Tribuna, noiembrie 1897 (Anul 14, nr. 243-266)

1897-11-26 / nr. 262

Pag. 1048 Sibiiu, Mercuri, TRIBUNA26 Noemvrie (8 Decemvrie) 1897 Nr. 262 „THE GRESHAM Biblioteca poporală a „Tribunei“. 23, societate engleză pentru asigurarea vieţii, în Londra, (întemeiată la 1848). De la 1 Sept. a. c. a introdus metodul nou de JV* asigurare hipotecară, ^PR care face posibilă fiecărui proprietar de pământ ori de casă, al cărui imobil e îngreunat cu împrumut hipotecar, ca prin contractarea unei atari asigurări de împrumut hipotecar în schimbul unei bogatele taxe se asigure familiei sale favorul, că în cazul dacă ar muri oricând în decursul termenului de solvire a împrumutului, proprietatea îngreunată cu împrumutul hipotecar să rămână libere de orice însărcinare familiei. Prin contractarea unei atari asigurări în schimbul unei taxe anuale foarte neînsemnate Societatea ia asupră-şi obligaţiunea, că în cas de moarte a contraventului, ce ar obveni, oricând în marginee terminului de plătire a împrumutului hipotecar, să plătească numaidecât suma care îngreunează proprietatea la institutul, care a dat împrumutul și să pună familia în posesiunea acelei proprietăți eliberate de datorie. La contractarea acestei asigurări e cu totului indiferent, că oare împrumutul datorează de acum, ori e indiferent pentru că taxa anuală se socoteşte numai pentru timpul restant. Condiţiile sânt clare şi nor de priceput pentru oricine. Procedura de contractare nu-i împreunată cu nici o greutate. [1957112—12 Informaţii mai detailate dă: Szepessy Lajos, representantul pentru Ardeal al secţiunei hipotecare a societăţii engleze pentru asigurarea vieţii „The Gresham“. Cluj, Trencsén-tér Ptr. 1, (casa proprie). „Tipografia“, societate pe acţiuni în Sibiiu Strada Poplăcii Nr. 15. 1. 2. 6. 6. 8. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. Cea mai nouă şi cea mai bună hârtie de ţigarete şi tuburi „EDISON“, care întrece toate fabricatele de până acum în privinţa bunătăţii şi fineţei. [178B] îs.30 Tocmai a apărut şi se află de vânzare la „Tipografia“, soc. pe acţiuni în Sibiiu, Cestiunea Naţionalităţilor şi MODURILE SOLUŢIUNII SALE ÎN UNGARIA DE AUREL C. POPOVICI. Preţul 50 cr v. a. cu trimitere poştală 55 cr. v. a. „Tipografia“, soc. pe acţiuni, Sibiiu. A eşit de sub tipar: Însoţirile de croi împreunate cu însoţiri de consum, de vânzare, de mieri, de lăptarii etc. şi instrucţiunile trebuincioase. îndreptare practica pentru înfiinţarea şi conducerea de astfel de Însoţiri de F. W. RAIFFEISEN. Ediţiunea a V-a. Traducere autorizata de Dr. Aurel Brote, directorul băncii gen. de asigurare nr. „Transilvania“ EDITURA „Reuniunii run. de agricultură din comitatul Sibiului“. (280 pagini mari). Cartea costă 80 cr. (cu porto postal .90 cr., recomandată 1 fl.) şi se poate cumpăra de la „Tipografia“, soc. pe acţiuni în Sibiiu. Tipografia societate pe acţiuni în Sibiiu A apărut şi se află de vânzare Călindarul Poporului pe 1898. Cel mai lăţit şi cel mai ieftin călindar românesc. Raportul despre „mişcarea literară la noi“ al comitetului „Asociaţiunii1 „Călindarul Poporului“ PIT* **IPl Anul trecut a apărut în 5000 exemplare şi prin ianuarie 1897 nu se mai găsia nici un exemplar. Mulţi, cari au comandat târziu acest călindar nul-au mai putut ave. Grăbiţi deci! — grăbiţi a ve cumpăra din vreme „Călindarul Poporului“ pe anul 1898. Costă numai SO er., deşi e tot aşa de excelent, ba încă mai îngrijit şi mai frumos, decât până acum. In estan „Călindari! Poporului“ are un conţinut literar mult mai bogat ca în anul trecut — şi pe lângă aceea — şese ilustraţiuni. Grăbiţi a vi-’l procura. Mai uşor e a adauge preţul la renoirea abonamentului. Cu poşta trimis costă cu 5 cr. mai mult. „Tipografia“, societate pe acţiuni in Sibiiu, numit Pentru „Tipografia“, societate pe acţiuni: V. H. Dressnaudt. Peatru tipar rsapoRS&fen. Ionit M&mk&ll. Pădureanca. Novelă de loan Slavici, 12 coaie tip., broş., elegant. Un exemplar cu preţul redus de la 40 cr. sau 1 leu la 30 cr. sau 60 bani. Fata Stolerului de Matilda Cugler-Poni. Un exemplar 5 cr. sau 10 bani. Ce n’a fost şi nu va fi. Poveste de I. T. Mera. Un exemplar 4 cr. sau 3 bani. Piperus Pătru. Poveste de I. T. Mera. Un exemplar 8 cr. sau 19 bani. Păcală şi Tândală. Anecdotă de Silvestru Moldovan. Preţul unui exemplar 3 cr. sau 6 bani. Jucării şi jocuri de copii. De P. Ispirescu, culegător-tipograf. Un exemplar 25 cr. sau 50 bani. Teiu legănat. Poveste de Gr. Sima al lui Ioan. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Colăcăritul. Obiceiurile ţeranilor români la nuntă, de Benedict Viciu. Un exemplar 16 cr. sau 32 bani. Fiica a nené mame. Poveste de Silvestru Moldovan. Un exemplar 14 cr. sau 28 bani. Povestea lui Ignat. Poveste de Silvestru Moldovan. Un exemplar 3 cr. sau 6 bani. Sfântul Nicolae. De Matilda Cugler-Poni. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. îndărătnicul. Poveste de Silvestru Moldovan. Un exempler 8 cr. sau 16 bani. Blăstăm de mamă. Legendă poporală din giurul Năsăudului. De George Coşbuc. Un exemplar 6 cr. sau 12 bani. Bunica de Bojena Nemcová, tradusă din limba boemă de prof. Dr. Urban Jarnik. Un exemplar cu preţul redus de la 1 fl. sau 3 lei la 60 cr. sau 1 leu 20 bani. Vlad şi Catrina. Poveste de Gr. Sima al lui lon. Un exemplar 5 cr. sau 10 bani. Din bătrâni. Ghicituri. Întrebări şi răspunsuri, frământări de limbă, adunate de Gr. Sima al lui Ion. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Pe pământul Turcului de George Coşbuc. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Căldăruşa cu trei picioare. Poveste franţuzească de Eleonora Tănăsescu, după A. Genevray. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Cenuşetea. Poveste de I. T. Mera. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Un peţitor îndărătnic. Novelă de Bjönstjerne Björnson. (1856). Un exemplar 4 cr. sau 8 bani. Prietenul meu Vântură-Teară. Din novelele californiene ale lui Bret Harte. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Scăpărătoarea. Din poveștile lui Andersen. Un exemplar 4 cr. sau 8 bani. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. Fata Craiului din cetini. De George Coşbuc. Un exemplar 4 cr. sau 8 bani. Strigoaica. Din fantasiile lui Nicolae Gogol. Un exemplar 20 cr. sau 40 bani. Draga mamei. Baladă de George Coşbuc. Un exemplar 20 cr. sau 40 bani. Taina unei vieţi. De Bjornstjerne Björnson. (1869). Un exemplar 6 cr. sau 12 bani. Vecinii. Din fantasiile lui Nicolae Gogol. Un exemplar 30 cr. sau 60 bani. Păcală în satul lui. Poveste de loan Slavici Un exemplar 10 cr. sau 20 bani. Sgârcitul. Comedie de Moliere. Un exemplar 40 cr. sau 80 bani. Lumea proștilor. Poveste de Silvestru Moldovan. Un exemplar 5 cr. sau bani. 31. Nusciu-împărat. Poveste din popor de „Mărgineanul“. Un exemplar 12 cr. sau 24 bani. 32. Dina împărăteasă și peana ei aleasă. Poveste din popor de „Mărgineanul“. Un exemplar 12 cr. sau 24 bani. Fulger. Poveste în versuri de George Coșbuc. Un exemplar 5 cr. sau 10 bani. Spice de aur. Culese de dascălul loan F. Lazar. Un exemplar cr. sau 24 bani. Un idil în Roşeni. Novelă de Bret Harte. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Baba iadului. Poveste in versuri de loan Moţa. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. Princesa fermecată. Poveste în versuri de P. Dulfu. Un exemplar 10 cr. sau 20 bani. Dina Mărgărelelor. Poveste în versuri de loan Moţa. Un exemplar 12 cr. sau 24 bani. Doi copii. Poveste de loan Moţa. Un exemplar 10 cr. sau 20 bani. O partidă în patru. De Antonio Ghislanzoni. Un exemplar 12 cr. sau 24 bani. Posacul bun de inimă. Comedie în 3 acte de Carlo Goldoni. Tradusă de domnişoarele Al. şi Luc. I. Romanescu. Un exemplar 25 cr. sau 50 bani. Croitorul şi cei trei feciori. Poveste de Ioan Moţa. Un exemplar 15 cr. sau 30 bani. Mica Fadeta. De George Sand. Un exemplar 40 cr. sau 80 bani. Rusalin păcurarul. Poveste de Nicolae Trimbiţoniu. Un exemplar 22 cr. 44 bani. Roma învinsă. Tragedie in 5 acte de Alexandru Porodi. Tradusă de I. L. Caragiali. Un exemplar 24 cr. sau 48 bani. Clara Milici. Novelă de I. Turghenev. Traducere din limba rusă de Enea Hodoș. Un exemplar 40 cr. sau 80 bani. O sută de ani. De Ioan Slavici. Un exemplar 8 cr. sau 16 bani. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41 42. 43. 44. 45. 46. Celor ce cumpără un număr mai mare de exemplare, cu deosebire librarilor și peste tot vânzătorilor, să dă rabatul cuvenit. „Tipografia“, societate pe acțiuni în Sibiiu. Toate scrierile profesorului Dr. Weigand despre Români se găsesc de vânzare la „Librăria“ noastră cu preţurile originale. Astfel: 1. „Die Aromunen“, (Macedo-Românii). Vol. I. „Land und Leute cuprinde descrierea călătoriei profesorului Weigand pe la Românii din Macedonia, interesantă pentru oricare Român, care se interesează de fraţii sei. O lectură atrăgătoare şi pentru nespecialişti. Volumul de 334 pag., cu 9 ilustraţiuni frumoase şi cea mai perfectă carte etnografică costă.................................................................................. A- 6-20 Vol. II. (Volkslitteratur), cuprinde literatura poporală, versuri şi poveşti, cu traducerea germană şi un lexicon, 386 pag., costă.............................fl. 5. 2 .Vlache-Meden“, o cercetare etnografică-filologică, volum de 80 pag., cu 5 ilustraţiuni, fototipie, costă........................................................................fl 2.2e 3. „Die Sprache der Olympo-Wallachen“, cu o introducere despre popor, volum d 144 pag., costă........................................................................................fl. 1.85 4. „Rapoartele anuale despre seminarul filologic român din Lipsca“, conţinând lucrările dlui profesor Weigand şi ale elevilor sei despre Români: Primul raport(1894) de 157 pag. costă.........................................fl. 1.85 al doilea raport(1895) de 224 pag. costă..........................................2.80 .Al treilea raportu, (1896) de 332 pag. costă......................................... 3.80 Cartea de sub nrul 1, vol. I. e pentru toţi Românii inteligenţi; celelalte se recomandă bărbaţilor de specialitate. Toate sunt scrise de sine înţeles, în limba germană. Libraria „Tipografiei“, societate pe acţiuni. „VICTORIA", INSTITUT DE CREDIT ŞI ECONOMII, SOCIETATE PE ACŢII. Sediul: ARAD, casa proprie, calea Archiducele Iosif nr. 2, întemeiată la 1887. § Capital de acţii fl. 300.000. Fond de reservă fl. 100.000. Depuneri fl. 1.000.000. Circulaţia anuală fl. 15.000.000. Primeşte depuneri spre fructificare, după care sorveşte 5% interese fără privire la terminul de abzicere. Care de venit după interese încă o sorveşte institutul separat. După starea cassei, depuneri până la fl. 1000 se restituesc îndată la pesentarea liberului fără abzicere. Depuneri se pot face şi prin poştă şi se efectuesc momentan după sosirea comandei. Direcţiunea institutului. [S62] 32—38 Ooo o o o oo o o o o Oo o y Legea veterinara. Atât primăriile comunale, cât şi fiecare econom au trebuinţă să cunoască legea numită veterinară. Dl Tormay Béla, secretar de stat în ministerul de agricultură, a scos la lumină o explicare poporală a legii amintite. în această explicare se vorbeşte pe larg despre paşapoarte, de tîrgurile de vite, de boalele lipicioase şi multe alte lucruri folositoare. Reuniunea agricolă română din Sibiiu a tradus această carte în limba română poporală. Cartea se numeşte: Învăţătorul Munteanu împărtăşesc© economilor cele mai de lipsă cunoscinţe despre LEGEA VETERINARĂ BOALELE CONTAGIOASE stând cu dînșii la sfat în lungile seri ale iernii. De Tormay Béla. (134 pag. mart.) Cartea costă 80 cr. (cu porto postal 35 cr.) şi se poate cumpăra de la „Tipografia“, societate pe acțiuni, Sibiiu.