Timpul, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 76-101)

2002-04-16 / nr. 89

Birocrația, la rang de Legea privind sistemul național de asistență socială - act normativ controversat Consiliile județene au obligația organizării, ca serviciu public, a unui compartiment de asistență socială în domeniul protecției copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vîrstnice, persoanelor cu handicap, precum și a oricărei persoane aflate în nevoie. Această nouă obligație este stabilită de Legea 705/2001 privind sistemul național de asistență socială, care a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2002. Observăm, din start, că se creează o nouă structură, în interiorul sau în subordinea consiliilor județene, care, practic, vine cu o mare noutate supracontrolul serviciilor publice deja existente, care se ocupă de asistența socială a diferitelor categorii de persoane. Ca o primă ciudățenie, observăm că noul compartiment are atribuții și în domeniul protecției copilului, deși tot în subordinea consiliilor județene funcționează direcțiile generale de protecție a copilului. Deci, în condițiile actualei austerități bugetare, ar fi nevoie de două servicii, subordonate aceluiași consiliu județean și care să se ocupe de aceeași problemă, sau, și mai grav încă, să aibă ca obiect de activitate probleme ce aparțin unor servicii publice descentralizate subordonate ministerelor. Oricum, conform acestei legi, „regulamentul-cadru de organizare și funcționare a serviciului public se aprobă prin hotârire a guvernului, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și a Ministerului Administrației Publice, în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României Deși legea s-a publicat în Monitorul Oficial Nr. 814 din 18 decembrie 2001, nici pînă acum, după mai bine de... 100 de zile, nu a apărut hotărirea de guvern de aprobare a respectivului regulament. Dar, cum chestiunea asistentei sociale este o problemă de o importanță deosebită, am dorit să aflăm și părerea unor specialiști direct implicați în aplicarea noii legi. Ion Imbrescu, secretarul general al Consiliului Județean Caraș-Severin „Această lege reia o tradiție a asistenței sociale interbelice, respectiv a Legii asistenței sociale din 1930, reușind să clarifice, în sfîrșit, probleme de-cadru cu privire la locul asistenței sociale în cadrul protecției sociale, precum și serviciile și prestațiile sociale care se pot acorda de autoritățile publice. De asemenea, este important de reținut că se introduce obligația existentei unor organisme de specialitate nu numai la nivel central, ci și la nivel județean și local. Totuși, consider că sunt aspecte care trebuie corelate cu celelalte prevederi legale în materie, cu Legea administrației publice locale și cu realitățile din unitățile administrativ-teritoriale. Organizarea serviciului public de asistență socială al Consiliului județean, după modul în care este redactată legea, creează un paralelism cu serviciul public din cadrul Direcției muncii și solidarității sociale, conform modului de stabilire a atribuțiilor prevăzute la articolele 39 și 41. De asemenea, putem releva că activitățile date în competența acestui serviciu public la art. 46 se regăsesc doar parțial în art. 41. Practic, nici o lege din domeniul asistenței sociale, cu excepția celor referitoare la copiii în dificultate și cu handicap, nu stabilește atribuții exprese și pîrghii de implementare a lor pentru Consiliul județean, ele găsindu-se mai mult la serviciul public din cadrul CMSS. Ajungem, astfel, ca planul județean de asistență socială să fie aprobat de Consiliul județean și controlat de Direcția muncii și solidarității sociale. Legea aceasta obligă Consiliul județean să stabilească măsuri pentru prevenirea situațiilor din sfera asistenței sociale și să asigure mijloace umane, materiale și financiare, dar, în afară de actele normative cu privire la protecția copilului, celelalte acte normative nu prevăd în competența consiliului județean alocarea unor asemenea mijloace. Activitatea de asistență socială ar trebui să privească statul și, în acest caz, existența serviciului public din cadrul Direcției muncii și solidarității sociale ar fi suficient Consulului județean i-ar reveni doar activitățile prevăzute expres prin lege, protecția copilului aflat în dificultate și a celui cu handicap, dar și aceste activități să se realizeze sub controlul și îndrumarea metodologică a serviciului de asistență socială din cadrul CMSS, 1 ca organ descentralizat al Ministerului Muncii și solidarității sociale Observăm că atribuțiile Ministerului Muncii și Solidarității sociale, prevăzute în art. 34 alin. „1 la nivel central și național sunt asemănătoare cu cele ale serviciului public de asistență socială al consiliului județean, prevăzute la art. 40. Deosebirea constă în faptul că MMSI are și pîrghii de control, coordonare și îndrumare, prevăzute la art. 36, în timp ce serviciul public al Consiliului județean are doar competența de aprobare a planului județean de asistență socială, fără a-i fi consacrate pîrghiile legale de implementare a acestuia“. Gheorghe Tătucu, inspectorul-șef al Inspectoratului Teritorial de Stat pentru Persoane cu Handicap Caraș- Severin: „Abordarea diferențiată a protecției sociale pentru persoane cu necesități diferite a creat discrepanțe majore între domeniile protecției sociale și nu a permis întotdeauna să se acționeze asupra cauzelor generatoare de probleme sociale, ci doar s-au atenuat efectele Cred că Legea Nr. 705/2001 privind sistemul național de asistență socială va reuși să aducă la un numitor comun activitatea tuturor instituțiilor implicate, avînd în vedere și interdependența care există între aceste domenii. înființarea în cadrul Consiliului județean a unui compartiment de asistență socială va avea rolul de a coordona în mod unitar întreaga activitate de asistentă socială. Noi vedem acest comportiiment ca pe un organism unidisciplinar în care să fie cooptați repre zirtute zentanți ai tuturor instituțiilor care sunt implicate in domeniul asistenței sociale, care să poată depista problemele dintr-un domeniu sau altul și să canalizeze activitatea actualelor instituții spre soluționarea acestora Apreciem că acest nou compartiment nu se va substitui actualelor instituții din domeniul asistenței sociale, care își vor păstra atribuțiile și competențele . Petru Bulzan, directorul general al Direcției Muncii și solidarității sociale Caraș- Severin: „Implementarea Legii 705/2001 privind sistemul național de asistență socială are drept scop eficientizarea sistemului național de asistență socială prin realizarea unui cadru unic responsabil cu organizarea și coordonarea sistemului. Această lege urmărește în principal definirea principiilor aflate la baza acordării măsurilor de asistență socială reglementarea acordării drepturilor de asistență socială, precum și a tipului de prestații și servicii sociale, creșterea gradului de implicare a consiliilor locale în scopul identificării problemelor sociale reale din teritoriu și elaborării unor strategii viabile de dezvoltare socială , definirea categoriilor de personal care activează în asistența socială și stabilirea surselor de finanțare necesare funcționării sistemului, astfel încît măsurile promovate să prevină sau să limiteze situațiile de risc social". Observăm, așadar, că nu se pune în discuție unificarea tuturor instituțiilor cu atribuții în domeniul asistenței sociale într-un singur serviciu public, pentru reducerea cheltuielilor de personal. Dimpotrivă, crește birocrația și cresc cheltuielile consiliilor locale și județene la capitolul salarii, în condițiile în care nu există bani pentru amărăștenii care au cu adevărat nevoie de asistență socială. Continuăm să fim bombardați cu legi inutile, care, în loc să simplifice, complică exponențial lucrurile. Rodica MIHU Complexul de Vile Birtaj MUNTELE SEMENIC I FACILITEAZĂ ORGANIZAREA DE - TRAININCERI * - PREZENTĂRI PRODUSE • - RE1INISM DE AFACERI *, - SIMPOZIOANE * - WORKSHQP-ERIENTRII DE CONFERINȚE I ' utilat la standarde europene Capacitate sală conferințe - 40 pc Capacitate restaurant - 90 persoan Capacitate cazare - 72 persoane I Tel.: 055-21.21.21. 092 000.600 l •••••••••••••••••••••••••••••••••a* Elita în construcții Acoperi—"'''fiîiî'i''— " pSaciazbociment; • Fațadă întuie», travertin; • Podele laminate, parchet; • Fațadă modei „letiția"; • Cresie,foartă, marmură: It diverse constricți îndhimriate: Apelați cu încredere la 210241 sau » pataoamoaei,ietma: • laseae vacanta am ieron • Boic soaunatnmivaixpuzt « ZugrăvetMntitetalbsai ‘uiomtp Lernw v» Viiesiaparrarrierrreqekjx. Din dragoste față de copii O echipă complexă de control de la București s-a aflat, recent, timp de două zile in Caraș-Severin, pentru a analiza împreună cu Direcția județeană pentru protecția copilului, aspecte legate de condițiile de locuitate copiilor instituționalizați în centre speciale din județ Din echipă au făcut parte reprezentanți ai ministerelor administrației publice, ai sănătății și famliei, Autorității pentru protecția copilului și ai Secretariatului General al Guvernului. Controlul nu a fost deloc intimplator, echipe similare deplasindu -se concomitent si in alte județe din țară Controlul a fost determinat de neregulile constatate ia Centrul pentru copiii cu afecțiuni psihice din Negru Vodă Deși nu s-a hotărît nimic concret, există semnale în cea mai mare parte confirmate, conform cărora, o parte din copiii internați în Centrul de Recuperare și Reabilitare pentru Minori cu Handicap din Oravița va fi transferată la Caransebeș. Cel mai probabil în clădirea școlii speciale de aici, Ana Vasile, directorul Direcției pentru Protecția Copilului Caraș-Severin, susține că o astfel de măsură ar fi pe deplin justificată, în condițiile în care: „La Oravița sînt instituționalizați atît minori, cît și adulți lucru care nu este normal să se întâmple. Mai mult, clădirea CRRMH Oravița este improprie pentru o reorganizare modulară a căminelor-spital. Același lucru îl susține și președintele Consiliului județean, Ilie Mustăciță, în subordinea căruia se află Direcția județeană pentru protecția copilului „Este firesc să-i separăm pe minori de adulți și să încercăm să îmbunătățim condițiile de viață ale acestora. La Caransebeș vor fi transferați toți minorii suferinzi de afecțiuni psihice, în timp ce, la Oravița vor rămîne adulții. Adică, acele persoane care după împlinirea vîrstei de 18 ani nu au unde să meargă Dar pentru aceasta este nevoie să accesăm fonduri PHARE. Și le vom accesa". Mai trebuie spus că ia Oravița pot fi institutionalizăți pînă la 100 de adulți, centrul de aici dispunînd de un personal bine pregătit Pentru restul pacienților de acest gen există vacanta Secu, acolo unde, datorită lui Pavel Fiștea, a fost amenajată o secție a Căminului-spital din Reșița Victor NAFIRU Publicitate în Timpul Piața Republicii ...v ’ mv zf ~ tel. 211901-1 .......... . . ....— . .......