Tribuna, 1989 (Anul 33, nr. 1-51)

1989-01-05 / nr. 1

Tribuna nr. 1(5 ianuarie 1989) pagina 2 Omagiu Invâtâmîntului obiectivele societatii Conectat la programele îndeplinite cu deplina rigoare ei cu pasiune revolutionare, învâtâmîntul românesc nazuiește azi sâ-si realizeze integral misiunea de mare si generoasa responsabilitate sociala: formarea unor constiinte tinere, bine pregatite, contemporane prin cunostinte si atrase de liniile proiectate armonios ale viitorului. începînd cu cel de-al IX-lea Congres al partidului, învâtâmîntul gimnazial si liceal, profesional si tehnic a fost inclus într-un vast sistem generator de energii, stimulat de însemnatatea care i-a fost conferitǎ prin cea mai autorizatǎ și mai înaltǎ personalitate a partidului și statului nostru, tovarașul Nicolae Ceausescu, secretarul general al partidului, presedintele României socialiste. Sub semnul îndemnurilor și recomandǎrilor formulate în documente esentiale ale societatii noastre, documente intrate în fondul de aur al teoriei si practicii constructiei socialiste, învâtâmîntul românesc este c istoria celui care a vazut totdeauna în cunoastere, în om si în contributia stiintei un factor decisiv al dezvoltârii si al înaintârii spre deplina înfaptuire a idealurilor socialismului si comunismului. Floare lîngâ izvor Numele-i înmugureste pe buzele tuturor ca pomii primavara. Un nume îndrǎgit de popor iubindu-çi cu patos tara. Privirea-i caldâ învioreaza copiii — florile vietii — Gîndurile toate vibreaza deschise câtre o lume senina. Aceasta floare de lînga izvor straluce în gîndurile celor care vibram în juru-i, auzind-o, ca la o sarbatoare a inimii, deplina. Alese ginduri de stimar fierbinte recunostinta Alaturi de toti slujitorii artei din tara noastra, de toti cei angajati cu talent si responsabilitate civica în complexul si fascinantul proces de formare al omului nou, în ideea de a modela constiinta semenilor, participi eu, cu sufletul plin de respect si fierbinte recunostinta, la sarbatoarea ce o trâim cu profunda mîndrie la fiecare nou început de an, la sarbatoarea în care omagiem si cinstim ziua de nastere a tovarasei academician doctor inginer Elena Ceausescu, personalitate stiintificâ eminenta, de înalta recunoastere internationala, simbol al muncii neîntrerupte, al inteligentei creatoare stralucite, al omeniei si patriotismului. Participǎm la sarbatoarea de la începutul lui ianuarie dînd glas aspiratiilor noastre cele mai cutezatoare, scrutîndu-ne fiinta cu luciditate, dar si cu dorinta de noi împliniri, masura exemplului oferit de Dv. fiind, pentru fiecare dintre noi, coplesitoare, ea constituie un permanent îndemn la autodepasire, la realizarea unor creatii scenice în care sa vibreze chipul omului contemporan, al constructorului socialismului si comunismului, la realizarea unor creatii în care sa se rasfrînga ca într-o oglinda fermecata timpul maret ce ilumineazâ vîrsta patriei dragi, îngaduit fiindu-ne, stimata tovarâsa Elena Ceausescu, sa va încredintâm ca participam la aniversarea zilei Dv. de nastere cu tot ce avem mai trainic çi luminos în noi, ca ne angajam ca mereu în arta noastra sa-si gaseascà expresie dragostea si pretuirea fara de seamǎn pe care vi le purtam, ca arta noastra sa fie ei pe mai departe mesagera unui bogat continut uman și de adînca vibratie patrioticâ. Cu bâtâile inimii noastre, scrvem pe cerul de purpura al patriei urarea: La multi ani Melania Ursu E ceea ce sublinia, nu o data, tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu, omul de stiinta aflat în fruntea organismelor statuate pentru a da culturii noastre, stiintei si învâtâmîntului sensuri prioritare, întelegerea deplina a sarcinilor unor domenii în care rolul cunoasterii, al noului, al cutezantei, al gîndirii este hotârîtor. Savantul cunoscut pentru exceptionalele sale contributii în domeniul chimiei moderne conduce cu deplina competenta, solicitudine si lucida estimare a viitorului organismele menite sa realizeze fuziunea organica a învâtâmîntului cu cercetarea ei cu cerintele fundamentale ale industriei, ale tehnologiilor si proiectelor de viitor ale târii. La cel de-al III lea Congres national de chimie, tovaraca Elena Ceausescu, personalitatea invocata în cele mai înalte foruri ale stiintei contemporane, formula în deplin consens cu realitâtile lumii de azi cerintele unui învâtâmînt deschis marilor orizonturi ale cunoasterii mondiale, în deplina consonanta cu progresele din cele mai diverse domenii ale stiintei si tehnicii, dar, în acelasi timp, edificat pe temeiurile umanismului revolutionar, pledînd pasionat si convingätor pentru formarea unor oameni pregatiti pentru viitorul acestei tari. Rolul acordat stiintei si culturii, învâtâmîntului, ca factor al crearii generatiilor de mîine si al asigurarii unei continuitati în sfera pregatirii de cadre, ne determina sa subliniem eu emotie si profunda gratitudine contributia omului de stiiita si a personalitatii politice destinate prin vocatia cunoasterii si a supremei întelegeri a valorilor sa conduca acest domeniu esential. Invatâmîntul clujean, bine cunoscut tovarâçei academician doctor inginer Elena Ceausescu din vizitele prilejuite de momentele solemne ale inaugurārii anului de învâtâmînt la Cluj-Napoca, este pe deplin angajat în realizarea in cele mai bune conditii ale obiectivelor adesea înfâtișate cu o înaltâ competenta de presedintele Consiliului National al Stiintei si învâtâmîntului. Avem sa ne aducem aminte eu emotie si cu profunda recunostinta de recomandarile facute de domnia sa, iar faptul ca azi ne aflam într-un moment sarbatoresc ne îngâduie sa reafirmâm, împreuna cu toate cadrele didactice din școlile judetului Cluj, hotârîrea noastra ferma de a ne face datoria cu devotiunea proprie omului de la catedrd, a dascâlului chemat sa lumineze, sä influențeze, sa dea aripi visurilor îndrǎznețe ale tinerei generatii. La acest început de an cu profunde reverberatii în sufletele slujitorilor școlii, adresâm tovarâsei Elena Ceausescu fierbinti si respectuoase uräri de sanatate, de putere de munca ei de noi înfâptuiri în sfera creatiei stiintifice si a dezvoltarii culturii românesti, în deplin acord cu marile obiective ale României socialiste. Prof. Mariana Raduiu Exista în viata poporului nostru, a târii întregi, frumoasa traditie de a cinsti eroii, oamenii de seama ai neamului, faptele si gîndurile lor. In ianuarie al fiecarui an, sentimentele noastre de pretuire si recunostinta se îndreapta spre tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu, savant de larga recunoaçtere mondiala, eminent om politic, cea care a facut din grija pentru destinele ei viata întregului popor, pentru ridicarea nivelului material si spiritual al tuturor locuitorilor României socialiste un mod de existenta, o pilda de devotament si abnegatie. Este modul nostru firesc, astazi, de a spune: înfaptuiri, transformari, progres stiintific, creatie, vocatie a noului, de a ne masure timpul între ani de izbînzi, între idei forta si actiuni cutezatoare. Este bucuria noastra înalta de a cinsti si stima solemn activitatea prodigioasa creator-stiintifica si fierbintele patriotism ale fiicei natiunii, care a schimbat fata stiintei si culturii românesti. Daca zîmbetul copiilor este mai senin, daca respiratia ne este mai libera, daca privirea generatiilor este din ce în ce mai limpede, în mod justificat ne îndreptam azi inimile spre inima vie a tarii çi îi urâm tovarâtei academician doctor inginer Elena Ceausescu: La multi ani! Gînd Dr. Lia Pârâianu Noi femeile din sate De multi ani cu sanatate Vä uram sä aveti parte, Sä-i fiti reazäm si tarie Celui care lumea i stie Om cinstit ei de omenie. Gîndul bun ei îndreptat Catra al tarii brav barbat. Tot ce-i bun sä-mpärtasiti l’ara sä ni-o cîrmuiti Sä fie floare frumoasa Dintre flori cea mai aleasa Iar noi lînga dumneavoastra Visam ca prin munca noastra Prin elan ei harmeie Mîndru tara sa ne fie Stiinta noastra româneasca Lumea toata s-o cunoasca. Ileana Zaiu poet tárán Aniversarea zilei de naștere a tovarâsei academician doctor inginer Elena Ceausescu ne dǎ prilejul, nouǎ, tinerilor din întreaga Românie socialista, alâturi de întregul popor, sa-i adresam, cu cele mai alese sentimente de stima ei recunostinta, calde urari de noi si noi împliniri, de sanatate si viata lunga alaturi de marele ctitor al patriei noastre de azi si de mîine, tovarasul Nicolae Ceausescu. Activitatea neobosita pe care tovarasa Elena Ceausescu o desfasoara atît pe plan stiintific, prin lucrari ce au dobîndit o larga recunoastere international, contribuind astfel la cresterea prestigiului mondial al stiintei si cercetarii românesti, cît si în spatiul vietii politice, cu înalta competenta si pasiune revolutionare, constituie pentru noi un exceptional exemplu și un imbold de a munci cu toata energia pentru ca, strîns uniti în jurul Tînara generatie de azi a României socialiste are șansa de a trai și a se forma pentru munca ei viata în conditiile în care ea este considerata, așa cum arata, în mod justificat, cu diferite prilejuri, secretarul general al partidului, tovarasul Nicolae Ceausescu, „viitorul însusi al natiunii noastre socialiste“. Tineretul din facultatile si institutele de învâtâmînt superior clujene, ca si din întreaga tara, se bucura de o deosebita încredere din partea conducerii superioare de partid și de stat, de o permanenta îndrumare din partea tovarașului Nicolae Ceausescu, a tovaraçei academician doctor inginer Elena Ceausescu, eminent om politic, savant de o larga recunoastere si pretuire internationala. Exemplul de viata si activitate stiintifica remarcabile pe care îl ofera personalitate;.* tovaratei Elena Ceausescu reprezinta un factor hotârîtor în mobilizarea exemplara a eforturilor tineretului studios din facultati si institute, de a se pregati la înâltimea exemplului si a încrederii acordate, a conditiilor deosebite de viata si studiu oferite tineretului patriei noastre. In aceste zile sarbatorești, tineretul clujean, alâturi de întregul popor, ureazâ din adîncul inimii tovarâçei Elena Ceausescu un calduros ei respectuos „La multi ani!“, multa sanatate si putere de munca pentru afirmarea în continuare a stiintei românesti pe plan mondial, în folosul înfloririi patriei noastre socialiste. Doina Malai studenta anul IV, Institutul de Medicina si Farmacie Cluj-Napoca partidului, sa construira societatea comunista. Visul de aur al omenirii. Grija parinteasca a tovarasei Elena Ceausescu fata de cei tineri se reflecta permanent çi în conditiile de munca si viata ale oamenilor muncii de la Intreprinderea de Portelan „IRIS“, unitate economica de prestigiu angajata cu toate fortele în îndeplinirea hotârîrilor Congresului al XlII-lea al P.C.R. și a sarcinilor jalonate magistral în Expunerea tovarâșului Nicolae Ceausescu la recenta Plenara a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In aceste momente de surbcatoare, neexprimant recunostinta fierbinte pentru felul în care tovarâça Elena Ceausescu îndruma cu devotament si competenta formarea tinerelor generatii de constructor ai unei vieti noi, a României viitorului, dorindu-i din adîncul inimilor noastre „La multi ani!“. Onorica Nagy secretar al Comitetului U.T.C., Intreprinderea de Portelan IRIS Cununa împlinirii Radu Felecan E tricolors pînâ-n suflet tara, fecund cuprinsâ-n nimb de viitorii din lumina pacii-i e brutara, ce-o poarta demn în comunistul zbor. Acum, în ianuar, cînd tara creste prin împliniri ce-avîntului dau sens, Cînd patria-nflorirea si-o rodeste pe ramul constiintei noastre dens. Omagiu aducem crinii de virtute si-i dam parfumul cîntului în dar, sunîndu-i nemurirea pe-alâute cu strunele din sentiment plenar. Ion Socol Ninsori albastre Ninge, ninge ca în datinile noastre, Colindatorii pe sänii de luminǎ Vin încârcati în balade cu astre Cînd îsi mai pune bradul un cerc pe tulpinâ. Copiii rup pietre din Steaua Polara Nestemate lucind în visele lor. In cîntec germineaza o vibratie solara Ca mierea cuvîntului nǎscut într-un zbor. Ninsori albastre coboarâ pe cetini, Vinul decanteazǎ cristalul pe masa Si adînci sentimente, între prieteni. Tes verbe în fraze de matasa. Orasul ascultâ poeme de iarna rezemat. Luceafarul bate monezi în ferestre Cînd stele la colindà au plecat Prin brazii încurubati în creste. Adte clipe rotunde cu ochii vii Si norii cad ca la începuturi înflorind crini pe genunchii fetelor în orele Cînd noaptea toata e un roi de fluturi. Luna ca o halebarda pazeste cîmpia Cîntecul cocosilor croieste drum prin troiene Sa alunece pe-o sanie albastra Poezia în casele noastre cu vise perene. Pe strazi de argint din cartile citite ies personajele basmelor la plimbare Iar ferestrele noastre-s ucor troienite De-o lumina ce curge spre zare. Balada timpului în inimi ne tresalta Cu luciri de vis si fierbinte arare, E zi de ianuarie, tinera, înalta, Și deschidem Anul cu o aniversare. Al. Florin Jene tîrzii Stare de omagiu tara e plina de verde aurii o înalt dorind tortu fiecare un cer al visurilor om apropie de tarm lume vestitoare de luceferi aud în zori cînd toate cuvintele se umplu de sarbatoare sînt dimineti topite în legenda sínt zile ce lumineaza în calendar asemenea stelelor loan Vergu Dumitrescu Clipe de înalta sarbatoare Parca nici n-ar fi trecut prima bataie de aripi a noului an peste imaginea cotidiana a schimbului de turn, sa spunem la Intreprinderea clujeana de tricotaje „Someșul“. Parca ieri priveam cu o anume fascinatie fireasca tumultul acela multicolor a mii si mii de femei, oameni ai muncii la aceasta unitate cu vechi traditii, care, iata, a intrat în al 59-lea an de existenta. Industria usoara, si prin ramura ei de confectii si tricotaje, a oferit loc de munca si afirmare pentru sute de mii de femei, le-a integrat întelept în marea opera de creatie a valorilor materiale. Este meritul partidului nostru, al secretarului sau general, tovarasul Nicolae Ceausescu, de a fi pus femeia în drepturile ei legitime de munca ei viata, demna, în deplina egalitate cu barbatii, dovedind în chip strǎlucit inepuizabilele capacitati creatoare ale acelora care ne sunt mame si surori, sotii. Aici, la „Someșul“, lucreaza aproximativ 4700 de femei, numarul barbatilor fiind foarte mic, iar unitatea este una reprezentativa ei cu rezultate unanim apreciate. Tovarâçele noastre de munca çi viata, de împliniri și bucurii de la „Someșul“ au aproape 4800 de copii (socotindu-i numai pe cei pîna la 15 ani), sînt pentru noi reale simboluri si prilejuri de mîndrie muncitoreasca. Imaginea patriarhala a femeii stînd în cerdac, cu furca de tors, îngînînd cu cîntec, a ramas doar o amintire; timpul a creat altele noi, pe măsura devenirii noastre socialiste, a viitorului conceput strategic, în numele omului și a bunastarii sale, în viziunea amplei succesiuni de generajii. Conditiile de munca sunt bune, functionale, spatiile largi și luminoase, în permanenta schimbare spre mai bine, spre cotele de vîrf. Grija pentru om si starea sa de sanatate, pentru copiii oamenilor este elocventa si aici: functioneaza 2 crese, 2 gradinite, care acopera pe deplin necesitatile, un camin de nefamiliçti cu 140 de locuri, un bloc de 30 de garsoniere, la mai putin de 5 minute distante de locurile de munca, un altul cu 120 de garsoniere. Exista un cabinet medical cu permanenta, asigurat de 4 medici, 7 cadre medii si cu asistenta de specialitate, externa. Toate acestea mi le-a detaliat directoarea adjuncta a întreprinderii, Maria Baciu, aflata în aceasta functie din anul 1971; ca lucreaza aici de 30 de ani, mi-o comunica în chip firesc, ei eu as numi-o dragoste înalta de munca çi meserie, pasiune în esența pura, ei tot firesc îmi vorbeste despre rolul si importanta femeii, aici la „Someșul“, fiindca aproape toti maiçtrii sunt femei, 80% ?ete de secfie, iar serviciile întreprinderii sunt asigurate aproape în totalitate de femei. Președinta sindicatului este Rozalia Pavel, o sarcina deloc usoara printre colegele sale de munca, printre probleme umane generale si personale. Principiul calauzitor îl reprezinta autoritatea lucrului bine facut, permanenta cautare a noului, așa cum aveam sa aflam, care la aceasta era înseamnǎ — cu mult curaj — atacarea piefei cu o ofertǎ referitoare la broderii pe produse din lînǎ. Partenerii externi s-au arātat încîntați, au solicitat deja aceste produse, înseamnâ câ anul începe bine, sub același înalt semn al calitâtii. Secretara comitetului de partid, Marta Ciglenean, ne-a relevat și alte fațete ale acestei munci, de care beneficiem cu toții. Ne spunea ca întreg colectivul de oameni ai muncii trâiește cu bucurie in ianuarie fierbinte, revolutionar, omagiind prin fapte de munca daruirea exemplara, pilda vie a tovarâsei academician doctor inginer Elena Ceausescu. Sunt, într-adevar, clipe de înalta sarbatoare, de afirmare a vointei muncitoresti în actiune; reporterul etie ca nu va putea cuprinde în totalitate patosul çi dragostea de muncâ ale celor de la „Someșul“ reverberatä în alte sute de unitati industriale, cu alte cuvinte, pretutindeni unde muncesc oameni liberi, demni, stâpîni pe propriul destin. Dar a fost de datoria lui, fiindca prin aceste file de cronica contemporana avem dimensiunea reala a prezentului, lumina sub care întelegem mai bine împlinirea, devenirea socialista a României. C. Udrescu TRIBUNA Sâptâmînal de cultura Redactia si administratia: 3400 Cluj-Napoca,fr nr* 1 PosiitaristinlS Of.p. Cluj-Napoca 1, Tel. 175 481 20 98. . Machetare grafica: Timotei Nadasga Vasile Salujan (redactor sef) Augustin Buzura (secretar responsabil de redactie) IN NUMARUL VIITOR: 9 EMINESCIANA • Ion Cocora. Anul teatral 1988 Abonamentele se primesc prin oficiile poetale și factorii poetali, 3 luni — 39 lei, 6 luni— 78 lei, 1 an — 156 lei. Abonamentele în strâmutate prin „Rompresfilatelia“ Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—66 P.O.B. 12—201 Tiparul I. P. Cluj.