Tribuna Poporului, iulie-decembrie 1901 (Anul 5, nr. 122-243)

1901-09-26 / nr. 178

Anul W. Arad, Mercuri 26 Septemvrie (9 Octomvrie) 1901 wp 178 REDACȚIA Arad, Deák Ferencz-u. nr20 ABONAMENTUL Pentru Austro-Ungaria: pe un an 20 cor. pe V* an 10 cor.; pe V_ de an 5 cor.; pe 1 lună 2 cor. N-ru de Duminecii pe an — 4 coroane. — Pentru România și îtr&inătate pe an: 40 franci. Manuscripte nu senapolazâ ADMINISTRAŢIA: Arad, Deák Ferencz u. nr20 INSERŢIUNILE de un şir garmond: prima dată 14 bani; a doua oară 12 bani; a treia oară 8 b., de fiecare publicaţiune. Atât abonamentele cât şi imerţiunile sunt a se plăti înainte în Arad. Scrisori nefrancate nu se primesc. Naţionaliştii în Dietă. Nu cred sä existe om serios care sä pretindă, ca intrând odată naţionaliştii In Dietă, acolo trebue sä Învingă prin numerul lor. Nu, o lege electorală ideală dacă am avea şi să ni se lase cea mai mare libertate, nu vom putea alege deputaţi In numer potrivit. Iată de ce: nici noi, nici Serbii, nici Slovacii nu suntem destul de disciplinaţi. Cine’-şi poate Închipui anume, că nu se vor găsi cercuri electorale naţionaliste în cari să nu se poată lucra cu bani şi cu influenţa administraţiunel politice? Nimeni, ci toţi suntem convinşi, că prin corupţie întotdeauna vom putea fi scurtaţi. Şi iarăşi nu este de aşteptat să stăm d’oparte până ce poporul se va îndrepta aşa de mult, încât să nu fie coruptibil. Din contră, chiar alegerile d’acum sunt o dovadă, că lăsând să treacă valurile electorale peste noi, departe de a ne întări, dar ne rupem de popor. Cualitatea deputaţilor naţionalişti este deci ceea ce trebue să ne preocupe. Din acest punct de vedere resultatul alegerilor actuale este destul de Îmbucurător. Duminecă a fost între noi un Slovac cunoscător al lucrurilor dintre aliaţii noştri. Ca şi mai zilele trecute corespondentul nostru, aşa şi Slovacul In chestie ne-a asigurat, că efectul Intrării In activitate a Slovacilor naţionalişti este nespus de mare. O singură campanie electorală i-a deşteptat şi disciplinat aşa de mult, In cât a pus la loc ceea ce s’a negligiat In şirul lung de ani petrecuţi In pasivitate, In indolenţă naţională. „Şi pare-mi-se — a zis amicul nostru Slovac — D-Voastră aţi rămas tot comozi, ca noi In trecut. Reu faceţi. Cel puţin In cât ne priveşte, noi cu resultatul d’acum al alegerilor suntem încântaţi. Am ales cinci dintre cei mai deştepţi şi iubiţi fruntaşi şi toată lumea va şti, că ceea ce ei vor vorbi şi face In Dietă, în numele întreg poporului Slovac vor face. Avem deci representanţi Intr’adever autorizaţi, cari şi faţă de aliaţii noştri şi faţă de guvern, nu ne îndoim, ne vor representa cu demnitate şi folos“... De altminteri Ungurii înţeleg şi ei importanţa acestui pas al Slovacilor. „Magyarország” (de la 5 Octomvre) scrie de pldă: „Invingerea strălucită a naţionalistului slovac Veselovsky i-a desperat pe Ungurii din Senitz. Nimeni n’a bănuit măcar, ca partidul slovac să învingă cu o aşa de mare majoritate. Fanatismul a fost mare Intre Slovaci. Unele comune nu au vrut sil primească dela candidaţii Slovacilor nici măcar tacsa legală pentru chiria trăsurilor. Şi In tot decursul alegerii el au cântat imnul naţional Hej Slovaci“... Şi mai tare sunt năcăjiţi Ungurii vezând că Intre Saşi aproape pretutindeni au reuşit tinerii, elementul naţionalist, Invingând cu majorităţi zdrobitoare pe Saşii guvernamentali. Acum Işi poate închipui ori şi cine cum erau să sară in sus patrioţii, dacă Intrau In Dietă şi vreo 10—12 deputaţi naţionalişti români, ceea ce Ina Banat şi părţile ungurene se putea obţine, numai puţină osteneală să ne fi luat de a ne duce Intre ţărani. Sârbii au luptat cu mal puţin succes. Au un singur deputat naţionalist. Adevĕrul e că nici n’au candidat de cât doul, şi redactorul ziarului „Branik“ a căzut la Novisad mai ales din cauză că radicalii, cei din jurul „ Zastavei “, i-au combătut cu ultima violenţă; vechile neînţelegeri dintre cele doue tabere aşa se vede, nu sunt încă aplanate şi zastaviştl mai bucuros ajută pe streini decât pe fraţii lor liberali... Vorba e că :In actuală dietă este un grup nou, naţionaliştii, cari deşi puţini ia număr, cum representa Insă aspiraţiunile şi dreptatea a patru naţionalităţi, importanţa lor va creşte in măsura ce ei Înşişi vor căuta să se valoreze şi glasul lor nu va întâzia să aibă un echo în majoritatea — aşa zicând — cetăţenilor statului ungar. E de regretat, desigur, că alături d’atâţia valoroşi naţionalişti, Roamânii n’au nici un fruntaş. Cele experiate cu prilejul alegerilor d’acum ne vor tndemna Insă, ca In viitor să dăm şi noi contingentul de luptători cari chiar dacă nu vor spori peste măsura numărul actual, va ridica Insă cualitatea şi importanţa grupărel naţionaliste. Până atunci ne punem speranţa In valoroşii noştri aliaţi cari au rupt ghiaţa, şi ne—place a crede — vor şti să prepare terenul pentru ca dreapta causă a naţionalitaţilor să triumfe. Şovinismul va fi demascat de câteori se va încerca să lovească In interesele nu ale naţionalităţilor numai, dar In interesul bine înţeles al patriei noastre comune. Russu Şirianu, mânile deputaţilor naţionalişti aleşi; ei vor avi să profite ie toate ocasiunile favorabile în parlamentul ungar, în profitul chestiei naţionalităţilor. Parlamentul ungar este locul de unde glasul lor se aude peste toată ţeara, ba chiar şi mai departe. Este un favorul micilor naţiuni oprimate, dacă plângerile lor ajung în faţa lumeî cugetătoare". • Széli şi Tisza. .Pesti Napló* afli din isvor absolut autentic, că întelnindu-se primulministru cu Veteranul căzut la alegeri, în cancelaria clubului liberal Széli şi-ar fi exprimat adînca indignare de resultatul aîegerei dela Oradea Mare şi a făcut imputaţiuni lui Tisza, că pentru ce nu l'a informat de cu vreme asupra situaţiei, Tisza i-a răspuns că nici el însuși n'a fost informat asupra celor ce i s'au pregătit. Primul ministru a asigurat pe in general, că la cea dintâi vacanţă partidul guvernamental îi va oferi candidarea. * The president al Dietei, Kossuthist. După cum află ziarele maghiare, primulministru Széli se ocupă cu idea de a ceda din scaunele de vicepresidenţie ale dietei partidului kosSUthist, ca celui mai tare partid de opoziţie, după cum se obicinuieşte aceasta şi in unele parlamente din alte ţări. Fericitul munitor, care ar fi ochit pentru această cinste, adecă de a face începutul titrarei kossuthiştilor in biroul parlamentar, sa zice că ar fi Iusth Gyula. Cehii despre deputaţii slovaci. Intr’un articol special se ocupă .Has Narodna* de resultatul luptei Slovacilor In actualele alegeri pentru Dietă. Iată câteva din simpaticele sale reflexiuni: „ Maghiari strînseseră la perete naţiunea slovaca într’un mod conştient, pretinzendu i să se sinucidă. Dacă Slovacii s'ar fi codit să facă aceasta, Maghiarii se pregăteau ei înşişi ca să stîrpească naţiunea slovacă. Eşirea Slovacilor din pasivitate a fost, aşadară, la timp, căci au aretat maghiarimei prin voturile lor, la alegerile de deputaţi, că trăiesc. Aici este a se căuta momentul principal al activităţii Slovacilor. Maghiarii vor înţelege adevĕrul, că n’a încetat chestia naţionalităţilor din Ungaria, deşi politicianii maghiari caută să susţină contrarul. Iată că Slovacii şi Serbii au sprijinit cu mii şi mii de voturi pe candidaţii naţionalişti. Ignorarea din partea politicianilor maghiari nu numai că na făcut să dispară chestia de naţionalităţi din Ungaria, ci din contră, ignorarea a făcut-o mare. Ce va urma, după cucerirea câtorva mandate de Slovaci şi Şerbi, nu se poate profeţi, dar e sigur, că mişcarea naţionalităţilor numai înainte poate. Recăderea e cu neputinţă. Caitea inaintărei este în ALTE ALEGERI. Duminecă la 6 Octomvrie s’au făcut alegerile In următoarele oraşe: Fiume. Lupta a fost atât de Înverşunată încât s’a versat şi sânge. Italienii au pus adecă contelui Batthyányi contra candidat pe Zanela. Voturile s’a împărţit astfel: Batthyányi. . . 839 Zanella. . . . 505 După proclamarea resultatului Italienii au nuvelit asupra Ungurilor şi s’a înscenat astfel o luptă In care a curs sânge. Toate steagurile ungureşti au fost rupte, fereştile Ungurilor şi ale palatului Adriatica sparte. De asemeni au fost bătuţi şi mulţi Croaţi, pentru că In frunte cu Barcsics au votat cu Ungurii. însuşi alesul numai aşa a putut Intra In oraş, că până la port (el venea dela Abazzia) s’au dus In calea lui şi soldaţi cari să-l apere. Oraşul e într’o ferbere grozavă. Szentes. Au fost patru candidaţi, resultatul e Insă că va fi balotagiu Intre agronistul Molnár Jenő, care a întrunit 757 voturi şi Intre kossuthistul Tasnády, care a întrunit 570 voturi. Vărşeţ. A ieşit biruitor primarul Semayer cu 896 voturi contra scriitorului (şi fost deputat) Hercseg Ferencz, care a întrunit 786 voturi. De la alegeri. Alegerile la Budapesta. 4 Octomvrie. Te cuprinde o adevărată milă vezând sbuciumarea diferitelor partide exprimată prin tânguirea şi ciocnirea steagurilor fluşturate până şi în mica ferestuţă a marelui reformator socialist. De la falnicul castel regal până la fabricele de bere din renumita Kőbánya, nu auzi alte cuvinte decât Mezei Móricz — Sándor Pál, Vázsonyi, Csepreghy etc., până chiar şi ultimul hamal e aprofundat In chestiile electorale şi cu „Friss újság«ul tn mână se coretă la viitorul parlamentului maghiar, dedicăndu-’şi tu aceasta zi constituţională toate forţele disponibile, exclusiv numai mântuitorilor părinţi a! patriei... Dacă-’l grăieşti, Iţi răspunde din răsputeri cu,un puternic: „Iljen Csepreghy*! trebue să-’l laşi In pace, ca nesilit de nime să’şi poată manifesta dorinţa. Văzând acest sgomot, această fierbere colosală a spiritelor agitate, mă decid a-’mi conţinu preumblarea proiectată prin ceie mai interesante şi pline de vieaţă cercuri electorale, ca astfel să-’mi pot forma o idee clară şi complectă despre alegerile de Bub era cu devisa „Lege, drept şi dreptate*. . O.hil tn tot timpul Iml erau dominaţi de mişcarea zgomotoasă a trăsurilor Încărcate cu suguieţele alegă orilor, cari fără conştiinţă grăbesc din toate părţile a-’şl litera la urnă „Încrederea“ vândută In plăcuta prăvălie a totalisătorului de voturi. Chipiurile roşii prevăzute cu misteriosul număr au dispărut din colţurile stradelor şi iş! ocupă locul de onoare în trăsura corteşilor, stringând cu mult entusiam stindardul naţional la „pieptu ’l de aramă". Când vezi câte o figură de aceasta cu steagul in mână şi cu peană de cocoş in pălăria ’i modernă, incungiurat de cătră 6—8 cortesi cu „paiseles* strigând din răsputeri câte un nume de Móricz, te îneacă rlsul şi involuntar trebue să aplaudezi fericitul sistem şi să-’l profeţeşti aceea zi, In care alegătorii jidano maghiari In ioc de „paprikás electoral* să vor delecta tn aroma delicioasă a choserului modern din Capitală ! Dedaată mă trezesc, că valurile puternice a tumultului mal mult pe sus, de cât pe jos mă Împing cătră Dunăre şi mă silesc a descinde In Buda, In cercul, electoral, de unde ea vedea o mișcare foarte vie. Partida guvernamentală Faik-istă să svtredea adecă In titanica luptă contra bietului Bernát . Pe ambele părţi ale uliţelor din cetate o mulţime de plebei adunaţi in cete întindeau şi înhăţau sărmanele steaguri de cugetat că chiar Faik a căzut pe mâna lor. Pe lângă biserica lui Matia stă grupată falnica partidă a puilor de Schwab, a căror glas şi strigăte te asurzeau formal. La Începutul votării „Fortuna* favorizează pe aderenţii Bernalişti. Insă ce să vezi ? Deodată se iveşte printre şirele tumultului o trăsură ca inscripţia .Lege drept şi dreptate*. Sgomotul amuţeşte pe un minut, ca la timpul său să erumpă și mai puternic. C. Széli adecă venise la urnă Impreună cu Fejervdry și se er. de stat lotul