Transilvania Jurnal, aprilie 2002 (Anul 5, nr. 1196-1221)

2002-04-15 / nr. 1208

POLITICĂ - ADMINISTRAȚIE ......... ■ [UNK] [UNK].. ■ [UNK] ■ [UNK] I ____J. . . Luni, 15 aprilie 2002 EDITORIAL________ Are și românul o rugăminte la NATO de Călina Berceanu Tendința românilor de a complica lucrurile este una dintre caracteristicile cele mai păguboase ale urmașilor statului dac centralizat, chiar dacă servește de minune democrației construite cu sudoarea poporului, spre deznădejdea lui, pe Dâmbovița. Bazându-se pe faptul că într-o mare limpede și liniștită se poate zări cu ușurință fundul, pătura conducătoare stârnește curenți în neștire, chinuindu-se să ascundă adevărata natură a evoluției mioritice, uitând că exercițiul democratic al statelor lângă care ne căzuim să ajungem presupune agilitatea de a deosebi praful în ochi de furtunile de nisip, în emisiunea săptămânală pe care o are pe un post de televiziune, Mircea Toma a avut drept invitat un ziarist grec specializat pe investigații, fin cunoscător al apucăturilor românești. Nikos Koudounis îi explica academicianului că, în urma unui articol publicat de ziarul său, președintele Greciei s-a gândit să demisioneze. Mircea Toma a zâmbit șăgalnic și a spus că premierul Adrian Năstase a susținut că părăsește frâiele guvernului dacă România nu este invitată sa adere la NATO în urma summitului de la Praga. La care, jurnalistul grec a explodat: „De ce nu se gândește să demisioneze văzând sărăcia din România? Ar trebui să își dea demisia știind care este salariul românului, pensia etc. Credeți că o dată cu intrarea în NATO România va scăpa de probleme? Uitați-vă la Grecia. Am câștigat niște baze NATO, dar avem probleme cu turcii, chestiunea Cipru, credeți că se termină problemele voastre astfel?”. Mircea Toma a avut o secundă de derută și a răspuns: „Este de presupus că, dacă avem umbrela NATO, vor veni mai mulți investitori”. Nikos Koudounis a trântit un zâmbet gen Nea Mărin și a ridicat din umeri. Simplu capul lui Columb. ... N-o fi Grecia cea mai puternică țară de sub pulpana NATO, o fi având ea, ca și România, o poziție strategică, dar nu trebuie îndepărtată ideea emisă simplu de jurnalist, pentru că reprezintă modul în care suntem priviți. Atâta timp cât guvernanții spun că o dată ajunși în raiul euro-atlantic intrăm într-un sistem ce ne va împinge de la spate spre civilizație, românul le va acorda un cec în alb. După un vot favorabil la Praga, va urma o perioadă de sărbătoare națională și apoi nimic nu va mai opri PSD să mai câștige o dată alegerile. Nimic, cu excepția pietricelei lui David. Dacă poporul acesta, atât de trist, de flămând, de obosit și plin de dragoste pe care este nevoit să o închidă în scrinul cu poze de familie nu va vedea că încet, încet i se schimbă viața, PSD se va duce dracului. Dacă se va trezi, în anul alegerilor, că face parte din familia NATO, dar lui îi plânge copilul de foame sau pleacă în Germania să lucreze într-un restaurant dintr-o gară de graniță, românul își va găsi prin raniță dorința de ordine și ori va pune ștampila pe un partid care amenință cu dictatura, ori nu va mai vota niciodată. Iar absența de la vot va aduce la putere tot partidul respectiv, își va aminti românul dintr-o dată că Nicolae Ceaușescu l-a vârât în bloc, i-a dat loc de muncă, l-a vaccinat gratuit și i-a dat manuale. Dacă îi va reaminti un intelectual că a fost revoluție, îl va băga undeva, îi va răspunde intelectualului ca l-a votat în 1996, dar mai bine își tăia degetele și că îi vine, acum, să i le bage în ochi. în acest mod simplu, cu foamea în gât, românul va reuși fisiunea nucleară la rece și va pulveriza tot ce a pupat putere după revoluție, iar pietricica îl va lovi de Goliat în tubul digestiv, cu care gândește. Dacă NATO are nevoie de România, o va arunca pe umăr oricum, ca pe un sac. Ori săracă și siluită de cavalerii fluierului o pagubă, ori plină de ambiția de a intra în rândul lumii, cu un ciolan mic, legat cu fundă roșie, cu un pic de cămilă. Dacă toată povestea cu aderarea e pe bune, romanul are însă și el o condiție pentru Lord Robertson. Să-i facă bine cu forța, pentru că, altfel, va rămâne la fel de naiv încât să se bucure de fiecare dată când vine 1 Mai, că are liber. Transilvania Jurnal Protocolul UDMR-PSD Sălaj nu conține revendicările imobiliare ale reformaților .» * Protocolul local de colaborare UDMR-PSD s-a semnat în cele din urmă și în Sălaj. Deși nu conține punctual revendicările proprietăților care au aparținut reformaților, președintele executiv al UDMR Sălaj, Deák László, a declarat că se pretinde în continuare aplicarea legilor în acest sens, revendicările fiind consemnate în protocolul general de la nivel central. Modul de îndeplinire a protocolului pe plan local va fi transmis Comisiei centrale de evaluare în Sălaj, conform lui Deák, pe baza protocolului, se intenționează eliberarea titlurilor de proprietate până cel târziu la 31 decembrie, în vederea încheierii acțiunilor de punere în posesie a fondului funciar și forestier. Tot în cursul acestui an se vor lua măsuri pentru sprijinirea mai consistentă a cultelor religioase, în ceea ce privește construirea de lăcașuri de cult și urgentarea retrocedării clădirilor care au aparținut cultelor. Protocolul semnat susține continuarea reformei sanitare prin găsirea de soluții pentru acreditarea spitalelor orășenești din județ și revitalizarea centrelor de sănătate din Crasna și Ileanda, în domeniul protecției sociale se va monitoriza în continuare modul de aplicare a Legii privind venitul minim garantat și se va cere la nivel guvernamental susținerea programului de construire de locuințe pentru tineret și amenajarea de locuințe sociale. Pe segmentul învățământului de stat și preuniversitar se vor asigura posibilitățile de studiu în limba maghiară, conform articolului 121 din Legea învățământului. Pe planul infrastructurii se vor căuta în continuare soluții pentru realizarea aducțiunii de apă potabilă pentru orașele județului și se are în vedere extinderea rețelei de gaz metan pe tronsonul Mirșid-Șimleu Silvaniei. De asemenea, se are în vedere finalizarea unor lucrări de investiții de aducțiune de apă, care în prezent se află în stadiu avansat de execuție, continuarea programului de reparații de drumuri, studierea și găsirea de soluții pentru asigurarea energiei termice la Zalău și sprijinirea Consiliului Orășenesc Cehu Silvaniei în vederea decolmatării puțurilor de alimentare cu apă potabilă, în domeniul culturii se va trece la acțiuni reciproce de restaurare a monumentelor istorice și se va asigura, în cadrul căminelor culturale, funcționarea formațiilor aparținând minorităților, cu asigurarea fondurilor necesare. Nu în ultimul rând se are în vedere întreprinderea diligențelor necesare la nivelul guvernamental pentru trecerea clădirii „Transilvania" în patrimoniul consiliului local din Zalău. Modul de îndeplinire a protocolului va fi monitorizat de către o comisie de evaluare formată din câte 5 reprezentanți ai ambilor semnatari. Deák Zoltán Funar îi somează pe aleșii incompatibili să-și cumpere retroactiv bilet pe RATUC administrației publice locale, incompatibili cu funcțiile ocupate să predea astăzi legitimațiile de consilier. Primarul i-a informat pe consilierii declarați incompatibili că le-a încetat nu numai mandatul, ci și dreptul de a călători gratuit cu mijloacele de transport în comun. Având în vedere că în perioada iunie 2001 - aprilie 2002 cei șase foști consilieri locali incompatibili au beneficiat de transport gratuit cu mijloacele RATUC, primarul le solicită să depună la casieria primăriei contravaloarea abonamentelor pe 11 luni, respectiv suma de 3.240.000 lei/persoană. (B.P.H.) Primarei municipiului Cluj-Napoca, Gheorghe Funar, le-a solicitat celor șase consilieri locali declarați de instanță, potrivit Legii Calculatorul, o enigmă pentru multe școli sălăjene Prefectul Sălajului, Tiberiu Marc, a recunoscut într-o întâlnire a Inspectoratului Școlar cu directorii școlilor din județ că „școala reușește într-o măsură insuficientă să țină pasul cu realitatea". Declarația sa a fost făcută în contextul în care o bună parte dintre cele peste 500 de unități școlare din Sălaj au primit cel puțin câte un calculator performant. Problema, pe lângă faptul că dascălii de la țară nu prea știu să folosească ordinatorul, este că în multe dintre școlile din mediul rural care au primit calculatoare nu există infrastructura necesară pentru ca școlile să fie racordate la rețeaua de Internet a MEC, o rețea de telefonie digitală. „Nu știu dacă se va introduce telefonie digitală în Cerâșa, de exemplu. Dar cred că există și altă soluție pentru școlile care au un calculator și nu au posibilitatea să se racordeze la Internet”, a conc.“ . Marc. (M.P.) Investiție strategică Statul cumpără Antibiotice Iași Daniela Bartoș, ministrul Sănătății și Familiei, a declarat sâmbătă la Cluj că s-a decis achiziționarea de către stat a pachetului majoritar de acțiuni" (53 la sută) deținut de APAPS la Antibiotice Iași, deoarece, neputând controla piața producătorilor particulari de medicamente, riscul disfuncționalităților este menținut. Una dintre problemele majore cu care s-a confruntat anul trecut Ministerul Sănătății și Familiei, precum și instituțiile subordonate acestuia, a fost refuzul Sicomed București de a mai fabrica și pune în vânzare algocalmin, după ce instituțiile abilitate au refuzat să accepte majorarea prețurilor la acest medicament. Societatea bucureșteană deținea monopolul în producția de medicamente injectabile și perfuzabile, astfel încât ministerul de resort era, practic, legat la mâini și de picioare. La Sicomed, lucrurile s-au complicat după plecarea patronului grec, iar acționarii au decis să reorienteze piața de desfacere a fabricii. Pentru ca să nu revină o criză a medicamentelor românești, ministrul Sănătății a cerut fabricilor din România să preia fabricarea de medicamente care erau produse doar la Sicomed. S-au primit asigurări de la Terapia Cluj că, începând din a doua parte a acestui an, vor lua în fabricație produse noi, iar la Timișoara a fost omologată producerea de soluții perfuzabile. Mihai Bacalu Grupul de Asigurări Român SA, CLUJ-NAPOCA BduL 21 Decembrie 1989, nr 34 ap.1 Tel. 064/199524,192000 Oferă asiguraților, persoane fizice și juridice, pe linie de asigurări facultative; acoperire nelimitată. - marfă transportată. - avarii și furt auto intern și extern. - incendiu și pagube la bunuri. - asistență medicală pentru călătorii în străinătate. - asigurări de credite și garanții, bunuri vândute în rate, agricole și animale. - Asigurări Obligatorii de Răspundere Civilă Auto (RCA).______ SCIHMAT LA SĂLAJ WDIMEeDOI [PEDEAD Depozitul din Jibou ȚEAVĂ DECLASATĂ • lungimi între 2 - 6 m • diametrul 021 * 114 mm Preț avantajos Informații la telefon 060/640910