Transilvania Jurnal, martie 2001 (Anul 4, nr. 872-898)

2001-03-10 / nr. 880

Fost secretar de stat cercetat pentru un prejudiciu de milioane de dolari Un fost secretar de stat în cadrul Ministerului Industriilor este cercetat pentru că, împreună cu alte cinci persoane, a prejudiciat câteva fabrici de mobilă cu mai multe milioane de dolari, prin derularea unor contracte de export de mobilier, informează Inspectoratul General al Poliției. Nicolae Marin este acuzat că, în anul 1993, în calitate de secretar de stat și șef al Departamentului Industriei Lemnului din cadrul Ministerului Industriilor, a dispus directorilor fabricilor de mobilă din România să exporte, fără condiții asigurătorii, mobilier pe piața Comunității Statelor Independente (CSI), prin intermediul firmei Brothers Trading SRL, din București. Valoarea totală a prejudiciului cauzat fabricilor care au exportat, astfel, mobilier se ridică la 2,9 milioane de dolari. In același dosar, Paul Ștefan Barbas (37 de ani), fost director comercial al societății comerciale Mopal SA-Bistrița, este acuzat că, în 1993, a prejudiciat firma cu 513 mii de dolari, prin derularea unui contract de export de mobilă cu firma Star and Stripes Handels Gmbh, din Gemania. Tot în aceeași perioadă, în urma indicațiilor lui Nicolae Marin, Andrei Grecu (48 de ani), fost director general al societății comerciale Imar SA, din Arad, a prejudiciat firma pe care o conducea cu peste un milion de dolari, prin încheierea și derularea unui contract de export de mobilă cu societatea Sharon & D, cu sediul la Moscova De asemenea, Gheorghe Florea (41 de ani), fost director general al societății Relaxa SA, din orașul Mizil, este acuzat că a prejudiciat firma condusă de el cu aproximativ 635 de mii de dolari, prin încheierea și derularea unui contract de mobilă cu societatea Sharon D. La ziua judecății în 1998, polițiștii au extins ancheta, în același dosar fiind cercetați și Vasile Trandafir (52 de ani), administrator la firma Brothers Trading SRL și Ben Ari Leiv Moshe (53 de ani), cetățean israelian, care locuiește în Berlin, asociat la firmele Brothers Trading SRL și Sharon & D. Potrivit anchetatorilor, în momentul încheierii contractului de export cu firma bistrițeană Mopal SA, Trandafir și Mosche și-au atribuit calitatea de reprezentant și, respectiv, asociat al societății Star and Stripes Handels Gmbh. Cei doi nu aveau, însă, aceste calități. De asemenea, pe timpul derulării contractului au predat firmei bistrițene garanții bancare eliberate de o bancă din Rusia, ca fiind emise pentru Mopal SA, deși aceste garanții nu erau operabile. Cei doi i-au înșelat, apoi, pe reprezentanții fabricii românești și cu privire la cuantumul sumelor încasate pentru mobila vândută, prejudiciind astfel SC Mopal SA cu aproape 519 mii de dolari. Totodată, Trandafir și Moshe mai sunt acuzați că, în perioada 1993 - 1994, în timpul derulării contractului de vânzare-cumpărare de mobilă încheiat cu societatea arădeană Imar SA, au prezentat reprezentanților acesteia garanții bancare eliberate de o bancă din Rusia, care nu era agreată în România. Cei doi au prezentat garanțiile respective ca fiind emise pentru SC imar SA, deși erau neoperabile. Ei i-au înșelat, apoi, pe reprezentanții fabricii arădene cu privire la cuantumul sumelor încasate pentru mobila valorificată, prejudiciind, astfel, fabrica arădeană cu peste 1,1 milioane de dolari. Anchetatorii au mai descoperit că, în același mod, cei doi au înșelat și societățile Samobil SA, din Satu Mare, cu peste 161,5 mii de dolari, Fumimob SA, din Constanța, cu peste o sută de mii de dolari, Relaxa SA-Mizil cu aproape 650 de mii de dolari și Elbac SA, din Bacău,cu aproximativ 460 de mii de dolari. Polițiștii au înaintat dosarul procurorilor Parchetului Curții Supreme de Justiție, cu propunerea de trimitere în judecată a lui Nicolae Marin, sub acuzația de abuz în serviciu contra intereselor publice, Vasile Trandafir și Ben Ali Leiv Moshe, sub acuzația de înșelăciune, precum și a lui Andrei Grecu, Paul Ștefan Barbas și Ghorghe Florea, pentru gestiune frauduloasă. Hora directorilor Ovidiu Grecea va controla Transilvania Șeful Departamentului de Control și Anticorupție al Guvernului, Ovidiu Grecea, a declarat joi, la Suceava, că după finalizarea controalelor în toată țara, va prezenta o sinteză premierului Adrian Năstase, privind situația reală din țară. Grecea a afirmat într-o conferință de presă că, in prezent, se află în control în județele Moldovei împreună cu 28 de inspectori și directori din cadrul Departamentului, iar peste zece zile echipele de control se vor deplasa în județele din Transilvania, iar apoi în sudul țării. După efectuarea controalelor, Departamentul de Control și Anticorupție va întocmi un document de sinteză, care va fi înaintat premierului Adrian Năstase. „Vestita cămară plină de bunătăți, lăsată (de fosta putere -n), avea doar butoaie de murături, care au început să pură acum , a spus Grecea, criticând dur modul în care s-au realizat majoritatea privatizărilor din țară. El a spus că Guvernul României urmărește verificarea privatizărilor,, raportate cu multă emfază la un moment dat, de parcă era într-o întrecere” adăugând că „se constată dispariția unor sectoare economice, aspect dublat de grave probleme sociale”. Grecea a mai anunțat că „vor fi scoase la iveală” cele 274 note de control realizate în perioada când a ocupat aceeași funcție în guvernarea anterioară, note „care stinghereau, la vremea respectivă, personalități politice”. „Nu este normal ca persoane care au reprezentat Guvernul sau statul să fie implicate în atâtea privatizări oneroase (...) să stea liniștiți acum și să-și numere banii, să vadă dacă nu li s-a greșit dobânda la bancă, iar muncitorii să bată pe la porțile Prefecturii în căutare de serviciu”, a încheiat Grecia. Sâmbătă, 10 martie 2001 Transilvania Jurnal Legea spitalelor nu poate fi pusă în aplicare în Sălaj, spitalele se confruntă și cu lipsa medicilor specialiști Una din „noutățile” legislative care nu pot fi aplicate este Legea 146 / 1999, privind organizarea și funcționarea spitalelor. în funcție de aceasta, toate spitalele din țară urmează a fi clasificate, luându-se în calcul, printre altele, mărimea lor, dotarea și pregătirea pofesională a salariaților. Legea cu pricina nu poate fi pusă în practică din cauza nepublicării numelor metodologice, însă, spitalele din județ trebuie să fie pregătite pentru o evaluare cât mai superioară. Cea mai mare problemă a acestor instituții de sănătate sălăjene pare să fie lipsa medicilor specialiști. Din această cauză, dublată de absența oricărei dotări, spitalul din Sărmășag a fost închis în luna ianuarie a anului trecut Spitalul Orășenesc Jibou cu toate că are medici bine pregătiți este în criză de spațiu, clădirea în care funcționează (fosta Judecătorie Jibou) fiind improprie pentru activitatea pe care o desfășoară. Din fericire, Centrul de Sănătate din Ileanda (fostul spital) a fost dotat cu toate cele necesare cu sprijinul Băncii Mondiale, însă are mare nevoie de un medic specialist radiolog. Lipsa medicilor specialiști este resimțită și în spitalele orășenești din Șimleu Silvaniei și Cehu Silvaniei. Centrul de Sănătate din Crasna o duce foarte bine, pe lista Direcției de Sănătate Publică Sălaj figurând ca fiind cel mai dezvoltat din județ, bineînțeles la nivelul său. Florin Buda ••••• Strada orgoliilor naționale Petőfi Sándor revine la denumirea inițială de 1 Decembrie . Curtea Supremă de Justiție a dat câștig de cauză Prefecturii Covasna în procesul intentat Consiliului Local Sfântu Gheorghe care, printr-o hotărâre emisă în urmă cu 2 ani, a înjumătățit Bulevardul 1 Decembrie 1918 din municipiu, rebotezând porțiunea centrală „Petőfi Sándor”, după numele poetului și revoluționarului maghiar. Prefectul județului Covasna, Horia Grama a declarat că sentința este definitivă și că va face adrese oficiale către Consiliul județean Covasna și Primărie pentru a se conforma acesteia. Prin urmare, conducerea Primăriei Sfântu Gheorghe va trebui să dea jos plăculețele pe care este inscripționată denumirea străzii Petőfi Sándor și să revină la folosirea denumirii 1 Decembrie în adresele și actele oficiale. Mai mult decât atât, este posibil ca curtea de conturi să ceară socoteală pentru cheltuirea banului public pe aceste plăcuțe și să-i impute banii primarului Albert Almos, care nu ar fi trebuit să le afize de câtă vreme procesul era pe rol. Consiliul Local Sfântu Gheorghe a schimbat denumirea părții centrale a Bulevardului 1 Decembrie în Petőfi Sándor pe 15 martie 1998 de ziua maghiarimii, motivând că poetul și revoluționarul Petőfi Sándor ar fi petrecut câteva zile într-un hotel aflat pe această stradă. Dosarul „1 Decembrie - Petőfi Sándor” s-a judecat timp de 2 ani, Prefectura Covasna acuzând vicii de formă în hotărârea Consiliului Local. Andrei Frăsineanu Datoriile spitalelor din Harghita vor fi plătite până la sfârșitul lunii martie Toate datoriile spitalelor din județul Harghita, acumulate până la data de 31 decembrie 2000, vor fi achitate de către Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Harghita până la sfârșitul acestei luni, a declarat directorul CJAS, Jankó Sándor. El spune că prin H.G. 175/2001, casa de asigurări a primit în sfârșit „undă verde” să plătească restanțele spitalelor către furnizorii de medicamente și de materiale sanitare. în județul Harghita, această datorie se ridică la aproximativ 22 de miliarde de lei, din care doar Spitalul Județean din Miercurea Ciuc are restanțe de 17 miliarde de lei. Jankó Sándor a mai precizat că datoriile celor șase spitale din Harghita vor fi achitate până cel târziu în 25 martie. Oana Danciu Criză de polițiști în Harghita Inspectoratul Județean de Poliție (UIP) Harghita se confruntă în ultimii ani cu un deficit important de cadre. Șeful IJP Harghita, col. Ioan Negrușa, declară că efectivele de poliție sunt cu 17 la sută mai puține decât prevede organigrama și au scăzut cu 5 la sută față de începutul anului 2000. Cea mai gravă situație este la Odorheiu Secuiesc, unde din necesarul de 45 de agenți de ordine sunt angajați mai puțin de jumătate. Din acestă cauză, Ministerul de Interne intenționează să ia măsuri de normalizare a situației înregistrate în Harghita. Pe de altă parte, nici harghitenii nu prea sunt atrași de haina de polițist. Pentru cele 105 locuri puse la dispoziție anul trecut de Academia de Poliție s-au prezentat doar 60 de candidați din județul Harghita și au trecut examenul de admitere doar zece. Oana Danciu Secretariatul de stat pentru problemele revoluționarilor va funcționa ca organ al administrației publice centrale în ședința sa de joi. Guvernul a hotărât că Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie 1989 (SSPR) va funcționa ca organ al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului și va asigura aplicarea reglementărilor legale în vigoare referitoare la revoluționarii din decembrie 1989. SSPR va avea ca atribuții urmărirea aplicării prevederilor Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor - martiri și acordarea unor drepturirașilor acestora, răniților, precum și luptătorilor pentru victoria Revoluției din decembrie 1989 și va propune Guvernului măsuri de îmbunătățire a situației acestora. SSPR va iniția și va promova acte normative specifice, va aviza reglementările ministerelor sau ale organelor de specialitate ale administrației publice centrale, care au implicații asupra domeniului său de activitate, va acorda drepturile bănești, indemnizațiile, gratuitățile și subvențiile prevăzute de lege pentru revoluționarii din decembrie 1989, din bugetul propriu și va elabora și propune Guvernului programe proprii privind cinstirea eroilor - martiri și sprijinirea revoluționarilor din decembrie 1989. Numărul maxim de posturi al SSPR a fost stabilit la 30 posturi, exclusiv demnitarii, încadrarea , numărul de posturi urmând a fi facută în tumen de 45 zile de la data intrării în vigoare a acestei hotărâri. La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri va fi abrogată HG nr. 220/1995 privind organizarea și funcționarea Secretariatului de stat pentru problemele revoluționarilor........................................