Transilvania Jurnal, aprilie 2002 (Anul 5, nr. 1196-1221)

2002-04-16 / nr. 1209

fleOTIDIAN Acordarea subvenției pentru fapte este condiționată doar cei care fac parte din asociații profesionale primesc bani Crescătorii de bovine din Harghita care predau lapte la procesatori pot beneficia de o subvenție între 1400 și 1800 de lei pe litru, în condițiile în care fac dovada apartenenței la una din asociațiile profesionale ale crescătorilor de animale. Șeful pentru producția zootehnică din cadrul Direcției pentru Agricultură și Industrie Alimentară Harghita, dr. Antal Attila, spune că obținerea acestei sume de către crescătorii de animale este dificilă din cauza birocrației și a verigilor de verificare. în județul Harghita sunt înregistrați aproximativ 23.000 de producători de lapte, din care doar o treime fac parte din asociații profesionale. Reprezentanții asociațiilor harghitene consideră că majorarea subvenției este binevenită, dar își exprimă îngrijorarea cu privire la producătorii care vor pierde aceste venituri până la înscrierea lor într-o asociație profesională. Până acum, subvenția pentru lapte acordată de stat crescătorilor de bovine era de 500 de lei pe litru, iar ordonanța cu privire la mărirea ajutorului până la 1800 de lei pe litru are drept scop încurajarea asocierii producătorilor. R. Stoian Marți, 16 aprilie 2002 Transilvania Jurnal Distrigaz Brașov amenință că la sfârșitul lunii aprilie va sista gazul metan către centralele termice din județul Covasna în cazul în care acestea nu-și vor achita datoriile pentru serviciile furnizate. în baza unei ordonanțe ministeriale, firmele de termoficare sunt obligate să stabilească un plan de reeșalonare a datoriilor și să plătească un avans pe primele două luni ale anului. La nivelul municipiului Sfântu Gheorghe, suma se ridică la nu mai puțin de 50 de miliarde de lei, bani pe care agenții economici care furnizează căldura și apa caldă nu-i au, încasările acestora sunt extrem de reduse în condițiile în care debitele locuitorilor orașului Sfântu Gheorghe și ale instituțiilor bugetare se ridică la 100 de miliarde. Directorul Goscom, Valeriu Șerban, a declarat că, potrivit estimărilor, societățile de termoficare nu vor fi în stare să adune mai mult de 4 miliarde de lei, adică mai puțin de 10 la sută din suma datorată ca avans. Valeriu Șerban a afirmat că locuitorii orașului vor rămâne fără apă caldă și sunt pândiți de riscul ca iarna viitoare să nu aibă nici căldură! Directorul Goscom se teme că, odată închise robinetele de gaz metan, ele nu vor mai fi deschise, așa cum s-a întâmplat în municipiul Târgu Secuiesc, în cazul în care Distrigaz se va ține de promisiune și va sista serviciile, atunci mai multe societăți de termoficare vor fi nevoite să disponibilizeze personal, pentru că nu vor mai avea aproape deloc încasări. Managerii acestor firme cred că salvarea nu poate veni decât din două direcții: fie din buzunarul populației, care trebuie să facă un efort să-și plătească datoriile, fie de la autoritățile locale, care vor face eforturi să convingă Distrigazul să își mai păsuiască datornicii. Această ultimă variantă are însă prea puține sorți de izbândă, întrucât e puțin probabil că societatea de distribuție a gazului metan va avea posibilitatea de a trece peste o ordonanța ministerială. Otilia Costescu De Paști, covăsnenii riscă să facă baie în lighean Romgaz amenință că va sista gazul metan dacă societățile de termoficare nu achită din datorii Sindicatele din Harghita semnează acordul social Protocolul privind semnarea acordului social în județul Harghita va fi analizat în această săptămână de Uniunea Județeană a Sindicatelor Libere (UJSL)- CNSAL Frăția. Secretarul general al Uniunii, Vasile Stan, a declarat că semnarea acestui document a fost amânată din cauza desfășurării conferinței județene a U JSLR, în funcție de rezultatele discuțiilor, este posibil ca acordul social să fie semnat în cursul săptămânii viitoare. Una dintre prioritățile noii conduceri a Uniunii Județene a Sindicatelor Libere- CNSRL Frăția, aleasă recent, este găsirea unor soluții de încurajare a dialogului social care să prevină declanșarea conflictelor de muncă. Noua Conducere a URSL este formată din reprezentanți ai sindicatelor din învățământ, sănătate, industria lemnului și Asociației Pensionarilor din Harghita. (US.) Șoferii, piesele grele de la DSP Sălaj Deși Direcția de Sănătate Publică Sălaj are cel mai mic număr de angajați din țară, ea are nu mai puțin de patru șoferi angajați. în urma restructurărilor din ultimii doi ani, din DSP Sălaj a fost disponibilizat nu mai puțin de jumătate din personal, inclusiv cele două femei de serviciu, însă numărul de șoferi a rămas neatins. Mai mult, potrivit legii, instituția ar avea dreptul să mai angajeze un șofer, a susținut șeful DSP, dr. Ligia Marincaș, într-o conferință de presă. Un șofer este angajat la fiecare 75.000 de persoane dintr-un județ, a declarat dr. Marincaș, citând un articol de lege, în condițiile restructurărilor, la această oră la DSP există 58 de angajați, dintre care patru cu jumătate de normă, reduși ca număr de la 120 de posturi, câte existau înainte de cele două valuri de restructurări. Astfel, potrivit lui Marincaș, în instituție există „un număr foarte redus de persoane, pe fiecare sector în parte”, iar unele compartimente sunt „subnutrite” cu personal. Oricum, de șoferi e nevoie, a declarat Marincaș, deși în oraș deplasarea se face pe jos. (M.P.) Uniunea Europeană aduce EDEN-ul în Maramureș Autorități locale din România, Ungaria, Grecia și Suedia au întocmit anul trecut un proiect comun care a obținut girul Uniunii Europene. Intitulat „Planificarea dezvoltării în zona rurală”, prescurtat EDEN, proiectul vizează elaborarea unei strategii de dezvoltare a zonelor respective pe linie de protecție a mediului și agroturism. Partea română este prinsă în proiect cu două comune, Săpânța și Remetea Chioarului, ambele din Maramureș. Partenerul principal de proiect din România este Consiliul Județean Maramureș, iar manager de proiect este Centru de Dezvoltare a întreprinderilor Mici și Mijlocii (CDIMM) Maramureș. „Ne aflăm în al doilea an de derulare a proiectului, iar părțile se vor întâlni în Grecia, la Syvota, în perioada 24-28 aprilie, pentru un nou schimb de experiență: în iunie, gazdă va fi Maramureșul, iar proiectul va fi finalizat în sfârșitul acestui an, când strategia de dezvoltare a celor două comune va fi bătută în cuie. Zonele respective au un potențial de mediu și agroturistic deosebit și vom face tot posibilul pentru a evidenția cât mai bine”, afirmă directorul executiv al CDIMM Maramureș, Radu Big, Adrian Paraschiv Directorul DSP Sălaj, Ligia Marincaș Copiii din trei comune clujene își expun lucrările le pictură religioasă Casa de Cultură a Studenților din Cluj va fi, timp de cinci zile, gazda unei expoziții de pictură religioasă și artizanat „Darul meu de Sfintele Paști", lucrările expuse aparținând copiilor de la cercurile de pictură din comunele Mociu, Apahida și Baciu. Vernisajul expoziției, care va fi cu vânzare, va avea loc astăzi, la ora 15.00, la Casa de Cultură, la el urmând să participe atât copiii care au realizat lucrările, cât și profesorii care i-au îndrumat și care evoluează ca voluntari în cadrul cercurilor de pictură din cele trei comune clujene. Cercurile de pictură sunt susținute material de către World Vision, în cadrul proiectului „împreună pentru copiii noștri’’, acțiunea fiind o modalitate de stimulare a aptitudinilor copiilor și o recompensă pentru cei care doresc să participe la diferite activități extracurriculare. Cercul de pictură din Mociu există de mai mulți ani, încă dinainte de implicarea World Vision în comunitate, organizația internațională oferind apoi sprijin pentru continuarea activității. La ora actuală, la cercul de pictură participă 25 de elevi, din clasele I-X, cercul fiind o secție a Școlii Populare de Artă din Cluj. După absolvire, copiii vor primi diplome din partea școlii, care le vor permite să lucreze ulterior ca restauratori de biserici sau pictori de icoane, în urma succesului înregistrat în Mociu, ideea a fost implementată apoi și în Apahida și Baciu, în beneficiul copiilor talentați din aceste comune. Vasile Racovițan S.C. PRODPAN S.A. SALAJ PRODPAN cu mediul în Zalău, str. Fabricii nr.10 PRESTEAZĂ MĂCINIȘ GRÂU la Moara de grâu Zalău, asigurând o calitate foarte bună a făinii. FAINA GRIFICA PENTRU PAJTE FAINOASE Făină tip 650, vrac și la kg, tip 550, vrac, tip 000, la kg, griș vrac și la pachet 0,5 kg,tărâțe vrac și la sac, paste fainoase, mălai extra vrac și la 1/1 kg. CALITATE GARANTATĂ RELAȚII SUPLIMENTARE LA TELEFON: 060-614220, int. 19,18, 21, 32; 092-261552; 093-607220.