Tribuna, 1978 (Anul 22, nr. 1-52)

1978-06-01 / nr. 22

Proletari din toate țările, uniți-vă! DIRECTOR FONDATOR: IOAN SLAVICI (1884) SAPTAMINAL DE CULTURĂ eDitat De CONSILIUL CULTURII ȘI EDUCAȚIEI SOCIALISTE ANUL XXII, 1 iunie 1978 10 PAGINI — 1 LEU Solia de pace a României Socialiste Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu, președintele României pe continentul asiatic — continent ce a cunoscut, în ultimii ani, adînci și ireversibile transformări revoluționare — reprezintă o nouă și grăitoare expresie a consecvenței cu care statul și partidul nostru acționează pentru transpunerea în viață a orientărilor stabilite de Congresul al XI-lea al Partidului Comunist Român în domeniul relațiilor internaționale, orientări ce corespund pe deplin intereselor poporului român, cauzei socialismului, progresului și păcii în întreaga lume. De altfel, este cunoscut faptul că — în politica sa externă — țara noastră acordă o atenție deosebită dezvoltării relațiilor de prietenie, colaborare și solidaritate cu toate statele socialiste, acestea avînd drept fundament principiile egalității, avantajului reciproc și întrajutorării tovărășești, extinzînd continuu relațiile politice, economice, tehnico-științifice, intensificînd schimburile de experiență în edificarea noii orînduiri, precum și conlucrarea în viața internațională. Prin rezultatele sale această nouă solie de pace a poporului român constituie un eveniment de mare importanță în cronica relațiilor de prietenie și colaborare dintre România și țările vizitate, cu profunde semnificații pe plan mondial. „Popoarele noastre — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu cu prilejul vizitei oficiale în R. P. Chineză — au probleme complexe de soluționat, construcția societății socialiste cere eforturi susținute, unirea eforturilor întregului popor în jurul partidului pentru a acționa într-o deplină unitate în toate împrejurările. In același timp, popoarele noastre, ca și toate popoarele lumii de altfel, au nevoie de pace pentru a-și putea consacra munca bunăstării, dezvoltării economico-sociale într-un ritm rapid, folosirii minunatelor cuceriri ale științei în slujba progresului. De aceea, partidele și popoarele noastre doresc să întărească colaborarea și solidaritatea internațională. Punem la baza relațiilor noastre și acționăm pentru generalizarea principiilor deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, avantajului reciproc — singurele care pot asigura un climat în care fiecare națiune să se poată dezvolta liber, să poată fi stăpînit pe destinele sale“. Cea de a doua etapă a vizitei pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, secretarul general al partidului, o întreprinde în Asia, vizita în R. P. D. Coreeană, la invitația tovarășului Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele R. P. D. Coreene, a pus și ea în evidență noile perspective ce se deschid relațiilor de prietenie și conlucrării tovărășești dintre cele două partide și popoare, înscriindu-se ca o contribuție de seamă la cauza socialismului și progresului în lume. Convorbirile ce au avut loc, avînd drept obiect aprofundarea prieteniei, solidarității și colaborării frățești dintre Partidul Comunist Român și partidul Muncii din Coreea, dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Democrată Coreeană, precum și Declarația comună semnată de cei doi președinți, au relevat importanța covîrșitoare pe care o au întîlnirile dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășul Kim Ir Sen, acțiunile convenite cu aceste prilejuri pentru dezvoltarea și diversificarea relațiilor bilaterale în toate domeniile, pentru conlucrarea celor două partide și state pe plan internațional; convorbirile oficiale au reafirmat, de asemenea, hotărîrea de a se extinde și dezvolta tot mai mult raporturile dintre partidele, guvernele și popoarele celor două țări, promovarea schimburilor de delegații de activiști de partid, pentru cunoașterea reciprocă a experienței în construcția socialismului, pentru schimb de păreri în problemele internaționale de interes comun, stimularea contactelor și dezvoltarea cooperării în diferite ramuri ale economiei. La marele miting al prieteniei româno-coreene, tovarășul Kim Ir Sen, subliniind faptul că raporturile de prietenie dintre poporul coreean și poporul român au o îndelungată tradiție, a arătat: „Din totdeauna, popoarele celor două țări s-au sprijinit activ și au colaborat strîns pe același drum al luptei comune pentru victoria cauzei socialismului, împotriva imperialismului. Actuala dezvoltare impetuoasă a relațiilor dintre țările noastre se datorește, în primul rînd, faptului că cele două partide ale noastre promovează suveranitatea și se situează neabătut pe principiul respectului reciproc. Suveranitatea reprezintă viața țării și a națiunii și constituie baza solidă a prieteniei și solidarității dintre partidele și țările frățești. Numai atunci cînd țările socialiste, partidele comuniste și muncitorești promovează suveranitatea și întăresc unitatea și coeziunea mișcării comuniste internaționale, ele vor putea înfăptui în bune condiții revoluția din țările lor și, totodată, vor putea grăbi victoria revoluției mondiale. Promovînd suveranitatea, partidele și țările noastre înfăptuiesc cu succes revoluția și construcția internă și dezvoltă între ele relații model pentru raporturile dintre țările socialiste“. Tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta, în cuvîntarea sa, că în epoca istorică pe care o parcurgem au loc importante și profunde schimbări revoluționare naționale și sociale ca urmare a luptei popoarelor pentru dezvoltare liberă și independentă, pentru lichidarea vechii politici imperialiste de dominație și asuprire. „în plină concordanță cu realitățile lumii contemporane, România acționează ferm pentru întărirea prieteniei și colaborării cu toate țările socialiste, militează neabătut pentru întărirea unității și solidarității lor. In același timp, întărim solidaritatea și colaborarea cu țările în curs de dezvoltare, cu toate statele care pășesc pe calea dezvoltării independenței, situînd ferm aceste relații în contextul politicii noastre generale de luptă împotriva politicii imperialiste, colonialiste, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale. In spiritul coexistenței pașnice promovăm relații de colaborare cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială, participînd activ la diviziunea internațională a muncii și schimbului mondial de valori“. Față de cursa înarmărilor, cu implicațiile ei primejdioase pentru pacea și securitatea popoarelor, subiect de extremă actualitate — aflat în prezent în dezbaterea comunității internaționale — România și R. P. D. Coreeană au exprimat încrederea că toate țările iubitoare de pace își vor intensifica activitatea spre a contribui la adoptarea de către sesiunea specială a Adunării Generale a O.N.U. consacrată dezarmării, a programului de acțiune care va defini principiile și orientările menite să ducă la oprirea cursei înarmărilor și la începerea procesului real de dezarmare, în primul rînd de dezarmare nucleară. „Apreciem — preciza președintele României — că uriașele arsenale militare care s-au acumulat pe glob constituie o gravă amenințare la adresa tuturor popoarelor lumii și de aceea înfăptuirea dezarmării generale și, în primul rînd, a dezarmării nucleare, constituie unul din cele mai arzătoare imperative ale zilelor noastre. România acționează ferm pentru ca apropiata sesiune specială a O.N.U. să marcheze o etapă nouă pe calea trecerii la măsuri concrete de dezarmare". De asemenea, vizita de prietenie a tovarășului Nicolae Ceaușescu în Republica Socialistă Vietnam, la invitația C.C. al Partidului Comunist din Vietnam și a Guvernului R. S. Vietnam, a avut loc sub semnul cordialității, stimei și prețuirii reciproce, expresia sentimentelor de trainică prietenie dintre poporul român și poporul vietnamez. Cu acest prilej președintele României a arătat că poporul român, „pe deplin conștient că numai prin eforturi proprii poate depăși stadiul de țară în curs de dezvoltare în care se găsește România, se află puternic angajat în munca pentru realizarea Programului Partidului Comunist Român de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea patriei spre comunism. Partidul nostru promovează o politică fermă de dezvoltare și modernizare a forțelor de producție, de perfecționare continuă a organizării și conducerii societății pe baza concepției materialismului dialectic și istoric, aplicată creator la condițiile țării noastre. Dezvoltăm democrația socialistă, desfășurăm o amplă activitate cultural-educativă pentru formarea omului nou, pentru aplicarea în viață a eticii și echității socialiste, asigurăm ridicarea gradului de civilizație și bunăstare a întregului popor, întărirea independenței și suveranității țării“. La rîndul său, tovarășul Le Duan, secretar general al C.C. al Partidului Comunist din Vietnam, a subliniat: „Lumea de astăzi cunoaște transformări cu adevărat profunde. Cauza revoluționară a popoarelor se află în fața unor perspective extrem de luminoase, deși imperialiștii și reacționarii internaționali acționează fără întrerupere pentru a opri roata istoriei. Luptînd împreună pentru idealurile nobile ale socialismului și comunismului, mergînd umăr la umăr sub steagul invincibil al marxism-leninismului, partidele, guvernele și popoarele celor două țări ale noastre se mîndresc că și-au adus contribuția la noile schimbări în raportul de forțe pe plan mondial și în viața internațională“. Numai strîns unit, sistemul socialist mondial poate exercita o influență crescîndă asupra dezvoltării omenirii, poate valorifica întregul său potențial, întreaga sa superioritate în lupta sa pentru pace și progres social. Rezultatele fructuoase ale vizitelor tovarășului Nicolae Ceaușescu, succesul acestor importante acțiuni internaționale demonstrează din nou, cu putere, justețea politicii promovate de partidul și statul nostru, bilanțul bogat al acestor vizite fiind viu receptat de întregul nostru popor și apreciat ca o contribuție de cea mai mare însemnătate la întărirea prieteniei și colaborării dintre poporului român și popoarele țărilor vizitate, ca o contribuție de seamă la cauza păcii și socialismului, a progresului și înțelegerii internaționale, precum și pentru crearea unei lumi mai bune și mai drepte. TRIBUNA România acționează consecvent pentru strângerea legăturilor de prietenie și colaborare cu țările socialiste, pentru depășirea divergențelor dintre ele, întărirea unității și solidarității lor, pe baza egalității și respectului reciproc. Promovăm, de asemenea, o largă colaborare cu țările în curs de dezvoltare, cu țările nealiniate, întărind solidaritatea cu acestea în lupta împotriva politicii imperialiste, colonialiste și neocolonialiste. Extindem, totodată, raporturile cu țările capitaliste dezvoltate, cu toate statele, pe baza principiilor deplinei egalități în drepturi, independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, renunțării la forță și la amenințarea cu forța — principii considerate de tot mai multe guverne ca singura bază pe care se pot clădi lumei astăzi securitatea și pacea în NICOLAE CEAUȘESCU EMIL VITROEL, IONEL MUNTEANU, arh. MILOȘ CRISTEA, Monumentul de la Păuliș