Tribuna, octombrie-decembrie 1992 (Anul 108, nr. 727-786)

1992-10-14 / nr. 736

Mediaş aniversar:rii de ani de la prima atestare documentară (1267-1992) Marcat cu însemnele binecuvintatei civilizaţii multimilenare a toposului românesc — transilvan, municipiul de pe Tîrnava Mare probează în perioada 18—23 octombrie a.c. emoţiile fireşti ale momentului aniversar: 725 de ani de atestare documentară. Cei aproximativ 78 000 de „oameni ai urbei", români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi îşi poartă cu demnitate şi nobleţe însemnele heraldice, categoriale ale firii, cele care au conturat profilul moral-istoric şi spiritual-cultural al medieşeanului: libertate, ospitalitate şi spiritul de toleranţă; cultul vieţii, al bucuriei de a fi, al viţei-de-vie; vocaţiei; construcţiei şi al măiestriei meşteşugăreşti; flacăra vie a gazului metan; comoara adincurilor geologice medieşene şi crucea-simbol a vocaţiei creştine dînd sens şi durată tinereţii fără de bătrîneţe a aşezării, muncii şi roadelor ei, mîntuirii noastre. Manifestările programate în acest estimp autumnal medieşean îşi propun să evidenţieze deopotrivă: vocaţia (Continuare în pag a II-a) George MANOLACHE in pagina a lll-a TRIBUNA Itinerilor| — înaintea alegerilor din februarie aţi promis o „salubrizare“ morală şi spirituală a Primăriei şi una fizică a oraşului, renaşterea lui. Le-aţi realizat? — în platforma-program esenţialul a fost că mi-am propus şi am promis ceea ce aţi precizat dumneavoastră, în momentul intrării mele în Primărie, am avut anumite informaţii că se primesc atenţii pentru rezolvarea unor probleme ale cetăţenilor. Neam spus tuturor că un salariat al acestei instituţii greşeşte o singură dată. N-am mai auzit de asemenea cadouri cerute sau primite. (continuare în pag. a V-a) A consemnat Dumitru MANIŢIU C„ Primarii trec, oraşul rămine!“d) 1» 9 % - 13 întrebări, mai mult sau mai puţin incomode, adresate primarului municipiului Sibiu, dl. SORIN I. SERBU - Să fie întru mai bine! Turul doi de scrutin pentru alegerea preşedintelui ţării s-a încheiat. A fost linişte şi civilizaţie şi ordine şi lumea s-a dus totuşi la vot (mulţi se temeau de un „absenteism" de masă). Cine a cîştigat se ştie. Unii ridică două degete în sus în semn de victorie, alţii string din dinţi. Aşa e după orice competiţie. Dar, deocamdată, nu ne interesează că a învins Mao sau Tao. Important e că poporul a ales. Bine sau rău, asta rămîne la latitudinea fiecăruia să apreciere. în mod cert, fiecare dintre noi s-a prezentat la urne nu pentru a face un act de prezenţă, ci cu dorinţa şi speranţa într-o schimbare spre bine. Fireşte, nu ne aşteptăm la minuni, mai ales pe tărîmul economicului, ci _ cel puţin pentru început _l la nişte măsuri şi acţiuni îndreptate îndeosebi spre „asanarea" societăţii româeneşti. Deci, din acest punct de vedere: noul preşedinte ar trebui să fie mai activ, mai implicat şi mai ferm; noul Parlament mai „orientat“ şi mai operativ în votarea legilor; noul Guvern (şi insti- EDITORIALUL «jura..« tuţiile sale) mai hotărît în aplicarea neabătută a legilor, între priorităţile zilei, a căror soluţionare ar da un minim de satisfacţie electoratului, credem că ar trebui să fie incluse: combaterea corupţiei, la toate nivelele; descoperirea, prinderea şi judecarea tuturor acelora care au furat şi distrus din patrimoniul naţional (ori colectiv); reforma radicală a sistemului legislativ şi a organelor justiţiei; soluţionarea grabnică a tuturor „dosarelor" revoluţiei şi a evenimentelor care au succedat-o; introducerea obligativităţii declarării averilor pentru magistraţi şi înalţii funcţionari de stat; legiferarea unui statut (lege) a partidelor politice, etc. etc., Precum vedeţi, lista e destul de mare şi încă n-am vorbit nimic de agricultură, de industrie, de şomaj şi protecţie socială, de sănătate şi învăţămînt. Deocamdată ne gîndim că vine iarna, că n-avem motorină şi benzină, energie în general, că n-avem pîine şi altele pentru un trai decent. Noii noştri conducători şi-au asumat o mare responsabilitate, dar şi un mare risc. Fără participarea tuturor forţelor politice majore ale ţării n-au aproape nici o şansă de reuşită. Este ziua felicitărilor şi a urărilor, dar şi un prilej de reiterare a tuturor speranţelor cu care ne-am dat votuL TRIBUNA La Consulatul german din Sibiu Prezentări de condoleanţe In legătură cu încetarea din viaţă a fostului cancelar german, preşedinte al Partidului Social Democrat din Germania şi preşedinte al Internaţionalei Socialiste, Willy Brandt, Consulatul german din Sibiu anunţă că în zilele de 16 și 17 octombrie, între orele 10—13, se pot prezenta condoleanțe la sediul său din Sibiu, str. Hegel nr. 1. Anul CVIH Nr. 736 Miercuri, 14 octombrie 1992 8 pagini 10 lei tae* DEZANGAJARE Ziarele bucureştene nu au prea respectat interdicţia legală privind campania electorală în ajunul alegerilor. Unele au ignorat-o pur şi simplu, altele au încercat să salveze aparenţele sau şi-au trădat preferinţele. Un scurt tur de orizont al cotidienelor apărute sîmbătă, cu o zi înaintea celui de al doilea tur al scrutinului prezidenţial, devine edificator în această privinţă. „România Liberă", care se descrie ca „ziar independent", dar este considerat de unele personalităţi, ca de pildă Radu Câmpeanu, ca oficios al C.D.R., îşi titrează prima pagină astfel: „VOTAŢI un om pentru 23 dE MILioane!“ Este un joc de cuvinte pe care l-am văzut şi pe afişele electorale cu portretul lui Emil Constantinescu, prezentat ca „un candidat devotat democraţiei". Editorialul, semnat de unul din diriguitorii ziarului, Mihai Creangă, invită RESOCOTU pe cei ce mai stau în cumpănă să reflecteze la argumentul că doar un preşedinte Constantinescu ar face posibilă formarea unui guvern de largă reprezentare. O notă denunţă „contradicţiile d-lui Iliescu", o alta acuză „mafia de la Cotroceni" că ar „vinde posturi diplomatice" (impresarului lui Michael Jackson, Marcel Avram, care ar fi fost numit ambasador cu însărcinări speciale). La polul opus, Adrian Păunescu își manifestă „modul de a nu se implica în acest final de campanie electorală“ reproducînd, pe locul obișnuit al editorialului politic din „Vremea" un poem din volumul său „Poezii cenzurate", referitor la „realităţi anterioare anului 1989“, care „numai întîmplător coincide cu cei de astăzi“. Dar colţul opus de pagină este ocupat de un eli(Continuare in pag. a IV-a) OBSERVATOR Cine ne va conduce ? O adresă deja intens frecventată de cumpărătorii sibieni: magazinul „URSA“ de pe str. Turnului nr. 10 (orar zilnic 7—17, vineri 7—20, sîmbătă 8—12). Un magazin model, tip occidental, excelent aprovizionat cu o gamă diversă de produse: salam de Sibiu, salamuri crude şi uscate, specialităţi de carne, sosuri, condimente etc. toate oferite la preţuri sub cele practicate de stat Aici găsiţi de asemenea hot-dog, sandvişuri calde, chenari şi hamburgeri Un magazin pentru dv.!