Timpul, mai 2007 (Anul 18, nr. 99-124)

2007-05-16 / nr. 111

miercuri, 16 mai 2007 Filmul românesc la festival București (MF) - „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” de Cristian Mungiu va fi primul film românesc care va fi proiectat anul acesta în cadrul Festivalul de la Cannes, pe 17 mai, în timp ce proiecțiile filmelor lui Liviu Ciulei și Cristian Nemescu sunt programate pe 23, respectiv 26 mai, conform site-ului evenimentului. Este pentru prima dată în ultimii 11 ani când un lungmetraj românesc ajunge în competiție la Cannes. Filmul lui Mungiu este o poveste despre „decizii, răspunderi și alegeri în viață, despre solidaritate și prietenie”, în contextul sfârșitului anilor ’80. Cannes Classics La 42 de ani după ce a câștigat premiul de regie, „Pădurea spânzuraților” de Liviu Ciulei va fi proiectat din nou pe Croazetă, în cadrul secțiunii Cannes Classics. Acesta este unul dintre cele trei filme care vor fi prezentate cu ocazia lansării de către Martin Scorsese a unei asociații care își propune să sprijine financiar conservarea, restaurarea și difuzarea de filme din lumea întreagă. Nașterea World Cinema Foundation va fi marcată pe 22 mai prin proiecția filmelor „Pădurea spânzuraților” susținut de Cristi Puiu, „Transes” de d’Ahmed El Maanouni - prezentat de Martin Scorsese și „Limite” de Mario Peixoto - prezentat de Walter Salles. Liviu Ciulei (Foto: FAN) Covorul roșu este schimbat de trei ori pe zi, înaintea fiecărei proiecții oficiale a filmelor în competiție. (Foto: epa) Salvat de un premiu Varșovia (MF) Regizorul polonez Andrzej Wajda, care în 2007 va sărbători 50 de ani de prezență pe Croazetă, a fost salvat de pedeapsa cu închisoarea, după starea de asediu a generalului comunist Wojciech Jaruzelski, în decembrie 1981, de faptul că a fost recompensat cu un premiu Palme d'Or pentru filmul „Omul de fier”. Pe 13 decembrie 1981, zeci de mii de militanți și simpatizanți ai primului sindic Andrzej Wajdat liber din lumea comunistă, da (Foto: EPA) Solidaritatea, creat în august 1980, au fost închiși. Andrzej Wajda, astăzi în vârstă de 81 de ani, a scăpat de închisoare, în timp ce mulți prieteni de-ai lui au fost încarcerați. Cu ocazia împlinirii a 50 de ani de prezență pe Croazetă, Andrzej Wajda va prezenta la ediția de anul acesta a festivalului o copie restaurată după capodopera sa asupra insurecției din Varșovia în 1944, „Kanal (Ils aimaient la vie)”, recompensată cu Premiul special al juriului în 1957. SPECIAL / 6 în cursa pentru Palme d'Or . Astăzi începe Festivalul de Film de la Cannes: Baiete, staruri și filme în competiție. Paris (MF) - Cea de-a 60-a ediție a Festivalului de la Cannes (16 - 27 mai), care debutează astăzi, se vrea a fi o călătorie în viitor, cu 22 de filme din lumea întreagă intrate în competiția oficială dar și cu staruri hollywoodiene sosite să promoveze filmul lui Steven Soderbergh „Ocean's 13”. Miercuri seara. Wong Karwai, regizorul chinez originar din Hong Kong care a prezidat juriul de la Cannes la ediția de anul trecut, va prezenta primul său film în limba engleză, „My blueberry nights”, un road movie la feminin turnat în Statele Unite, în care joacă interpreta americană de muzică jazz Norah Jones. Premianții revin Unul dintre cei mai buni regizori ai momentului, Gus van Sant, premiat în 2003 cu un Palme d'Or pentru lungmetrajul „Elefant”, va concura cu „Paranoid Park”, o adaptare a unui thriller de Blake Nelson. Cannes îi va primi și pe frații Ethan și Joel Coen, la 16 ani după ce aceștia au fost recompensați cu Palme d’Or pentru „Barton Fink”, care vin cu producția „No country for old men”, adaptare a unui roman de Cormac McCarthy, în competiție vor mai fi prezentate producțiile americane „Death Proof”, de Quentin Tarantino, „Zodiac” de David Fincher și „We own the night” de James Gray. Documentarul „Sicko” de Michael Moore va dezvălui, în afara competiției, carențele sistemului de sănătate din Statele Unite, pe 18 mai. Printre cei 22 de regizori în competiție figurează românul Cristian Mungiu (38 ani), care va prezenta al doilea său lungmetraj „Patru luni, trei săptămâni și două zile”. Reputatul cineast rus Alexander Sokurov prezintă „Alexandra”, în timp ce compatriotul său Andrey Zvyagintsev participă cu lungmetrajul „The Banishment” Printre debutanți figurează Raphael Nadjari, cu filmul „Tehilim” turnat în Ierusalim, și Marjane Satrapi cu „Persepolis”, un film despre revoluția islamică în Iran. Sârbul Emir Kusturica, recompensat cu două premii Palme d’Or, revine la Cannes cu lungmetrajul „Promise me this”. Franța va fi reprezentată de Catherine Breillat, cu „Une vieille maîtresse”, Christophe Honoré cu comedia muzicală „Les chansons d'amour” și americanul Julian Schnabel cu „Le scaphandre et le papillon”. Asta va fi reprezentată de regizorii coreeni Lee Changdong și Kim Ki-duk și de japoneza Naomi Kawase. Filmul „Chacun son cinéma”, compus din scurtmetraje semnate de 35 de regizori de renume premiați la Cannes, va fi proiectat pe 20 mai pentru a sărbători cea dea 60-a ediție a festivalului. Premiul Palme d'Or va fi decernat de un juriu prezidat de regizorul britanic Stephen Frears. Vor fi omagiați regizorii Volker Schlöndorff, Claude Lelouch și Ermanno Olmi și actorii Jane Birkin și Henry Fonda. (Foto: epa) Câștigătorii Palm d'Or din ultimii ani Palm d'Or: aur de 24 carate, monocristal 2006 The Wind that Shakes the Barley f Ken Loach 2005 L'Enfant (The Child) Jean-Pierre, Luc Dardenne 2004 Fahrenheit 9/11 Michael Moore 2003 Elephant Gus Van Sant 2002 The Pianist Roman Polanski 2001 La stanza del figlio (The Son's Room) Nanni Moretii 2000 Dancer in the Dark Lars von Trier 1099 Rosetta jean-Pierre, Luc Dardenne 1998 Mia eoniotita ke mia mera (Eternity and a Day) Theo Angelapoulos 199? Unagi (The Eel) Shohei Imamura Ta’m e guilass (Taste of Cherry) Abbas Kiarostami Source: Cannes festival O GRAPHIC NfcWS Pe Croazetă vor sosi o parte din marile staruri hollywoodiene. (Foto: EPA) Alain Delon, gazdă de onoare . După ce a jurat că nu va mai participa niciodată la festival, actorul s-a răzgândit. Paris (MF) - Actorul francez Alain Delon va fi una dintre „gazdele de onoare” ale celei de-a 60-a ediții a Festivalului de la Cannes, după 15 ani de absență de pe Croazetă, deși anul trecut a jurat „că nu va mai urca niciodată scările” Palatului festivalurilor. La invitația președintelui festivalului, Gilles Jacob, Alain Delon va asista la ceremoniile aniversare prevăzute pe 20 mai, au indicat organizatorii într-un comunicat. „Personal mă simt fericit ca după o lungă absență să urc pe aceste scări legendare”, a declarat actorul într-un comunicat. Actorul a participat pentru prima dată la festival cu filmul „Quelle joie de vivre” în regia lui René Clément, în 1961. Au urmat alte șase filme printre care se numără „Eclipsa”, în regia lui Michelangelo Antonioni (1962), și „Ghepardul” de Luchino Visconti (1963). Actorul nu a mai pășit pe Croazetă din 1992. Anul trecut, Delon (71 ani), a declarat „că nu va mai urca niciodată scările” Palatului festivalurilor și că această decizie nu este „nici provocare, nici capriciu”, precizând, totuși, că nu a fost invitat la cea de-a 50- a ediție a festivalului. „Gata cu festivalul”, a spus actorul în mai 2006. Tot atunci a adăugat: „Deja am spus că nu voi mai participa. Se știe că sunt fidel caracterului meu: spun lucruri pe care apoi le fac”. Alain Delon (Foto: epa) Curiozități de A Cannes (MF) - Aproximativ 2 tone de homari, 800 kilograme de languste, 3 tone de pește, 350 de kilograme de „foie gras”, 50 de kilograme de caviar, 40 de tone de fructe și legume și 250 de kilograme de ciocolată vor fi servite pe parcursul celor 12 zile ale festivalului, la hotel Majestic, situat în fața Palatului festivalurilor (Palais des festivals). La același hotel vor fi servite aproximativ 15.000 de sticle de șampanie și 8.500 de sti la Cannes ele de vinuri fine. 25.000 de plante au fost aduse pentru a decora Croazeta. La vinul din capetele Croazetei, lungă de 7 kilometri, un covor roșu cu o lungime de 60 de metri îmbracă scările din fața Palatului festivalurilor. 452 de staruri și-au lăsat amprentele mâinilor la baza scărilor. Orașul Cannes, care numără 70.000 de locuitori, va găzdui în perioada festivalului aproximativ 150.000 de oameni. Homarii, la loc de cinste.