Timpul, ianuarie 2002 (Anul 13, nr. 2-25)

2002-01-15 / nr. 11

— B. • ff Economie de piată Politica și economie la români Suprarealitatea politică vs. realitatea economică Se pare că ne am obișnuit CU creșterile repetate ale prețurilor și cu explicația dată de guvernanți pentru acestea: deprecierea leului în raport cu dolarul. Această obișnuință ne va costa foarte mult, deoarece la spatele afirmației oficiate mai există una, care nu ni se spune, deprecierea leului în raport cu dolarul este efect, nu cauză. Este efectul proastei guvernări, a măsurilor greșite luate în economie de 12 (!) ani. Creșterea aperantă a prețurilor, care duce în curînd trei sferturi din populație la agonie, înregistrarea celei mai mari inflații dintre țările candidate la integrarea în Uniunea Europeană, scăderea asistenței sociale, deprecierea continuă a leului, sunt efectele politicilor intervenționiste ale statului în economie (indiferent de guvernare), ale constrângerilor permanente la care sînt supuși agenții economici și indivizii, ale formării unei suprarealități a politicului cu imixtiuni fatale în realitatea economică. Nimeni nu este responsabil de ceea ce s-a întîmplat timp de 12 ani în România, nimeni nu este responsabil că se moare de foame, de fng, de boli banale. Nimeni nu este responsabil de creșterea violentei, de lipsa de securitate a cetățeanului, de plecarea masivă a tinerilor talentați și inteligenți Discursurile oamenilor politici sînt frumoase, elevate Ei sînt Dtoni pe farmec și fericiți, ne vorbesc despre stacolitate macroeconomică, despre creștere economică, despre protecție socială despre libertate. Dacă macrostaoizare economică înseamnă creșterea sărăciei, dacă creșterea economica conduce la scăderea speranței de viață, la diminuarea randamentului factorilor de producție, la incultură și lipsă de educație, atunci într-adevăr trăim într-o altă realitate decit cea în care trăiesc celelalte ființe pe Terra. Creșterea Produsului Intern Brut (PIB) - noua ideologie a începutului de miteniu - nu creează întotdeauna schimbări sociale care să ducă la prosperitate. Progresul și prosperitatea sunt produsul unui cadru instituțional și legislativ care să nu încalce libertatea economică și care să nu blocheze energiile creatoare ale individului. Nu vom avea prosperitate fără libertate economică și fără responsabilitate petrocâ și administrativă. Piața liberă generează competiția, în absenta ei nu se poate vorbi de libertate economică Aceasta nu exclude stabilirea de către autoritatea publică a regulilor de joc pentru funcționarea piețelor, prevenirea și combaterea practicilor anticoncurențiale. Libertatea economică exclude însă politicile discriminatorii ale statului, care susțin anumite firme prin contracte preferențiale, subvenții, aminări și anulări de impozite. Exclude menținerea monopoluntor de stat în anumite sectoare economice, în rapoartele pe ultimi ani privind libertatea economică întocmite pe instituțiie financiare internaționale, România se situează pe ultimele locuri din lume, alături de Algeria, Siria, Burundi, Iran, Nigera, Albania etc. Gradul de libertate economică mai redus al României se regăsește sub următoarel forme: deflate bugetare mari, creșterea masei monetare cu scopul acordării de subvenții și menținerea rn viață a întreprinderilor de stat, progres stab al privatizării, banere la intrarea pe piață a firmelor, gradul ridicat de corupție. Omniprezența statului în economia românească provoacă fraude, corupție și risipa contruitodin toate mnveltime ,mecanismele de formare și gestionare a bogăției, reusind indivizilor decit puține șanse de a participa la competiția economică, puterea publica nevie patrimonială și venală, sufocind inițiativa și progresul. Florin DUMA Văzînd și flăcînd : Din cauza pierderilor și datorior, capitalul social al CSR crește cu peste 700 de miliarde de lei! Prin încheierea nr. 3 din 9 ianuarie ac., dată de judecătorul sindic Ion Briac în ședința publică de judecata la Tribunalul Saraș-Severin, secția civilă, Reșița s-a hotărît închiderea procedurii de reorganizare judiciară la S.R., încetarea calității de administrator judiciar al c. „Ferm Consult“ S A. Timișoara încetarea calității de conducători executivi ai directorilor numiți pe perioada reorganizării judiciare și instituirea procedurii de supraveghere financiară a C.S.R. de către APAPS pe o perioadă de 3 luni. Sumar, acestea ar fi prevecerile soluției pronunțată în instanță Hotârîrea a fost dată de judecătorul sindic văzînd (formula aceasta ca „văzînd“, folosită în Hmpajul juridic, mai „impresionat" mereu), așadar văzînd Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 172/2001, privind relansarea economică a C S R, ordonanță care dispune declanșarea procedurii de închipere a reorganizării judiciare la combinatul zestrean. Este foarte important faptul că odata cu închiperea reorganizării judiciare, devin active prevederile OU G. 172/2001, deoarece aceasta poate constitui certificatul de renaștere" al siderurgiei la Reșița „Văzînd" Ordonanța de Urgență, noi am rămas totuși cu unele semne de întrebare Am interes că se sting o mare parte din datoriile C.S.R.ului (în sumă pe vreo 700 de minardene lei) prin conversia lor în acțiuni. Acțiune vor fi dobîndite de APAPS, dar posesia pe acțiuni reprezintă participare la capitalul social, participare la decizii, precum și participare la profit, toate în raport cu ponderea sumei, corespunzătoare valorii acțiunilor, în capitalul social. Așadar, dacă CSR avea un capital social pe vreo 300 de mmaroe lei, prin adăugarea participării APAPS (doarndată odata cu acțiunile), capitalul social, al CSR se majorează cu peste 700 pe mmharae ae lei, ajungînd astfel la valoarea de circa 1000 pe milarne pe iei? Asta da magie: majorarea capitalului social ca urmare a unor pierderi și datorii. Odată, într-o carte (probabil depășită), noi citeam că pierderile conduc la diminuarea capitalului social nu la creșterea lui, în ce mă privește eu recunosc că nu sînt specialist în domeniu, dar.poate vin specialiștii ce ne lămuresc. Am mai văzut" că APAPS vrea să vindă acțiunile și că americanii de la Noble Ventures Inc. au dreptul sa se cumpere primii vreme de 60 de zile Bine, să zicem că le cumpără , acțiunile vin în mină la americani dar capitalul e fictiv, căci banii se duc la creditorii bugetari să acopere datoriile. Ce fac americanii, cu acțiunile, le anulează? Dacă nu, atunci se trezesc posesori ai unui capital social majorat la peste 1000 de miliarde. Hai să zicem că-i treaba lor, căci, la fond, valoarea acțiunilor, și deci a capitalului, se va stabili la bursă, dar mai „hazliu" ar fi dacă americanii nu ar cumpăra acțiunile, ci ar face o firmă, să zicem „Westiar inc". Atunci firma asta ar deveni proprietară pe 70% din capitalul social al C.S.R., capital inexistent căci ar cumpăra de fapt datorii. Cine ar fi atunci „investitor strategic", Noble Ventures inc. sau Vestiar inc? Una peste alta aș spune că mingea se află acum în terenul americanilor, dar că nu e vorba de volei, ci de baseball, și bîta e-n mină la APAPS (citește Guvern). Totuși, următoarea mișcare le revine americanilor. Urgent trebuie să înceapă administrarea C.S.R., să numească noua conducere executivă, să finalizeze propriul program de reorganizare ș.a.m.d. Și, mai ales, cel mai important, din punctul de vedere al angajaților, să plătească salariile restante, așa cum au promis. 15 ianuarie 2002 „Profită“ acum de ferestre cu geam termopan! • Dialog cu Ionel Coagă, patron al SC Avangarde Cons SRL - Ce obiect de activitate are firma pe care o conduceți? SC Avantgarde Cons SRL este specializata în montam! de ferestre și uși din PVC cu geam termopan. b» pk*s. firma noastră oferă timotăne de alurminu cu geam termopan, uși de intrare, uși de interior, uși de garaje, laaizele verticale și orizontale, pervaze pentru ferestre, poneie laminate, rulouri și plase pentru tînțari. Practic, Avangarde Cons oferă clientMor posttatea de a comanda într-un singur toc tot ce este nevoie, în ce privește, ferestre și ușe, pentru o construcție nouă sau o modernizare. Care sunt principalele realizări ale anului trecut pentru SC Avangarde Cons SRL? - Printre realizările anului 2001 se numără deschiderea in prma parte a anului a magazinului de prezentare din Reșița, Bd. Rev. din Decembrie nr. 26 A. Apoi, în a doua parte a anului, am considerat necesară extinderea firmei în afara județului Caraș-Sverin. în acest sens, am deschis un punct de lucru cu un magazin de prezentare în Lugoj, Str. Calea Tirntorii, 40 Acest pas a fost necesar datorită numărului mare pe comenzi din zona Lugojului și datorită nevoii de extindere pe noi piețe a firmei. - începutul acestui an aduce ceva nou pentru SC Avangarde Cons SRL? - intrucît cea mai mare parte a produselor noastre este de proveniență germană, de la începutul acestui an, dorim să promovăm o ofertă de tip german pentru ferestre cu geam termopan. In esență, oferta noastră specială va cuprinde cîteva tipodimensiuni de ferestre gata echipate pentru montare la prețuri mai mici adaptate puterii de cumpărare a omului obișnuit. Oferta se numește “Profită" și are ca obiectiv sa facă accesibile ferestre de o calitate foarte bună la prețuri mici, pentru montarea lor în sistem propriu de către client ("Do it yourself"), în cazul în care clientul dorește ca execuția lucrării să fie realizată de către noi, pentru contravaloarea a 10% din valoarea ferestrelor noi realizăm acest lucru. Pentru exemplificare, în acest sistem o fereastră în trei canale pentru un gol de 2100/1200 va costa 200EU (400 DM) ,CU TVA inclUS. De această promoție pot beneficia majoritatea restertilor care locuiesc în apartamente la bloc, cei ce doresc să construiască o locuință își pregătesc golurile după dimensiunile ferestrelor oferite de noi acum la prețuri speciale și astfel vor putea beneficia și ei de oferta “Profită - Numele firmei are legătură cu faptul că lucrați într-un domeniu nou pentru România? Numele firmei „Avangarde Cons" arată faptul că ne ocupăm de un domeniu noupe piața românească a construcțiilor și amenajărilor. De asemenea, ne-am propus să fim tot timpul cu un pas înaintea ce donaiii să aducem pe piață produsele și soluțiile cele mai noi care să încorporeze cea mai bună tehnologie. Adică ne-am propus să fim tot timpul în frunte, în avangardă. Vă pot spune, că putem oferi ferestre din profile cu 5 canaturi, profile cu 3 garnituri, geam termopan realizat cu baghetă continuă fără îmbucare la colțuri. Iată numai cîteva exemple de produse cu grad ridicat de noutate și complexitate pe care firma "Avangarde Cons le pune la dispoziția clientlor, - ce v-a determinat să începeți această afacere și cum a evoluat ea? Avînd un spirit întreprinzător, după ce am terminat facultatea de construcții, mi-am deschis o firmă în acest domeniu, deoarece mă pregătisem pentru aceast lucru. Firma Avangarde Cons a fost înființată în 1997, în primii 3 ani am dublat cifra de afaceri de la an la an, iar în ultimii 2 ani am reușit să îndeplinesc toate obiectivele propuse. Am o mare satisfacție că de-alungul acestor ani au apelat la serviciile firmei noastre cei mai pretențioși clienți de pe piața reșiteană și tar majoritatea le-am satisfăcut exigențele. - Considerați că v-ați născut cu spirit antreprenorial sau acesta a apărut datorită educației? - Eu cred că m-am născut cu spirit de întreprinzător, iar mediul economic relativ liber de după revoluție m-a ajutat să mi-l dezvolt. în final, doresc să spun că știu că afacerile înseamnă un program încărcat, dar încerc să dedic timp și familiei care are un rol foarte important în viata mea, soția și fetița de 4 ani fiindu-mi tot timpul alături, drept pentru care se mulțumesc încă o dată. Dorinei HOTNOCU