Tribuna, octombrie-decembrie 1994 (Anul 110, nr. 1247-1311)

1994-11-26 / nr. 1287

ui........... ■................ Libera circulaţie a persoanelor a reprezentat şi reprezintă încă o monedă forte în disputele, edictele,pactele şi alte groase şi multiple tomuri dedicate drepturilor omului. Şi noi, românii, ne-am dorit să beneficiem de binefacerile graniţelor deschise imediat după decembrie 1989, fiind gata să credem că am prins pe Dumnezeu de picior. Paradoxul, însă, abia acum a început. Pe vremea lui Ceauşescu nu puteai obţine un paşaport românesc, în schimb beneficiat de convenţii consulare care înlăturau sistemul de vize din partea ţării pe care doreai să o vizitezi. Bunăoară, Austria,începând cu 1968, conform convenţiei consulare încheiate, se desfiinţa sistemul vizelor pe paşapoartele de serviciu. Ulterior, nu au mai fost necesare vize nici pe paşapoartele simple. A venit revoluţia, am primit fiecare dreptul de a avea paşaportul în buzunar, călătoriile nemaifiind condiţionate de obţinerea vizei române. Au început cozile la ambasadele străine, călătoriile şi "deranjurile" cu cei ce nu mai vroiau să se întoarcă sau încălcau flagrant legea statelor respective. Şi, foarte repede, măsurile restrictive nu au întârziat să apară, între ele, denunţarea convenţiilor consulare prin care se stabilise scutire de vize. Şi, din nou exemplul Austriei este -------------------------IJJ edificator. După ce a fost introdusă obligativitatea vizei pe paşapoartele turistice, cele de serviciu fiind exceptate, ce şi-au zis românii? Ne facem paşapoarte de serviciu. Şi şi-au făcut. De la cioban la bişniţar, de la brunet la doritorul de a“rămâne" afară. Cum au reuşit? Haida de, doar români suntem, în consecinţă, cu începere de la 1 decembrie 1994, călătoriile în Austria cu paşaport de serviciu vor fi posibile numai cu viza aplicată de oficiile diplomatice sau consulare austriece. Şi, uite-aşa, în stilul nostru aberant de înţelegere, a libertăţii, ne-am mai mâncat o dată omenia. Acum, în stilul caracteristic, nu mai rămâne decât să nu ostenim a ne plânge că suntem persecutaţi. TRIBUNA ZILE* r La Sibiu, va fi inaugurat BIROUL D.Hi WORLDWIDE EXPRESS Co Marţi, 29 noiembrie a.c., ora 17, la sediul Agenţiei TAROM din Sibiu, va avea loc un eveniment insolit, cu reverberaţii cu totul deosebite. Este vorba de inaugurarea oficială a Biroului D . L. INTERNATIONAL ROMANIA SRL, aparţinând celebrei Companii D.H.L. WORLDWIDE EXPRESS Co. Acest insolit eveniment marchează posibilitatea unei noi şi necesare deschideri în generoasele iniţiative pentru crearea şi în judeţul şi municipiul Sibiu a condiţiilor specifice celor mai înalte standarde în domeniul serviciilor de curierat intern şi internaţional. Facem precizarea că această companie este de un sfert de secol nr.1 în lume între firmele specializate în distribuirea coletelor, trimiterilor de pe Mapamond, reţeaua sa deservind peste 70.000 destinaţii de pe întregul glob pământesc. Se cuvine a menţiona că, în ţara noastră, asemenea birouri ale DHL INTERNATIONAL ROMANIA SRL funcţionează la Arad, Bacău, Baia Mare, Braşov, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Oradea, Piteşti, Ploieşti, Suceava, Timişoara şi Târgu Mureş. Lucian JIMAN_________IZ__________/ MAT ÎS WDR IW SLAVICI COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU anul CX, nr. 1287 serie nouă Sâmbătă, 26 noiembrie 1994 4 pagini cu supliment 100 lei (la abonaţi- 60 lei)  Universitatea din Sibiu conferă un nou titlu de Doctor Honoris Causa Marţi, 29 noiembrie, ora 11:45, în aula "Avram Iancu" a Universităţii din Sibiu va avea loc ceremonia decernării titlului de Doctor Honoris Causa prof. dr. Klaus Wegmann de la Universitatea din Tübingen. ZUM BimoTecii nsTin Luni, 28 noiembrie a.c., debutează ampla manifestare cultural-artistică “Zilele Bibliotecii ASTRA”, care va cuprinde, timp de o săptămână, o multitudine de acţiuni. Iată programul primelor două zile: Luni, ora 10 - dezbaterea pe tema necesităţii şi funcţiei sociale a bibliotecarului. (în cabinetul “Andrei Oţetea”, cu participarea bibliotecarilor din judeţ)* Ora 12 - Vernisajul expoziţiei de artă plastică a membrilor Clubului elevilor din Sibiu (în secţia pentru copii a bibliotecii) * Ora 14 - Vernisajul expoziţiei fotodocumentare “Imagini americane” (în Sala festivă a bibliotecii. Invitat: dl. Dale West, directorul Centrului cultural american). Marţi, ora 8: întâlnire cu scriitorul Petre Ghelmez, directorul revistei “Ariei", (la Şc. gen. nr.21) * Ora 11 - Spectacol cu piesa "Hansel şi Gretel" (în secția pentru copii a bibliotecii. Invitat: scriitorul Petre Ghelmez). * Ora 12 - întâlnire cu autorii volumului “Sibiul și Marea Unire”, spectacol literarmuzical (la filiala Bâlea abibliotecii). în 1995 vom bea bere pasteurizată Sadu Din anul 1991 Fabrica de bere Sadu s-a desprins de “Berea” Sibiu, devenind societate comercială de sine stătătoare, cu avantajele şi dezavantajele ei. “Fiind o fabrică veche - ne-a precizat d-na directoare ing. Ştefania BARBU - a trebuit să începem cu lucrări de modernizare şi de eficientizare a activităţii noastre. în primul rând, am procedat la igienizarea completă a unităţii prin lucrări de faianţare, mozaicare, repararea acoperişurilor, precum şi la unele dotări. Astfel, ne-am cumpărat o nouă linie de îmbuteliere, cât de curând vom schimba sistemul de filtrare şi, începând din 1995 vom livra bere pasteurizată, prin darea în funcţiune a unui pasteurizator modern". Unul din necazurile mai vechi aici, la Sadu, rămâne însă, lipsa unei fabrici proprii de malţ. De altfel, “Berea Sadu” şi “Berea Sibiu" se numără printre cele 5 unităţi de profil din ţară care nu au fabrică proprie de malţ. în aceste condiţii, SC “Berea Sadu” lucrează de peste un an şi jumătate cu mulţ import din Cehia, în prezent, fabrica livrează zilnic peste 70.000 sticle pe zi, principalii beneficiari fiind unele societăţi comerciale din Vâlcea şi Slatina, în Sibiu, doar 16 SRL-uri desfac bere de Sadu. De ce aşa de puţin? Nu ştim. Adevărul este că noile sortimente de bere Sadu se impun atât sub aspectul calităţii, cât şi al preţului. Respectiv, “Binder Bier" se livrează la preţul de 330 lei/sticlă, iar “Silber Bier”, la 318 lei/ sticlă. Ambele preţuri includ şi TVA. întrebată dacă nu o sperie abundenţa de bere străină aflată pe piaţă, d-na directoare Ştefania Barbu ne-a răspuns: “Berea Sadu a fost o marcă de prestigiu şi vrem să-i perpetuăm acest renume. Astăzi nici un producător de bere nu-și mai permite să livreze berea până nu ajunge la parametrii optimi pentru livrare, pentru consum. Cu atât mai mult noi vom continua să oferim consumatorilor bere Sadu de înaltă clasă. "Binder Bier” și “Silber Bier” este doar o primă ofertă. Din 1995 vom livra bere Sadu pasteurizată”. Ioan VIDRIGHIN Foto: Fred NSS . f ii mi i; maicii i .miii iii, la I III. Dimiiri unii (5) întrucât în ultimele zile ale lunii octombrie guvernul ungar recunoaștea în continuare autoritatea Habsburgilor, iar împăratul-rege Carol îl trimisese la Budapesta pe arhiducele Iosif, conducerea P.N.R. l-a desemnat pe Al. Vaida Voievod să-i prezinte arhiducelui intenţiile şi atitudinea românilor. Audienţa a avut loc în 30 oct., ora 11.00, la palatul regal şi a durat o oră. Arătându-i arhiducelui Iosif că de la 1868 este primul politician român care se poate prezenta oficial înaintea Habsburgilor, “deoarece guvernul care s-a perindat totdeauna a găsit modalitatea ca să ţină departe de tron reprezentanţii popoarelor nemaghiare... Vaida i-a expus cum au pierdut în timp românii încrederea în Habsburgi, aceştia întotdeauna sacrificând inte-p resele şi drepturile popoarelor credincioase, îndeosebi după pactul cu nobilii unguri din 1867. La întrebarea arhiducelui Iosif: Ce crezi D-ta, cum ar hotărî Românii, dacă s-ar face un plebiscit. Ar vota pentru rămânerea lor în cadrele Monarhiei austro-ungare ori pentru unirea cu România?”, Vaida, precizându-i că “naţiunea română stă pe baza declaraţiei prezentate în camera deputaţilor”, i-a răspuns: "Când e,vorba de mulţimi, este greu de prevăzut atitudinea lor, fiind dependentă de multe imponderabile, de impulsuri momentane... La tot cazul, vom convoca o Conferinţă naţională, conform tradiţiilor noastre. Acolo întregul popor român va fi reprezentat, prin delegaţii trimişi de fiecare circumscripţie electorală, din toate ţinuturile româneşti ale Transilvaniei, Banatului şi Ungariei... Cred, Alteţă Imperială, că, după toate câte am avut onoarea să vă expun, dispoziţia în sânul întregii naţiuni române, astăzi, e de aşa, încât, dacă nu,cu unanimitate, dar cu aproape unanimitate, toţi românii vor vota pentru unirea lor cu România". La demonstraţia arhiducelui că şi România are interesul "casă existe o monarhie puternică austro-ungară, considerând vecinătatea ei cu Rusia şi stările anarhice de acolo... apoi din punct de vedere economic, părţile locuite de români îşi găsesc posibilităţi mai avantajoase spre apus... desigur, va trebui să fie satisfăcute aşteptările politice ale românilor... eu nu am cunoscut situaţia... am fost cu totul greşit informat...", Vaida i-a replicat: “Va trebui, cred, ca Alteţa Voastră, sâ stăruiască pe lângă M. Sa ca monarhul să se informeze direct, ascultând pe reprezentanţii tuturor popoarelor sale”. (continuare în, pagina 2) Mihai RACOVIŢAN Garda naţională română pentru Unire,din satul Noul Român (judeţul Sibiu) - nov. 1918  ASTĂZI, la LA on 14 P.C. INTER - F.C. BRAŞOV Arbitru va fi bucureşteanul Al. Crişan, care-l înlocuieşte peAdrian Porumboiu (suspendat)._______ în atenţia consumatorilor casnici de energie electrică Ca urmare a intenţiei F.R.E. Sibiu, anunţată prin presă în august 1994, de a se trece etapizat la un nou sistem de citire, facturare şi încasare a energiei electrice consumate de abonaţii casnici - începând cu 1 decembrie 1994 - sistemul se introduce experimental pe un sector de 9500 abonaţi din municipiul Sibiu. Consumatorii vor primi, prin ■ poştă, factura reprezentând energia electrică consumată de la ultima factură achitată până la ultima citire a contoarelor şi energia prezumată pentru o lună de consum (calculată ca medie lunară după consumul realizat de fiecare abonat pe un an). De asemenea, factura cuprinde și valoarea abonamentului radio pe toată perioada de facturare a energiei electrice. Plata facturii se va efectua de abonat numai la casieria nr.3 de la sediul FRE Sibiu, str. Uzinei nr.7, până la “data scadenţei" prevăzută pe factură, dată după care se percep penalizări de 0,2 % pentru fiecare zi de întârziere. Pentru evitarea aglomerării la casierie şi în corelare cu data scadenţei la plată, este necesar ca abonaţii să respecte următoarea programare la plată: (continuare în pagina 2)