Transilvania, 1917 (Anul 48, nr. 1-12)

1917-07-01 / nr. 1-6

Transilvania An. XLVIII. 1 Iulie v. 1917. Nr. 1—6. Influența reformaţiunii asupra bisericii româneşti din Ardeal în secolul XVI. In viaţa bisericească şi în deosebi în deprinderile cercurilor conducătoare se încuibaseră în epoca renaşterii multe greşeli şi abuzuri. Cei dela cârma bisericii, în loc de-a fi pentru cei conduşi de dânşii ca nişte modele de viaţă creştinească curată, lunecau adesea spre povârnişul necredinţii, luând în deşert lucrurile sfinte şi căutând să facă izvor de câştig spurcat din administrarea sfintelor taine. Această decădere a bisericii a făcut pe călugărul augustin din Germania, Martin Luther, să rostească, la 1511, următoarele cuvinte de mâhnire şi de osândă: «Dacă este iad, atunci Roma e zidită deasupra lui»1. Experienţele triste, câştigate cu prilejul călătoriei sale la Roma, abuzurile preoţilor catolici cu deslegarea păcatelor pentru sume mari de bani, meditaţiunile sale religioase şi cetania îndelungată a Sfintei Scripturi dădură lui Martin Luther curajul de a păşi la 1517 în luptă făţişe contra autorităţii papei din Roma şi de a combate abuzurile ivite în viaţa bisericească din Apus. Sâmburele învăţăturilor lui era, că în lucruri privitoare la credinţă creştinii nu ar avea lipsă de nici un fel de autoritate lumească. Singura călăuză, pe care trebue să o urmeze necondiţionat orice creştin, este Sfânta Scriptură, în care se cuprinde cuvântul lui Dumnezeu. Tot ce se împotriveşte cu acest cuvânt, sau nu are temeiu în Scriptură, trebue socotit ca scornitură omenească şi înlăturat din viaţa religioasă a creştinilor. Prin astfel de învăţături voia Luther, să libereze religia creştină de sub apăsarea oricărei autorităţi omeneşti şi adevărurile Sfintei  «Ist eine Hölle, so ist Rom darauf gebaut». G. Kock şi A. Philipp «Handbuch für den Geschichtsunterricht». Leipzig 1916, pag. 297.