (Ardealul), s-a prezentat la sediul acesteia pentru a cumpăra nouă certificate de depozit, echivalînd 40.500.000 de lei. Banii urmau a fi ridicați, potrivit actului încheiat cu banca, cel tîrziu în 3 august 2000. Pînă aici, toate bune și frumoase! Prezentîndu-se la sediul băncii la data stipulată în contract, îi este înminată o cerere-tip pentru eliberarea banilor. Lovele însă, ioc! Octavian Mîndrea este chemat o lună mai tîrziu, la momentul respectiv instituția neputîndu-și onora obligația. Zis și făcut, în 3 septembrie, deponentul se prezintă la bancă. I se pune în vedere faptul că trebuie să completeze o „minută“. Din documentul cu pricina rezulta cum că, de fapt, certificatele fuseseră cumpărate atunci, în septembrie, și nicidecum în mai. Adică, printr-o manevră se încerca decalarea cu trei luni a termenului la care Mîndrea ar fi trebuit să-și ridice banii. în aceste condiții, deponentul a refuzat să semneze actul cu pricina. Bani, se-nțelege, nici pomeneală. Pus într-o asemenea situație, Octavian Mîndrea s-a adresat pe rînd Poliției economice, comandatului IPJ Caraș-Severin și Gărzii financiare, în fine, în 21 septembrie, s-a prezentat din nou la sediul băncii, unde i s-a spus că formalitățile de pînă atunci sînt insuficiente și că trebuie să mai întocmească o cerere, redactată de mină. A făcut-o și pe aceasta, însă tot degeaba, în 28 septembrie a primit o adresă din partea conducerii băncii, prin care i se solicita să se prezinte de urgență la sediu pentru clarificarea situației. Ajuns în biroul directorului Gheorghe Liber, este luat la trei păzește, după cum arăta Mîndrea într-o scrisoare Continuare in pagina a 3-a ciientul se soldează cu un certificat medico-legal, in favoarea deponentului, emis de dr. Marius Toc, în care se recomandau șase zile de îngrijiri medicale. Potrivit examenelor radiografice, ortopedice etc, rezulta că „leziunile au fost produse în 29 septembrie și au fost provocate prin lovire cu sau de corpuri dure.“ Partea adversă, adică dl Liber, ne-a declarat următoarele: „Cît sînt eu președintele băncii, Mîndrea nu va primi banii decît în condițiile legii! Înaintînd acea cerere de răscumpărare la termenul scadent, el a intrat sub incidența hotărîrii Consiliului de administrație al băncii, care spune că certificatele scadente la o lună, la trei luni, la șase luni sau la un an, precum și dobînzile acestora, toate scadente între 1 și 31 august, atît pentru persoanele Ilie GRIGORESCU Constantin ȚIGĂNELE Eugen COTARCEA Baba cu bancnota de 500.000 în octombrie se coc toate. Ultima captură se numește bancnota de 500.000 de lei. Ea cade pe capul nostru începînd cu data de 23 octombrie. Desigur, BNR ne va explica candid că nu e vorba de inflație, e vorba de o mai eficientă circulație a banilor și alte de astea, în sprijinul oamenilor muncii. Parcă o văz pe mama mare, țintuită la pat, căreia tocmai i-a venit pensia în valoare de 500.000 lei. Băbuța îl roagă pe nepoțelul Georgică să se ducă să-i ia o pîine și, pentru că de patru mii de lei nu cumperi o pîine, îi dă bancnota de 500.000 de lei. Georgică, puțin năuc de felul lui, tot cu gindul la meciul de fotbal cu nasturi pe care îl are dupa-amiază cu Vasilică, și pentru care a frecat nasturii de la plapumă pe asfalt pînă i-a făcut Mutu, Ganea și Hagi (rezervă), pierde bancnota și dă fuga la Apocalipsa, mama mare să-i zică de chestia asta și chiar i-o zice, așa, în fugă, ce mare lucru, mama-mare, n-o să mă omori pentru asta, tocmai azi cînd am meci. Iar mama-mare, desigur, nu-l omoară, v-am zise țintuită la pat, dar tare l-ar strînge pe Gigel de gît, în fața perspectivei de a trăi o lună cu doar patru mii de lei, sparge între dinți paharul de pe noptieră și cu un ciob începe să-și mîngîie venele de pe mîna-i slăbănoagă. După cum vedeți, povestea Fetița cu chibrituri este un rahat față de povestea Baba cu bancnota de 500.000 de lei, poveste pe care tocmai ați auzit-o în premieră, bancnota fiind opera lui Isărescu Costică care îl va trimite pe moș Vasilescu să ne explice de ce a fost scoasă pe piață bancnota asta, adică e de bine, cum am mai arătat deasupra. Dragi părinți, povestea Babă cu bancnota de 500.000 de lei are și o morală. Supravegheați-vă copiii de vîrsta lui Georgică și cum îi vedeți că hîrșîie nasturii de la plapumă pe asfalt, dați-le peste clește. Mircea CAVADIA I 9000 de doze de vaccin antigripal gratuit pentru cărășeni In perioada 1 octombrie-31 decembrie a.c., Direcția Generală de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Sănătății a programat vaccinarea selectivă antigripală a populației. Respectiva manevră, gratuită, se adresează grupelor de populație cu risc înalt la complicații datorate gripei: persoane în vîrstă de peste 65 de ani; adulți și copii asistați în instituțiile de ocrotire socială; pacienții care suferă de afecțiuni medicale cronice, internați în unitățile sanitare; adulții și copiii au afecțiuni cronice pulmonare sau cardiovasculare, inclusiv copiii cu astm; persoanele de orice vîrstă care în anul 2000 au necesitat dispensarizare medicală datorită unor boli metabolice (inclusiv diabetul zaharat), disfuncții renale, hemoglobinopatii sau imunosupresie; grupa de populație cu vîrsta cuprinsă între 6 luni și 18 ani care a fost supusă unei terapii îndelungate cu aspirină, dezvoltînd, în urma contactării gripei, risc la sindromul Reye, persoanele de toate vîrstele infectate cu virusul imunodeficienței umane. La începutul anului în curs, s-a programat pentru județul nostru un număr de 9000 fiole de vaccin antigripal, ne-a informat dr. Elisaveta Secășan, director adjunct supravegherea stării de sănătate din cadrul Direcției de Sănătate Publică din Caraș- Severin. Deocamdată, ne-a mai spus domnia sa, vaccinul, produs de Institutul Cantacuzino din Alina DRĂGHICI Continuare in pagina a 2-a Asistenții medicali nu mai cred în vorb. Greva generală a asistenților medicali din spitalele județului nostru a încetat ca urmare a indicațiilor venite de la „centru“, din partea Federației Sanitas. „Conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate face numai promisiuni, ne-a declarat Gheorghe Crăciun, președintele Sanitar Caraș-Severin. Noi am luat atitudinea pe care au luat-o și colegii noștri din celelalte județe, și anume așteptăm să vedem ce se face pentru noi, pînă în 20 octombrie.“ Sindicaliștii din sistemul sanitar au dat timp CNAS pentru rezolvarea tuturor revendicărilor și, mai ales, a celor ce privesc mărirea salariilor pînă la 20 octombrie a.c., conform Ordonanței 24 din aprilie 2000, aflată încă în vigoare, in cazul în care problemele nu vor fi rezolvate prin acte oficiale, semnate și trimise in fiecare județ, angajații din sănătate vor trece din nou la greva generală la nivel național indiferent ce s-a obținut în urma ultimelor negocieri „Am fost păcăliți de prea multe ori ca să mai credem in promisiuni verbale “ a mai adăugat Gheorghe Crăciun Issabela POSTOLACHI