Tribuna, 1928 -1929 (Anul 1, nr. 1-45)

1928-10-14 / nr. 31

Pag. 2______________________________ bou formează, ceea ce se numeşte atât de pompos diplomaţie. Indivizi, cari, prin protecţii au ajuns acolo unde nu merită, cari ne fac de râsul şi ocara lumii, au obrăznicia de a sfida mizeria acestui popor, din buzunarele căruia se’mbogăţesc. Ceasul lor însă va suna în curând ... Nedreptăţirea funcţionarilor. Ceeae se petrece cu micii funcţionari, întrece orice limită a răbdării. Muncitori modeşti în ogorul încâlcit al miilor de formalităţi administrative, cu ani de vechime funcţionărească, de lipsuri şi privaţiuni de tot felul, îşi îneacă revolta lor sufletească în aşteptarea unor zile mai senine, revoltă acumulată în ani de umiliri şi care la un moment dat contopită în oceanul nemulţumirilor obşteşti, ar putea izbucni cu forţa elementară a exploziilor vulcanice. Funcţionari harnici, neluaţi în seamă la avansare de câte 5—6 ani, lăsaţi în urma tuturor protejaţilor „domnului şef“, pripăşiţi de cine ştie unde, cu obrăznicii în colţul buzelor şi cu otravă în vârful limbii. Ofiţeri în aceiaşi categorie omişi sistematic de la avansare, pentru că au avut curajul să denunţe hoţiile superiorilor. Şi ceea ce este revoltător, e faptul unanim constatat, că ardelenii au cel mai mult de suferit de pe urma acestor abuzuri. Vom face, — atât cât ne va permite timpul, — o anchetă — statistică, prin care vom dovedi că ardelenii din funcţiile publice, sunt intenţionat înlăturaţi de la orice avantajii, fiind chiar persecutaţi de oameni a căror singură pregătire sunt 4 clase primare. P. românesc care îmbrăca florile făcute în cunună, a fost sfârtecat şi călcat în picioare, iar celelalte au rămas neatinse. Înfierăm cu ultima energie un astfel de gest, care înainte de a fi antiromânesc, este profund antiuman. Poliţia cercetează. * La examenul de bacalaureat din Sibiu au fost 294 de candidaţi de pe la diferite licee, fiind repartizaţi la 2 comisii, una cu prof. Popescu-Voiteşti în frunte, alta cu prof. V. Stanciu. La comisia D-lui Voiteşti au fost respinşi 75 candidaţi, la comisia D-lui Stanciu 53 candidaţi. * — In noaptea 5—6 Octomvrie un duşman personal al directorului şcoalei primare din Gârbova, dl. Nicola Romulus, i-a tăiat cu secera 500 butuci de vie. Cum acest fapt constitue o crimă ordinară faţă de o parte a bogăţiei naţionale, nu putem decât înfiera în modul cel mai drastic pe făptuitor, care după informaţiile primite de noi de la autorităţiile competente este aproape prins. Atât comuna cât şi păgubaşul au pus două premii de câte 5000 lei* — Constatăm că moravurile şantajeşti a triştilor eroi dela lic. Gh. Lazăr", a avut drept efect scăderea numărului elevilor de la această şcoală. Abstrăgând suprimarea clasei a 8-a (20—30 elevi) scăderea este de câteva sute! Halul de şcoală!!! • — Dl. J. Th. Florescu, fostul ministru al justiţiei, a acordat un interview ziarului »Ellenzék« de la Cluj, în care se declară hotărât în contra cenzurei şi a stării de asediu. Aceasta după o călătorie făcută în apusul civilizat . . .* Joi 11 Oct. la ora 10 dimineaţa a avut loc la Cluj la clubul naţional-ţărănesc o importantă conferinţă, la care au participat toţi fruntaşii naţional-ţărănişti, în frunte cu d-nii Iuliu Maniu, Al. Vaida-Voevod, Ciceo Pop, etc. * — Din 183 canditaţi la examenul de bacalaureat din Braila au reuşit numai 6. Faţă de acest rezultat, s’a cerut ministerului anularea examenului. • — America latină, — Argentina, Brazilia, Chili, Ecuator, Columbia şi Paraguay, — au declarat că nu subscriu pactul Kellogg.* — La alegerile judeţene din Prahova, alegătorii naţional-ţărănişti — punând în practică rezistenţa cetăţenească, — au venit la vot cu revolverele în mâini. S’a trimis un regiment de jandarmi. Reuniunea femeilor române de meseriaşi, industriaşi şi comercianţi „Ocrotirea Neputincioşilor“ din Sibiu şi jur, aranjază serbarea „Culesul Viilor“ împreună cu recitări, declamări şi cântări, care se va ţinea Duminecă în 14 Oct. a. c. în sala mare de la „Unicum“. După serbare urmează dans, începutul la orele 8 seara.♦ — Agronomul Sterian Lăpădat din Ocna Sibiului, a fost suspendat din serviciu de către Ministerul de Domenii, în urma reclamaţiei mai multor cetăţeni, cari au fost păgubiţi de sus numitul. In urma anchetei făcute, s’a Constantat că susnumitul şi-a însuşit sumele încasate din arenzile forţate, sume pe cari trebuia să le verse statului de acum 3 ani, ceea ce n’a făcut. Ba ceva mai mult, a căutat să încasese a doua oară pe cale de execuţie prin organele Primăriei. Nu ne mirăm dacă acest părăsit a fost „finul naşului“ — Danielescu fost consilier agricol de Alba lulia, care a fost forţat să spele putina în mod ruşinos. Numitul şi azi încă ocupă apartamentul Primăriei oraşului Ocna Sibiului, cu toate, că nu şi-a plătit chiria de 2 ani, pe care Domnul primar Albu, zis şi Fehér Miklós, intenţionat — Aceasta este problema socială la noi! That is the question — Nu suntem nici stat capitalist, nici stat socialist. Suntem pur şi simplu o colonie needucată şi nedesvoltată . . . Hibriditate, nesiguranţă şi caraghioslâc.! De un an de zile guvernul caută împrumut. Şi dac’o să-l facă, v’asigur, nu vom deveni capitalişti! Nu, nu! Liniştiţi-vă! N’aţi auzit de goluri prin buget? Nu ştiţi că trebuesc plătiţi funcţionarii? Atât! Un capital mort, neproductiv, capital de consumaţie parazitară, capital de împrumut, cu dobânzi, cu etc. (Dacă-l vor putea face . . .) In rezumat: Suntem o societate cu forme înăbuşitor de strâmte, suntem fixaţi în tiparele unei imobilităţi neurastenice, deşi avem cel mai mare număr de noui născuţi (625 de mii pe an), deşi avem un imens material omenesc de muncă, deşi suntem o naţie tânără şi viguroasă . . . Se înmulţesc „Domni“, dar societatea noastră rămâne aceiaşi, nemişcată de zece ani, bătută de D-zeu. Nu se înmulţesc „Domni“, ci din zi în zi, cadrul socităţii e mai mic; e ca un cerc viţios, asfixiant. Iată de ce, deşi simpatizez tumultul idealist şi fanatic al socialiştilor şi comuniştilor, — oamenii aceştia greşesc. Această însemnează că habar n’au de învăţăturile atât de logice ale evanghelistului revoluţiei sociale: Marx! Că habar n’au de menirea istorică a capitalului, care singur hrăneşte germenul societăţii socialiste. Se înrolează sub un steag neverosimil actualmente realităţii noastre: steagul roşu! Lupte între două epoci, e lupta între cele 2 partide: liberal şi naţional-ţărănist. Partidul liberal e feudal, partidul naţional-ţărănesc e mica burghezie în ascenprobabil — neglijază! Mai amintim că acel local a fost şi trebuie să fie destinat Preturei. Intrucât susnumitul agronom este suspendat, şi nemai având nimic cu oraşul şi cu plasa, populaţia fiind indignată de sfidarea acestui lup moralist, cere ca să-şi plătească chiria şi să părăsească locul. * — Dr. General Traian Moşoiu a fost decorat de regele Alexandru al Iugoslaviei cu ordinul Karagheorghevici, cel mai înalt ordin din regatul vecin. * — Este surprinzător faptul că dl. Dr. N. Regman, unul din cei mai harnici şi mai bine plătit corespondenţi ai ziarului »Universul«, dintr’o greşită înţelegere a solidarităţii profesionale nu vrea să pomenească nimic de nemaipomenitul şantaj al celor de la Lic. Gh. Lazăr, Şoldea-Oancea etc. * — Dr. Wermescher Gerhard, medic specialist pentru boli de nervi, fost asistent la München (clinica pentru boli psichiatrice şi neurologice, la Director Cons. intim Prof. Bumbeord. dela 12—1 şi */23—5 în str. Regina Maria Nr. 45. siune, e proletariatul agricol şi intelectual, e lumea nouă cu mentalitate nouă, scuturată de înviorarea unor noui nădejdi de lărgire a cadrelor de activitate naţională. Deşi cu o frumoasă tradiţie revoluţionară, partidul liberal nu e propriu zis un partid, ci un trust de conservare a unor privilegii câştigate greu. Liberalii au trecut şi ei prin faza lungilor opoziţii, apoi au câştigat poziţiile, s-au întărit, au prins rădăcini economice, au mentalitate de cuceritori, de oameni cu drepturi bine precizate. Ei nu pot admite că au trecut de mult în faza conservatoare. Dincolo, naţional-ţărăniştii, partid realmente burghez, tânăr, îndârjit în lupte, susţinut de milioanele acestui pământ dornic de o viaţă nouă. Numai ignoranţii şi ipocriţi — interesaţi — spun că se înmulţesc „Domnii“. In curând o să avem nevoie de foarte mulţi „Domni“ —, e adevărat nu paraziţi ai bugetului de stat. Ci pioneri ai nouilor idei de progres social al ţării noastre. Cu cât se înmulţesc, cu atât e mai bine. Un proletariat intelectual imens, va acumula nemulţumiri înăbuşite, vor germina tainic idei de transformări radicale, şi când mărul va fi copt va cădea . . . Vor sparge frenetic, — forţe telurice ale românimei, — vor sparge cadrele acestei societăţi strâmte, să vie aer curat şi reconfortant, să reînvieze sufletul neamului nostru, chemat la o viaţă nouă. Vestigiile trecutului se vor prăbuşi sub loviturile tinerelor generaţii, valurile democraţiei triumfătoare vor umple zgomotos arena, ritmul vieţii naţionale accelerat în cadenţa inimilor noastre ale tuturora, va anunţa în cele 4 părţi ale lumii, cu trimbiţe de aur, naşterea unei noui configuraţii economice de falnică -„Americă românească". Continuare de la pag. 1. Pentru Dl. diriginte al Poştei din Sibiu. Atragem atenţia D-lui diriginte Popaiov, că noi, deşi trimitem regulat ziarul, totuşi primim numeroase plângeri din partea abonaţilor noştri. Un singur exemplu: Ziarul ne-a sosit înapoi cu menţiunea „Refuzat“ deşi cel indicat a plătit integral abonamentul, dându ne declaraţii scrise că n’a refuzat niciodată ziarul şi că i-a fost astfel, pur şi simplu falsificată iscălitura. Ex: comuna Mohu. Astfel de cazuri putem cită cu zecile. Noi rugăm pe d. diriginte, a pedepsi după cum se cuvine tembelismul organelor de distribuire, pentru a nu mai avea neplăcuta ocazie de a mai reveni asupra unor astfel de lucruri. Informatiuni. Mormântul proaspăt închis al aceluia care a fost prof. Iosif Velovan, a fost profanat de niște bestii rămase necunoscute până acum. Treicolorul »TRIBUNA« Nr. 31