Trybuna Ludu, luty 1951 (IV/32-59)

1951-02-01 / nr. 32

•2 _____________________________________________________________ Poziom produkcji przemysłowej Czechosłowacji wzrósł o 15,3 proc. (f) PRAGA (PAP). W Pradze opublikowano oficjalne wyniki wykonania państwowego planu gospodarczego Czechosłowacji w roku 1950. Plan produkcji przemysłowej wykonany został w 102,7 pioc. W porównaniu z rokiem 1949 do ziom produkcji wzrósł o 15,3 proc. przemysłowej Poważnie wzrosła produkcja powszechnego użytku. artykułów M in. produkcja cukru wzrosła o 1S proc., wyrobów cukierniczych o 27 proc., chleba — o 51 proc., papierosów — o 20 proc., itd Rok 1950 upłynął pod zna - kiem dalszego rozwoju spółdziel czóści produkcyjnej na wsi. Pro dukcja rolna wzrosła w porównaniu z rokiem 1949 — o 5 proc., a w sektorze socjalistycznym — o 22 proc. W ciągu roku 1950 nastąpi! dalszy rozwój współpracy go r spodarczcj między Czechosłowacją a Związkiem Radzieckim krajami demokracji ludowej. U- i dział tych państw w handlu, zagranicznym Czechosłowacji wyniósł w roku 1950 — 55 proc. (w roku 1949 — 45 proc.). Imperialistom nie uda się podważyć jedności robotników całego świata (f) PARYŻ (PAP). — Masj pracujące całego świata w dalszym ciągu protestują przeciwko dekretowi rządu francuskiego, wymierzonemu w trzy wielkie organizacje międzynarodo-XI TC* Generalna Konfederacja Pracy ogłosiła odezwę wzywającą masy pracujące Francji do zaprotestowania przeciwko bezprawnemu zarządzeniu rządu francuskiego. Rząd francuski — stwierdza odezwa — pragnie uniemożliwić pracę Federacji Związków Światowej Zawodowych w naszym kraju, ponieważ organizacja ta pożostala wierna interesom klasy robotniczej. Odezwa podkreśla, że nie jest rzeczą przypadku, iż dekret wydany został bezpośrednio po wizycie we Francji generała amerykańskiego Eisenhowera przed wyjazdem premiera Pie- i vena do Waszyngtonu. Imperialiści amerykańscy żądają od tych, którzy oddają się pod ich kuratelę — brzmi odezwa — stosowania polityki imperializmu amerykańskiego. Jest to polityka wojny i nędzy. Obóz wojenny chciałby usunąć ze swej drogi Światową Federację Zwią zków Zawodowych, chciałby zła mać opór- klasy robotniczej wobez polityki reakcji, nędzy i wojny. Poprzez dekret, godzący w Światową Federację Związków Zawodowych, rząd atakuje jednocześnie Organizację Narodów Zjednoczonych, przy której ŚFZZ jest akredytowana. Republikanie francuscy! Łączcie się z klasą robotniczą dla obrony wspólnych praw! RZYM (PAP). — Na zebraniu sekretariatu Włoskiej Generalnej Konfederacji Pracy uchwalono ostry protest przeciwko dekretowi rządu francuskiego. Komunikat, wydany po zebraniu, podkreśla bezwzględne zaufanie robotników włoskich do Światowej Federacji Związków Zawodowych i domaga się od rządu francuskiego odwołania haniebnego zarządzenia. LONDYN (PAP). — Sekretarz generalny związków zawodowych Pakistanu — Afzal — w oświadczeniu, złożonym prasie w związku z faszystowskim dekretem rządu Plevena wysłanym na rozkaz Waszyngtonu podkreśla, że imperialistom Stanów Zjednoczonych oraz ich ma rionetkom nigdy nie uda się naruszyć jedności postępowych robotników całego świata. PEKIN (PAP). — Wszech chińska Federacja Młodzieży Demokratycznej, Komitet Centralny Ligi Nowej Demokratycznej Młodzieży i Wszechchińska Federacja Studentów przesłały do rządu francuskiego protest prze ciwko uniemożliwieniu działalności na terenie Francji międzynarodowych organizacji demokratycznych, Wykonanie uchwał Kongresu Warszawskiego przedmiotem obrad sesji ŚDFK (f) BERLIN (PAP). W Berlinie, w sali posiedzeń Izby Ludowej Niemieckiej Republiki Demokratycznej, rozpoczęła się w środę wieczorem sesja Rady Światowej Demokratycznej Federacji Kobiet z udziałem delegatek reprezentujących 91 milionów kobiet z 62 krajów. W obradach sesji uczestniczą m in.: przewodnicząca Federacji Eugenia Cotton, przewodnicząca Antyfaszystowskiego Komitetu Kobiet Radzieckich — Nina Popowa, Demokratycznej przewodnicząca Unii Kobiet Chińskich — Tsai Czang i wiele innych wybitnych bojowniczek o pokój. W imieniu rządu NRD powitał delegatki premier Grotewohl, który podkreślił ogromną rolę Federacji w walce o równouprawnienie kobiet całego świata i w dziele utrzymania pokoju. Przedmiotem obrad będą zagadnienia opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz zagadnienia związane z wykonaniem uchwal II Światowego Kongresu Obrońców Pokoju w Warszawie. Przygotowania wojenne, nędza głód i terror — oto reżim Tito Artykuł sekretarza generalnego KP Słowacji w dzienniku „Rude Pravo44 (f) PRAGA (PAP). — Dziennik „Rude Pravo“ opublikował artykuł sekretarza generalnego komunistycznej Partii Słowacji — Bastovansky'ego — o sytuacji w Jugosławii. Autor pisze m. in.: W Jugosławii panuje obecnie głód 1 nędza: sytuacja żywnościowa jest katastrofalna. Poziom życia ludności pogarsza się z każdym dniem. Titowskie tzw. spółdzielnie produkcyjne, którymi rządzą bogacze wiejscy, są nową formą eksploatowania pra cującego chłopstwa przez burżuazję wiejską. Banda titowska coraz silniej sprzęga Jugosławię z przestępczymi planami wojennymi swych mocodawców kapitalistycznych. Dziś — pisze dalej autor Jugosławia jest głównym ogniskiem pożogi wojennej i prowokacji wojennych na Bałkanach, Szaleńcy, stojący na czele rządu jugosłowiańskiego, usłużnie popierają machinacje swych imperialistycznych mocodawców. U- jawnia się to m. in. w ustosunkowaniu się do sprawy Korei. Kredyty, wyżebrane przez Tito u imperialistów, przeznaczane są nie na budownictwo pokojowe, lecz na potrzeby wojenne. Dlatego też nikogo nie dziwi fakt, że Tito nie mówi już o uprzemysłowieniu Jugosławii, o nowym planie 5-letnim i, że oświadcza, iż zakłady przemyśle we będą zwrócone byłym właścicielom. Przepełnione więzienia, okrutne tortury, terror, zabójstwa — oto krwawy reżim kata Tito. Jednakże, mimo terroru, wzmaga się opór klasy robotniczej przeciwko reżimowi titowskiemu. Wzmaga się fala strajków, w szczególności w kopalniach. Niezadowolenie ogarnęło szerokie masy pracujących i przeniknęło do armii. Narody Jugosławii — pisze Bastovansky — nie będą długo znosiły jarzma bandytów Zjednoczą się wokół titowskich. zdrowego trzonu klasy robotniczej i Partii Komunistycznej i zniszczą swego podłego wroga — agenta imperialistów amerykańskich. Komuniści i masy pracujące całego świata będą wszelkimi siłami popierały bohaterską walkę antyfaszystów jugosłowiańskich, demokratów i komunistów. KP Szwecji demaskuje antypokojową dywersję prawicowych socjaldemokratów (f) SZTOKHOLM (PAP). Na łamach dziennika „Ny Dag“ ukazał się komunikat Biura Politycznego Komunistycznej Partii Szwecji, demaskujący autorów tzw. „manifestu pokojowego“, opublikowanego niedawno przez partie socjaldemokratycz ne w krajach skandynawskich. Biuro Polityczne stwierdza, iż autorzy manifestu są zwykłymi agentami imperializmu amerykańskiego. imperializmu, który nie cofa sie przed żadnymi zbrodniami w celu osiągnięcia panowania nad światem. Prawicowi manifestu socjaliści — autorzy zajmują identyczna stanowisko z rządem Trumana, wypowiadając się przeciwko, żądaniu zakazu wojny atomowej. Komitet Wykonawczy Komunistycznej Partii Szwecji wzywa w zakończeniu cały naród szwedzki do wzmożenia walki o utrwalenie pokoju na święcie. USA szantażują Indie (f) NOWY JORK (PAP). Redaktor „Daily Compass“ Tackerey, komentując odmowę USA wysłania żywności dc Indii, jeśli Indie nie podporządkują się dyktatowi amerykańskiemu w ONZ. pisze m in.: „Decyzja komisji spraw zagranicznych senatu amerykańskiego, która postanowiła odroczyć rozpatrzenie projektu ustawy w sprawie wysyłki żywności do Indii, jest czymś gorszym niż szantaż. Odmawia ona bowiem pomocy żywnościowej głodującej ludności tylko dlatego. że nie można kupić w ten sposób niezależności rządu Indii TRYBUNA LUDU Wspaniałe sukcesy gospodarcze republik radzieckich w realizacji planów gospodarczych na rok 19S0 Plan produkcji przemysłowej RSFRR został wykonany w 102 proc. (f) MOSKWA (PAP). Urząd Statystyczny Rosyjskiej Socjali - stycznej Federacyjnej Republiki Radzieckiej opublikował komu - nikat o wynikach wykonania państwowego planu rozwoju go spodarki narodowej RSFRR w roku 1950. Rozwój przemysłu RSFRR, rolnictwa i transportu, budów - nictwa i handlu jak również pod niesienie' się poziomu materialnego i kulturalnego ludności w roku 1950 charakteryzują m. in. następujące dane: Plan produkcji przemysłowej wykonany został w roku 1950 w 102 proc. W porównaniu z rokiem 1949 produkcja poszczególnych towarów przemysłowych i artykułów żywnościowych kształtowała się w roku 1950, w procentach, jak następuje: M. in. produkcja surówki, żelaza i stali wyniosła w roku 1950 w porównaniu z rokiem 1949 — 150 proc., brykietów torfowych — 113 proc., cegieł — 127 proc., wapna — 126 proc., gipsu — 125 proc., kredy — 111 proc., dachówek — 133 proc., rowerów— 160 proc., kuchenek gazowych— 116 proc., łóżek metalowych 109 proc., maszyn do pisania — 139 proc., patefonów—167 proc., naczyń żelaznych — 133 proc., talerzy porcelanowych i fajan - sowych — 113 proc., tkanin bawełnianych — 113 proc. W dalszym ciągu komunikat stwierdza, że w roku 1950 zakłady przemysłowe RSFRR u - sprawniły znacznie wykorzysta - nie maszyn i urządzeń technicznych. Plan obniżenia kosztów własnych produkcji na rok 1950 został w przemyśle wykonany. Przemysł RSFRR rozpoczął w roku 1950 produkcję nowych ma szyn, w tej liczbie obrabiarek nowych typów, motorów poru - szanych silą wiatru mających szerokie zastosowanie w kołchozach, lodówek itd. Komunikat stwierdza następ - nie, że w roku 1950 osiągnięto poważne sukcesy w rolnictwie, w dziedzinie hodowli bydła oraz na odcinku wzmocnienia organizacyjno - gospodarczego kołcho 7ÓW. Od 20 października 1948 r. prace w dziedzinie realizacji pla nu sadzenia ochronnych pasów leśnych w europejskiej części RSFRR zostały wykonane przez kołchozy, sowchozy oraz gospodarstwa leśne na powierzchni ponad 860.000 hektarów. Plan sadzenia ochronnych pasów leśnych został w rc u 1950 wy - konany z nadwyżką. Zakres prac inwestycyjnych w roku 1950 wyniósł 118 proc. w porównaniu z rokiem 1949. Ministerstwo budownictwa mieszkaniowego RSFRR wykonało plan 1950 roku i o 10 proc. zwiększyło w porównaniu z rokiem 1949 zakres prac budowlano - montażowych. W roku 1950 od - dano do użytku o 11 proc. więcej powierzchni mieszkalnej niż w roku 1949 W roku 1950 — głosi dalej komunikat — odbywał się dalszy rozwój handlu. Przeprowadzona przez rząd radziecki 1 marca 1950 roku — trzecia po zniesieniu systemu kartkowego — zniżka ceń detalicznych towa - rów powszechnego spożycia dc prowadziła do poważnego zwięk szenia sprzedaży towarów dla potrzeb ludności. W roku 1950 sprzedano ludności o 30 proc, więcej towarów (w cenach po - równalnych) niż w roku 1949. Wydajność pracy robotników zatrudnionych w przemyśle wzrosła o 7,5 proc, Produkcja w USIIR wzrosła o 24,5 proc w stosunku do r. 1949 (d) MOSKWA (PAP). — Urząd Statystyczny Rejfubliki Ukraińskiej opublikował wyniki wykonania państwowego planu rozwoju gospodarki narodowej LTkraińskiej SRR w roku 1950. Roczny plan produkcji przemysł ukraiński wykonał w 102 proc. W porównaniu z rokiem 1949 produkcja wzrosła o 24,S proc. I tak m. in. produkcja surówki w porównaniu z 1949 r. wzrosła o 30 proc., stali — o 28 proc., walcówki — o 22 proc. Wydobycie rudy żelaznej wzrosło o 35 proc., węgla — o 14 proc., rudy manganowej — o 27 proc. Produkcja traktorów wzro sła w porównaniu z rokiem 1949 o 25 proc., a kombajnów zbożowych — o 50 proc. Poważnie wzrosła ponadto produkcja artykułów powszechnego spożycia. . Poważne sukcesy w rozwoju socjalistycznej gospodarki rolnej osiągnęły ukraińskie kołchozy, ośrodki maszynówotraktorowe i sowchozy. Rolnictwo Ukrainy dostarczyło państwu o 92.000.000 pudów artykułów rolnych więcej niż w roku 1949. Osiągnięcia gospodarcze Białoruskiej SRR (f) MOSKWA (PAP). Urząd Statystyczny Republiki Białoruskiej opublikował komunikat o wynikach wykonania państwowego planu rozwoju gospo darki narodowej Białorusi w roku 1950. Komunikat wskazuje na szybkie tempo rozwoju przemysłu rolnictwa i kultury Białoruskiej SRR. Plan produkcji przemysłowej wykonany został w 101 proc. W porównaniu z rokiem poprzednim produkcja przemysłowa wzrosła o 30 proc. W Uzbeckiej SRR wykonano plan w 102 proc. Komunikat opublikowany przez Urząd Statystyczny Republiki Uzbeckiej stwierdza na wstępie, że roczny plan produkcji w roku 1950 wykonany został w 102 proc. M. in. wydajnych produkcja niezwykle maszyn do sprzętu bawełny wzrosła w porównaniu z rokiem 1949 — 7,7 raza, produkcja maszyn do oczyszczania bawełny — 2,5 raza, dźwigów mechanicznych blisko 2 razy oraz węgla, stali i walcówki — prawie o jedną trzecią. Poważnie wzrosła również produkcja zakładów elektrotechnicznych i włókienniczych. Komunikat wskazuje następnie na poważne sukcesy osiągnięte przez rolnictwo Uzbekistanu, w szczególności na odcinku uprawy bawełny. Wielki rozwój Karelo- Fińskiej SRR (f) MOSKWA (PAP). Dziennik „Izwiestia“ zamieścił artykuł przewodniczącego Rady Najwyższej Karelo-Fińskie.j SRR — A. Tajmi, charakteryzujący wspaniały rozwój tego ki'aju. O ogromnym rozwoju karelofińskiego przemysłu leśnego świadczą m. in. następujące dane. 5-letni plan dostawy budulca wykonany został ze znaczną nadwyżką. Na szeroką skalę rozbudowany został przemysł przetwórczy surowców budowlanych. I tak np. produkcja papieru wzrosła przeszło 3-krotnie w porównaniu ze stanem przedwojennym, ■ powstał przemysł produkcji domków fińskich. Prace przy wyrębie lasów prawie całkowicie zmechanizowano. Ogromne znaczenie posiadają leśne elektrownie, wokół których powstają nowe osiedla typu miejskiego. Poważnymi sukcesami poszczycić się mogą rówmież inne gałęzie gospodarki karelo-fińskiej powstałe w okresie powojennej 5-latki stalinowskiej. Wymienić tu należy w szczególności przemysł przędzalniany oraz rybny. Na szeroką skalę rozwinął się przemysł metalowy, którego globalna produkcja w okresie ostatniej 5-latki przekro czyła 2-krotnie poziom przedwojenny. Około 1.200 tys. podarków dla dzieci koreańskich zebrano juz w całym kraju W akcji zbiórkowej przoduje Warszawa (f) Według dotychczasowych danych, w całym kraju zebrano już blisko 1.200.000 podarków dla dzieci koreańskich. Dary te przesyłane są obecnie do magazynów powiatowych i wojewódzkich. W ogólnokrajowej zbiórce przoduje stolica,której mieszkań cy przekazali ponad 200.000 różnego rodzaju darów — w większości odzieży, bielizny i obuwia. Ostatnio uruchomiono na Pradze centralny magazyn, gdzie sortuje się podarki, w razie potrzeby naprawia, a następnie pakuje do skrzyń. Ludność Dolnego Śląska, manifestując głęboką solidarność i przyjaźń z bohaterskim narodem koreańskim, zebrała już około 85.000 rozmaitych darów, Na konto Polskiego Komitetu Obrońców Pokoju we Wrocławiu wpłynęło na zakup podarków ponad 200.000 zł. Na licznych zebraniach społeczeństwo wyraża wdzięczność Rządowi za likwidację tymczasowości administracji kościelnej na Ziemiach Zachodnich (f) W dalszym ciągu odbywają się w całym kraju zebrania, na których robotnicy, chłopi, inteligencja pracująca, księża i działacze katoliccy podkreślają, że zniesienie stanu tymczasowości administracji kościelnej na Ziemiach Zachodnich przyczyni się niewątpliwie do umocnienia frontu pokoju. „Zniesienie tymczasowości w administracji kościelnej Ziem Zachodnich a przede wszystkim ogromnej doniosłości akt o dokonaniu wytyczenia granicy na Odrze i Nysie — jest spełnieniem naszych gorących pragnień, gdyż jest poważnym wkła dem w zabezpieczenie światowego pokoju“ — oświadczyła robotnica Teresa Olejarnik na wie cu w Zakładach Przemysłu O- dzieżowego we Wrocławiu. Podobne oświadczenia składa ją przedstawiciele wszystkich warstw społecznych. Również chłopi w województwach szczecińskim, łódzkim, lubelskim, bydgoskim wyrażają radość z decyzji Rządu Ludoween W Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i w wielu innych miastach robotnicy na zebraniach, wyrażając radość z oświadczenia Rzą du, ostro piętnują imperialistów. Oświadczenia księży Księża i działacze katoliccy składają oświadczenia, w których wyrażają gorącą radość i głęboką wdzięczność Rządowi Ludowemu za zniesienie tymcza sowości w administracji kościel nej na Ziemiach Zachodnich. Ksiądz dziekan Źywicki radca Kurii Biskupiej w Gdańsku oświadczył: „Stanowisko Rządu RP, który przez usunięcie stanu tymczasowości uczynił zadość żądaniom narodu polskiego — witam z całym uznaniem. Stanowisko to powinno dać pod stawę do rozważenia swego dotychczasowego poglądu na spra wy polskie tym wszystkim czynnikom, które odnoszą się przychylnie do rewizjonistów niemieckich“. Proboszcz parafii Żerniki ks. Justyn Kostek tak precyzuje swoje stanowisko na łamach „Słowa Polskiego“: „Historia Polski, jak również historia Ko ścioła Katolickiego w Polsce nie są tajemnicą dla Watykanu. Pa pież nie ma prawa kwestionować przynależności Ziem Zachodnich do Polski. Stanowisko Watykanu, stanowisko wrogie w stosunku do naszego kraju godzi w najżywotniejsze interesy naszej Ojczyzny. Decyzja Rządu ustanowienia stałych władz kościelnych na Ziemiach Zachód nich cieszy się uznaniem wszystkich ludzi miłujących pokój“. Podobne oświadczenie złożył zakonnik — jezuita O. Antoni Kuśmierz. Krajowa narada komisji intelektualistów katolickich W dniu 30. I. br. obradowała w Warszawie Krajowa Konfe - rencja Komisji Intelektualistów Katolickich przy Polskim Komitecie Obrońców Pokoju pod przewodnictwem ks. prof, dr Jana Czuja dziekana Wydz. Teologicznego U. W. Brało w niej udział kilkudziesięciu księży szereg świeckich działaczy kai tolickich. Zabierając glos w dyskusji znany teolog ks. prof. Eugeniusz Dąbrowski powiedział m. in.: Z pełnym zdziwienia niesmakiem Obserwujemy akcję części kleru niemieckiego, zmierzającą do podsycania ducha odwetu złudnych nadziei wśród Niemi ców, którzy opuścili Śląsk i Pomorze, Nie zamierzamy jednak być tylko biernymi obserwatora mi i przeciwstawiamy się całą siłą i wszelkimi będącymi w na szej dyspozycji sposobami tej szkodliwej polityce części nie - mieckiego kleru. Duchowieństwo polskie potrafi znaleźć oka zje, które by stanowisko jego w tej doniosłej sprawie określiły jednoznacznie i bez wszelkich niedomówień. Konferencja przyjęła wytycz ne zaproponowane przez refe - renta redaktora Horodyńskiego, w których podkreślono: 1) że katolicy winni realizo - wać obywatelski obowiązek aktywnego udziału we froncie narodowym w obronie pokoju; 2) że idea pokoju, realizowana przez światowy ruch obrońców pokoju ma charakter nadrzędny i powinna jednoczyć wysiłki marksistów i katolików; 3) że duchowieństwo katolic - kie i. świeccy katolicy przez swój udział w ruchu pokoju win ni dać bezwzględną odpowiedź inspirowanym przez rządy anglo saskie niemieckim zakusom rewizjonistycznym, oraz że sta - nowczym głosem swoim winni przywołać do porządku tycn katolików niemieckich, którzy na dużywają religii do celów odwetowych; 4) wyrażono aprobatę dla o - statniego posunięcia Rządu w sprawie stabilizacji stosunków kościelnych na Ziemiach Odzyskanych, Uratować dzieci greckie przed terrorem faszystowskich katów! Apel Greckiego Komitetu Pomocy Dzieciom do opinii publicznej świata (f) SZTOKHOLM (PAP). — Grecki Komitet Pomocy Dzieciom przesłał do Szwedzkiego Czerwonego Krzyża list, w któ rym demaskuje zbrodnie dokonywane przez monarcho - faszystów w „obozach przeszkolenia“ dla dzieci greckich, wydanych w ręce rządu ateńskiego przez klikę titowską. W liście tym Grecki Komitet Pomocy Dzieciom stwierdza, powołując się na wiadomości nadane przez rozgłośnię ateńską, belgradzką i londyńską, że Mię dzynarodowy Czerwony Krzyż przekazał Szwedzkiemu Czerwo nemu Krzyżowi dzieci greckie, które podczas wojny domowej schroniły się do Jugosławii przed terrorem monarcho-faszy stowskim. Szwedzki Czerwony Krzyż otrzymał polecenie odesłania tych dzieci do Aten. Wydanie tych dzieci rządowi monarcho - faszystowskiemu wbrew woli ich rodziców wbrew woli samych dzieci byi łoby okrutną zbrodnią — stwierdza Grecki Komitet Pomocy Dzieciom. Wiadomo powszechnie, że te dzieci, które zostały przez klikę Tito odesłane do Grecji, są internowane przez rząd monarcho - faszystowski w tzw. „obozach przeszkolenia“, nie różniących się wiele od hitlerowskich obozów koncentracyjnych. W imieniu matek, ojców i krewnych tych dzieci, w imieniu narodu greckiego, Komitet Pomocy Dzieciom zwraca się do wszystkich miłujących wolność narodów, do demokratycznej opinii publicznej na całym święcie, — z apelem, aby nie dopuściły do wydania dzieci greckich w ręce faszystów ateńskich. Coraz bardziej zwęża się ognisty pierścień nienawiści wokół morderców amerykańskich Korespondencja dziennika „Izwiestia44 z Korei (f) MOSKWA (PAP). „Izwiestia“ zamieściły korespondencją Aleksandra Czakowskiego o bestialstwach interwentów amerykańskich w Korei. Czakowski wraz z kilkoma dziennikarzami radzieckimi i chińskimi zwiedził w pierwszych dniach września obóz dla jeńców am:rykańskich. Wieczorem wyjechaliśmy na front — pisze Czakowski. Korea płonęła. Wydawało się, że płoną nie tylko domy, nie tylko łatwo zapalające się chaty koreańskie, wydawało się, że płonie sama ziemia koreańska. Za każdym razem, gdy przejeżdża się obok zrównanych z ziemią miast, obok tuneli zapchanych trupami, obok kanałów również napełnionych trupami ludzi — przychodzi na myśl, że już nic straszniejszego być nie może, że nic bardziej potwornego nie mogłaby wymyślić nawet najbardziej rozgorączkowana wyobraźnia potwora - sadysty. Ale niedawno — podkreśla Czakowski — korespondent agencji Telepress przytoczył dane o masowym mordowaniu przez Amerykanów i lisyn.manowców ludności cywilnej Korei Północnej. Według najskrom niejszych obliczeń, ogólna liczba zamordowanych i zakatowanych ludzi wynosi 500 tysięcy. Korespondent agencji Nowych Chin doniósł, że w czasie amerykańskiej okupacji Phenianu wiele dziewcząt w wieku od 13 lat zostało zgwałconych, wielu kobietom odcięto piersi. Przytaczając szereg faktów o potwornych bestialstwach A~ merykanów w Korei, Czakowski pisze: Sądzę, że gdyby czyny tych ludzi porównać z „robotą“ hitlerowskich oprawców Oświę cimia i Majdanka, współcześni szturmowcy i SS-owcy amerykańscy obraziliby się nie na żarty. Nie oburzyło by ich bynajmniej porównanie z ludźmi, których nazwiska na długie lata stały się symbolem kanibalizmu, lecz pomniejszanie wyższości amerykańskiej sztuce masowego tępienia luw dzi. To, co czynią Amerykanie w Korei — pisze w zakończeniu Czakowski — musi spotkać się z potępieniem wszystkich uczciwych ludzi najróżnorodniejszych przekonań i wiary.- V Korei Amerykanów przeklina się i walczy się z nimi na śmierć i życie. Przeklina się A- merykanów również w Chinach — kraju, którego naród ma zadawnione rachunki z Wall Street. Nienawidzi się ich we wszystkich krajach Azji. Ale we wszystkich innych krajach również .rozlegają się coraz potężniej glosy oburzenia i protestu przeciwko zbrodniom jankesów w Korei. I coraz bardziej zwęża się ognisty pierścień nienawiści wokół morderców amerykańskich Dalsze sukcesy vietnaniskiej armii ludowej (d) PEKIN (PAP). Agencja No wych Chin przytacza oficjalny komunikat dowództwa naczelnego vietnamskiej armii ludowej stwierdzający, że w okresie od 13 do 17 stycznia oddziały vietnamskiej armii ludowej rozgromiły cztery bataliony armii nieprzyjacielskiej. Walki toczyły się w rejonie Bai-szu, Win-jen, Bak-jang i Bak-nin na północ od Hanoi. W okresie tym nieprzyjaciel stracił 1.930 zabitych. 750 żołnierzy wzięto do niewoli. Komunikat stwierdza, że operacja w okolicy Win-jen jest pierwszym wielkim zwycięstwem narodu vietnamskiego i jego armii w roku 1951 oraz pierwszym wielkim zwycięstwem vietnamskich sił zbrojnych na terenie równinnym. Operacja ta — podkreśla komunikat — jest dowodem wzrostu kunsztu taktycznego naszej armii, dalszego podniesienia świadomości naszego narodu i zwiększenia jego pomocy dla frontu. Na rozkaz USA w Syjamie tworzy się armię z niedobitków kuominta lipowskich (f) MOSKWA (PAP). Agencja Tass donosi z New Delhi: Dzień nik syjamski „Machaczon“ podaje do wiadomości, iż rząd Syjamu na rozkaz rządu Stanów Zjednoczonych porozumiał się z przedstawicielami Kuomintangu w sprawie sformowania armii z resztek rozgromionych wojsk Czang Kaiszeka, ukrywających się w Syjamie. Rząd Syjamu udzielił azylu wojskom kuomintangowskim i — jak stwierdza dziennik „Daily Trade News“ — żołnierze kuomintangowscy odgrywają w Syjamie tę samą rolę, co wojska amerykańskie. Prasa postępowa że Stany Zjednoczone wskazuje, zamierzają wykorzystać resztki wojsk kuomintangowskich przeciwko ruchowi narodowo - wyzwoleńczemu w Vietnamie i dla wtar gnięcia do Chin. Zjazd Robotniczej Postępowej Partii Kanady pod znakiem walki o pokój (f) NOWY JORK (PAP). W Toronto odbył się IV Zjazd Robotniczej Postępowej Partii Kanady. Zasadniczy referat wygłosi! przewodniczący partii Tim Buck, który stwierdził, że głównym zadaniem partii jest wzmożenie walki o pokój. Dyskusja koncentrowała się przede wszystkim na zagadnieniu rozszerzenia walki o pokój. Redaktor centralnego organu partii pisma „Canadian Tribune“ Morris, który był uczestnikiem II Światowego Kongresu Obrońców Pokoju, omówił w swym referacie zagadnienie realizacji w warunkach Kanady programu walki o pokój uchwalonego na Kongresie Warszawskim Delegacja Min. Poczt i Telegrafów NRD przybyła do Polski (f) W dniu 31 stycznia br. przybyli do Warszawy przedstawiciele Ministerstwa Pófczt i Telegrafów Niemieckiej Republiki Demokratycznej, w osobach podsekretarza stanu dr Schrödera i dyrektora departamentu — Gebharda. Przeprowadzą oni w Warszawie rozmowy mające na celu ustalenie zasad i rozmiarów współpracy pomiędzy Polską i NRD na odcinku poczt i telegrafów. Sport z ostatniej chwili Pięściarze radzieccy w Szwecji 14:2 SZTOKHOLM (tel wł.) — Pięściarze radzieccy w pierwszym swym występie w Szwecji pokonali wysoko robotniczą reprezentacje tego kraju 14:2. uzyskując w ośmiu wagach aż 3 zwycięstwa przez k.o. i jedno przez t.k.o. Wyniki: w muszej Bu'akow pokonał przez t.k.o. Burgsticema, w koguciej Chanukaszwili wypunktował Svedberga, w piórkowej Aristagicjan znokautował w TI r. Unre, w lekkiej Miednow pokona] przez k.o. w II r. Nevoli, w półśredniej Surkow wypunktowaUSter berga. w średniej Silczew uległ na punkty Sjoelinowi, w półciężkiej Jegorow wypunktował Berquista w ciężkiej Szocikas znokautował w i I r. Nystroema. ___________ Nr- 32 3.II — posiedzenie Rady Naczelnej TPPR (f) W dniu 3 lutego br. o godz. 10 odbędzie się w sali Rady Pań stwa posiedzenie Rady Naczelnej TPPR, poświęcone omówię-* niu programu pracy To warzy-* stwa na 1951 rok. Delegacja handlowa NRD przybyła do Moskwy (f) MOSKWA (PAP). 31 sty-* cznia do Moskwy przybyła delegacja handlowa Niemieckiej Republiki Demokratycznej, na której czele stoi minister handlu zagranicznego i międzystrefowego Handke. Delegację powitali na lotnisku zastępca ministra handlu zagranicznego ZSRR Ło szakow, dyrektor departamentu krajów Europy Wschodniej i Środkowej Pawłów, przedstawiciel handlowy ZSRR w Niemieckiej Republice Demokratycznej Martynow, szef protokółu ministerstwa handlu ZSRR Kuźmiński zagranicznego i naczelnik wydziału 'niemieckiego w tym ministerstwie Baturin. Delegację powitali również członkowje misji dyplomatycznej NRD w Moskwie. Strajk dokerów w Dunki erce przeciw remilitaryzacjt Niemiec zachodnich (f) PARYŻ (PAP). Wszyscy) dokerzy w Dunkierce zastraj kowali na znak protestu przeciw-* ko polityce rządu francuskiego, popierającej remilitaryzację Niemiec zachodnich. „Socjaliści“ francuscy w roli przyjaciół Franco (f) PARYŻ (PAP). 23 głosami przeciwko 14 głosom komunistów i republikanów postępowych komisja spraw zagranicznych Zgromadzenia Narodowego odrzuciła wniosek Madeleine Braun, przeciwstawiający się nominacji ambasadora francuskiego w Madrycie. Przeciwko wnioskowi głosowali również socjaliści, dając w ten sposób wyraz swym przyjaznym uczuciom dla faszystowskiego dyktatora Franco. Kolaboracjonisła szefem sztalm armii holenderskiej (f) HAGA (PAP). Jak już do* nosiliśmy, nowym szefem szta* bu armii holenderskiej mianowany został pik. Hasselman, który zajął miejsce generała Krulsa zwolnionego z zajmowanego stanowiska na żądanie generała Eisenhowera, który w czasie niedawnej wizytacji Holandii wyraził żywe niezadowolenie ze stanu zbrojeń Holandii. Jak podaje obecnie prasa płk. Hasselman jest znanym kolaborantem, który w okresie okupacji współpracował z faszystami niemieckimi. Na znak protestu przeciwko nominacji kolaboracjonisty na stanowisko kierownika holenderskich sił zbrojnych, 16 oficerów holenderskiego sztabu generalnego podało się do dymisji. Luty — miesiącem zbiórki na budowę Domu Chłopa (f) W samym centrum Warszawy stanie w ciągu najbliższych trzech lat monumentalny gmach — Dom Chłopa, symbol sojuszu robotniczo - chłopskiego. W związku ze zbliżającym się początkiem kampanii zbiórek na budowę Domu Chłopa — 31 stycznia br. w Zarządzie Głównym ZSCh odbyła się prasowa, na której konferencja pos. Julian Rataj, poinformował przedstawicieli prasy stołecznej o sprawach, związanych z tym wielkim przedsięwzięciem. Dom Chłopa wzniesiony będzie głównie z funduszów społecznych. Kampania zbiórek na budowę Domu Chłopa rozpocznie się a początkiem lutego br, VV ieczór poświęcony twórczości A. Czechowa W dniu 30 bm. w Warszawie w Klubie Międzynarodowej Pra sy i Książki odbył się wieczór poświęcony twórczości wielkiego klasyka literatury Antoniego Czechowa, rosyjskiej zorganizowany przez Zarząd Klubu dla uczczenia 90 rocznicy urodzin pi sarza. Następny wieczór literacki poświęci Klub Międzynarodowej Prasy i Książki twórczości Alek sandra Puszkina. Przyjęcia w MSZ (f) W dniu 31 stycznia br. dotychczasowy charge d'affaires Egiptu El Husseini El .Khatib złożył wizytę pożegnalną Sekretarzowi Generalnemu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Am basadorowi Stefanowi Wierbłowskiemu Sprostowanie W artykule pt. „Czy nspiawdę złom?“ zamieszczonym w nrze 31 „Trybuny Ludu“ wydrukowane zostało omyłkowo słowo „wiernik** zsmiąst właściwego „wirnik“