Transilvania, 1928 (Anul 59, nr. 1-12)

1928-01-01 / nr. 1

şteşti şi le poartă grija. Din aprofundarea, din lărgirea acestor două calităţi prin continuul exerciţiu, suntem siguri că se va adăuga mult aur curat vieţii româneşti. Problema culturii, în laturea care priveşte învăţământul de toate gradele, s’a pus, de asemenea, îndată după unire. Sforţările eroice făcute pentru a asigura învăţământul şi educaţia românească, mai ales în nouile provineii, unde lipsa era mai arzătoare, vor rămânea o pildă frumoasă pentru începuturile organizării vieţii noastre de stat şi pentru înţelegerea rosturilor statului naţional. Dar problema culturii nu poate fi rezoluită decât luând în seamă cuprinsul larg al întregei naţiuni şi nizuind a valorifica întreg acest cuprins. După reforma agrară şi votul obştesc este desigur problema cea mai importantă în cadrele statului naţional şi nu e mirare că azi pare a se ridica între preocupările principale ale statului. In vreme ce ministerul instrucţiei publice pregăteşte o nouă reorganizare a departamentului în vederea îmbrăţişării şi a laturei de culturalizare a masselor, Institutul Social Român, într-o serie de conferenţe-studii, elaborează material în legătură cu soluţionarea aceleiaşi probleme, iar vechi şi încercate asociaţii de cultură, cum este Astra, frământă idei şi programe, din care va răsări clar noul drum pe care mergând va putea aduce foloase tot aşa de mari ca şi în trecut culturalizării neamului, ţinând seama de împrejurările schimbate, de nevoile de azi ale societăţii româneşti. Până la cristalizarea definitivă a drumului de urmat în rezoluirea operei de culturalizare, desigur va mai trece încă timp. Suntem, aşa cum se pune problema în cadrele statului naţional, înaintea unui lucru nou. Va fi nevoe de mult studiu, de amănunţită cunoaştere a situaţiei de azi, a nevoilor imediate, ca şi a celor permanente, de îndrumarea celor mai buni dintre noi şi mai ales de experienţă, pentru a putea deslega această problemă, menită să desfunde energiile latente şi să pună în acţiune virtuţile de rasă. Contribuţia tuturor e binevenită. Încercările, când pornesc din gând bun şi sinceritate, nu e bine a le descuraja. Ci, un adevăr credem că rămâne fixat pentru toată lumea: problema culturalizării naţiei e dintre cele mai se 1* 3