Tribuna Sporturilor, 2001 (Anul 11, nr. 549-598)

2001-01-15 / nr. 550

Diverse alDivizia D ora primului în ineonorabila şi ireversibila curgere a timpului, acest nemilos inamic al existenţei noastre, am fost totuşi fericiţii martori ai unei fără precedente ediţii de campionat, care - prin cele două sezoane ale sale - a trecut odată cu saltul făcut peste pragul dintre doi banali ani calendaristici şi peste graniţa unui secol, dominat de contradicţii şi multiple conflagraţii, propulsându-ne cu uşurinţă şi fără să băgăm de seamă, în cel de-al treilea mileniu din lunga şi zbuciumata istorie a creştinătăţii. Conceput şi desfăşurat într-o inedită, dar mai optimă, formulă, ce cuprinde 18 echipe participante, din care nu mai puţin de şase provenite din eşaloanele inferioare, sezonul autumnal inaugurat la 12 august 2000, deşi părea la început a fi la discreţia tradiţionalelor combatante, cu vechi şi solide state de serviciu în fotbalul de performanţă judeţean (Carpaţi Mecanica Mârşa, Universitatea, Sparta Mediaş, CS Iugeşti Agnita, Textila Cisnădie, Romanofir Tălmaciu), veritabile desfăşurări de forţe, ca şi confruntările de mai târziu, ne-au demonstrat că proaspetele promovate pe scena divizionară au cu totul alt potenţial, sunt surprinzător de mature şi extrem de bine pregătite, aproape toate adaptându-se rapid şi lejer cerinţelor şi rigorilor impuse de noul lor statut. Spre deosebire de ultimele două stagiuni, când campioanele, Record Mediaş şi Universitatea Sibiu, s-au detaşat confortabil încă de la jumătatea turului, promovând în final fără probleme în divizia C, în actualul sezon competiţional, deşi toate vechile protagoniste şi-au păstrat aproape intacte laturile (câteva chiar întărindu-şi forţele), nu numai că nici una din ele nu s-a desprins decisiv, dar prin evoluţiile avute în întâlnirile directe, au facilitat instalarea în fruntea clasamentului - surprinzător dar întrutotul meritat - a echipei Arsenal 95 Redai din Sibiu, care în ciuda eşecului din start, suferit pe propriul teren în faţa unsprezecelui studenţesc (cu un sezon înainte component al Diviziei C), a avut în continuare un parcurs de mare regularitate, totalizând după 17 runde, 45 de puncte, cu 5 mai multe decât cea de a doua clasată ( Carpaţi Mecanica Mârşa) şi la 7 puncte distanţă de ocupanta locului 3 (Sparta Mediaş), două din cele mai vechi şi bune beligerante ale acestui eşalon de elită al fotbalului judeţean. Exceptând 5 meciuri omologate de Comisia de competiţii şi disciplină cu 3 - 0, pentru 3 neprezentări, Sevişul Şelimbăr la Agnita (etapa a 5-a), Romdor la Mediaş (etapa cu numărul 15) şi Viitorul Târnava la Tălmaciu (în ultima rundă a turului), lipsa asistenţei medicale (ASA în disputa cu Romanofir în cea de-a zecea rundă) şi utilizarea pe fals a unui jucător (Unirea Ocna Sibiului în întrecerea de acasă cu Arsenal 95 Redai, scor pe teren 1 -1), toate celelalte confruntări au fost omologate cu rezultatele consemnate în foile de arbitraj la finalul celor 90 de minute ale jocurilor. Au plăcut în mod deosebit datorită dârzeniei cu care au fost abordate, prin fazele incandescente și spectaculoase la cele două buturi, dăruirea în joc a combatanţilor şi acurateţea execuţiilor tehnice, confruntările dintre: Arsenal 95 Redai - Universitatea,Carpaţi Mecanica - Textila, Sparta - Sevişul, Progresul Dumbrăveni - CS Incstar, Textila - Telecom, CS Incstar - Romanofir, Romdor - Progresul Dumbrăveni, Carpaţi Mecanica - CS Incstar Agnita, Construcţii - Unirea O.S., Arsenal 95 Redai - Telecom, Sevisul S - Unirea O.S., Textila C - CS Incstar, Telecom - Carpaţi Mecanica, Unirea O.S. - Universitatea, Romipel Cordia - Arsenal 95 Redai, Romanofir - Carpaţi Mecanica, ASA - Unirea O.S., Viitorul T - Textila C, Progresul Terezian - Avântul Dârlos, Romipel Cordia - Romanofir, Carpaţi Mecanica - Sparta, Telecom - Sparta, Romanofir - Construcţii, Carpaţi Mecanica - Sevişul, Telecom - Unirea O.S., Sparta - CS Incstar, ASA - Universitatea, Arsenal 95 Redai - CS Incstar, Unirea - Progresul Dumbrăveni ş.a. în cele 17 etape desfăşurate în toamnă, s-au înregistrat 622 goluri. Cele mai multe, 50, s-au consemnat în a doua rundă, la care un aport substanţial şi-a adus rezultatul partidei: Carpaţi Mecanica M - Romdor 17 - 2, de fapt scorul record al sezonului autumnal. Bogate în goluri s-au dovedit şi etapele cu numerele 11 (45 g), 4 (41 g) şi 16 (40 g). Runda a şaptea a fost cea mai puţin productivă, în 9 partide înscriindu-se doar 25 goluri, cu unul mai mult s-a marcat în etapa a 15-a. în afara scorului record, mai sus amintit, ploaie de goluri s-a mai văzut în disputele: Romdor - ASA 11-1 (et. 5), Sparta - Progresul Terezian 10 - 0 (et. 6), CS Incstar - Construcţii 10 -1 (penultima rundă a turului), Carpaţi Mecanica - Progresul Terezian la bilanţ 7 - 0 (et. 8), Sparta - Romipel Cordia 7 - 0 (et. 13), "U" - Romipel Cordia 6 - 3, Carpați Mecanica - CS Incstar 6 - 4, CS Incstar - Romdor 7 - 2, ASA - Sevisul 2 - 7. Exceptând partidele mai sus citate, merită să subliniem că, în general, confruntările au fost în majoritatea cazurilor extrem de echilibrate. în tur s-au înregistrat 19 partide încheiate la egalitate. Cinci au fost remize albe, 6 s-au încheiat cu scorul de 2 - 2,6 cu 1 -1 şi două cu 4 - 4. Din cele 134 de victorii, respectiv înfrângeri, 50 au fost obţinute la un gol diferenţă, 25 la două goluri distanţă, 24 la o diferenţă de 3 goluri, 15 la 4,7 la 5 goluri şi unul la 6 goluri diferenţă. Cel mai neiertător atac a fost al formaţiei Carpaţi Mecanica Mârşa cu 69 goluri realizate, urmat de cel de la CS Incstar cu 62 reuşite şi Sparta cu 59. Cea mai solidă şi ermetică apărare a fost a liderei clasamentului Arsenal 95 Redai care a primit doar 10 goluri. O urmează, la egalitate, Universitatea și Sparta, fiecare încasând câte 17 goluri. Cea mai slabă defensivă s-a dovedit cea de la Progresul Terezian penetrată de 59 de ori. Cel mai slab atac a fost al Viitorului Târnava cu numai 15 goluri înscrise în 17 etape. Cele 607 goluri efectiv realizate au fost semnate de 188 de jucători (6 au înscris în propriile porţi). Golgeterul sezonului autumnal a fost G. Szász (Sparta Mediaş) cu 22 de reuşite, urmat de I. Ionuţ (Carpaţi Mecanica) şi M. Părău (CS Incstar) fiecare cu câte 18 realizări, apoi M. Grigore (Carpaţi Mecanica) 15 goluri, V. Toma (Arsenal 95 Redai) şi D. Forgaciu (Progresul Dumbrăveni) fiecare cu 14, I. Grigore (Sevişul S) 12, C. Gheorghe (Progresul Terezian) şi M. Dobroiu (Romdor) cu 11, F. Libeg (Romipel Cordia), M. Popa (Sparta), T. Marcu (Universitatea) şi A. Ionele (CS Incstar) fiecare cu câte 10 goluri înscrise. Jucătorul G. Nicolae a marcat şi el 11 goluri (8 pentru fosta echipă Romdor şi 3 pentru formaţia Arsenal 95 Redai la care sa transferat). Autogoluri au înscris: G. Băzăvan (Carpaţi Mecanica) pentru CS Incstar în runda a patra, V. Muntean (Avântul Dârlos) în contul echipei RomanofirTălmaciu, V. Runcan (Progresul Terezian) și M. Herman (Sevisul Şelimbăr) amândoi punctând pentru Telecom Sibiu, C. Vlad (Viitorul Târnava) pentru Unirea O.S. și C. Daju (ASA) în favoarea universitarilor sibieni. (va urma) V.M. Baschet/ Interviu James Grandholm - primul baschetbalist american care joaca pentru Sibiu Scurtă carte de vizită: fFlume: James Grandholm înălţime: 2,14 m Palmares: 3 sezoane în NBA (Washington Bullets, Huston Rockets şi Dallas Mavericks). S-a retras din activitate în anul 1992 şi 4 sezoane în Europa. Hobby: Colecţionează plăcuţe de înmatriculare auto. Stare civilă: Căsătorit. Activitate curentă. Component al divizionarei A CSU Sibiu şi impresar la 40 de jucători din ţări ca SUA, Franţa, Spania, Portugalia şi Suedia. "Cred că mă voi adapta la Sibiu", declară fostul jucător NBA toate că am suferit şi o operaţie la genunchi cu puţin timp în urmă. - Cum te înţelegi cu coechipierii? - Destul de bine. Există unele carenţe cu privire la comunicarea verbală, dar nu cred că acest lucru va sta între noi. - Ai venit la CSU Sibiu pentru bani? - Nu. Eu nu am venit la Sibiu să joc pentru bani. O fac din plăcere. Este posibil ca pe viitor să mai aduc jucători la Sibiu, dar totul se loveşte de lipsa banilor pe care multe echipe nu-i au pentru jucătorii americani. - Ca impresar vrei să recrutezi jucători din România? - De ce nu? România este o ţară plină de jucători de valoare. Aş vrea să-l găsesc pe al doilea Ghiţă Mureşan. - Cum vezi viitorul tău la echipa sibiană? - Nu am venit să mă remarc cu jocul meu. Important este ca echipa să meargă bine cu mine sau fără mine. - De ce ai venit să joci la Sibiu? - Din mai multe motive, dar cele mai importante sunt că am dorit să continui colaborarea cu "Biserica Stânca" și să ajut, cum pot, echipa sibiană, cu toate că sunt la o vârstă destul de înaintată (40 de ani). Mă bucur că încă mai pot juca baschet, cu Amestecate ♦ încă de la sosirea lui James în România au și apărut problemele. Avionul care l-a adus în România a întârziat din cauza ninsorii. Mai mult, la Otopeni, bagajele sale s-au rătăcit. ♦ Contractul cu gruparea sibiană este semnat până la sfârşitul acestui sezon. Există, totuşi, posibilitatea ca după această perioadă, contractul să fie prelungit. ♦ James Grandholm va activa la CSU Sibiu atât ca jucător, cât şi antrenor secund. , Marius IONESCU 2 Tribuna sporturilor, nr.550,15 ianuarie - 21 ianuarie 2001 Figuri de legendă ale boxului românesc: Constantin Ciucă Născut în 21 septembrie 1941, în comuna Vânători (Oltenia), Constantin Ciucă a fost descoperit și îndrumat către sala de antrenamente de fostul campion Petre Pop. Ciucă a rămas în istoria pugilatului românesc ca fiind singurul sportiv care a reuşit să cucerească patru medalii la Campionatele Europene, şi anume: una de aur, una de argint şi două de bronz. Dar să vedem palmaresul complet al acestui sportiv de excepţie: campion naţional al categoriei muscă în anii 1962,1964,1965, 1966, 1968 şi 1969; campion balcanic în anul 1961; medaliat cu bronz la Campionatele Europene de la Moscova -1963 (în semifinale a luptat de la egal la egal cu câștigătorul categoriei, sovieticul Viktor Bîstrov, pierzând la puncte cu 2:3) și Berlin -1965; vicecampion european la Roma în anul 1967; campion european la Bucureşti în anul 1969; participant la Jocurile Olimpice de la Tokyo - 1964 şi Ciudad de Mexico - 1968; este maestru emerit al sportului. Constantin Ciucă era un maestru al directelor repetate, economic în mişcări, deşi cu eschive şi deplasări intercalate. La europenele de la Berlin a dat întreaga măsură a talentului său în meciul cu italianul Speraţi, pe care l-a învins la puncte, după ce îl învinsese şi pe iugoslavul Palkovici. Din păcate, nu reuşeşte acelaşi lucru şi în semifinale, pierzând cu polonezul Hubert Skrzypczak. Cu acest polonez, Ciucă s-a întâlnit și la europenele din anul 1967, pe ringul instalat în "Palazzo dello Sport" din Roma, dar de data aceasta, în finala campionatului. Dorind să-și ia revanșă, sportivul nostru a pornit vijelios în atac, sufocându-și adversarul cu lovituri trimise în serie, în urma unui puternic croşeu, Skrzypczak este trimis la podea şi numărat. Victoria părea aproape, dar datorită arbitrului care întrerupea meciul în mod nejustificat tocmai când era boxerul nostru în atac, ba chiar mai mult, acesta a acordat şi un avertisment pentru greşeli imaginare românului, până la urmă ne-am ales doar cu argintul. La Campionatele Europene din anul 1969 de la Bucureşti, Constantin Ciucă a reuşit să câştige medalia de aur. Aici, el a trecut rând pe rând, de scoţianul McHugh, pe care l-a dominat cu autoritate, învingându-l la puncte, pe est-germanul Wanke pe care l-a învins prin abandon, apoi în semifinală de polonezul Arthur Olech, pentru ca în finală să dispună şi de sovieticul Nikolai Novikov. Cea mai mare satisfacţie a lui Ciucă de la acest campionat, lăsând la o parte câştigarea titlului de campion european, a fost victoria împotriva polonezului Olech care a fost o splendidă revanşă. Ciucă l-a întâlnit, pentru prima dată, pe Olech la Jocurile Olimpice de la Tokyo, în anul 1964, în faţa căruia a pierdut la puncte după ce câştigase prin abandon cu canadianul Henry, şi la puncte cu W. von Cuylenberg, din Ceylon. A doua oară, l-a întâlnit la... Jocurile Olimpice de la Ciudad de Mexico, pierzând tot la puncte cu o decizie de 3:2, după o victorie la puncte obţinută uşor în faţa marocanului Hilmann. După cum se poate constata, destinul sportiv a lui Constantin Ciucă s-a intercalat în mod nefericit cu al sportivilor polonezi: la europene cu cel al lui Hubert Skrzypczak, iar la olimpiade cu cel a lui Arthur Olech, în ziua de 4 iulie 1970, pe patinoarul "23 August" din Bucureşti,Constantin Ciucă a boxat pentru ultima oară într-un meci internaţional, şi anume, în întâlnirea dintre România şi Statele Unite ale Americii. După retragerea din sportul de performanţă s-a dedicat muncii de antrenor, victor cociu, preşedintele Comisiei Judeţene de Box Sibiu