Timpul, ianuarie 2001 (Anul 12, nr. 1-24)

2001-01-15 / nr. 10

Dobre intro u Treci Plilenium! In noaptea de 13 spre 14 ianuarie, comunitatea sîrbă din localitate a sărbătorit, la Cantina Grupului Școlar Metalurgic din Reșița, trecerea intr-un nou an. Și de această dată, sala s-a dovedit a fi neîncăpătoare, alături de sirbi participînd și un număr foarte mare de români au dorit să sărbătorească trecerea într-un nou an numeroase familii de pe Clisura Dunării, din Belobreșca, Padina Matei, Moldova Nouă, Moldova Veche, Berzasca și chiar din Lugoj. Nu cu mult timp după începerea petrecerii a sosit și primarul Reșiței, dl Mircea Popa, care a dorit doar să ureze celor prezenți multă sănătate, cele mai sincere urări de bine și tradiționale. „La Mulți Ani“ După plecarea dlui Popa, primăria a avut totuși un reprezentant, în persoana viceprimarului Reșiței, dl Tilică Pîrvulescu, care a venit la petrecere împreună cu soția. Printre Vlorile municipiului prezente la Revelion i-am remarcat pe Ioa Juri - șef Birou Rutier din cadrul Poliției Municipiului Reșița, Traian Păun - directorul Grupului Școlar Metalurgic Reșița, dl Ioan Chisăliță - directorul Direcției Silvice Reșița, medicul chirurg Adrian Cîra, Laurențiu Neagoe- - inspector la Inspectoratul județean de construcții, Ilie Crimcea directorul Agenției Județene pentru Protecția Mediului Caraș-Severin și președintele Liga de prietenie românoiugoslave din Caraș-Severin, Jiva Cocar - manager Caral SA și consilier județean din partea Uniunii Sîrbilor din România, Ioan Cîrpean - vicepreședintele Ligii de prietenie sârbo-române, Florian Milencovici din Berzasca - vicepreședinte pe țară al USR, Liubița Raichici, Petru Buzzi - directorul ziarului Timpul, însoțiți de prieteni sau întreaga familie Celor pe care i-am omis, le cerem scuze Majoritatea acestora onorează cu prezența comunitatea sîrbă din Reșița aproape în fiecare an de Revelion Strfon și români, tinerii bătrîni deopotrivă și-au împletit pașii în ritm de dans pe acordurile orchestrei Enigma din Iugoslavia, adică: Mana Alexian soliste, Darko lovanovici beișa Miladinovta chitară, Ne acordeon Dejan Usainovici orgă, Zoran Petrovici solist, Dragan Ristin tobe, și ale orchestrei Răfăiță, de la Restaurantul Sanela din Reșița Răfăilă Vincu - solist, Petronela Adam solistă, Lăzărică Cega saxofon, Sebastian Cega orgă, Ionuț Bogdan acordeon, Marian Nagler - vioară, Ovidiu Lighin tobe. Nici un moment nu s-a stat, participanții dansînd de parcă ar fi avut jar sub tălpi. Cînd ringul de dans a devenit neîncăpător, au început să joace pe scaune și chiar pe mese. Mulți au dansat desculți, încălțămintea parcă-i deranja A fost o adevărată nebunie, de care se face „vinovat“ neobositul Stoian Petrovici, preotul Bisericii Ortodoxe Sîrbe din Reșița, cel care a organizat acest revelion „În sfîrșit, și noi, sîrbii, am intrat în mileniul trei, noi cu întîrziere de 13 zile, dar sperăm să nu fie cu ghinion. în calitate de vicepreședinte pe țară al Uniunii Sîrbilor și în mod special sîrbilor din Garaș-Severin și din Reșița aș dori să se ofez toate cete bune și să mulțumesc tuturor celor care au sponsorizat biseria noastră“ ne-a declarat dl Florian Milencovici la puțin timp după intrarea hn noul mileniu . . „Sîntem intr-un nou an, într-un nou mileniu, după calendarul vechi, bineînțeles Sînt bucuros, această acțiune a reușit, la ora patru și jumătate sala este plină, nimeni nu pleacă acasă, muzica cântă întruna de aseară de la ora opt, și e bine, intr-o multitudine de necazuri, atunci cind vezi omul fericit te bucuri mult de tot, și eu mă bucur acum Pentru noul an îmi doresc ca toată lumea să aibă un trai decent, să-și poată trimite copiii la școală și să aibă ce să le pună pe masă“, ne-a mărturisit între două dansuri dl Jiva Cocar, consilier județean din partea Uniunii Sîrbilor din România, filiala Caraș-Severin. Printre invitați am întilnit și o tinără familie venită tocmai din Lugoj pentru a petrece alături de sirbi Revelionul 2001 „Am venit din Lugoj să petrec revelionul sîrbesc, alături de cei dragi, adică de soțul meu și de soacra mea, care este sîrboaică, pentru că am auzit că revelioanele sîrbești sînt cele mai reușite, și acum îmi dau seama cît este de adevărat. Sîrbii sunt niște oameni extraordinari și plini de viață, și mă simt foarte bine pentru că am intrat in mileniul trei de două ori“, ne-a spus Mia Rogobete. S-au dansat jocuri tradiționale sîrbești - coconița, magiarat, jichini colo și s-a cîntat Iugoslavia, Cucavița, M Novom Sadu, Samo taco, Nema zore, nema dana (Nu e dimineață, nu e zi) și Tamo daleco (Acolo, departe). S-au spart sticle, pahare, scrumiere și tot ceea ce putea fi făcut țăndări pentru a alunga din fașă răul din anul care vine. Dacă anul trecut dl Florian Milencovici spunea că Revelionul sîrbesc 2000 este cel mai frumos revelion la care a participat vreodată, credem că sîntem în asentimentul tuturor celor prezenți cînd spunem că acest revelion a fost cel mai frumos revelion al unui început de secol și de mileniu. Așadar, Dobro intro a Treci Mileciuca" Adică Bună dimineața, Mileniu! Trei Oana Zlatinoa PANIN Dacă nu li se va da satisfacție, Sindicatele își vor retrage oamenii de la casele de asigurări de sănătate • în anul 2000, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a rulat 32.000 de miliarde de lei. De cele 5000 de miliarde provenite din banii asiguraților și blocate în Trezorerie nu se irhai știe nimic Șerban Bubenek și-a depus, așa cum se știe, pe 8 ianuarie a.c., demisia din funcția de director al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, lăsîndu-i-se, totuși, drept de semnătură pînă la numirea altcuiva în această funcție. Odată cu venirea lui Bubenek, consiliile de administrație ale caselor de asigurări fuseseră practic desființate, reprezentanților acestora desfăoîndu-li-se, prin Ordonanța 145, contractele de muncă, dar s-au întărit, în același timp, puterile structurilor executive de la nivelul caselor Astfel, sindicatele au rămas fără un reprezentant prerd în consiliile de administrații județene, reprezentant care ocupa funcția de vicepreședinte. Sigur, acest vicepreședinte există mea, dar sindicatele spun că desfacerea contractelor de muncă s-a produs ilegal și că astfel a fost desființat dialogul tripartit, pentru că și patronatul a pierdut reprezentantul său. Potrivit sindicatelor, actualele consilii de administrație au rămas mai mult decorative. După cum ne-a declarat în exclusivitate Nicolae Dragan, liderul BNS Caraș-Severin, marți, 9 ianuarie a.c. noul ministru al sănătății, Daniela Bartoș, a avut o întîlnire cu reprezentanții celor cinci mari confederații sindicale - BNS, CNSLR Frăția, Cartel Alfa, CSDR și sindicatele din minerit - pentru a pune în discuție anumite modificări la „celebra“ Ordonanță 145. O altă intilnire va avea loc chiar azi, 15 ianuarie, pe cate sindicatele și-au susținut principala revendicare, anume, ca lucrurile să rămînă așa cum au fost înainte de emiterea ordonanței. Nicolae Dragan a afirmat că, dacă nu se va întîmpla așa, sindicatele își vor retrage reprezentantul de la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin, același lucru urmînd a se întîmpla și în celelalte județe. Mai mult, va fi schimbat și reprezentantul sindicatelor de la CNAS, Cristei Crețu, pentru că a semnat un document fără a se confrunta cu reprezentanții marilor confederații. Nicolae Drăgan a mai precizat că în anul 2000 CNAS a rulat 32.000 de miliarde de lei, bani care nu pot fi controlați doar de guvern, cum se întîmplă în momentul de față. Mai ales că e vorba de sume colectate de teasigurați și nu de bani din bugetul statului Or, fostul guvern se pare că a dorit să-și întindă mina sa lungi și in această ogradă. în plus, de soarta celor aproximativ 5000 de miliarde blocate pe un moment dat în Trezorerie nu se mai știe nimic Un prim semnal care, potrivit lui Nicolae Drăgan, poate fi catalogat drept pozitiv este acela conform căruia la casele de asigurări județene au sosit faxuri prin care li se cere directorilor instituțiilor respective ca, pentru azi, 15 ianuarie, să trimită la București situația vicepreședinților consiliilor de administrație ale căror contracte de muncă au fost desfăcute. Liderul BNS afirmă că nu e mult ca sindicatele să aibă cite un reprezentant fn fiecare județ, cînd e vorba de gospodărirea unei sume atît de mari Nicolae Drăgan a mai relevat un fapt, cu implicații pe plan local: vicepreședintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate Caraș- Severin, Mariana Chisăliță, a pierdut procesul pe care l-a intentat împotriva deciziei de a i se desface contractul de muncă. Ei bine, toți ceilalți vicepreședinți din celelalte 40 de județe au câștigat procesele similare! Daniel BOTGROS La Caransebeș,Taxe și impozite după-amiază Compartimentul Taxe și Impozite locale, din cadrul Primăriei Caransebeș, deschis publicului zilnic între orele 8-19 va suferi modificări de program, ne-a informat Nicolae Țonea, director economic al Primăriei. Domnia sa ne-a precizat că o astfel de măsură este necesară datorită fluxului redus de persoane, care preferă să-și achite datoriile față de stat, în orele de după-amiază. în aceste condiții este posibil ca, incepînd din zilele următoarele, programul cu publicul să funcționeze o singură zi pe săptămînă după-amiaza, în restul zilelor urmînd să se desfășoare normal, adică pină la ora 16. (Alin Simeria) Obiectiv bifat ivind ca obiectiv prioritar crearea unor condiții corespunzătoare desfășurării activității de învățămînt în orașul de pe malul Dunării, Primăria Moldova Nouă a hotărît instalarea unei centrale termice care să asigure căldura la Grupul Școlar Industrial din localitate. Aici funcționează peste 80 de clase de elevi, incepînd cu clasa I și terrmakid cu a Xll-a Constructorul, SC Marang Impex 94 SFIL București, asigură cei peste 2100 elevi și 140 cadre în februarie... didactice de la unitatea școlară menționată că, in prima parte a lunii februarie 2001, centrala termică va fi dată in funcțiune. Se va termina calvarul încălzirii cu lemne și curent electric, care afectează în final bugetul unității școlare. Primarul orașului Moldova Nouă, ing. Matei Lupu, va bifa pe agenda de lucru încă un obiectevr realizat. Mihai COSTRAȘ