Timpul, octombrie 2002 (Anul 13, nr. 230-256)

2002-10-14 / nr. 241

Adaosul comercial umflă prețul medicamentelor Control la sînge în farmaciile cărășene . Conducerea Casei Județene de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin este decisă ca la începutul anului 2003 se facă ordine în rîndul farmaciilor. Este vorba despre cele care încheie contractul-cadru de furnizare a serviciilor medicale,în acest domeniu adică despre eliberarea rețetelor compensate și gratuite, pentru care Casa de asigurări acoperă întregul cost, sau doar o parte din el. Din recentul dialog pe care l-am avut cu directorul CJAS Caraș-severin, dr Radu Albotă, am aflat că, dincolo de plîngerile farmaciștilor față de epuizarea celor 40 de miliarde acordate pentru plata rețetelor pe acest an, există și nereguli în respectarea contractului încheiat între acestea și instituția amintită. „Majoritatea farmaciștilor refuză să tină evidenta cantitativ valorică a produselor, a susținut dr. Albotă. Această situație permite controlul asupra fluctuației zilnice de vînzări, adică a numărului de rețete acoperite într-o zi de lucru și a medicamentelor eliberate. Ei bine, majoritatea farmaciilor nu au așa ceva. Farmaciștii iau retete compensate și gratuite și, în loc să vîndă produsul trecut pe ele, vînd alte medicamente. Ca să nu mai spunem că, dacă în depozit există trei feluri de Ampicilină, spre exemplu, fiecare cu preț diferit, de fiecare dată este vîndută Ampicilina cu prețul cel mai mare. Evident, farmaciștilor le convine, pentru că diferența de valoare în cazul rețetelor compensate este acoperită de Casa de asigurări, iar dacă prescripția medicală este gratuită, atunci indiferent de cît de mare este valoarea ei, banii sunt achitați tot de către instituția noastră. " Cu alte cuvinte, indiferent de modul de control al vînzării produselor, farmaciștii au posibilitatea să comercializeze medicamente cu prețuri destul de ridicate Pînă nu de mult acoperirea compensatelor și gratuitelor se făcea la prețul de referință stabilit prin lege. Dacă, spre exemplu, pentru 20 de tablete de Ampicilină prețul de referință era de 50.000 de lei, Casa de asigurări plătea farmaciei doar această sumă, indiferent de cît costa medicamentul în unitatea respectivă. Mai nou, acoperirea compensatelor și gratuitelor se face la prețul cu amănuntul, adică la prețul de pe raft. Asta înseamnă că, dacă Ampicilina din exemplul nostru este trecută în farmacii la 100.000 de lei, și bolnavul o cere și o primește iisabela ciubotariu Continuare în pagina a 3 a Folo Diana BOGDAN Fără motoare, dar cu dosare Timp de cîteva luni, femeile mai vîrstnice din Răcășdia au fost terorizate la gîndul că s-ar putea să devină victimele unor furturi din locuință. în noaptea de 16/17 iulie, Ana Momin a constatat că un bărbat i-a intrat în casă prin escaladarea zidului și i-a sustras un motor electric, tip robot. Ulterior, polițiștii din comună au aflat că motorul a fost vîndut la Broșteni în schimbul sumei de 700 000 lei. După numai o săptămînă, în noaptea de 24/ 25 iulie, în același mod s-a pătruns în locuința bătrînei Petra Dobron, de unde a fost sustras un alt motor electric, după ce în prealabil i se tăiase cablul de alimentare Acest motor a fost valorificat în Timișoara contra sumei de 800.000 lei. Circul a continuat la începutul lunii august în același mod. Deci, tot prin escaladare, cineva a intrat în locuința Măriei Micșa, tot din Răcășdia, de aici fiind sustrasă o bicicletă de damă, marca Riga. Comparînd modul de operare și avînd anumite bănuieli, polițiștii din Răcășdia au percheziționat recent locuința lui Nicolae Peia, de 26 de ani, zis și Giugea, unde așa cum se așteptau au găsit bicicleta dispărută a Măriei Micșa, recuperind în același timp și motorul Anei Momin. Agentul șef Daniel Disagă, șeful Postului de Poliție din Răcășdia, mai precizează că Petra Dobron va fi despăgubită în instanță, iar Giugea va fi „recompensat" după merit. Nicolae ANDREI Unde-i Dacă e luni, e fotbalul de sîmbăta. Deocamdată, Adrian Năstase, la o țuică sau ce-ar bea ei pe acolo, stă de basme și povești cu primul-ministru norvegian. Norvegianul îi zice, sîmbătă vă batem la fotbal, chiar la București Pe Năstase l-a enervat onestia asta și a răspuns, pardon, vă tragem noi două, o să-ți trimit o minge cadou. A avut dreptate norvegianul, pentru că știa el ce știa. Ce știa norvegianul? Știa buletinul meteo și mai știa starea economiei românești. în cazul lor, buletinul meteo n-are nici o importanță. La noi e dezastru cînd meteo arată că plouă, mingea? Norvegianul mai știa că economia noastră e atît de proastă încît nu poate produce nici măcar o prelată cu care să acoperi un teren de fotbal cînd plouă, ca să nu mai pomenim Lapa și lopata de stadioane acoperite. Drept urmare, a plouat și terenul pe care s-a disputat meciul România-Norvegia s-a transformat scurt într-o arătură de toamnă, pe care piticotii noștri nici măcar nu mai găseau mingea decit atunci cînd le-a arătau norvegienii Nu am avut nici o ocazie de gol, ei și-au creat trei și au marcat o dată, suficient să plece acasă cu toate cele trei puncte puse în joc. Altă dată, ne furau arbitrii, acum ne-a făcut fosta propria noastră economie națională. înainte de meci, Năstase a promis că va acoperi un stadion. Să mai spunem cîte a promis și n-a făcut? Subiect încheiat. Lupta PSD împotriva corupției capătă elemente concrete. Toată conducerea partidului a sărit să apere onoarea lui Văcăroiu, onoare făcută Parcea-parcea, cu acte și documente. La acest moment, față de coruptul Văcăroiu, PSD-ul are doar o singura problemă. Să descopere care sunt liderii partidului care „îl lucrează Mircea cavadia ca Anul XIII Mr 241 (3607) Reșița Luni 14 octombrie 2002 8 pagini 3000 iei De două ori în cinci minute Pentru reșițeanul Relu Gheorghe Barbu, 44 de ani, ziua de sîmbăta, 12 octombrie, s-a dovedit a fi cu adevărat ghinionistă, comițînd două accidente de circulație în mai puțin de cinci minute. Primul dintre acestea a avut loc în jurul orei 17.45, la ieșire din Soceni, cînd Oltcitul pe care îl conducea a intrat pe contrasens, într-o curbă la dreapta, acroșînd un alt autoturism care se deplasa regulamentar. După cum susțin surse de poliție, șoferul și-a continuat drumul ca și cum nimic nu s-ar fi întîmplat. După alți doi kilometri parcurși, Relu Gheorghe Barbu a pierdut din nou controlul volanului și, tot într-o curbă la dreapta, a părăsit carosabilul și s-a izbit de un copac de pe marginea lui Atît el, cît și mama sa, au fost răniți ușor, fiind transportați totuși la Spitalul județean conducătorului auto i s-au prelevat probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei. (v.n.) La Pîrvova, ca la valea Bolvașnița Vai de părinții care n-ascultă... de copii! Noul an de învățămînt a început de aproape o lună. Nu însă același lucru pot spune și cei aproape 30 de elevi din valea Bolvașnița, care, conform deciziei Inspectoratului Școlar caraș-severin, ar fi trebuit să se mute la liceul din Mehadia. Nemulțumiți de decizia inspectoratului care, la rîndul său, respectă un ordin al MEC privind comasarea unor școli din mediul rural, părinții din Valea Bolvașnița refuză să-și trimită copiii la școală. Și o fac cu o încăpățînare demnă de o cauză mai bună, întrucît, cei de la ISJ Caraș- Severin nu au cedat în fața presiunii părinților și chiar a dascălilor, o delegație din Valea Bolvașnița a mers în audiență la ministrul educației și cercetării, unde au depus un memoriu, în timp ce prof. Ioan Iancu, inspectorul general al ISJ, ne-a precizat că „nu ne-a parvenit nici un răspuns de la MEC în urma memoriului depus", primarul comunei Mehadia, Iancu Panduru, are informații că, în județ va sosi, în curînd, o comisie de la minister pentru a analiza la fața locului situația creată. Pînă atunci însă, copiii vor rămîne... în vacanță. Primarul Iancu este totuși optimist în privința evoluției lucrurilor, în sensul că, „în cazul unui răspuns negativ de la București, începînd de luni, 14 octombrie, eu voi trimite zilnic microbuzul la Valea Bolvașnița, iar pînă cînd situația intră în normal, voi apela și la un polițist, pentru ca părinții să nu spargă geamurile microbuzului..." La fel de optimist se dovedește directorul liceului din Mehadia, Adelheid Maria Bochiș, care ne-a spus: „De o săptămînă, 12 copii din Valea Bolvașnița fac naveta la Mehadia cu autoturismele părinților. Sunt convinsă că lucrurile vor intra în normal, deoarece am semnate că și alți părinți intenționează să facă același lucru ! Situația de la Valea Bolvașnița nu este din păcate, singulară. Elevii din Pîrvova refuză să facă școala în centrul de comună, la Lăpușnicel deși pentru cei 20 de copii s-a pus la dispoziție un microbuz. Soluția aleasă de familiile lor este de a se deplasa la Școala Generală din Prigor, situată la 16 km depărtare. Partea curioasă este că, optînd pentru această variantă, elevii nu mai beneficiază de microbuz, fiecare deplasîndu-se la Prigor pe cont propru. Victor NAFIRU