Timpul, octombrie 2003 (Anul 14, nr. 227-253)

2003-10-14 / nr. 238

Pro Constituție • Dintre toate popoarele Europei Centrale și de Est, românii sunt cei mai dornici să intre în Uniunea Europeană Acum cîteva luni de zile, un sondaj de opinie al unei prestigioase firme internaționale de specialitate, arăta clar că românii sînt cei mai dornici, dintre popoarele din centru Europei, de a intra în Uniunea Europeană. Este și firesc. Ei sunt cei care, timp de aproape cinci decenii, au suportat cel mai totalitar regim comunist din bătrînul continent. In plus, după „liberalizarea vizelor" mulți dintre ei au reușit să vadă cu ochii lor, ce înseamnă adevăratele economii de piață. Au putut compara astfel prin propriul experiment „monstrul socialist" cu „monstrul capitalist". Noua Constituție pe care suntem invitați să o votăm peste cîteva zile constituie pentru noi o mare provocare. Vom arăta lumii întregi cît am fost de sinceri atunci cînd am spus aproape în caz că dorim să intrăm în Europa. Toate partidele invită la un vot în masă. Este un lucru demn de admirat, care denotă începerea maturizării clasei noastre politice. Excepție face PRM-ul, dar nu pentru că nu ar fi de acord cu noile prevederi constituționale, ci pentru a-și testa electoratul anului 2004. Un lucru incorect, bazat pe egoism. Nu absenteismul la vot este soluția exprimării multor nemulțumiri firești ale românilor. Nu fițuicile aruncate, în această perioadă, prin oraș de niște falși patrioți cu îndemnul de a nu votai vor da locuri de muncă și un trai mai bun populației acestei țări. Numai curajul de a înfrunta greutățile și nedreptățile ne vor scoate la liman. Nu putem crede în minuni venite peste noapte. Prosperitatea nu poate veni decît prin muncă, cinste, seriozitate. Modificările Constituției sînt rodul gîndirii tuturor forțelor progresiste din țară. Garantarea proprietății private, limitarea imunității parlamentarilor, serviciul militar facultativ, responsabilizarea expresă a judecătorilor de a da soluții drepte și în termene cît mai scurte cauzelor din justiție, iată numai o mică parte dintre rnoile prevederi constituționale. Ar fi păcat să ratăm această unică șansă de a demonstra întregii Europe că facem parte din ea. E vremea să ne trezim la realitate și să mergem cu toții la vot! Europa’ ne așteaptă! Gheorghe CAHNIȚĂ „Cea colaborare din de •Așa este ■ considerată relația * cu Universitatea „Eftimie Murgu" de către Universitatea Fachhoschule Gelsenkirchen din Germania Zilele Culturii Liubcovene Tradiție și bună conviețuire j . De cinci ani de zile, în localitatea Uubcova din Clisura Dunării, în luna octombrie, se întîmplă Zilele Culturii Liubcovene. Sărbătoare organizată de Uniunea Sîrbilor din România, cu sprijinul Consiliului Local Berzasca, în vorbe seci, de știre de ziar, astea sunt datele problemei. Dar lucrurile se petrec mult mai impetuos și cu semnificații care depășesc de departe o acțiune obișnuită. Zilele Culturii Liubcovene înseamnă, de fapt, marea sărbătoare a sîrbilor din Clisura Dunării, și înseamnă bucuria sărbătorii tuturor locuitorilor zonei, indiferent de naționalitate. Pentru trei zile (10.10. 12.10) Liubcova a fost gazdă de excepție a manifestărilor celei de-a V-a ediții, buricul cultural al județului. Am fost martori, depunem mărturie. Prima zi Cînd am plecat din Reșița spre Liubcova era o vreme unită. Cu vînt, prevestind ploaia, frig, un vînt rece subțire, enervant, toate numai bune, gîndeam, să strice sărbătoarea liubcovenilor. Drumul nu a avut nimic deosebit, doar ca o observație personală, n-am prea văzut lucrîndu-se pămîntul, așa cum se mai întîmplă toamna... Dunărea ne-a primit însă cu un soare bun și un cer albastru care a învins norii. Dar, mai ales, ne-a primit puternică, învolburată. Apele se adunaseră iarăși în matca lor. De-a lungul malului, pînă la Liubcova, pescari cu lansete, mașini nenumărate de Timiș. Grea boală pescuitul la Dunăre! Tragem la Școala Generală Cocea Angelovici, ne întîmpină profesorul Bogdan Herdi, directorul școlii. Trebuie spuse cîteva cuvinte despre acest personaj: înainte de toate, cred că este una dintre personalitățile cele mai importante ale comunității sîrbe din România, dar și una dintre personalitățile emblematice ale locuitorilor Clisurii. Om de o vastă cultură, o dăruiește altruist celor din jur. Mesajul lui către toți ceilalți, este coerent. Mircea CAVADIA Continuare în pagina a 4-a CURSUL VALUTAR VREMEA $ Căldura furnizată de la 1 noiembrie . Dacă temperaturile scad, data va fi devansată La Reșița, căldura furnizată în sistem centralizat ar putea fi pornită mai devreme de 1 noiembrie a.c. Pentru săptămîna în curs, meteorologii anunță o răcire accentuată a vremii, aspect cunoscut și de către reprezentanții CET Energoterm, furnizorul de căldură și apă caldă al muncipiului: „în cazul în care trei zile consecutive, între orele 18 și 6, se înregistrează o temperatură medie ce coboară sub 100 grade Celsius, atunci, noi vom fi nevoiți să începem furnizarea căldurii, ne-a informat Mircea Căprița, purtătorul de cuvînt al societății Issabela CIUBOTARIU Continuare în pagina a 8-a Anul XIV Nr. 238 (3909) Reșița Marți 14 octombrie 2003 8 pagini 4000 lei PSD în toate modificările intervenite de curînd în scena politică a județului au dezechilibrat serios raportul de forțe în conducerea Caraș- Severinului, înainte de trecerea masivă a unor membri din Partidul Democrat la partidul de guvernămînt, în Consiliul Județean Caraș-Severin, din cei 39 de consilieri județeni, PSD avea 19 reprezentanți, PD- 11, PNL-3, PNȚCD - 2, PRM - 2, PUR - 2. Adică, mai puțin de jumătate, ceea ce oferea celorlalți consilieri posibilitatea să voteze și să stăvilească PSD-ul. Dar să vedem cum arată acum componența Consiliului județean: PSD - 25 de reprezentanți, PD - 5, PNL - 3, PNȚCD - 2, PRM - 2, PUR - 2. Cu alte cuvinte, cu 25 de consilieri județeni, depășind cota de jumătate plus unu, pentru ca un proiect de hotărire să fie aprobat, PSD nu mai are adversar, însă, Consiliul Județean Caraș-Severin este coordonat de o Delegație Permanentă, formată din nouă consilieri județeni. Vă redăm mai jos componența acesteia, înainte de seismul Înregistrat în Partidul Democrat: PSD - 2, PD-4, PNȚCD-2, PNL-1. Iată care este situația actuală: PSD - 5, PD - 2, PNȚCD-1, PUR-1. Și aici PSD deține controlul, restul, din păcate, pot face doar figurație. După cum se poate vedea, cel puțin în Caraș-Severin, „PSD e-n tot și-n toate”. Dacă lucrurile vor lua o întorsătură greșită, care va dăuna intereselor județului, vom ști cu toții pe cine să dăm vina. Diana SIMION Citiți azi Cine nu vrea McDonald’s la i Reșița? r- Rîsu-plînsu Mulțumesc din inimă! Taxa asta radio-TV mi-a mîncat sănătatea. Nu neapărat ca valoare. Ca procedură, domnilor și măi cumnaților, în una din vilele mele din alt județ nu am televizot, că nu mi-au mai ajuns banii după ce am terminat vila și nici nu locuiește nimeni în ea. M-am bucurat teribil cînd s-a dat ordonanța de guvern cum că poți fi scutit de plata acestei taxe dacă depui doar declarație pe proprie răspundere că nu ai televizor. Cum s-ar zice, subsemntul declar că n-am televizor la adresa ies și sănătate. Șapte cuvinte, mari și late. S-or credeți dumneavoastră însă. Electrica din acel județ a zis că propria mea declarație e va albina, trebuie să-mi iau un avocat să-mi pot întocmi dosarul. Pentru că el trebuie să conțină: Patru copii de pe buletin. Patru copii de pe factura de curent de la domiciliu, din care să reiasă că... stau la domiciliul ăla și nu la vila cu pricina și am plătit taxa radio- TV la domiciliu. Patru copii de pe factura de curent electric de la vilă, din care să reiasă că acolo nu mi s-a mai încasat curentul electric. Două copii de pe un formular tip, pe care îl găsești numai la Electrica de unde este vila. Două copii de pe o declarație tip că nu ai televizor. Alte două copii ale declarației că nu ai nici radio la vilă, în cazul meu, pentru că nevastă-mea și-a păstrat numele, și apartamentul de domiciliu dobîndit de amîndoi e pe numele ei, încă patru copii de pe certificatul de căsătorie, plus un memoriu, în care să arăt în detaliu de ce în contractul cu Electrica de domiciliu nu figurez. Le dădeam dracului pe toate, dar Electrica de la vilă nu-mi primea banii pe curent pentru vilă pînă nu depuneam cîrdul ăsta de hîrțoage și mă amenința că-mi taie lumina. Adăugați la toate astea și vreo două milioane de lei benzina să depun dosarul. Mulțumesc din inimă partidului! ’ Mircea CAVADIA