Tribuna Sibiului, iulie 1972 (Anul 5, nr. 1354-1379)

1972-07-04 / nr. 1356

ORGAN AI COMITETULUI JUDEŢEAN SIBIU AL B.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN In cinstea Conferinţei Naţionale a P.C.R. * şi a celei de a 25-a aniversări a republicii în marea întrecere pentru rezultate de seamă în toate sectoarele de activitate ummRussminHSissu» Rezultate remarcabile A III primul semestru Pe măsuri ce măreţul eveniment — Conferinţe Naţională a partidului — se apropie, colectivele de muncă, desfăşurtnd larg întrecerea socialistă, aplicînd In practică cele mai eficiente măsuri de creştere a producţiei şi a productivităţii muncii, înregistrează realizări in îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan, a angajamentelor asumate, în cele ce urmează redăm citeva din succesele înregistrate de unele colective de muncă din industria medieşeană. • Uzina »Emailul roşu" raportează că la încheierea bilanţului primului semestru al anului a dat peste plan la producţia marfă 2,2 milioane lei. In această perioadă s-au produs peste plan 48 mii bucăţi diferite vase emailate. De asemenea, ca urmare a îmbunătăţirii procesului tehnologic,consumul de email a fost redus cu 25 tone. In acelaşi timp au fost introduse în fabricaţie noi produse, printre care: trotinetă-tricicletă, un antrenor pentru muşchi şi vase emailate duplex. La capitolul autoutilări colectivul uzinei a realizat 240 mii Iei. Au fost confecţionate o bandă de transport şi o rampă de încărcare a autocamioanelor. • întreprinderea „Vitrometan”, una dintre unităţile bine cotate în municipiu şi judeţ, a realizat planul semestrial în proporţie de 101,4 la sută la producţia globală şi 101,5 la sută la producţia marfă. De menţionat că o atenţie deosebită a fost acordată realizării planului de export, astfel că in semestrul încheiat fabrica a realizat 60 la sută din planul anual de export. Este semnificativ şi faptul că în perioada primului semestru colectivul de muncă de aici a dat peste plan 1,5 milioane bucăţi diferite articole de sticlărie. • Uzina „Automecanica“ a încheiat primul semestru cu realizări de seamă: planul producţiei marfă a fost îndeplinit în proporţie de 102,9 la sută. In urma măsurilor de organizare a producţiei şi a muncii, a respectării procesului tehnologic, harnicul colectiv de muncă al uzinei raportează că în această perioadă a produs peste plan o producție marfă echivalentă cu 65 autovehicule speciale. vwaaMMMWwv "VW. Zilele trecute, o agitaţie explicabilă domnea In jurul cuptorului tip vană de la fabrica „Sticla" din Avrig. După o funcţionare neîntreruptă de peste 3 ani, vreme in care termenul planificat de reparaţii a fost depăşit cu aproape 12 luni, cuptorul era pregătit pentru revizia generală. , Prelungirea perioadei de funcţionare a cuptorului a determinat realizarea pînă in prezent a unei producţii in valoare de circa 25 milioane lei. Indiscutabil, bilanţul fructuos încheiat de fabrica avrigeană după prima jumătate a anului — 1,75 milioane lei producţie marfă peste plan şi 74,5 la sută din planul anual de export suplimentat —, se matoreşte într-o măsură hotăritoare modului în care, printr-o exploatare raţională, s-a reuşit să se menţină în funcţiune acest cuptor. Remarcabil este şi faptul că echipa condusă de maistrul Gheorghe Blănaru a aplicat pentru prima dată în ţara noastră o metodă avantajoasă de golire a cuptorului — scurgerea sticlei prin iritare, adică printr-o instalaţie prevăzută cu un dispozitiv ce permite ■ reglarea dibitului de sticlă care se scurge şi se granulează. In comparaţie cu vechiul procedeu, metoda aceasta determină recuperarea integrală a sticlei de cuptor, economii importante de manoperă şi scurtarea perioadei de reparaţii. De altfel, Întregul colectiv ce participă la această lucrare s-a angajat să pună cuptorul in funcţiune, cu doua zile. in avans faţă de graficul de lucrări ■VWWVWWWAW. VVWWWVWWWMVWtfV Secvențe de la „Sticla 4 vria La C. A. P- Miercurea Sibiului A ÎNCEPUT RECOLTATUL UUZULUI Pentru strângerea la timp şi fără pierderi a recoltei de cereale păroase, ţăranii cooperatori şi mecanizatorii din Miercurea Sibiului s-au pregătit temeinic. Au fost curăţate şi dezinfectate spaţiile de depozitare, s-au pus la punct combinele şi celelalte mijloace mecanice care concura la strîngerea recoltei. Cadrele tehnice, membrii consiliului de conducere au urmărit cu atenţie stadiul de coacere al orzului. Socotind că perioada optimă a declanşării marii bătălii a sosit, duminică dimineaţa cooperatorii şi mecanizatorii din Miercurea, in frunte cu conducerile cooperativei agricole şi a secţiei de mecanizare, s-au deplasat în „Luncă“. Aici mecanizatorii au verificat din nou starea tehnică a maşinilor. Apoi Gheorghe Balaş cu combina „Gloria“ a intrat în lucru. Orzul este frumos, promiţînd o recoltă bună. Primei combine i-au urmat alte două: C3 şi un CI, conduse de Ioan Lupean şi Ioan Neamţu. Combinele, fiind bine reglate şi etanşe, asigurau o lucrare de calitate. Datorită faptului că în toamnă terenul a fost bine pregătit şi fertilizat cu importante cantităţi de îngrăşăminte, iar însămînţările s-au executat în perioada optimă şi de calitate, pămîntul a răsplătit eforturile oamenilor. Nu mică a fost satisfacţia cooperatorilor şi a mecanizatorilor aflînd că de pe primele 15 ha recoltate s-a obţinut o producţie medie care depăşeşte cu 220 kg prevederile planului. Considerând o înaltă îndatorire patriotică îndeplinirea obligaţiilor faţă de stat, cooperatorii din Miercurea Sibiului au şi livrat, în contul muncilor S.M.A., 24 tone orz. In acest fel ei au obţinut chitanţa nr. 1 pe judeţ. Remarcăm, de asemenea, preocuparea conducerii unităţii pentru folosirea intensivă a solului. S-a hotărit ca, de îndată ce timpul permite, să se treacă la balotatul paielor şi pregătirea terenului în vederea însămînţării culturilor duble. Astfel, după orz se vor însămința circa 40 ha cu porumb pentru masă verde. P. BADEA --------------------ţi Sentimentul muncii creatoare Un prieten îmi spunea într-o zi.......sînt oameni care în cîteva cuvinte reuşesc să-ţi spună atîtea lucruri semnificative, încît nu poţi să nu te întrebi de unde provine această formidabilă forţă de comunicare. De fapt, ceea ce impresionează nu-i atît numărul celor transmise, ci însemnătatea lor deosebită, izvorîtă dintr-o bogată experienţă de viaţă. Astfel de oameni se opresc cu o uimitoare precizie asupra esenţialului pe care alţii îl caută pe căi mult mai ocolite pentru a-1 descoperi. In preajma lor te simţi mai bogat sufleteşte, mai sigur şi mai încrezător în propriile posibilităţi. Aproape fără excepţie, de fiecare dată maimult decit prin cuvinte ei vorbesc prin fapte, a căror forţă de convingere este mult mai mare. Concepţia lor este pe cit de simplă pe atît de sigură şî de eficace. Şi ce poate fi mai minunat decît să ştii că exişti cu folos, că realizez ceva te realizezi ca om, ca cetăţean"... ... Pe şeful atelierului de tîmplărie şi dulgherie Avram Pătraşcu de la Fabrica de geamuri Mediaş, l-am cunoscut la sediul comitetului sindical. De fapt, el îndeplineşte obştesc şi funcţia de preşedinte al comitetului sindicatului pe fabrică. De peste 12 ani se bucură de stima şi preţuirea întregului colectiv, care l-a investit de fiecare dată cu acest mandat! ... îl întrebasem „Cînd aţi trăit cea mai mare bucurie a dumneavoastră?" ... „în 1948 cînd am participat ca voluntar în brigada de utecişti din Alba Iulia la punerea în funcţiune a furnalului , nr. 4 de la Combinatul siderurgic Hunedoara... ... Simţeam cum privirea lui trece dincolo de mine şi coboară în timp, în el însuşi. Retrăia intens clipa. Ca un fel de majorat al lui ca om într-o şi mai mare măsură util societăţii... Acum Pătraşcu trăieşte o altfel de bucurie. E mîndru că poate să-şi „sacrifice" timpul şi liniştea sa interioară pentru a rezolva o serie de probleme ce vizează confortul social şi de muncă al colegilor lui. Este saltul calitativ al unor intense acumulări de experienţă, dar mai ales de conştiinţă. E sentimentul muncii creatoare pusă în slujba colectivităţii. ... „Ne-am angajat — îmi spune cu o vădită mîndrie (caracteristică însă întregului colectiv de la Fabrica de geamuri) — ca în cinstea Conferinţei Naţionale a partidului şi a celei de a 25-a aniversări a republicii să realizăm o producţie globală suplimentară în valoare de 1,9 milioane lei, o producţie marfă de 1,3 milioane lei, 150 000 lei beneficii, şi să creştem productivitatea muncii cu 1 la sută. Vezi, asta presupune o dăruire continuă (sub semnul marii înţelegeri a răspunderii individuale faţă de ansamblul muncii) aflată dincolo de obligaţiile scriptice de serviciu, impusă de singurul for nespus de sever şi în acelaşi timp uluitor de sensibil — conştiinţa comunistă". ... Să nu fie învinuit de retorism Pătraşcu. Pentru că în cuvintele lui am desluşit incandescenţa comunistă a muncitorului răspunzător de destinele colectivităţii. Crescut şi educat de partid, Pătraşcu nu poate gîndi altfel. El trăieşte intens aceste idei sub semnul atît de simplu al sentimentului muncii creatoare ce se cere mereu și mereu împlinit. ION VIDRIGHIN Fruntaşii în muncă — mîndria noastră Plenara Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă Ieri, 3 iulie, în sala „Astra“ s-au desfăşurat lucrările plenarei Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă. La plenară au luat parte Heinrich Sitzler, secretar al Comitetului municipal Sibiu al P.C.R., membrii Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă, invitaţi din instituţiile şi întreprinderile judeţului. Plenara a avut următoarea ordine de zi: — Informare asupra creaţiei literare şi muzicale din judeţ şi asupra acţiunilor de valorificare a acestei creaţii, în spiritul documentelor Plenarei C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971 şi ale Conferinţei Naţionale a scriitorilor;• Informare privind unele aspecte ale muziciicu cartea în mediul rural; Contribuţii la cunoaşterea preferinţelor de lectură ale populaţiei rurale,din judeţul Sibiu. — Plan de muncă pe trimestrul III 1972. La discuţii au luat cuviatul: Gheorghe Şoima, secretarul cenaclului compozitorilor din Sibiu, dr. Cornel Irimier, directorul Muzeului Brukenthal, Mircea Avram secretar al cenaclului literar Sibiu, Aurel Călinescu, scriitor, Gheorghe Buşoiu, directorul Bibliotecii municipale Mediaş, Silvia Panciu, metodista la Teatrul popular din Mediaş, Ana Bălaşa, bibliotecară la Biblioteca comunală Sălişte, Heinrich Sitzler, secretar al Comitetului municipal Sibiu al P.C.R., Maria Eanache preşedinte al Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă. f I In procesul de făurire a societăţii I socialiste multilateral dezvoltate s 1 "■"■■■—1 ■ — .............—1- 1 ' — —— Is N N IX NIS IX Is Is IN s IX Ix s Is s IX IX IV Is s IXI s Ix t\ Ns IX Ix \XI X IX X IX N X N X ti X N XI Xt XI X IX IX IX IX Crește neîncetat! rolul conducători al partidului Activitatea de perfecţionare a conducerii, organizării şi planificării vieţii economice şi sociale a cunoscut o amploare deosebită după Conferinţa Naţională din decembrie 1967 şi Congresul al X-lea ale partidului. Caracteristica esenţială a programului de perfecţionare pus în aplicare pe baza hotărîrilor Conferinţei Naţionale şi ale Congresului al X-lea constă în faptul că el vizează toate domeniile hotărîtoare ale activităţii economice, sociale şi politice: structura organizatorică, planificarea, sistemul financiar şi de credit, preţurile, cercetarea şi proiectarea, investiţiile şi construcţiile, aprovizionarea tehnico-materială, remunerarea muncii, sistemul informaţional — decizional, supunînd unei acţiuni înnoitoare, de simplificare şi aşezare pe baze ştiinţifice structurile de organizare, formele şi metodele de conducere, cadrul legislativ. Acest program are la bază o concepţie unitară privind raportul intre centralizare şi descentralizare, între conducerea administrativă şi pîrghiile economice, o concepţie unitară despre optimizarea deciziei la nivel macro şi micro-economic, are în vedere legătura organică între dezvoltarea socialismului şi dezvoltarea democraţiei, asigurarea condiţiilor pentru participarea efectivă a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii la conducerea întregii vieţi economice şi sociale. O coordonată esenţială a programului de perfecţionare a activităţii economice şi sociale o constituie creşterea rolului conducător al partidului. Făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi trecerea treptată spre comunism ridică o serie de probleme noi, complexe, legate de crearea unei economii avansate, bazate pe o industrie modernă şi o agricultură intensivă de înalt randament, de perfecţionare continuă a relaţiilor, de producţie, de asigurare a cadrului organizatoric corespunzător, pentru participarea la conducerea ţării, la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului a tuturor categoriilor de oameni ai muncii, a întregului popor. Rezolvarea corespunzătoare a acestor probleme cu o profundă semnificaţie economică, politică şi socială nu poate avea loc de la sine, în mod spontan, ci presupune o perspectivă clară, ştiinţific fundamentată asupra dezvoltării societăţii,concurarea precisă a direcţiilor prioritare în care trebuie concentrate eforturile poporului nostru. Partidul, înarmat cu cunoaşterea legilor obiective, a necesităţilor reale ale societăţii, stabileşte strategia construcţiei şi dezvoltării economico-sociale a ţării, liniile directoare ale mersului înaintea societăţii, asigură concentrarea tuturor forţelor naţiunii in vederea atingerii ţelurilor stabilite, utilizarea cit mai judicioasă a potenţialului material şi uman al patriei. Partidul este statul major, care asigură unitatea de scop şi acţiune a întregului nostru popor. Aşa după cum sublinia la Congresul al X-lea tovarăşul Nicolae Ceauşescu: „Partidul reprezintă nucleul în jurul căruia gravitează întreaga societate şi de la care radiază energia şi lumina ce pun în mişcare şi asigură funcţionarea întregului angrenaj al orînduirii socialiste. iPutem spune că partidul comunist îndeplineşte rolul de centru vital al întregului nostru sistem social. Funcţionarea normală a acestui centru reprezintă condiţia sine qua non a dezvoltării continue a societăţii socialiste. De aceea, trebuie să acordăm o atenţie permanentă întăririi partidului, perfecţionării formelor de organizare şi metodeor sale, de lucru, cimentării unităţii sale“. Plecind de la aceste cerinţe obiective ale procesului de perfecţionare a societăţii socialiste, P.C.R., In calitatea sa da partid care îşi asumă răspunderea pentru destinele Întregii naţiuni, conduce politic întreaga societate. Ce înseamnă practic a conduce politic întreaga societate? In primul rînd partidul nostru îşi asumă conducerea şi perfecţionarea acestei conduceri In toate domeniile vieţii sociale. Aceasta înseamnă că el conduce economie la nivelul naţional, în profil teritorial şi In fiecare unitate productivă, conduce procesele care se petrec in viaţa socială. In viaţa politică a ţării, partidul conduce activitatea de cercetare ştiinţifică, activitatea de pregătire a cadrelor, Invăţămîntul, munca ideologică, munca de educaţie, se preocupă continuu pentru a perfecţiona activitatea în toate aceste domenii. In al doilea rlnd partidul, In calitate de conducător politic, își asumă răspunderea şi conduce politic toate forţele sociale existente in societate. El conduce clasa num(Continuare în pag. XIII al Conf. univ. MIHAI CHIOREANU s x* X s S* $ IXî tx In atelierul uzinal greu al uzinei „Independenţa“ Sibiu, comunistul Emil Neamţu, efectuează lucrări de strungărie de înaltă tehnicitate, numărîndu-se printre fruntaşii secţiei în care lucrează Tili. ■ Două tablouri din secolul al XVII-lea, opere ale pictorului Carlo Rosa, au fost furate dintr-o biserică din localitatea Bitonto, de lingă Bari. Răufăcătorii au sustras, de asemenea, 4 lustre de lemn, datînd din secolul al XVIII-lea, și 18 candelabre de bronz din secolul al XIX-lea. Este cel de-al 48-lea furt de opere de artă din bisericile sau mănăstirile italiene, de la începutul acestui an. ■ Agenţia Reuter anunţă că trei persoane, condamnate la moarte printr-o sentinţă a Tribunalului Securităţii Naţionale din Somalia, au fost executate, luni, la Mogadiscio. Cei trei — Mohamed Amnanshe Gulaid şi Salad Gaveir Kedie, foşti membri ai Consiliului Revoluţionar Suprem, şi Aboulkadir Del Abulie — au fost găsiţi vinovaţi pentru organizarea şi participarea la complotul antiguvernamental dejucat în luna mai 1971. ■ Duminică, şi-a închis porţile Expoziţia „România-1972“, organizată, timp de 10 zile, în oraşul Olimpiadei — München, şi care a prezentat noi şi importante realizări ale economiei ţării noastre. Aici expoziţia „România‘1972“, care a ocupat o suprafaţă de circa 6 000 metri pătraţi din hala principală a complexului de tirguri şi expoziţii din capitala landului Bavaria, cit şi celelalte manifestări româneşti organizate la München— expoziţiile „Bucureşti — capitala României", „Personalităţi ale culturii şi ştiinţei româneşti", expoziţii de artă populară şi turistică, prezentări de filme documentare, simpozioane, seri de folclorii au stârnit un deosebit interes in rîndurile vizitatorilor. ■ Administraţia Naţională pentru Aeronautică şi Cercetarea Spaţiului Cosmic (N.A.S.A.) a anunţat programul zborurilor spaţiale americane după încheierea programului „Apollo“. Astfel, la 1 mai 1973, va avea loc lansarea echipajului misiunii „Skylab“, compus din astronauţii Charles Conrad, dr. Joseph Kerwin şi Paul Weitz. Primii cercetători ai laboratorului spaţial vor efectua, timp de 28 de zile, o serie de experiențe urmărind, în special, detectarea resurselor naturale din zonele nepopulate sau greu accesibile de pe Terra. HKX