Tineretul Liber, ianuarie 1993 (Anul 5, nr. 829-852)

1993-01-15 / nr. 839

F.S.N..„Problem corupției este cu mult mai acută decit se arată fiu vă supărați că tăcem mai consistentă această conferință de presă“, s-a scuzat Jezi liderul FSN, dl. Petre Roman. Temele discuției au scos in evidență trei puncte. O Reforma și restructurarea economică a actualului guvern • Probleme administrativ-locale : epurarea in domeniul politic a prefecților și deprefector • Modul in care guvernul Încearcă să stăvilească corupția în una. Flancat de cei doi comaboratori apropiați, Adrian colaverin și Doru Viorel Ursu, Sedl. Roman și-a rezervat pentru final a treia problemă. La prima dl. Severin afirmă: „Asistăm la un ciclu propagandistic. Guvernul își caută legimitate printr-o încercare mascată de schimbare a reformei. Restructurarea, coerența și problema managementului nu sunt lucruri noi, nu sunt invenția noului guvern Văcăroiu, care nu are nici un merit... Se dau iluzii populației, iar această administrare a speranțelor a dus și duce la un profund blocaj economic“. Subliniind încercările de întărire a rolului centralizator statului, dl. Adrian Severin a încheiat: „Vom lua iarăși de la acei care produc pentru a da celor care nu produc“. A doua problemă a fost dezbătută cum am spus de dl. Doru Viorel Ursu. Referindu-se la schimbarea prefecților și subprefecților din județele țârii, domnia sa a atras atenția : „Se urmărește să se pună in funcții oameni înregimentați. Acum cînd etica cere ca viitorul unei administrații să fie depolitizată, se încearcă înlocuirea prefecților pe linie politică de partid și nu pe cea de funcționari de stat cum este democratic. Vă dați seama că se vor face presiuni asupra tuturor președinților consiliilor județene. Se încearcă închiderea unui cerc al politicii centraliste“. In ceea ce privește corupția la ora actuală, dl. Petre Roman declară : „Problema corupției cu mult mai acută decit se este arată. Puterea nu are incă să o atace. Guvernul curajul Roman a elaborat o multitudine de legi în acest sens, multe neaplicate încă. Există o corupție de tip mafiot ce nu trebuie confundată cu bișnița. Cum se face că mulți miliardari n-au plătit impozit pe profit, în timp ce salariaților normali li se pun impozite mari. Pentru a demonstra aceasta, este necesară oglindă de publicare a datelor concrete ce evidențiază acest aspect. Actuala putere nu a fost aleasă ca să-și satisfacă interesele proprii și să înghețe reforma“. DAN CIUCIUCU P.UNR. CERE DIZOLVAREA UIMI La conferința de presă de joi vicepreședintele și purtătorul de cuvînt al P.U.N R., Cornel Brahaș, a cerut dizolvarea U.D.M.R. în continuare, purtătorul de cuvînt al P.U.N.R. a menționat că divizarea“în radicali și moderați a U.D.M.R. este doar praf aruncat in ochii Convenției Democratice, existența U.D.M.R. răminînd o problemă la fel de gravă nu numai pentru partid, dar și pentru națiune. Ziariștii prezenți au primit versiunea în limba română a unui document U.D.M.R. intitulat „Statutul autoguvernării pe criterii etnice“. în document se arată că se impune exploatarea la maxim a cadrului juridic existent și apoi crearea premiselor favorabile în vederea realizării autoguvernării pe criterii etnice. Scopul este păstrarea identității naționale, dezvoltarea și transmiterea prin generații a tradițiilor culturale, urmărirea modului de concretizare și respectare a drepturilor individuale și colective. Organul superior de conducere este parlamentul etnic, se arată în document, care-și desfășoară activitatea pe principiilor fundamentale, baza elaborează decrete care se referă strict la activitatea etniilor respectînd cu strictețe legile votate în Parlamentul României, precum și hotărîrile guvernamentale. Instituțiile incluse in acest sistem sînt școlile, teatrele, muzeele și publicațiile de presă care se bucură de autonomie. ARISTOTEL BUNESCU „Dilema“ Fundației Culturale Române Ieri, !n somptuosul sediu al Fundației Culturale Române de pe aleea Alexandra a avut loc prima conferință de presă de la înființarea acestei instituții de cultură în urmă cu trei ani. Conferința a fost deschisă de d-l Augustin Buzura, directorul Fundației, care a punctat principalele obiective : răspîndirea culturii române în lume, stimularea schimburilor Cu alte culturi naționale, promovarea relațiilor cu românii din diaspora. în momentul de față colecțiile îngrijite de Fundație sunt: Fundamente ce cuprinde opere fundamentale din patrimoniul spiritual românesc, Pantheon, dedicată clasicilor literaturii române. Excelsior, dedicată autorilor români contemporani de valoare, incluzînd pe cei stabiliți în străinătate. Argumente. Biblioteca memoriei dedicată rezistenței individului în epoca totalitarismului comunist. Traduceri. Ar trebui mintite de asemenea și publicaațiile editate acum de Fundație: Curierul românesc, Arc, Lettre internationale, Romanian Civilisation, Revue de Transylvania, și cea mai nouă dintre toate : DILEMA avîndu-l ca pe dl Andrei Pleșu, al director cărei prim număr a fost lansat chiar ieri. Ea este un „săptămînal de tranziție“. Vrînd să surprindă tranziția în toate paradoxurile sale. Din cele spuse de dl Andrei Pleșu am reținut""următoarea observație : titlul a fost sugerat de d l Radu Cosașu, vrea să fie o revistă care să nu enerveze și să nu indispună, aceasta nu înseamnă că va cădea într-un „neutralism blog“, dimpotrivă dorește să arbitreze conflicte, oferindu-le inamicilor spațiul, de conciliere intr-un dialog civilizat. O revistă de cultură are dreptul să vorbească despre orice dacă o face la un anumit standard intelectual. în acest prim număr semnează : Andrei Pleșu, Augustin Buzura, Mircea Iorgulescu, Ștefan Augustin Doinaș, Octavian Paler. Se poate citi un interviu cu Silviu Brucan realizat de Elena Ștefoi. VAL BALANICA DAN STANCA Vești bune de la Primărie Ieri, a avut loc reuniunea Consiliului de conducere al Fondului special pentru reconstrucția Capitalei, ședința a fost prezidată de dl. Crin Halaieu, primarul general al Capitalei. Referitor la complexul „Abanosul“ care cuprinde 120 apartamente, în prezent avînd gradul de confort 3 și 4, s-a hotărît alocarea sumei de 432 milioane lei în vederea aducerii acestora la gradul de confort I. Pentru a se tria ofertele constructorilor se va organiza o licitație publică ce va avea loc la 1 februarie 1993. După terminarea celor 120 de apartamente, o jumătate din acestea vor fi alocate locatarilor din apartamentele de confort 3 și 4, iar cealaltă jumătate unor locatari care locuiesc în prezent în centrul istoric. în cadrul reuniunii s-a abordat de asemenea posibilitatea de atacare a altor blocuri aflate în situație sau asemănătoare, aceeași S-a dezbătut de asemenea perspectiva de finisare a lucrărilor pe Calea Griviței de la Gara de Nord pină la Piața Chibrit S-a luat în discuție finanțarea lucrărilor de finalizare a șoselei la intersecția N. Grigorescu — Theodor Palady. Această finanțare urmează să fie corelată cu Ministerul Transporturilor, abordindu-se lucrările de suprafață din zona Nicolae Grigorescu pînă in zona de centură. Totodată s-a hotărît ca serviciile din Primăria Capitalei să prezinte o situație a lucrărilor urgente privind refacerea drumurilor (consolidare, îmbrăcăminte asfaltică etc.). In legătură cu centrul istoric s-a cerut imobiliarei R.A. o situație privind clădirile din zona care necesită restaurare urgentă. RADU BUDEANU Bursa Română de Mărfuri TOATĂ LUMEA VINDE Față de ultima ședință de negocieri bursiere din 17 decembrie 1992, care s-a finalizat fără încheierea vreunui contract de vînzare-cumpărare, ședința de ieri a debutat avînd pe lista tranzacțiilor partide noi de mărfuri (păcură, orez, lună, tutun, faianță, tractoare). Din fericire deznodămîntui nu a fost același, ieri încheindu-se 2 contracte : păcură, 1000 tone la prețul de 31 000 lei pe tonă și tablă neagră de 1,5 mm, 10 tone din cele 20 oferite la prețul de 119 000 lei pe tonă. In rest, s-a constatat aceeași tendință generală ca ȘE la celelalte 2 ședințe de negocieri desfășurate pină acum , cea mai mare parte a partidelor sunt aduse la bursă de vînzători (din cele 23 strigări numai 2 erau cereri de cumpărare), prețuri de închidere mai scăzute față de cele de deschidere s-au înregistrat la păcură (53 000 lei pe tonă față de 55 000 lei), orez (182 000 lei pe tonă față de 184 000 lei, dar numai pentru un contract total, ceea ce pune cumpărarea întregii presucantități), hârtie A 4 (500 0000 lei pe tonă față de 550 000 lei), plăci faianță (1 800 lei pe metru pătrat față de 1 990 lei) și tractoare (300 000 lei bucata față de 330 000 lei). In ceea ce privește partida de zinc (puritate 99 9%) cumpărătorul a menținut oferta la același nivel (430 000 lei tonă), în timp ce vînzătorul pe a redus prețul ,doar cu 5 000 lei de la 570 000 lei la 565 000 lei. Neesențial însă... FLORIN MIHALACHE T Vi  < fiost in direct TINERETUL USER VINERI, 15 IANUARIE 1953 La Transporturi, asalt împotriva corupției Prima conferință de presă din acest an a domnului paul Teodoru, ministrul Transporturilor, a debutat cu anunțarea miniștri secretari de stat. noilor Ei sunt domnii Valentin Mirescu, la Departamentul transporturilor rutiere, Ion Tomescu, la cele aeriene, Teodor Groza, la transporturile feroviare și Aurel Novac, la departamentul strategic și management. La Departamentul Transporturilor navale este cu delegație domnul Dan Marius Manolescu. De ce au fost necesare aceste schimbări ? Pentru că fiecare departament ajunsese să se transforme după trei ani în adevărate state în stat ! De aici și problemele create, cele patru mari domenii fiind preluate cu serioase datorii financiare. În prezent, marea problemă a ministerului este reîntoarcerea la posibilitatea găsirii acelor soluții prin care, pînă-n 1990, specialiștii terului erau în stare să minisefectueze, spre exemplu, reparații la avioanele proprii, și nu ca în situația de față dtrid, experiența oamenilor nu este folosită, dar se apelează la consultanță externă ! In prezent, se află în faza finală activitatea de contract managerial la sutele de societăți ale ministerului, prin care se speră să se reînvioreze situația în care nu doar navalul, dar și celelalte sectoare nu sunt pe linia de plutire. Explicația cea mai interesantă pentru o situație jeanant de neprofitabilă este aceea supradimensionării schemei funcțiilor pe salarii extrem de mari, dar și corupția unora dintre persoanele de conducere. In prezent, ministerul efectuează o anchetă asupra fenomenului corupției, prin care s-au pierdut zeci de miliarde de lei. Se pune următoarea întrebare: Cum totuși în ciuda blocajului financiar ,prin care numai transporturile feroviare au de primit 30 de miliarde de lei, aceste activități n-au fost oprite ? Simplu, prin credite de la Guvern dar și prin lucrări de construcții pe care ministerul le efectuează acum in străinătate. E vorba de un miliard de dolari care ne vor fi plătiți de Turkmenistan în livrarea de gaze și de electrificarea căi ferate în Sri Lanka. Ce unor li s-a părut surprinzător a fost că, pentru prima dată, domnul ministru a făcut o critică la adresa guvernului din care face parte și anume, că în trei ani s-a realizat contraperformanța de a se vorbi mult de privatizare și de a nu se privatiza nimic la nivel macroeconomic . Lucru perfect adevărat, asupra căruia vom reveni. VIRGIL MIHAILOVICI Premiera de vineri „PE MUCHIE DE CUȚIT“ în rolul principal GENE HACKMAN Producție CAROLCO, SUA, 1990. Scenariul, regia și imaginea : Peter Hyamas. Un film polițist și un film de groază, genul care are mare succes la public. Un film de acțiune, cu cascadorii de senzație, derulate In mersul in mare viteză al unui tren. Un joc pe viață și pe moarte, având în rolurile principale pe HACKMAN și ANNE GENE ARCHER, în același timp, un film de autor, scris, regizat și filmat de Peter Hyamas. După , .Analiză finală", Guild Film Romania ne invită la un nou film jucat de doi mari actori. (I.L.). Gaze la... Constanța Vehiculată de mai mulți ani printre așa zisele proiecte de viitor, folosită cu abilitate și în trecuta campanie electorală de către cei care și-au legat viitorul politic de generozitatea votanților constanțeni, ideea introducerii gazului metan Constanța pare să prindă... viața ță Este, trebuie să recunoaștem meritul eforturilor actualului președinte al Consiliulu județean al prefecturii Constanța, prof. universitar Gheorghe Mihăieși, care s-a zbătut nu numai pe plan local dar și la guvern pentru demararea acestei investiții deosebit de importante. Lucrarea segmentată pe mai multe tronsoane, va fi executată de unități specializate din teritoriu in condițiile in care se vor asigura, desigur, cu sprijinul guvernului, cele 1,5 miliarde de lei la cit a fost evaluat acest obiectiv. Presa si forțele democratice... (Urmare din pap. 1) vă. De ce nu participă activ la dezbateri ? — FDSN-ul intenționează să creeze o dispută acidă între CDR și așa-zisa partidă Națională — PRM, PSM — generînd chiar situații de provocare. Nu vrem să cădem in plasă, cunoscînd bine principiul „Divide et impera“. Aș mai puncta faptul că toți cei 22 de senatori CCR trăiesc numai din salariu, nepracticînd și alte activități. — Atacul dlui Iliescu la adresa Convenției a stîrnit rumoare în mediile politice și mass-media. Cum apreciați afirmația președintelui ? — O nouă gafă politică. Domnia sa realizează neputința Guvernului Văcăroiu și incompetența unor personaje din sinul puterii. După cum susține dl. Iliescu, putem deduce că dl. Coposu este o mare forță, din moment ce poate influența Congresul american. — Considerați posibilă o revenire la dictatură ? — Exclus. Presa și forțele democratice nu vor permite o revenire la dictatură. Chiar în interiorul puterii există oameni de bună credință, care cred și luptă cu adevărat pentru democrație. — Vedeți o ieșire din blocajul economic ? — Numai prin credibilitate și investiții din străinătate. Administrațiile întreprinderilor practică, pe scară largă, concurența neloială. Sunt folosite fondurile întreprinderilor în scopuri personale. — Cum apreciați situația învâțămîntului 7 — Este de importanță fară elaborarea unei legi capibile gîndite, după modele actuale. Cea dată recent e copiată după cea veche care nu mai corespunde. Salariile învățătorilor și profesorilor sunt penibile. — Viitorul mineritului în Valea Jiului pare destul de tulbure. Ce opinie aveți în această privință 7 — Numai printr-o intersecție cu dezvoltarea turismului, mineritul va putea evolua în bine. Intenționăm să facem mari eforturi pentru a scoate Valea Jiului din izolare. — Sunt vehiculate acuze la adresa conducerii gerontocratice a PNȚCD, mai ales vizavi de dl. Corneliu Coposu. Ce ne puteți spune, dumneavoastră fiind mult timp in preajma domniei sale . — Dl. Coposu este cel mai lucid și coerent om din partid. Tinerețea sa spirituală este mult mai puternică decit virsta fizică Înaintată. Reacționează prompt, benefic și limpede, într-o manieră demnă, de invidiat. — Lipsa unui program de guvernare pe termen lung a iscat reacții negative semnalate în presă. Care credeți că este motivul 7 — Guvernul Văcăroiu caută să propună un program de guvernare propriu, diferit de cel al Convenției Nu este insă capabil să formuleze unul mai bun decit cei ai Convenției, așa că trage de timp . Condițiile impuse Regelui Mihai pentru a ne putea vizita au fost inacceptabile. De ce credeți că s-a procedat astfel — Probabil SRI-ul a semnalat o mare popularitate a regelui în țară ceea ce ar fi putut periclita poziția președintelui și a guvernului. Oricum, după părerea mea, monarhia constituțională este singura formă de guvernământ care ne-ar scoate din marasm. Propuneri TV TV 1 12,00 Film serial: „Virginie își face de cap“ (ep. 1) ; 13,00 Desene animate ; 16,06 Cheia succesului- Voință de a învinge ; 16-30 Arte vizuale ; 17,05 Gong; 19,Oo Simpozion. Revista de literatură și arte. Eminescu după Eminescu. Emisiune-dezbatere ; 19,45 Desene animate 20,30 Concurs pentru Eurovision '93; 20,35 La aniversare. Spectacol dedicat aniversării nașterii lui M. Eminescu ; 21,35 Filth serial : „Din voia Domnului“ (ep. 10) ; 22,25 Viața parlamentară ; 23,15 Magazin cinematografic. TV I 16.00 TVR Internacional : "16,30' Desene animate ; 17,05 Sport magazin ; 19,00 Concertul Orchestrei Naționale Radio ; 21,30 Viata spirituală. Este Biblia credibilă ? ; 22,00 TV 5 Europe ; 22,35 Muzica pentru părinți. Da. lida, Elvis Presley, Nanoy Holloway, Jo Dassin, Les Cadillacs, Les Vagabonds. TV 5 EUROPE 16,10 La bande des six ; 17,00 Journal TV 5 ; 17.15 Vision 5 ; 17.30 Une peche d’enfer ; 17,55 Confidențial femmes (deuxieme diffusion) ; 18,05 Comment ca va ? Sante practtque-; 18,30 Gourmandises ; 18,50 Le jardin des beteg (deuxieme diffusion) ; 19.00 Questions pour un cham. pion (jeu) ; 19,25 Europodysse. Par.is-Moseou ; 19,30 Journal et meteo TV 5 ; 20,00 Le jeu, ; des dlctionnaires ; 20,35 Clin d’oeil ; 20.30 Journal televise beige ; 21.00 Au nom do ia loi ; 22,00 Journal TV 5; 17,15 Vision 5 ; 22,30 Fort boyard (jeu) ; 23,50 Journal televise frangais Soir 3 ; 24,15 Santa a la une ; 1,30 La chance aux chansons (deuxieme diffusion). Cinema Doi haiduci și o crîșmăriță : Scala, ora 19, spectacole de gală cu participarea realizatorilor ; Analiza finală : Patria (9 — 11,30 — 14 — 17 — 19,30), Festival (9 — 11—13 — 15 — 17 — 19), Gloria (10 — 13 — 16 — 19) ; «9 Onoare și glorie : București (9 — 9 —13 — 15 —17 — 19) ; • Vînătorii de fantome : Melodia (9 — 11 — 13 — 15 — 17 — 19); Favorit (17 — 19); Pe muchie de cuit : Luceafărul (9 — 11 — 13 — 15 — 17,15 — 19,30) ; • Giuvaerul Nilului : Corso (9,15 — 11,30 - 14 - 15,30 — 19) ; © Hook : Bulevard (9,30 — 12,30 — 15,50 — 18,30) ; « în căutarea plăcerii : Excelsior (16 — 12,15 — 14,30 — 17), Miorița (10 - 12 — 14 — 16 — 18); Capcana ucigașă : Grivița (10 — 12 — 14 — 16 — 18), Flamura (10 — 12 — 14 - 15 - 18) ; © Furia roșie : Burfiști (14 — 18 non stop) ; © Joc periculos : Ferentari (14 — 16,15) ; © universal : Ciulești (10 — Soldat 12,30 — 15 — 17,30); Cultural (10 — 12,30 — 15 — 17,30) ; · Prințul mareelor : Studio (9,45 — 12 — 14,30 — 17 — 19,30) ; « Arma mortală : Pacea (12 — 14,3o — 16,45 — 19) ; · Rambo II : Floreasca (13 — 15 — 17) ; « Marele albastru : Volga (15 — 17) ; · Basic instinct : Viitorul (13 — 15 — 17) ; 9 Karate Kid II : Aurora (10 — 12,30 — 17,15) ; • Batman revine : Popular (15 — 17) ; • Un viking vine din Sud : Doina (12 , 14 - 16 — 18). Meteo Vremea va fi în general frumoasă. In cursul zilei temperatura aerului va fi cu pînă la 10, 12 grade mai ridicată decit temperatura normală pentru această perioadă , temperaturile maxime, la scara întregii țări, se vor situa între 7 și 15 grade. Temperaturile minime se vor incadra intre —5 și +5 grade, mai coborîte în depresiunile intramontane. Dimineața, condiții de ceață în zonele joase. Meteorolog DOINA POPESCU i. Tineretul liber" susține acțiunea de ajutorare a unei școli distruse intr-un incendiu Școala din satul Pleașa, comuna Bucov, județul Prahova, a fost distrusă într-un incendiu. Tocmai fusese renovată, dotată cu ce-i trebuie, era« pregătită pentru noul an școlar, dar cînd să înceapă școala, într-o noapte, a ars toată. Niște copii dintr-un sat vecin s-au jucat prin pod, au fumat acolo... Sunt prea mici să fie pedepsiți, sunt prea săraci și din familii dezorganizate să se poată recupera de la ei ceva din pagubă. Școala are 400 de elevi și 20 de profesori și de învățători care de astă vară se zbat numai ei știu cum ca să poată lucra onorabil, pe unde au găsit adăpost. Nevoia unei clădiri noi și lipsa de bani i-au făcut să lanseze apeluri peste tot. Așa ni s-au adresat și nouă, printr-o scrisoare care-i arată disperați și demni : „Vă rugăm să nu considerați cererea noastră ca lipsită de demnitate dar, în situația dată, cînd Inspectoratul Județean Prahova nu dispune de fonduri necesare reconstruirii școlii (aprox. 50 milioane lei), ne vedem nevoiți să facem apel la tot ceea ce se cheamă omenie și suflet. Chiar dacă cuvintele noastre nu au reușit să vă sensibilizeze îndeajuns pentru a trimite o sumă pe care o veți fixa dvs., pentru reconstrucția școlii pierdute atît de absurd, noi vă mulțumim totuși ,pentru răbdarea de a ne fi citit rîndurile pline de amărăciune și sperăm să nu ne aruncați în noianul de probleme pe care le aveți. Înainte de a lua o hotărire“. A doua zi după scrisorii am plecat la primirea Acolo, atitudinea doamnei Pleașa, directoare, prof. Vasilica Dobre, e de „Domnu Trandafir“, imaginea școlii e de „Surîsul Hiroshimei“. Din fosta școală au mai rămas zidurile, cît să se vadă ce groase sunt. Șiruri de mese acoperite cu faianță afumată arată unde a fost laboratorul de chimie și de fizică. Un suport de fier pe un perete e tot ce a rămas din laboratorul de biologie. Din loc în joc, urme de parchet, de fire electrice, de țevi. In lipsa oricărui acoperiș, totul e îmbibat de zăpadă și de scrum devenit mocirlă. Acum, orele se țin în clădirea grădiniței (care s-a înghesuit la dispensar) și în niște foste dormitoare ale CAP-ului. Profesorii își trec recreațiile mutîndu-se de colo-colo, făcînd ceva drum pe șosea. Elevii abia încap, în clasa a VI-a B sunt .35. La a VII-a B, nici cite 3 nu intră toți în bănci, unii au doar scaune, scriu pe genunchi. La a V-a A, primele bănci sînt lipite de tablă, pentru catedră numai joc. Două odăi, pentru a V-a B e și a VIII-a A, sunt considerate mai bune fiindcă au dușumea. Bănci și table sau prin alte școli. Doamna strîns de directoare și domnul profesor Ion Chiță apreciază solicitudinea colegilor din împrejurimi și eforturile Inspectoratului Școlar al Județului Prahova, care a sărit primul în ajutor, cu 1 000 000 de lei. Au strîns bani și oamenii din sat, 409 000 de lei. S-au mai primit bani din Ploiești de la PECO (100 000 de lei), AMOS (50 000 de lei), de lei), CONPET DERO (200 000 (1000 000 de lei), EXTRAPAN (100 000 de lei), din București de la VANGHELII (50 000 de lei), din Rîmnicu Sărat de la FERMIT (100 000 de lei), din Azuga de la BERE (100 000 de lei). Ajută cu materiale Societatea Comercială de Construcții și Reparații Ploiești și REAL pleașa, sunt alături de școală în demersurile ei Primăria din Bucov și Inspectoratul Școlar al Județului Prahova prin profesorii Tănase Nica, inspector general și Constantin Budacu, inspector teritorial. Cu toate acestea, banii srînși dacă ajung pentru cumpărarea cîtorva bănci. „Tineretul liber" preia și transmite apelul școlii în suferință, angajîndu-se să susțină ajutorarea ei, fiind gata să-i prezinte în paginile sale pe cei care le vor oferi sprijin. Depuneri se pot face in contul 61515004609 Banca Ploiești, oferte directe Comercială de ajutor se pot face pe adresa Școala Pleașa, comuna Bucov, Județul Prahova. FLORIN ANTONESCU 9 Legea învățămîntului • Intervenții ale cititorilor dezbaterea noastră Cum ai da-o, nu ies Pornind de la ideea de bază că în România constituie prioritate învățămîntul națională, că învățămîntul de stat este gratuit, general și obligatoriu pentru toți copiii și tinerii, de la bun început apare o discrepanță evidentă și anume : învățămîntul gimnazial — clasele V—VIII — durează de la virsta de 11 la 15 ani, iar obligativitatea învățămîntului este pînă la 16 ani. Același proiect de lege menționează că absolvenții clasei a VIII-a pot urma cursurile liceale IX—XII (15—19 ani), invățămîntul profesional 2—3 ani (15—17 — 18 ani) sau invățămîntul complementar și de ucenici, 1,2 ani (15—17 ani) Cum rămine atunci cu virsta de 16 ani ? Această virsta este sub semnul întrebării prin faptul că norma de bază — Codul muncii — prevede că angajarea unei persoane se poate face numai dacă are minim 16 ani. In același timp, se ridică și un alt aspect : dacă în condițiile economice de trec in rîndurile șomerilor piață cei cu pregătire superioară, ce va face un tinăr de 16 atunci ani care nu are nici o pregătire și dispune numai de așa zisa „forță de muncă“ ? Considerăm binevenită prevederea ca admiterea în liceu să se facă ținînd cont de celor 4 ani de gimnaziu, media acest lucru determinind o mai bună 16 anii pregătire a elevilor din clasele V—VIII și de media de la examenul de absolvire. "Acest examen de absolvire credem că este necesar să se dea, cu comisii străine, după sistemul bacalaureatului. Trebuie detaliată problema probelor de aptitudine specifice fiecărui liceu, deoarece este vag formulată, în ceea ce privește examenul de bacalaureat,nu vedem de ce, este necesar ca un absolvent al liceului de filologie-istorie să susțină obligatoriu examen la matematică, scris. Matematica trebuie înlocuită pentru această categorie, de absolvenți , cu a doua limbă străină. De asemenea, dacă este prevăzută obligativitatea frecvenței la cursurile primare și gimnaziale de către elevi considerăm că elevii care nu frecventează se fie sancționați diferențiat, ajungînd la perceperea de amenzi celor care au mai mult de 41 de absențe Cu privire la norma didactică, să se mențină norma de 16 ore săptămînal pentru cei cu gradul I și peste 2 ani vechime, iar pentru ceilalți să fie de 18 ore Maiștrii instructori să aibă o normă de 24 ore săptămînal, prof. LAURENTI- GH. STEFANESCU Școala Nr. 25, sector 2, București in Ultima oră in conflictul de la Liceul „Ady Endre“ din Oradea O știre Rompres anunță existența unei stări agitate la Liceul „Ady Endre" din Oradea, ca urmare a destituirii de către Inspectoratul Școlar al Județului Bihor, a directorului, prof. Jankó Szép Sándor, profesori, elevi, părinți, contestă destituirea prin scrisori și manifestații. Ieri am luat legătura cu liceul orădean. Directorul adjunct, prof. Rapali Iosif, ne-a spus că destituirea „este un suspans", directorul se menține la post și conduce liceul împreună cu Consiliul de administrație. Sunt așteptate o inspecție de la Ministerul Invățămîntului și, apoi, o decizie a ministrului. (F.A.). Ziaristul Radu Gligor a fost eliberat Miercuri la ora 12,00 din penitenciarul Aiud a fost eliberat Radu Gligor, editor al ziarelor „Arca lui Noe“ și „Infractorul“, arestat pe data de 9 decembrie pentru ultraj la adresa unui căpitan de poliție — Mihai Bacu. Domnul Gligor ne-a declarat în exclusivitate : „Am fost dus Pe sus de populația din Alba , Iulia pînă acasă. Toți mi-au arătat multă simpatie și au fost fericiți că am fost eliberat. Telefonul meu sună întruna, sunt felicitat de toți prietenii. Vreau să vă spun că am fost foarte bine tratat in penitenciarul Aiud. Condițiile s-au Îmbunătățit cu mult după Revoluție, așa mi-au spus ceilalți deținuți. Dar am văzut acolo oameni care se tăiau, se drogau. Am scris zi și noapte o carte. Se numește : «La închisoare bărbații mor noaptea». întreaga carte se referă la condițiile inumane, groaznice de detenție din arestul poliției Alba Iulia, cele opt zile pe care le-am pela trecut acolo. Fragmente din carte le voi publica în ziarul dumneavoastră. MONICA DARAMUȘ de exemplu| fer SERCA S.A. societate comercială particulară pete 800 acționari) cu un capital de 250 seltiCIUQ^'"5 kinarafi anmaralai« — acțiuni pesti milioane, efectuează operații comerciale și Intermedieri, edueaza aper nume propriu din țara, sau în numele clienților, prin afaceri în nume sediile sale din Societatea primește pe bază contractuală, un număr nelimitat, spre administrare certificate de proprietate pentru a le plasa optim prin specialiștii săi. SERCA S.A. este interesată de asociere in activități în domeniul productiv. Ofertele și studiile de fezabilitate vor fi analizate cu specialiștii firmei la sediul central din București. Miercuri, 13.01.1993, valoarea de cumpărare a certificatelor de proprietate a fost de 4.500 lei/carnet în București, 4.300 lei/carnet în Brașov, Cluj și Baia Mare, iar 4.000 lei/camet în Suceava și Craiova.___________ / Blocul Național Sindical își mărește forța de acțiune! Contradicțiile au intrat în comportamentul firesc, cotidian, la fel și mișcările de afiliere sau dezbinare care bântuie periodic Sindicatele, la nivelul centralelor. Probabil, există un prelungit travaliu al acestor organisme de a-și găsi formula ideală în funcție de evoluția evenimentelor sociale, politice. Mobilitatea excesivă a structurilor sociale obligă la o permanentă schimbare de atitudine. Numai așa s-ar putea explica și interpreta repolarizarea unor Sindicate cu reprezentativitate semnificativă, acum într-un moment aproape conflictual al relațiilor Sindicatelor cu Puterea. Am primit sub forma Unui comunicat: hotărirea Sindicatelor Libere din Federației Industria Textilă, Tricotaje, Confecții Pielărie, încălțăminte (400 000 membri, de a se retrage din cadrul CNSLR, pentru a se afilia BLOCULUI NAȚIONAL SINDICAL Deci, pe viitor,tă federație va negocia aceastr actul Colectiv de Muncă Conîn afara condițiilor impuse de Confederațiile CNC-ului (Alfa Frăția, CNSLR). Remarcăm evoluția echilibrată a Blocului Național Sindical care in anul 1992 și-a adjudecat o serie de victorii asupra Executivului mărindu-și numărul de membri, forța și cota de popularitate. LIANA HULIGAN Tată și fiu morți Intr-un accident Intr-un clasament nedorit al accidentelor rutiere, la noi dar și la alții, viteza excesivă cu care autovehiculele sunt conduse pe drumurile publice constituie una din cauzele de prim ordin ca stau la baza comiterii acestora, multe dintre ele adevărate drame. Și chiar dacă majoritatea celor aflați la volan sunt pe deplin conștienți de riscul pe care viteza o reprezintă, nu sunt deloc puțini aceia care, tu dorința de a învinge cît mai repede spațiul și timpul, apasă mai mult decit este necesar pedala de accelerație. Un exemplu tipic în sensul celor descrise, l-a avut deunăzi in centrul său pe Marin Vasile, bucureștean din Aleea Someșul Rece nr. 2. Tînărul, aflat la volanul unui autoturism marca Renault 21, despre ale cărui performanțe nu mai este cazul să pomenim, se deplasa in dimineața zilei de 12 ianuarie a.c., pe Aleea Privighetorilor, dinspre șoseaua București — Ploiești, către strada Erou Iancu Nicolae. Carosabilul alunecos și chiar înghețat, nu pare să însemne un impediment în cazul acestuia, un bumerang dacă vreți, ale cărui efecte nu ar fi trebuit să fie ignorate și mașina este lăsată să zburde involezibil, ca mai întotdeauna Previcînd se adoptă o astfel de manieră de conducere, ceea ce nu ar fi trebuit să se întimple, se 'ntîmplă. Foarte aproape de aleea ce duce către Restaurantul „Casa Albă“, mașina scăpată de sub control, intră într-un derapaj prelungit și după ce iese șosea se izbește violent de din un pom, unde se și oprește... Distrusă aproape în totalitate de-abia au putut fi scoase din ea trupurile șoferului și tatălui său, Marin Vasile de 58 ani, posesor al autoturismului. Tatăl a murit chiar în momentul impactului, în vreme ce fiul, internat în stare gravă la Spitalul de Urgență (comă de gradul IV) a decedat în urma unor chinuri groaznice a doua zi. Dumitru