Transilvania Jurnal, februarie 2002 (Anul 5, nr. 1146-1169)

2002-02-04 / nr. 1148

EVENIMENT înjunghiat pentru ca a vrut să împace doi consăteni Un maramureșean, în vârstă de 32 de ani, a fost vineri la un pas de moarte din cauză că a încercat să aplaneze un conflict între doi rromi. Dănuț Man se afla în fața casei sale din localitatea Lăpuș când doi consăteni, Alexandru Lăcătuș și Viorel Martocean, au început să se certe. Martocean se afla într-o căruță, iar Lăcătuș, beat mort, în mijlocul drumului. Acesta din urmă tuna și fulgera, refuzând să îl lase pe căruțaș să treacă. Dănuț Man i-a spus lui Lăcătuș să o lase mai moale ca este băut și nu știe ce face, în loc să îl calmeze, vorbele l-au ațâțat și mai tare pe tânărul de 22 de ani. Fără sa stea prea mult pe gânduri, acesta a scos un cuțit din buzunarul hainei, l-a înfipt în pieptul lui Man, după care a întins-o la fugă. Viorel Martocean a oprit o mașină și l-a transportat pe rănit la spitalul local. Ulterior, Man a fost adus la Urgența Spitalului Județean Maramureș unde a fost operat. Medicii spun că lama cuțitului i-a străpuns bărbatului plămânul stâng, trecând la numai doi centimetri de inimă și că, dacă nu ar fi fost adus în timp util la spital, ar fi avut slabe șanse să supraviețuiască. Pericolul nu a fost încă îndepărtat în totalitate, chiar dacă, momentan, starea de sănătate a lui Dănuț Man pare stabilă. Alexandru Lăcătuș a fost prins de poliție la numai trei ore de la comiterea agresiunii. Acesta abandonase cuțitul pe masa unui vecin. Lăcătuș a fost pus sub acuzația de tentativă de omor, iar astăzi urmează să fie prezentat Parchetului de pe lângă Tribunalul Maramureș cu propunere de arestare preventivă. Larisa Tivadar FLASH Doi sălăjeni au rămas fără mobilă Un atelier de prelucrare a lemnului din localitatea sălăjeană Cehu Silvaniei a luat foc ieri dimineață, din cauza unui scurtcircuit la tabloul electric. Deși focul a fost stins de proprietarul atelierului înainte de sosirea pompierilor, pagubele produse de incendiu se cifrează la 14 milioane de lei. Un alt incendiu a izbucnit la sfârșitul săptămânii trecute, în bucătăria unui zălăuan, care a plecat de acasă după ce aprinsese aragazul ca să facă ceva de mâncare. Până s-a întors, acesta a rămas, printre altele, fără trei corpuri de mobilă din bucătărie. Pagubele au fost estimate la 30 de milioane de lei. (M.P.) Patron tâlhărit în propriul magazin N.I., un băimărean in vârstă de 52 de ani, a căzut victimă unui tâlhar în propriul magazin. Vineri după-amiază, în timp ce își verifica registrul contabil, bărbatul s-a trezit în sediul firmei sale cu un client. Necunoscutul i-a smuls din mână telefonul mobil (Nokia 5110) și a ieșit val-vârtej din magazin. N.I. a reclamat tâlhăria abia a doua zi. Polițiștilor nu le-a trebuit însă prea mult să dea de urma hoțului. Acesta se numește Silviu Baciu, are 32 de ani, este din Jibou, dar locuiește de mai multă vreme în Baia Mare. Bărbatul a fost reținut și urmează să fie prezentat Parchetului sub aspectul comiterii infracțiunii de tâlhărie. (L.T.) Razie pentru depistarea șoferilor beți Polițiștii rutieri clujeni au organizat, în noaptea de sâmbătă spre duminică, o acțiune menită să combată consumul de alcool în rândul șoferilor. A fost depistat un singur șofer aflat în stare de ebrietate, precum și alți 28 care conduceau sub influența alcoolului. Polițiștii au mai ridicat 22 de certificate de înmatriculare ale autoturismelor, care aveau defecțiuni sau alte nereguli. în total, polițiștii au aplicat 202 amenzi, în valoare de peste 80 de milioane de lei. (V.R.) Luni, 4 februarie 2002 Transilvania Jurnal După mai bine de trei luni de distribuire a agentului termic, SC Publiserv SA are de recuperat circa 31 de miliarde de lei pentru căldură și alte 19 miliarde pentru distribuirea apei reci și calde. Directorul comercial al Publiserv, Mircea Ghiurco, ne-a declarat că 90 la sută din aceste datorii sunt ale populației, restul fiind ale agenților economici. Din cauza sumelor mari pe care trebuie să le recupereze și mai ales din cauza faptului că populația nu are de unde să scoată milioanele necesare achitării facturilor, Publiserv are în vedere eșalonarea datoriilor. „Se va încerca recuperarea banilor de la populație prin sistemul plății liniare, datornicii plătind rate lunare, până în perioada de vară, plus penalități până la epuizarea datoriilor”, a mai spus Ghiurco. Directorul comercial a mai afirmat că valorile foarte mari ale facturilor au apărut în principal din cauza dezechilibrului provocat în sistem în urma debranșărilor necontrolate și din cauza furtului de agent termic și al rebranșărilor frauduloase. El mai susține că problemele consumatorilor s-ar putea rezolva și prin constituirea asociațiilor de locatari, asociații care sa țină sub control furturile din instalații. „Deși am întocmit documentații tipizate de costituire a acestor asociații am constatat că zălăuanul nu dorește acest lucru”, a mai spus Ghiurco. Oamenii amenință Publiserv cu acționarea în judecată în acest timp, reclamațiile la facturile mari pentru furnizarea agentului termic se strâng la Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorilor, oamenii amenințând Publiserv cu acționarea în judecată pentru plata unor servicii de o calitate foarte slabă. Directorul economic al Publiserv, Ioan Mureșan, spune în schimb că „nu valorile facturilor sunt mari, ci salariile oamenilor sunt mici”. Dacă ghișeele Publiserv nu prea sunt solicitate de plătitori, în schimb, la cele ale Distrigaz Nord, filiala Sălaj, oamenii stau la rând pentru a-și plăti facturile. „Nu avem creanțe de recuperat nici de la agenții economici, nici de la populație”, a declarat ing. Petruț Vâlcu, din cadrul instituției. Acest lucru este posibil pentru că, pe de o parte, agenții economici sunt, în termen de 60 de zile, deconectați de la rețea în cazul neachitării facturilor, iar populația, în cazul neplății la termen, pierde sumele compensatorii date de stat pentru achitarea facturilor de căldură. Școlile sufocate de facturile pentru căldură Totodată, Grupul Școlar .Alesandru Papiu Ilarian” (API), probabil cea mai mare instituție de învățământ din Zalău, a plătit 580 de milioane de lei pentru căldura din decembrie, pentru 635 de gigacalorii asigurate de societatea locală de distribuție a agentului termic, Publiserv SA. Comparativ, în ultima lună a anului 2000 API a plătit 238 de milioane de lei pentru 412 gigacalorii consumate, deci mai puțin de jumătate din factura din decembrie 2001. Directorul general al SC Publiserv SA, Dorel Porumb, susține că trei au fost cauzele care au condus la creșterea prețului facturilor. în primul rând, prețul gigacaloriei a crescut cu 60 de procente față de decembrie 2000 din cauza inflației și a raportului ieu-dolar. Apoi, din cauza temperaturilor excesiv de scăzute înregistrate în decembrie în Zalău, pentru a asigura aceleași condiții în interior „efortul a fost cel puțin dublu”. O altă cauză ar fi faptul că în decembrie au fost facturate și patru zile din luna anterioară, a menționat Porumb. Directorul economic al Publiserv, Ioan Mureșan, a exclus orice posibilitate de repartizare subiectivă a plății gigacaloriilor. Mureșan a adus ca argument faptul că gigacaloriile consumate au crescut proporțional atât la instituțiile de învățământ contorizate, cât și la cele care nu au contoare pentru căldură. De exemplu, „Simion Bărnuțiu”, una dintre școlile generale zălăuane care are contor pentru căldură, a consumat luna trecută circa 119 gigacalorii, cu 35 mai mult decât în decembrie 2000. Pe de altă parte, o altă școală generală din Zalău, de data aceasta fără contor, dar aproximativ cu aceleași utilități, „Gheorghe Lazăr”, a consumat în decembrie nu mai puțin de 199 de gigacalorii, cu peste 70 mai multe decât în decembrie 2000, în opinia lui Porumb însă, nu există diferențe din acest punct de vedere între o instituție de Tot gazul e soluția... învățământ contorizată și una care nu are contor, procentul cu care a urcat consumul de gigacalorii fiind în esență același. La „Voievodul Gelu", frigul costă sute de milioane în altă ordine de idei, Grupul Școlar „Voievodul Gelu” a trebuit să scoată din buzunar 282 de milioane de lei pentru căldura din decembrie în condițiile în care, fiind capăt de linie, căldura în sălile de clasă ale grupului școlar a trebuit suplimentată cu calorifere electrice, în plus, din cauză că instalația de încălzire este veche, în cantina școlii se mănâncă în frig, elevii instituției plângându-se conducerii de căldura insuficientă din cantină. Alte facturi: Școala Normală „Gheorghe Șincai”, care nu e contorizată, a plătit pentru încălzirea a cinci clădiri 443 de milioane de lei. Grupul Școlar „Mihai Viteazu”, contorizat de peste șase ani, a plătit 187 de milioane, iar Colegiul Național Silvania, care are și el contor, a plătit 44 de milioane de lei. Facturile însă sunt diferențiate în funcție de vastitatea și utilitățile fiecărei instituții de învățământ. Mihai Prodan Deák Zoltán MAGAZIN EN-GROSSI EN-DETAIL /fer foto și accosMt developare filme și fotografii într-o ori, produse cosmetice, papetiile, tirotici, tablouri și rune, produse electronice, juciii, porțelan (China) și multe nițele ECONOMISIȚI LA RAIONUL DE JUCĂRII ȘI PORȚELAN NCREDIBIL! ACUM CÂND TOTUL SE SCUMPEȘTE Municipiul Zalău - strivit sub un munte de facturi la căldură , datoriile populației au ajuns la 50 de miliarde de lei, iar școlile plătesc facturi lunare de sute de milioane de lei La Zalău, doar 300 din cele 19.462 de apartamente au mai rămas racordate total la sistemul centralizat de cădură. Locuitorii altor 8.000 de apartamente au optat pentru debranșarea parțială a caloriferelor. De asemenea, 10.000 de apartamente zălăuane nu au asigurată nici un fel de sursă de căldură. în cel mai bun caz, locuitorii acestor apartamente se încălzesc cu flacăra de la aragaz. în același timp, 3.000 de zălăuani de la blocuri s-au încălzit în această iarnă cu centrale termice individuale. De parcă nu ar fi de ajuns, școlile zălăuane sunt sufocate în această iarnă de facturi la căldură de sute de milioane, unele dintre ele plătind chiar, pentru luna decembrie, o jumătate de miliard de lei. Școala Profesională „Meseșul” a avut de plătit pe decembrie o factură de 100 de milioane de lei, în condițiile în care cuantumul celorlalte facturi la întreținere pe aceeași lună s-a cifrat la mai puțin de un sfert. Aceasta însă reprezintă doar 56 la sută din factura totală la încălzire, restul din cele 180 de milioane de lei fiind suportat de un centr de plasament. Pățită, conducerea instituției a pus în funcțiune, de circa o săptămână, o centrală pe gaz, care să asigure căldura de acum înainte. jn acest fel sperăm să diminuăm cel puțin la jumătate cheltuielile de întreținere”, a declarat directorul școlii, Ioan Știrb. Referitor la costurile ridicate ale facturilor, Mureșan a fost de părere că școlile ar fi putut să se intereseze din timp de prețurile gigacaloriilor, și, dacă ar fi fost cazul, să reducă din consum. Cel puțin conducerea API, a cărei factură este probabil cea mai ridicată dintre cele ale școlilor din Zalău, ar fi putut, potrivit lui Mureșan, „să își reducă cheltuielile poate și cu un sfert, dacă ar fi fost interesată. Dar ei au așteptat sa vină factura, și sigur că acum li se pare mult". Pentru ianuarie insă, costurile pentru căldură vor reveni la aproximativ aceeași sumă ca în noiembrie anul trecut, cu aproape jumătate mai puțin decât în decembrie, datorită ridicării accentuate a temperaturii exterioare, a conchis Dorel.