Tribuna Sibiului, ianuarie 1975 (Anul 27, nr. 5795-5799)

1975-01-04 / nr. 5795

Pagina 2 Tribuna Sibiului Anul XXVIII nr. 5795 • Gheorghe Oprean (Sibiu, str. Traian Demetrescu ,nr. 95) a găsit pe str. Carpaţi o sacoşă cu mai multe obiecte, printre care şi două aparate de radio. Cine-i păgubaşul? • La numai 23 de ani, Papp Erich (Sibiu, str. Ţiglarilor nr. 99) se află pentru a doua oară în faţa instanţei! Prima dată pentru ultraj la bunele moravuri, iar acum pentru furtul unei biciclete. • Conducînd cu viteză excesivă autofurgoneta 21- SB-2661 aparţinind U.L. Sibiu, şoferul Radu Gheorghe a reuşit s-o... răstoarne, accidentîndu-l pe delegatul care-l însoţea. Acum, cascadorul a fost tras pe dreapta. • Din dormitoarele comune ale staţiei C.F.R. Mediaş dispăreau sistematic diferite obiecte. Zilele trecute, lucrătorii de miliţie l-au depistat pe făptaş. Voncea Vasile (corn. Vişeul de Jos, Maramureş), recidivist, eliberat din penitenciar în februarie 1974! • Traversînd, fără să se asigure, linia ferată în apropiere de Gara mică, Corpodean Saveta (Sibiu, str. Petru Maior nr. 38) a fost accidentată de un tren. Atenţie! • Anunţăm, e drept, cu niţică întirziere, o premieră gastronomică la Sibiu: este vorba de măslinele de culoare ... violetă, puse în vinzare la restaurantul „Unicum"! Grăbiţi-vă, se pare că-s pe terminate! • în 1974, la activităţile Casei de cultură a sindicatelor din Sibiu au participat aproape 200.000 de spectatori! • Aflindu-se ,,în trecere” prin Sibiu, László Lajos (com. Crisciori, Hunedoara) şi-a propus să ajungă acasă . . . altcineva. Drept care a forțat lacătul unui imobil de pe str. Lemnelor nr. 33, a sustras niscaiva haine (cu acte cu tot!) și un aparat de radio. Unde se află acum, nu mai are nevoie de ele ... • Cu o săptămină înainte de Anul Nou, Schnei Andrei (Sibiu, str. ■Livezii nr. 96) se plîngea că nu are unde să-şi petreacă revelionul. Fiind recidivist, l-a „ajutat” instanţa, căci provocase scandal în cafeneaua „Ada- Kaleh"! • Pentru refuz de a da ajutor la remedierea unei defecţiuni la instalaţia electrică, lui Popa Liviu, electrician la întreprinderea „Record" Sibiu, i s-a desfăcut contractul de muncă. • In 1974, colectivele celor două secţii ale Teatrului de stat Sibiu au susţinut, la sediu şi în deplasare, 410 spectacole! • Cinstea şi corectitudinea sunt atribute elementare (şi esenţiale) ale lucrătorilor din comerţ. Cine le ignoră păţeşte ca Wenerich Erwin Gheorghe, fost barman la bufetul „Tîrnava", trimis în judecată pentru înşelăciune la măsurătoare. • Koksuca Imre, din Oradea şi Neamţu Maria, din Mediaş (str. Gheorghe Gheorghiu Dej nr. 26) lucrau . .. pe-o mină. Primul „procura" obiecte de îmbrăcăminte şi cosmetice pe care cea de-a doua le „plasa” cu suprapreţ. De curînd, li s-a făcut. .. socoteala, fiecăruia după osteneală: 2 ani şi 6 luni, respectiv 1 an şi 2 luni pentru speculă! • Gurmand de felul său, Dălbea Aron (Mediaş, str. Păstorilor de Jos nr. 11) se specializase numai în furturi de alimente. La început direct din magazine, apoi de prin locurile aglomerate. Unde credeţi că i s-a înfundat? Tocmai în gară! • Una dintre secţiile fruntaşe ale întreprinderii „Balanţa" din Sibiu este cea de elemente hidropneumatice. Interesant este însă faptul că media de vîrstă a muncitorilor ei este de numai 22,5 ani! Observator in preajma Anului Nou, I.C.S.A.P. Sibiu a dat in exploatare, pentru marele public, prima linie de autoservire la restaurantul „Timişul" din Sibiu. Pe lîngă faptul că se găsesc diferite sortimente de mîncăruri, consumatorii pot servi masa rapid la orice oră din zi, la preţuri accesibile. Fotó: Fred Nuss Cetăţeanul şi instituţia „La anu’...“, adică nepăsare Povestea e simplă cum nu sunt toate istoriile despre birocraţie şi nepăsare. Cetăţeanului M. N. din Sibiu, str. Gh. Gheorghiu- Dej, Bl. 8, ap. 20 i se infiltra apă in casă prin plafon datorită deteriorării hidroizolaţiei. (Asta prin februarie ’74). Acum, în ianuarie ’75 situaţia este aceeaşi deşi între timp omul a trimis vreo 5 (cinci) „plîngeri" în stingă şi-n dreapta (citeşte I.J.G.C.L. Sibiu). Astăzi ne întreabă ce-i de făcut. Noi l-am întrebat pe ing. Damaşcanu, şeful secţiei fond locativ a mai sus amintitei întreprinderi şi... „Am, încercat să cîrpim pe ici pe colo dar se pare că nu prea eficient. Nu cred că situaţia este atît de tragică pe cum o descrie M.N. In 1975 acest bloc va fi cuprins în planul de reparaţii capitale şi vom rezolva definitiv problema“. Deci, pentru ing. Damaşcanu situaţia „nu este tragică". Pentru dumnealui probabil nimic nu e tragic cum este vorba despre locuinţa altcuiva. M. N. n-are decit să aştepte să vină vara. Pentru că iarna şi primăvara „nu se poate lucra din cauza timpului nefavorabil“. Dacă atunci cînd iţi plouă în casă (proprietate de stat, deci în grija I.J.G.C.L-ului) nu este tragic, ce oare trebuie să se întîmple pentru ca cei responsabili să fie impresionaţi şi să facă ceva?! I. IONAŞCU Un obicei străbun „ Junii Marg Am fost la Sălişte in ultimele zile ale lui ’74. Multă, foarte multă frumuseţe! Nimic regizat dar totul perfect. La ora prînzului apar de pe ţosatraţele Săliştei, tineri, tineri, tineri . .. Sînt din Jina, Tilişca, Săcel, Mag, Gura Rîului, Sibiel, Fîntînele, Vale şi din localitate. Cete, cete, se mişcă la comanda juzilor, cu paşi ritmici pe „zicala“ muzicii şi „ciuituriie“ feciorilor. Sincronism, spontaneitate. Priviri din ferestre şi din copacii „încărcaţi“ cu oameni. In mijlocul pieţei se aşterne un cojoc. Peste el altul, şi altul, pînă se formează o grămadă de cojoace după obiceiul jinarilor. Apoi băieţii dau mina fetelor şi, cercuri, cercuri se mişcă într-o învîrtită specifică. Nouă cete de juni cu nouă grupuri de muzicanţi. Fiecare ceată aude doar melodia şi ritmul muzicii cu care s-a obişnuit. Este o întrecere a frumuseţii. Fiecare ceată are impresia că este cea mai frumoasă. Este unit făpt real. O ceată este mai frumoasă ca cealaltă. Pe un podium aşezat lingă un brad natural, se ridică rînd pe rînd alţi „brazi“. Sînt juzii ce reprezintă fiecare sat, fiecare ceată. Vorbesc scurt şi concis. In cuvinte alese şi pe graiul lor adresează localnicilor mulţumirile de ospitalitate, se angajează în frontul comun de înfăptuire a hotărîrilor recentului Congres al partidului. Sînt tineri care trăiesc la sat dar care, majoritatea, lucrează în întreprinderi din judeţul Sibiu. Harnici şi pricepuţi în toate. Ii preţuieşte tot satul şi de aceea i-a ales juzi. Ei vor fi reprezentanţii satelor de acum înainte pentru că au suflet curat, de omenie. Ştiu ce vor şi cunosc drumul viitorului, ştiu să joace şi să muncească. Dar iată că o imensă horă a Unirii se încinge în marea piaţă, întreaga mulţime este prinsă-n joc. Chiar şi pionierii care au preluat puternicul simbol al cetei de juni din Sălişte (plosca şi peana de juni), după ce au rostit un pluguşor, pornesc in viitoarea veseliei. ‘ Nouă cete de voinici cu alesele lor se îndreaptă spre pavilionul de joc unde vor petrece pînă tîrziu. Mai poftiţi pe la noi! Nu uitaţi ca la anul, în ultima sîmbătă a lui ’75, noi, junii, ne vom întîlni iar. Vă primim pe toţi, după obiceiul nostru, al săliştenilor. Pe care vrem să-i cultivăm întru demnitate, să-l dăm viitorului în marea lui puritate. Prof. NICOLAE SUCIU INFORMAŢII lHIMIlIIINFORMAin IN FAZA AVANSATA DE EXECUŢIE, NOUA CARTE DE TELEFON A JUDEŢULUI SIBIU Aflată într-o fază avansată de execuţie, noua carte de telefon a judeţului nostru va fi pusă la dispoziţia doritorilor pînă la finele acestei luni. Precizăm, de asemenea, că tirajul noii ediţii se cifrează la 20 000 de exemplare, conţinînd şi numerele schimbate ale abonaţilor din Mediaş şi Gisnădie, datorate intrării în funcţiune a centralelor automate din aceste oraşe. UN NOU MAGAZIN UNIVERSAL SĂTESC Zilele trecute, în satul Şomartin s-a dat în folosinţă un modern magazin universal şi un bufet, dispunînd de o suprafaţă comercială de 250 mp. LA DISPOZIŢIA CĂLĂTORILOR Pe şos. Ştefan cel Mare din Sibiu, în dreptul noilor centre industriale „Independenţa II“ şi „Balanţa”, a fost pusă la dispoziţia călătorilor de pe acest traseu o încăpătoare sală de aşteptare. La realizarea ei şi-au adus voluntar contribuţia muncitorii de la întreprinderile mai sus amintite Forestierii — la datorie pe domeniile „aurului verde“ Şedinţa Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean In 30 decembrie 1674 a avut loc şedinţa Comitetului executiv al Consiliului popular al judeţului Sibiu care a analizat modul în care au fost realizate prevederile planului de contractări şi achiziţii pe anul care s-a încheiat. In vederea îndeplinirii şi depăşirii planului pe anul în curs a fost adoptat un plan de măsuri. Comitetul executiv a mai analizat modul in care au fost gospodărite mijloacele materiale şi financiare ale Consiliului popular al comunei Aţei, ale O.J.T. Sibiu şi a emis unele decizii. CURIER • Nicolae Brădescu — Sibiu. Potrivit art. 14 din H.C.M. nr. 822/953, pe timpul delegaţiei in altă localitate nu se pot plăti drepturi pentru munci peste program. Persoanele aflate în delegare trebuind să-şi execute sarcinile în timpul programului normal de 8 ore. Excepţia este admisă pentru cei a căror activitate, datorită specificului muncii, nu se încadrează în programul normal de lucru şi care pot beneficia în continuare şi pe timpul delegării de indemnizaţia ce li se acordă potrivit art. 4 din H.C.M. 1505/954. In acest sens s-a pronunţat şi Ministerul Muncii prin avizul 258395/974. • Mihai Zgripcea — Sibiu. In perioada uceniciei, aceştia primesc alături de alte drepturi, indemnizaţie şi nu sunt consideraţi angajaţi. • George Alexe — Cisnădie. Sporul pentru vechime neîntreruptă în aceeaşi unitate se acordă pe tranşe, astfel: pentru vechimea neîntreruptă in aceeaşi unitate de la 5 la 10 ani = 3%; de la 10 la 15 ani = 5%; de la 15—20 ani = 7•/« şi peste JURIDIC 20 ani = 10".p* Dacă aveţi 17 ani vechime în muncă, insă, sînteţi în aceeaşi unitate numai de la 1 septembrie 1967 — vi se cuvine un spor de 3% din retribuţia tarifară. Alexandru Birău — Tălmaciu. Alocaţia de stat pentru copii se acordă în raport de cuantumul retribuţiei tarifare, de numărul copiilor aflaţi în întreţinere cit şi de mediul in care domiciliază beneficiarul — urban sau rural — conform Decretului 285/960 modificat. Tălmaciu este mediu rural. • Maria Călăraş — Fîntînele 1) Dacă sinteţi retribuită din „fond forfetar“, nu vi se aplică aceeaşi impozitare ca persoanelor încadrate în muncă conform Codului muncii. 2) In vederea încadrării cu */2 normă vă recomandam să vă adresaţi conducerii şcolii, care poate solicita aprobarea organului competent. CAIUS CONSTANTINESCU —consilier juridic — CINEMA SIBIU Pacea: 6—12.1.1975 „Micul dejun la Tiffany", o producţie a studiourilor americane, după o nuvelă de Truman Capote, protagonistă Audrey Hepburn. Orele 9; 11,30; 14; 16; 18,30 şi 21. Arta: 6—12.1. — „Un zîmbet pentru mai tîrziu”, film românesc în culori, orele 10; 12; 14,30; 16,30; 18,30 şi 20,30. Tineretului: „Ruy Blas“. Orele 10; 12; 14,30; 16,30; 18,30 şi 20,30. Independenţa: 5—7.1.1975 „Anchetă la Marienbad”; spectacole la orele 11; 14,30; 16,30; 18,30 şi 20,30. 7 Noiembrie; 10—12.1.75. „Pomul de Crăciun“, francez, color; orele 10; 14; 16; 18 şi 20. MEDIAŞ Progresul: „Tatăl risipitor“, film românesc. Pe un font istoric real şi dramatic , acţiunea debutează în lunile imediat următoare lui 23 August 1944. Spectacole, orele 9; 11,15; 14; 16,30; 19 şi 21,15. Tineretului: „Articolul 420“, film indian, două serii, orele 10; 16 şi 19. I. L. Caragiale: 6—7.1.75. „Walter apără Sarajevo“, producţie a studiourilor iugoslave, două serii, color. Spectacole la orele 10; 14 şi 18. In 11 şi 12.1, filmul polonez în culori „Percheziţia“, orele 11; 14; 16; 18 şi 20. COLEGIUL DE REDACŢIE: Emil David, Ioan Dobra, Victor Domşa (redactor şef), A.Vxandru Grad, Ioan Nistor (secretar general de redacţie). REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Sibiu, B-dul Victoriei 11, (intrarea prin strada Justiţiei). Telefon: 1 28 10, 1 31 83 TIPARUL: întreprinderea poligrafică Sibiu, Șos. Alba lulia, nr. 40.