Tribuna, ianuarie 2003 (Anul 119, nr. 3607-3630)

2003-01-15 / nr. 3616

COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXIX, serie nouă, nr. 3616 Miercuri, 15 ianuarie 2003 12 pagini (cu supliment), 4510 lei (la abonați -1800 lei) Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro E-mail: red@tribuna.ro, publicitate@tribuna.ro azi, încasarea impozitelor * cei care plătesc impozitul pe tot anul până în 15 martie beneficiază de o reducere de 10% * Sibienii care doresc să-și achite impozitele o pot face, începând de astăzi, la Primăria Sibiu. Ghișeele vor fi deschise de la 7.30 până la ora 16.00. Directorul economic, Viorica Bândescu, spune că, dacă va fi cazul, programul va fi prelungit cât va fi nevoie. Sibienii îşi pot achita, însă, impozitele, şi la oficiile poştale tot începând de astăzi. Peste aproximativ o lună va deveni operaţională şi plata impozitelor cu cardul sau prin Internet. Specialiştii primăriei au calculat, deja, impozitele sibienilor după noile acte normative, întrucât Primăria nu a indexat impozitele cu rata inflaţiei, impozitele au rămas pe loc sau, în cele mai multe cazuri, au scăzut. Astfel, proprietarul unui apartament cu 2 camere va plăti, în acest an circa 700.000 de lei, iar impozitul pe un autoturism Dacia 1300 este de 174.000 lei. Din acest an, cei care au mai multe locuinţe plătesc impozite majorate. Ei vor trebui să completeze, în acest sens, la Primărie o declaraţie. Cetăţenii care achită integral impozitul pe 2003 până la 15 martie vor beneficia de o reducere de 10°/o faţă de numai 5% cât era până în 2002. Datele limită pentru achitarea ratelor trimestriale ale impozitelor sunt 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 decembrie. Cei care nu vor respecta termenele legale vor plăti penalizări. Florin STAICU Societatea Naţională a Petrolului (SNP) Petrom, a majorat, de ieri, preţurile de referinţă pentru comercializarea carburanţilor prin sucursalele de distribuţie. De marţi, un litru de benzină premium costă 23.750 lei, iar benzina premium fără plumb 22.800 lei. Pentru un litru de benzină superplus cu plumb plătim 24.150 lei, în vreme ce un litru de benzină euro-premium costă 25.800 lei. Noul preţ pentru un litru de motorină cu concentraţie de sulf de 0,2 la sută este de 17.450 lei, iar motorina eurodiesel costă 20.250 lei/litru. în funcţie de cheltuieli, sucursalele judeţene îşi pot adăuga cel mult cinci procente/litru faţă de nivelul de referinţă stabilit de SNP. Preţul de referinţă al carburanţilor nu a mai fost modificat, la nivel naţional, din 12 septembrie 2002, doar în Bucureşti operându-se modificări de câteva sute de lei, în ultimele săptămâni. Noua majorare a carburanţilor se datorează evoluţiei monedei euro care a atins pragul de 35.500 lei. De ieri, firma Ana Oil practică următoarele tarife: motorină - 16.890 lei, premium - 23.290 lei, super - 24.190 lei, iar benzină fără plumb - 22.390 lei. La ÎEuroil, motorina costă 16.800 lei, benzina premium - 23.600 lei, superplus - 24.000 lei, iar benzină fără plumb - 22.600 lei. (S.R.) Faţă de alţi ani in 2002, sibienii au făcut mai multe reclamaţii la OPC * numărul şi valoarea amenzilor au fost şi ele mai mari * De la an la an, sibienii s-au obişnuit tot mai mult cu Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor şi nu au ezitat să apeleze la acesta ori de câte ori au avut o problemă în acest sens. Dacă în anul 2001, numărul reclamaţiilor făcute la OPC era de 355, anul trecut acestea au ajuns la 526. “Sibienii au aflat, fie prin intermediul mass-media, fie prin alte surse, care le sunt drepturile şi aşa se explică numărul crescut al celor care au apelat la serviciile noastre", ne-a declarat Ioan Axente, inspector-şef al OPC Sibiu. Totodată, au crescut şi amenzile pe care agenţii economici certaţi cu legea le-au primit în judeţul Sibiu. Inspectorii OPC au încheiat, anul trecut, 1347 procese verbale şi au aplicat amenzi în valoare de 3,252 miliarde lei. în 2001, exact 933 agenţi economici s-au ales cu amenzi care au depăşit două miliarde lei. în scădere, comparativ cu 2001, au fost în 2002 produsele retrase de OPC de pe piaţă, valoarea fiind mai mică, în cursul anului trecut, cu aproape 100 milioane de lei. Ioan Axente explică acest lucru prin faptul că agenţii economici au fost mai atenţi în activitatea de comercializare a produselor uşor perisabile, dar abaterile s-au "transferat” în domeniul serviciilor. Anul trecut, suma pe care sibienii au primit-o înapoi, drept contravaloare a produselor înlocuite sau reparate, a fost dublă faţă de 2001 şi s-a ridicat la 360 milioane lei. (S.R.) Bugetul subţire şi sărăcia instalată aduc Guvernul României în situaţia de a încerca nişte redresări disperate, pe căi neobişnuite, unele dintre ele în premieră absolută prin partea locului. Disperarea duce, întotdeauna, la măsuri pripite, graba favorizează eroarea, iar erorile se plătesc, mai devreme sau mai târziu. Ideea impozitării veniturilor provenite din dobânzi este rodul gândirii finanţiste a ministrului Mihai Tănăsescu, poate cel mai “disperat” dintre membrii cabinetului Năstase. N-avem nici o îndoială că, dacă remanierea guvernamentală promisă iniţial şi abandonată ulterior ar fi devenit fapt, domnul Tănăsescu ar fi ocupat locul întâi pe lista remanierii. Numai că, "echipa este solidară şi eficientă”, după cum ne-a asigurat primul ministru, acela care anunţase, cu câteva zile înainte, necesitatea remanierii, sau chiar demisia în bloc. Părerea finanţiştilor este că măsura impozitani dobânzilor nu foloseşte nimănui. Această măsură loveşte în întregul sistem bancar şi determină retragerea multor economii ale populaţiei, pentru care băncile devin adevărate sperietori, iar debaralele şi saltelele se transformă în seifuri de familie. Domnul Mişu Negriţoiu, fost ministru de Finanţe, coleg de partid cu actualul ministru, nu s-a sfiit să remarce că “este o măsură care va descuraja economisirea" şi aşa destul de “subţire”, depozitele provenite de la populaţie reprezentând doar 35 la sută din totalul depunerilor. Ministrul Tănăsescu a observat că prin unele ţări dezvoltate, dobânzile sunt incluse în venitul global şi, în disperare, s-a grăbit sa se “alinieze”, fără să observe că România nu este o ţară dezvoltată. Domnia sa a luat-o înaintea timpului, încercând să îmbrace un “copil” într-o haină pe care o poartă "maturii”, înainte ca acesta să crească mare. Haina prea mare, nu numai că nu i se potriveşte, ba îl mai şi împiedică la mers. Dar, ca atâtea alte iniţiative pripite, iniţiativa ministrului finanţelor noastre ar putea să cada. Să nu disperăm. Mihai BRATU Mihai Eminescu “O graniţă se păzeşte sau cu un corp de armată, sau cu statuia unui poet legată de inimile tuturora” (Octavian Gogu) “Domnia-sa, Domnul acestei ţări, Mihai Eminescu” (pagina a IV-a) 9 miliarde de lei economisiţi din bugetul local * strategia prefectului nu a dat greş * în intervenţiile sale din cadrul conferinţelor de presă susţinute de prefectul de Sibiu, acesta a pledat mereu pentru ideea cooperării şi lucrul în echipă spre interesul Sibiului. Iată că strategia pare să dea roade. Exemplul concludent ni-l oferă deplasarea de ieri la Târgu Mureş când prefectul Mircea Silvestru Lup a dorit să fie însoţit de primarul Klaus Johannis şi de viceprimarul Ioan Banciu, în vederea rezolvării demersurilor necesare finanţării alimentării cu gaze naturale a cartierului Reșița (din Sibiu). Adrian POPESCV contpag. 11 Victimele irisului au rumas fără degete! * deşi cu degerături, ei s-au prezentat foarte târziu la spital, când medicii nu au mai putut face nimic * Gerul din această iarnă a făcut câteva victime în judeţul Sibiu, în rândul unor bărbaţi care au rămas fără degetele de la mâini sau de la picioare, după ce au stat prea mult în frig. De regulă, degerăturile se pot trata, dar ei s-au prezentat la spital târziu, după două săptămâni, când medicii nu au mai putut face nimic. Vasile R. (45 ani), din Metis, a degerat la picioare în timp ce stătea cu oile. El a ajuns,zilele acestea, la spital cu degerături de gradul IV la piciorul drept și i-au fost amputate două degete. Ieri, un alt bărbat, Ioan M. (68 ani), dirt Tălmaciu, a fost Sprang MAIER contpag. 77