Transilvania, 1921 (Anul 52, nr. 1-12)

1921-01-01 / nr. 1-2

121 al Geoagiului, precum d-l Dr. Cor. Steer e rugat să reorganizeze desp. Tășnad. Pentru reorganizarea desp. Lăpușul unguresc sunt rugați să ia inițiativa dd. Dr. I. Oltean și Dr. I. Petruț. * Muzeele „Asociațiunei“. La intervenția comitetului, ministerul cultelor și artelor a aprobat cererea despărțământului Hunedoara de a înființat un muzeu regional în castelul Huniade din loc. Inspectoratul muzeelor care comunică această aprobare roagă organele locale ale «Asociațiunei» să facă cercetări și să-i comunice liste de obiecte cari s’ar fi dus la Budapesta din castel etc. Muzeul din Vidra. D-1 primpretor al plasei Abrud trimite o copie a scrisorii ministerului muncii și ocrotirilor sociale, care arată dorința de a se înființa un muzeu al muncii Moților în casa lui Avram Iancu din Vidra de jos. Credem că ar fi mai potrivit să se înființeze un muzeu al anilor 1848/49 culegându-se toate amintirile acestor ani însemnați, în care sufletul mișcării naționale a fost marele erou Avram Iancu (fotografii ale tribunilor, prefecților etc., proclamațiuni, arme, hărți, ziare vechi, tunurile de lemn, broșurile și documentele privitoare la aceste evenimente etc. Un muzeu al muncei Moților ar fi mai potrivit în Abrud sau în Câmpeni, unde să se înființeze și o școală pentru prelucrarea lemnului. Sprijinul ministerului muncei ne-ar putea fi de neprețuit folos în realizarea acestor probleme. Pentru muzeul din Târgu-Mureșului, la recomandarea despărțământului nostru de acolo, comitetul central propune să fie numit dl Aurel Filimon, fost secretar la muzeul din București.* Casa voluntarilor români din Siberia prin scrisoarea sa de data Vladivostoc 5/IX 1920 transpune actul său de constituire și foaia sa «Țara noastră», rugând «Asociațiunea» să accepte actul de constituire și să-i dea sprijinul său. Comitetul central așteaptă statutele casei voluntarilor și apoi va decide în cauză. 1 * Biblioteci sătești s’au înființat în Dridif (județul Făgăraș) prin d-1 învățător Nicolae Opriș; in Poiana Sibiiului prin d-1 comerciant Ion Hondoreanu ; în Agârbiciu, (județul Târnava mare); în Paloș, gara Cața (jud. Târnava mare) prin d-1 înv. Erofteiu Bârsan ; în Copăcel (jud. Făgăraș) prin d-1 Valeriu P.Comșa,preot; în Crizbav prin d-1 Cornel Murășan ; în Sâmbăta de jos prin d-1 Traian Șuteu înv.; la Seminarul evangelic-luteran din loc ; în Mediaș prin d-1 învățător Botiș. 1. Conferințele ținute în luna Decemvrie 1920 în Sibliu 1. 1 Deq. 1920 Andreiu Bârseanu: Însemnătatea zilei (Unirea Ardealului) în Sibiiu. 2. 4 Decem. 1920. Silviu Țeposu: Conștiința națională în noul nostru stat, Viștea de jos: „Asociațiunei“ și Ianuarie—Februarie 1921 și jur. 3. 5 Decemvrie 1920. Dr. George Preda: Din psihologia politică contimporană (I.) Sibiiu. 4. 12 Dec. 1920. Ion Georgescu : Rostul «Asociației» în zilele noastre... Gura râului.