Tineretul Liber, ianuarie 1994 (Anul 6, nr. 1136-1159)

1994-01-15 / nr. 1146

Sâmbătă 15, duminica 16 ianuarie 1994 Nr. 11468 pagini 100 lei Fondat în 22 decembrie 1989 Director Ilie Șerbănescu : SPRE EUROPA... PRIN ORDONANȚE Momentul politic din ultima săptămână nu și-a consumat toate consecințele și după opinia unor lideri politici el va avea reverberații încă multă vreme. Este vorba, se înțelege, despre întâlnirea de la Cotroceni a președintelui Ion Iliescu cu liderii partidelor din Convenția Democratică, veniți în bloc. Această prezență unitară a Opoziției (dacă excludem PD(FSN), sedus se pare, în ultima vreme, de cântecul unor sirene) ,la discuțiile de la Cotroceni constituie, de fapt, principala noutate a evenimentului pe care dl Manolescu (PAC) s-a grăbit să-l califice drept "istoric”. Argumentele subtilului critic literar, devenit lider de partid, sunt acceptabile în plan psihologic, dar nu și în cel al acțiunii practice. Este adevărat, după cum susține dl Manolescu, că președintele Iliescu a înțeles că Opoziția (pe care Cotroceniul a vrut s-o fragmenteze, momind PNȚCD să participe separat la o coaliție) poate rămâne solidară atunci când este nevoie. Și tot la fel de adevărat este că șeful statului a înțeles că Opoziția poate fi constructivă. Dar, în ce ne privește, ne îndoim că dl Iliescu este convins că "drumul spre Europa trece prin CDR”. Pentru că, din capul locului, tot acest balet al liderilor politici prin saloanele de la Cotroceni nu a avut, pentru dl Iliescu, decât un singur scop: să temporizeze o situație de criză gravă care se strtrețărea la sfârșitul anului trecut Atunci Opoziția făcuse demersuri pentru o sesiune extraordinară, prin care să dejoace inițiativa Guvernului de a conduce prin ordonanțe; sindicatele amenințau foarte serios că vor declanșa o grevă generală pentru jumătatea lunii ianuarie iar presiunea pentru schimbarea actualului Executiv devenise foarte puternică. Ca de fiecare dată președintele și-a amintit că este garantul constituțional al oricărei schimbări și că este de datoria sa să consulte toate părțile. Ceea ce a și făcut, dar neavând de gând, din capul locului să accepte un guvern de coaliție cu o nouă majoritate parlamentară în care să fie inclusă și Opoziția; în cele din urmă, cum s-a văzut, Convenției i s-a oferit doar posibilitatea de a participa la un pact politic și social (un concept de altfel destul de nebulos, înțeles de la Cotroceni ca un cec în alb pe care Opoziția să-l dea actualei majorități), dar nu și de a-și asuma responsabilitățile puterii. Pe de altă parte, încheind în acest mod discuțiile cu Opoziția (adică, preluând expresia plastică a dlui Patriciu, CDR a fost ca un logodnic căruia i s-a dat cu florile în cap) dl Iliescu" poate să păstorească în voie guvernul care îi este apropiat structural, ideologic și chiar practic, deși probabil că este convins că o remaniere este necesară, atât pentru a demonstra că ceva s-a schimbat cât și pentru a ameliora anumite accente. έn subsidiar, însă, întreaga structură a Puterii actuale se consolidează în cultură, dar nu numai aici (exemplele din cultură sunt doar mai frapante) restaurația se face în forță, ba chiar cu un anumit tupeu. PDSR poate acum să țină în șah pe principalul candidat la fructele puterii, PUNR, care de altfel și-a “îndulcit" pretențiile pentru că partidul de guvernământ le-a arătat oamenilor dlui unar că o coaliție poate fi făcută la o adică și cu CDR; sesiunile extraordinare ale Camerelor, prin care s-ar fi putut debloca niște stări “înghețate”, și-au pierdut practic obiectul; în sfârșit, dar nu în ultimul rând, prin promulgarea de către președinte a legii de abilitare a Guvernului să emită Ordonanțe au fost împușcați mai mulți iepuri deodată. S-a dovedit că între structurile Puterii s-a creat o coeziune de nezdruncinat: Curtea Constituțională a respins demersul Opoziției, președintele (care teoretic ar fi putut să treacă din nou în Camere, spre reexaminare acest demers), bineînțeles că a promulgat acest act, dar mai ales Opoziția a fost pur și simplu sfidată, arătându-i-se că actuala majoritate poate să facă tot ce vrea. In felul acesta Executivul va putea să emită ordonanțe Inclusiv, și mai ales, în legătură cu setul de măsuri cerut de FMI precum și memorandumul negociat cu acesta. In felul acesta, cu toate că nu există “situații excepționale” așa cum cere Constituția, Guvernul își va asuma practic atât funcțiile legislative cât și cele executive ale statului, Parlamentul putând să se ocupe liniștit de legi periferice, regulamente și... păruieli. Cu o asemenea separație a puterilor în stat putem sta liniștiți: Europa abia așteaptă să ne primească, pe noi, cei originali, iar exemplul cel mai elocvent al acestei disponibilități este felul cum am fost delicat driblați de NATO, pentru care Europa se sfârșește pe Tisa. ȘTEFAN NICOLAE Dovedind prin perenitatea geniului său că ne-a înțeles esența spiritului național - așa cum Caragiale ne-a intuit mofturile, “miticismele", politicianismul mărunt, țîinele, carierismul ș.a. -EMINESCU ÎNCĂ NE JUDECĂ • Precum o zidire la care se simte vreo deteriorare, dacă nu vine arhitectul să oprească ruina prin măsuri luate din capul locului, se deteriorează în proporții din zi în zi mai mari, astfel și regimul parlamentar s-a violat la noi din zi în zi mai mult, încît miniștrii au ajuns astăzi în poziția de a putea guverna după placul lor, fără control de jos, fără control de sus. • (...) e evident că sarcinile cu care tranzițiunea ne-a încărcat cu asupră de măsură ne dictează în mod serios de-a ne întoarce de pe calea greșită, de-a privi în mod mai limpede starea adevărată a țării, de-a judeca în mod mai limpede necesitățile ei. • Școala generală de corupțiune preface armata de funcționari, în loc de servitori ai legii, în armată de complici iresponsabili ai unor șefi necontrolabili, se-nțelege de către propriile lor creaturi. • Din nefericire însă cată să constatăm că în țara noastră multe lucruri evidente și simple nu se mai înțeleg de la sine, încît ca la noi la nimenea evidența însăși are nevoie de a fi comparată cu miile de căi strîmbe cîte se urmează, pentru a se dovedi că ea este singura linie dreaptă. • O serie de fraze ieftene, copiate din gazete străine, din scriitori de a doua mînă, din discursurile unor politici trăiți și crescuți în alte țări, a înlocuit și înlocuiește încă în mare parte silință de-a învăța singuri; raționamente străine, răsărite din alte stări de lucruri, înlocuiesc exercițiul propriei judecăți. • Orbit trebuie să fie acel guvern care nu-și dă seama de simptomele politice ale acestei stări bolnăvicioase de lucruri. • Cît despre aluatul protoplasmatic care formează la noi un stat în stat, așezat asupra instituțiilor și poporului, avem puține de adaos. Trăind din politică și prin politică și neavînd nici un alt soi de resurse materiale sau de putință de a-și cîștiga existența, el e capabil de a falsifica totul, și liste electorale, și alegeri, și forme parlamentare, și idei economice, și știință și literatură. " . • Mașina guvernamentală dispune de un arsenal din cele mai complecte și mai perfecționate pentru a încătușa voința alegătorului pentru a nimici neatîrnarea lui, pentru a face dintr-o alegere o adevărată parodie. . (Din editorialele publicate de Mihai Eminescu în “Timpul” - 1880) Dacă ar fi după dl. Iliescu, de la „Pactul politic“ la o nouă formulă de guvernare , o cale atât de lungă, cu mii de ani... JTrd în prezența unui număr record de ziariști români și străini, vineri la amiază, purtătorul de cuvânt al Președinției, dl. Traian Chebeleu, a spulberat numeroase neclarități justificate în urma consultărilor cu liderii formațiunilor parlamentare finalizate miercuri. Astfel, în viziunea președintelui, succesiunea logică este realizarea unui pact politic, urmat de un pact social, o nouă majoritate parlamentară fiind ultima etapă în coagularea unei noi alianțe între partide din care ar rezulta noua formulă a executivului. Pentru moment, a spus purtătorul de cuvânt, președintele a lansat ideea unui pact politic între formațiunile parlamentare, ca un acord explicit asupra unor elemente minimale de consens în domeniul politic, economic și social, ce ar urma să fie continuat și completat cu un pact social, elaborat împreună cu sindicatele și reprezentanții altor categorii sociale. Apoi, președintele este deschis la orice formulă de alianță care să asigure un guvern stabil și eficient. Momentul actual extrem de dificil dominat de inflație, blocaje, producții scăzute, șomaj — nu poate fi depășit prin incriminări și acuze, ci numai prin analize profesionale și conlucrare continuă pentru diminuarea costurilor tranziției și suferința umană, în vederea grăbirii revirimentului, în context, s-a anunțat pregătirea unei noi reuniuni a Consilului consultativ pentru reformă ce dorește să reunească gândirea economică românească tocmai pentru a face suportabile pentru populație fazele tranziției spre economia de piață. ARISTOTEL BUNESCU // Domnul Ulm Spineanu consideră că Cele patru principii enunțate de PDSR sunt „puerile"! In cadrul ședinței Delegației Permanente a conducerii PDSR, ce s-a desfășurat joi după-amiază, secretarul general al Guvernului, dl. Viorel Hrebenciuc, referindu-se la viitoarele alianțe politice ale partidului de guvernământ, a enunțat cele patru principii pe care trebuie să le respecte orice partid care ar dori să participe la guvernare. In viziunea domniei sale și, probabil, a PDSR, acestea sunt : atitudinea față de republică ; atitudinea față de „restitutio ad integrum" , protecția socială , un pact social și politic cu toate sindicatele și partidele parlamentare. In replică, dl. Ulm Spineanu (PNȚCD) - participant la întâlnirea de ieri, de la Clubul „Nasty", dintre reprezentanții Convenției Democratice și ai Partului Democrat (FSN) — a caracterizat cele patru principii (condiții) impuse de PDSR drept „puerile". „Opoziția, in unanimitate, consideră că oferta a fost lansată și nu intenționează să contacteze PDSR; în măsura în care acest partid va fi interesat în colaborare, el va trebui să ne contacteze pe noi", a afirmat dl. Ulm Spineanu. (G.F.) Italia. O criză politică așteptată Scena politică italiană, tot mai frământată în ultimele săptămâni, prefigura ceea ce observatorii anticipau de mai mult timp : demisia cabinetului Ciampi și anunțarea de alegeri generale anticipate. Jot premierul Carlo Azeglio Ciampi a prezentat demisia guvernului său președintelui Oscar Luigi Scalfaro, urmând să gireze interimatul până la organizarea alegerilor. Până atunci însă, în următoarele zile este posibilă dizolvarea parlamentului de la Roma. Criza politică italiană a devenit tot mai profundă după succesul formațiunilor de stânga și de extremă dreaptă la alegerile locale din luna decembrie 1993. Formațiunile politice tradiționale (de centru) în frunte cu Creștin-Democrații au înregistrat un eșec considerabil în plan local, afectate direct de scandalurile de corupție. Principalii beneficiari de atunci ai sprijinului popular au fost Partidul democratic al Stângii (foștii comuniști), Mișcarea Socială Italiană (de extremă dreapta, în care figurează și Alessandro Mussolini) și, în nord, Liga Lombardă, partide care au mizat atunci pe imaginea lor „curată" în fața electoratului. Dacă alegerile locale au avut o miză relativă, impactul alegerilor generale este decisiv. Dacă partidele de centru din peninsulă nu vor reuși să revină în atenția publică, Italia poate deveni victima unor curente extrem de periculoase, grefate pe accentele foștilor comuniști, mismul MSI și secesionismul extrenordului, întruchipat de Liga Lombardă, la doar patru ani de la prăbușirea Zidului Berlinului. VICTOR LUPU Știrea Zilei „CNSLR Frăția“ nu acceptă acuzațiile de trădare In urma declarațiilor făcute de dl. Bogdan Hossu președintele Cartel „Alfa“ cu privire la desprinderea „CNSLR — FRĂȚIA“ din planul general de luptă sindicală stabilit incă din luna decembrie 1993, primim sub semnătura președinților acesteia un comunicat care nu numai că subliniază surpriza lor in fața declarațiilor făcute de către colegul B. Hossu, dar amintesc faptul că decizia luată in decembrie a fost respectată până acum, iar decizia finală se va lua in cadrul ședinței Comitetului Executiv „CNSLR — FRĂȚIA“ din 20 ianuarie. Până atunci, faptul că „CNSLR — FRĂȚIA“ și-a continuat dialogurile politice și cu partidele din cadrul coaliției guvernamentale nu trebuie speculată ca o trădare, ci ca un demers logic și serios ce vizează stabilirea tuturor posibilităților existente pentru stabilirea unui pact social, întrucât responsabilitatea marilor acțiuni greviste revine în primul rând d-lor Victor Ciorbea și Miron Mitrea, ni se pare firesc ca decizia să fie luată la epuizarea tuturor negocierilor posibile. LIANA BUUGAN . %t fucmi 1<M jmimdummmtn BUCUREȘTI, CALEA DOROBANȚ 111 ț TEL. 01-312 99 83; FAX 01-312 75 69