Trybuna Ludu, luty 1952 (V/32-60)

1952-02-01 / nr. 32

t ___i TRYBUNA LUDU Nr 32 i'" 1 .............. 1 1 .......—— ........................ 1 11 11 —•................................. '■ ......— Hitlerowski terror w Trizonii ło Fala terroru, którą rozpętaw Niemczech zachodnich adenauerowskie gestapo przy szczególnie wydatnym wkła - dzie socjaldemokratycznych następców Noskego — zaalarmowała opinię publiczną. Rozmach, jaki coraz widoczniej przybierała walka przeciw remilitaryzacji Trizonii, prze - ciw zamianie kraju w bazę wojenną amerykańskiego perializmu — a ludności imw mięso armatnie posiał strach wśród amerykańskich imperialistów i ich neobitlerowskich wspólników. Przeciw Partii Niemiec, Komunistycznej kierowniczej sile tej walki, przeciw robotniczym komitetom jedności akcji, przeciw komitetom pokoju w Trizonii — słowem przeciw wszystkim siłom pokojowym, postępowym, mierzona jest ta masowa wy - akcja w iście hitlerowskim stylu SA i SS. Bo wiedzą odrvetowcy z Bonn, wiedzą magnaci zbrojeniowi Ruhry i ich wspólnicy z. Wall Street — że bez złamania oporu społeczeństwa nie uda się im zrealizować ich szaleńczych planów Spieszno im do nowego Wehrmachtu Zaledwie kilką dni temu „minister“ od spraw wojskowych zapowiedział bliskie już oficjalne ukonstytuowanie nowego Wehrmachtu, a już dziś — z oburzeniem dowiedziała się opinia światowa, że na rozkaz Eisenhowera władze zachodnio - niemieckie mają przeprowadzić werbunek oficerów i żołnierzy do dywizji nowego SS. Już dziś przemysł zachodnio * niemiecki powrócił do przerwanej na krótki czas produkcji środków masowej zagłady. Już dziś — powstają w Trizonii lotnie - two wojskowe i flota wojenna Już dziś prowadzi się badania nad bronią atomową. Przeciwko naszej Ojczyźnie, przeciwko Związkowi Radzieckiemu, przeciw wszystkim krajom obozu pokoju chcą rzucić nowy Wehrmacht. I im trudniej jest wobec oporu narodów krajów „atlantyckich" sklecić „armię europejską", tym bardziej spieszą się z montowaniem neohitlerowskiej armii, już bez żadnych szyldów i obsłonek Ale hitlerowskie którymi usiłują stłumić metody, wal - kę narodu niemieckiego przeciw tym planom, spowodują tylko wzmożenie się walki postępowych sil w Niemczech. Strajkami i masowymi demonstracjami odpowiedziała za - chodnio - niemiecka klasa robotnicza na zbrodnicze poczynania amerykańsko - hitlerowskich podżegaczy. Niemiecka klasa robotnicza, wszyst - kie siły pokojowe w Trizonii odpowiedzą na faszystowskie metody wzmożeniem walki przeciw remilitaryzacji, c zjednoczenie Niemiec na po - kojowych, podstawach, demokratycznych w myśl zycji wysuniętych przez propo - rząd Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Wszyscy ludzie postępu, W Europie i na całym świecie — z oburzeniem przyjęli wia - domość o fali terroru, rozpętanej przez żołdaków Ade - nauera. Z oburzeniem przyjmuje ją polska opinia publiczna. Każdy Polak wie, że Wszystko co godzi w siły postępowe w Niemczech — jest wymierzone zarazem przeciwko naszemu krajowi. Dlatego opinia polska potępia nagonkę przeciw siłom pokoju w Trizonii. Opinia polska wyraża głęboką solidarność z bojownikami pokoju w NRD i w Trizonii, którzy toczą sprawiedliwą i słuszną walkę o życie narodu niemieckiego i o pokój w Europie. Uroczyste otwarcie nowej linii metra moskiewskiego (d) MOSKWA (PAP). W Moskwie odbyło się uroczyste otwarcie nowej linii metra — drugiego odcinka tzw. linii okrężnej Z okazji otwarcia drugiego odcinka linii okrężnej, odbyt sie na stacji „Komsomolska — Okrężna" wielotysięczny wiec z udziałem budowniczych metra oraz przedstawicieli ludności Moskwy. Na wiecu przemawia! sekretarz KC i Komitetu Moskiewskiego WKP(b) — N. Chruczczow, składając gratulacje budowniczym metra i życząc im nowych osiągnięć w pracy. Zdolność przepustowa jednej ze stacji — „Komsomolska — Okrężna“, największej i najpiękniejszej stacji metra, jaką kiedykolwiek zbudowano na świecie — wynosi 100 tyś. pasażerów w ciągu godziny. Prace na trasie budowy trzeciego i ostatniego odcinka linii okrężnej zostana obecnie znacznie przyspieszone. Rząd angielski prowadzi kraj do ruiny Uświadczenie Angielskiego Komitetu Obrońców Pokoju (f) LONDYN (PAP). W związku z ostatnim przemówieniem kanclerza skarbu Butlera w Izbie Gmin Angielski Komitet O- brońców Pokoju ogłosił oświadczenie, w którym czytamy m. in.1 Wystąpienie Butlera stawia Anglię przed dylematem: armaty czy masło? Jeżeli nie zdecydujemy się obecnie na zredukowanie programu zbrojeń przekraczającego nasze siły, jeżeli nie będziemy się domagali zniesienia sztucznych barier, które uniemożliwiają nam handel z jedną trzecią częścią świata — znajdziemy się w najbliższych miesiącach wobec jeszcze cięższego kryzysu ekonomicznego Angielski Komitet Obrońców Pokoju wzywa ponownie naród by zjednoczył swe wysiłki w celu uregulowania rozbieżności dzielących w obecnei chwili świat, popierając kampanię m rzecz zawarcia Paktu Pokoju LONDYN (PAP). - Ostatnie przemówienie brytyjskiego kanclerza skarbu Butlera, który zapowiedział dalsze ograniczenie stopy życiowej na rzecz wzmożenia wyścigu zbrojeń, wywołało kategoryczny protest brytyjskich mas pracujących 30 stycznia komitet związku zawodowego pracowników przemysłu elektrycznego wystosował do Churchilla rezolucję protestacyjną przeciwko zaprojektowanym przez Butlera tzw. „nadzwyczajnym zarządzeniom oszczędnościowym“, które spowodują dalszy znaczny spadek stopy życiowej ludności. Telegramy protestacyjne do Churchilla wystosowali również robotnicy wielu zakładów budowy maszyn Manchesteru i Liverpoolu oraz innych miast. Ukazał się numer 6 (30) NOWYCH OR Ó G“ T R ESC Przemówienie towarzysza Bolesława Bieruta na posiedzenie Komisji Konstytucyjnej dnia 23 stycznia 1952 r. Uchwała Biura Politycznego KC PZPR w sprawie 10-lecia Polskiej Partii Robotniczej. Franciszek Jóźwiak-Witold — W 10-tą rocznicę powstania PPR. Eugeniusz Szyr—Węzłowe zadania gospodarcze Uchwała Komisji Konstytucyjnej w sprawie ogólnonarodowej dyskusji nad projektem Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Uchwała Biura Politycznego KC PZPR w Sprawie projektu Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Stefan Rozmaryn — Konstytucje socjalistyczne a konstytucje burżuazyjne. Józef Górski — Kilka uwag w sprawie własności (na marginesie projektu Konstytucji Polskiej Rzeczypospolite; Ludowej) Marian Rybicki — Rady Narodowe a sprawa skarg i zażaleń ludności Józef Kowalczyk — W walce o wykonanie zobowiązań wsi (z doświadczeń województwa poznańskiego), Z ŻYCIA PARTII Jan Ptasiński — Z doświadczeń pracy partyjnej w wojewódz. twie rzeszowskim. # W. Fomin — Amerykańscy i anglo-francuscy imperialiści jako organizatorzy i współuczestnicy hitlerowskiej agresji przeciwko Polsce. Bogusław I.eśnodorski — Tradycje wielkiego dorobku Baro dowego (Wystawa „Wiek Oświecenia w Polsce" w Muzeum Narodowym w Warszawie). R. Rybacka — O słowie „poddaństwo" (artykuł dyskusyjny) Alfred Malleret-Jolnville — Klasy i naród. K. Poznańska — Z międzynarodowego ruchu robotnićzegc (przegląd czasopism bratnich partii). Michał Hofman — Sprzeczności anglę-amerykańskie (przegląd prasy). List do Redakcji. Treść rocznika „Nowych Dróg" za rok 1951. Od Redakcji. Koła gospodarcze państw kapitalistycznych domagają się rozszerzenia handlu między Wschodem a Zachodem (f) Międzynarodowa Konferencja Gospodarcza, która ma się odbyć w Moskwie w kwietniu br„ jest przedmiotem licznych komentarzy rozmaitych dzienników reprezentujących szeroki wachlarz światowej opinii publicznej. LONDYN (PAP). B. brytyjski minister . handlu zagranicznego, Shawcross zamieści! w amerykańskim czasopiśmie „United Nations World" artykuł w którym przyznaje, że ograniczenie stostmków handlowych między krajami Europy wschodniej a krajami zachodnimi posiada katastrofalne znaczenie dla Zachodu „Jeśli chodzi — pisze Shawcross — o sprawę stosunków handlowych między Wschodem a Zachodem, to stanowisko nasze całkowicie się różni od stanowiska USA. Handel ten ma bowiem dla nas ważne znaczenie". PARYŻ (PAP). Dziennik „Humanite" przeprowadził ankietę wśród wybitnych przemysłowców francuskich na temat konieczności rozszerzenia stosunków handlowych między Europą zachodnią a Europą wschodnią. Uczestnicy ankiety oświadczyli, że wznowienie normalnych stosunków ekonomicznych między Francją a Związkiem Radzieckim i krajami demokracji ludowej do szybkiego przyczyniłoby się usunięcia wielu trudności, pod ciężarem których trzeszczy gospodarka francuska. Reakcyjny dziennik „Aurorę" pisze, że kola gospodarcze Europy zachodniej nie mogą zachować obojętności wobec rynków wschodnio-europejskich. Dziennik ten zaznacza, że rozszerzenie wymiany handlowe) z Europą wschodnią przyczyniłoby się do zmniejszenia deficytu dolarowego Europy zachodniej. PEKIN (PAP). Agencja Nowch Chin donosi z New Delhi, że kota gospodarcze i działacze związków zawodowych w Indiach wykazują niezwykle zainteresowanie dla Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej, która ma się odbyć w Moskwie. W New Delhi powołano do życia Komitet Przygotowawczy Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej. Na czele tego Komitetu stoi prof. Wadia który oświadczył, że w Konferencji Gospodarczej uczestniczyć będzie przeszło 60 delegatów z Indii. MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi, że dziennik japoński „Asahi" zamieści) artykuł, w którym wskazuje iż w kołach gospodarczych Japonii istnieje ogromne zainteresowanie dla Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej w Moskwie. Jednakowoż rząd Joszidy usiłuje nie dopuścić do udziału delegatów japońskich w te.i konferencji. W związku z tym japoński prawicowy działacz po lityczny i członek parlamentu Kitamura złożył deklarację, w której zaatakował rząd za jegc negatywne ustosunkowanie się do Międzynarodowej Konferencji Gospodarczej w Moskw.e Dzienniki japońskie donoszą, że członek parlamentu Kanc oświadczył, że zamierza udać się na Międzynarodową Konferencję Gospodarczą w Mos kwie Mg TIRANA (PAP). W Albanii utworzono Krajowy Komitet Przygotowawczy Międzynarodowej Konferenćii Gospodarczej. Dzieci patriotów greckich nie mogą być wydane w ręce nninart ho-ias/ystouskich siepaczy Przemówienia delegatów ZSRR i Polski w Specjalne] Komisji Politycznej ONZ (f) PAKYŻ (PAP). Specjalna Komisja Polityczna Zgromadzenia Ogólnego ONZ na posiedzeniach 29 i 30 stycznia, omawiała sprawę repatriacji dzieci greckich patriotów, które w swoim czasie wywiezione zostały na prośbę ich rodziców tub wyjechały z rodzicami do krajów sąsiednich, w tej liczbie do krajów demokracji ludowej, ratując się przed terrorem faszystowskim, bombardowaniem i głodem, Kraje demokracji ludowej serdecznie przyjęły dzieci greckie i zapewniły im odpowiednie warunki życia. Celem monarcho - faszystowskiego rządu greckiego jest odebranie dzieci byłych partyzantów i bojowników o demokrację i uwięzienie ich w specjalnych obozach koncentracyjnych. Przedstawiciel ZSRR Carapkin oświadczył, że kłamstwa o sytuacji dzieci greckich w krajach demokracji ludowej, zdemaskowane zostały przez dzie ń greckie w setkach listów. W Ustach tych dzieci greckie wyrażają głęboką wdzięczność krajom, które je przygarnęły i opiekują się nimi. Dzieci greckie w kategorycznej formie Oświadczają, że nie chcą wracać do monarcho - faszystowskiej Grecji, gdzie panuje krwawy terror i gdzie patrioci greccy są okrutnie prześladowani. Sprawa dzieci greckich — oświadczył Carapkin — wymaga humanitarnego rozwiązania, jest rzeczą niedopuszczalną, aby wykorzystywano ją jako środek presji politycznej, insynuacji i oszczerstw pod adresem jów demokracji ludowej. kra - Hu - manitarne rozwiązanie tego zagadnienia wymaga, greckie rzeczywiście by dzieci zwrócone zostały swym rodzicom w wa - runkach wolnych od terroru policyjnego i przymusu. Delegat polski Lewandowski przypominając, że przyczyna ewakuacji dzieci z Grecji 1948 r. było bombardowanie w i głód, stwierdził, iż dzieci opuściły Grecję za zgodą swycli rodziców i w wielu wypadkaeh wraz z rodzicami. Repatriacja przeprowadzona przez rząd titowski — jest sprzeczna nie tylko z rezolu - cjami ONZ z 1948 r. i 1949 r„ lecz z elementarnymi zasadami humanitaryzmu. Rodzice znacznej większości dzieci repatriowanych z Jugosławii żyją w krajach sąsiednich. Przez szereg lat próbowali oni na próżno wyrwać swoje dzieci z rąk siepaczy titowskich. W świetle takich faktów powiedział Lewandowski — nie trzeba się dziwić, że kraje które udzieliły dzieciom greckim schronienia, muszą jak najstaranniej skontrolować wszystko, co zamierza zrobić w tej sprawie rząd ateński i różne międzynarodowe instytucje,- pracujące ręka w rękę z tym rządem. Jaką gwarancję mamy, że po repatriacji do Grecji dzieci połączą się z rodzicami, a nie będą poddane straszliwym prześladowaniom? Następnie delegacja Republiki Dominikańskiej wniosła projekt rezolucji, który przewiduje kontynuowanie .pracy Międzynarodowego Koknitetu Czerwonego Krzyża nad uregulowaniem sprawy repatriacji dzieci greckich. Projekt tej rezolucji zawiera prowokacyjne ataki przeciwko krajom demokracji ludowej i stanowi próbę obarczenia rządów tych krajów wina za zwłokę w repatriacji dzieci. Rezolucja ta przyjęta została mechaniczna większością głosów. Delegaci ZSRR, Ukrainy, Białorusi, Polski i Czechosłowacji wstrzymali się od głosu, motywując swe stanowisko tym, że nie mogą głosować za projektem rezolucji, zawierającej niczym nieuzasadnione ataki przeciwko krajom demokracji ludowej, krajom, które przygarnęły dzieci greckie. W odpowiedzi na lers’or kolonizatorów Irancuskich naród iiiniski«wzmaga walkę o wyzwolenie (f) PARYŻ (PAP). Jak wynika z doniesień prasy, sytuacja w Tunisie jest nadal bardzo napięta. W Bizercie, na półwyspie Cap Bon i w innych okręgach trwają ekspedycje karne wojsk francuskich przeciwko ludności. Dokonywane są liczne aresztowania. Wojska kolonizatorów burzą domy i niszczą zasiewy. Pomimo terroru dochodzi wciąż do aktów oporu ze strony Tunizyjczyków. Między Rades a St. Germain rozśrubowano szyny kolejowe. Na odcinku pomiędzy Sfax, a Kairouan zerwano tysiąc metrów kabla telefonicznego. W okręgu Bouficaa grupa patriotów zaatakowała patroi wojska, Masy pracujące Tunisu przygotowują się do strajku powszechnego proklamowanego przez centrale związkowe na dzień 1 lutego. Proklamacja związków zawodowych stwierdza, że strajkujący domagać się będą: uwolnienia aresztowanych, położenia kresu operacjom wojska, rozpatrzenia kwestii Tunisu w ONZ, utworzenia niezależnych organów władzy ustawodawczej i wykonawczej, podwyższenia plac itd. W mieście Mateur strajk powszechny trwa już od kilku dni. Również w mieście Sfax strajkują wszyscy robotnicy i kupcy. Trzydniowy strajk protestacyjny proklamowali kupcy miasta Kef. Komunistyczna Partia Tunisu ogłosiła odezwę, w której wita z radością objawy solidarności wobec narodu tuniskiego ze strony organizacji demokratycznych innych krajów, a przede wszystkim Komunistycznej Partii Francji, która — podkreśla odezwa — „zwalcza wspólnego nieprzyjaciela: imperializm francuski“ Dokerzy francuscy odmawiają załadunku broni do walki z narodami Afryki Północnej Polityka represji i terroru francuskich władz kolonialnych w Tunisie wywołuje głębokie oburzenie narodu francuskiego Dokerzy portu Saint-Louis du Rhone odmówili załadowania na statki sprzętu wojennego mającego odpłynąć do Afryki Północnej. Kilkuset robotników jednego z zakładów fabryki samochodowej „Renault" pod Paryżem przerwało pracę na 24 godziny na znak protestu przeciwko krwawym represjom kolonizatorów w Tunisie i przeciwko wysyłaniu wojsk francuskich do Afryki Północnej Powszechna Konfederacja Pracy (CGT) wezwała francuskie masy pracujące, by przeciwstawiły się zdecydowanie rządowej polityce przemocy wobec Tunisu. 1 luty — dniem solidarności z narodem tumskim w krajach muzułmańskich (f) PARYŻ (PAP). Dziennik „Liberation" donosi, że przedstawiciele 15 krajów arabskich, azjatyckich i afrykańskich w ONZ skierowali do przewodniczącego Zgromadzenia Ogólnegc i do Rady Bezpieczeństwa pismo, w którym wyrażają „głęboki niepokój" z powodu wydarzeń w Tunisie Dzień 1 lutego obchodzony będzie we wszystkich krajach muzułmańskich jako dzień solidarności z narodem tuniskim Naród Hurmy przeciw agresywnym planom USA w Azji (a) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Rangunu, że naród burmański protestuje przeciwko zamiarom imperialistów' amerykańskich wciągnięcia Burmy do agresywnych awantur w Azji południowo-wschodniej. Jak stwierdza dziennik „Burman" propozycja Stanów Zjednoczonych, ażeby Burma przystąpiła do tzw. „paktu wzajemnego zapewnienia bezpieczeństwa", wywołała głębokie zanie pokojenie, ponieważ naród burmański zdaje sobie sprawę, że ten montowany przez Amerykanów pakt jest paktem wybitnie agresywnym. Dziennik podkreśla, że rząd burmański powinien stanowczo odrzucić tę propozycję amerykańską. Dziennik „Czao Tan" zwraca uwagę na napiętą sytuację w rejonie Kentungu, w Burmie Północnej, gdzie u samych granic Chińskiej Republiki Ludowej zgromadziły się bandy kuo mintangow'skie. W rejonie tym pomiędzy Kulongiem a Mongpingiem znajduje się sześć dywizji kuomintangowskich, uzbrojonych przez Amerykanów i szkolonych przez amerykańskich instruktorów. Te bandy kliki Czang Kai-szeka posiada ją nawet własne lotnisko, na którym lądują samoloty amerykańskie, przywożąc broń, amunicje i inne zaopatrzenie 7 syjamskiego miasta Czen-Mai W Czen-Mai znajduje się kwa tera główna wojsk amerykańskich w południowo-wschodnie Azji Według doniesień rozgłośni londyńskiej, burmańskich przywódcy trzech partii opozycyjnych — partii „Mahabama", partii robotniczo-chłopskiej frontu ludowo demokratycznego i — ogłosili wspólne oświadczenie, w którym ostrzegają rząd przed niebezpieczeństwem obecności wojsk kliki kuomintangowskiej na obszarze Burmy Rokowania w Panmiindżon (f) PEKIN (PAP). Agencja Nowych Chin donosi że 30 stycznia oficerowie sztabowi ciau stron na posiedzeniu W Panmundżon szczegółowo przedyskutowali te punkty wstępu do projektu porozumienia w sprawie rozejmu, które dotycz!) zastosowania praktycz nych środków dla przerwania ognia i ustanowienia rozejmu. Jak wiadomo, delegacja koreańsko-chińska zaproponowała iwego czasu w podkomisji rozejmowej, by każda ze stron mogła wsmienić miesięcznie 5.000 żołnierzy. Aby przyśpieszyć osiągnięcie porozumienia strona ludowa zapropono wała na posiedzeniu oficerów sztabowych, b.y wymiana kontyngentów wojskowych nie przekraczała 25.000 żołnierzy miesięcznie. Jednakże strona amerykańska zażądała, aby można było wymieniać co miesiąc 75.000 żołnierzy Oficer sztabowy strony ludowej oświadczył, że tak wysoka liczba byłaby całkowicie sprzeczna z zasadą rozsądnej wymiany kontyngentów wojskowych. Natomiast ustalenie maksymalnej liczby w wy sokości 25.000. iak proponuje stiona koreańsko-chińska, żadnej mierze nie ograniczyłow by liczebności wojsk obu stron i mogłoby w pełni zaspokoić potrzeby strony amerykańskiej w dziedzinie wymiany żoł .eiprzy. 807 tysięcy podpisów pod Apelem Pokoju w Urugwaju i Chile (a) NOWY JORK (PAP). Montevideo i Santiago donoszą, Z że kampania zbierania podpisów pod Apelem Światowej Rady Pokoju przebiega pomyślnie zarówno w Urugwaju jak i w Chile. Dotychczas przeszło 300 tysięcy obywateli urugwajskich złożyło swe podpisy pod Apelem. W Chile 507 tysięcy osób podpisało Apeł Światowej Rady Pokoju. Albania domaga się od rzgdu francuskiego wydania zbrodniarza wojennego (f) TIRANA (PAP). Ministerstwo spraw zagranicznych Albańskiej Republiki wystosowało do rządu Ludowej francuskiego notę, w której domaga się wydania przestępcy wojennego Abasa Kupi, zamieszkałego obecnie w Paryżu. Abas Kupi był jednym z organizatorów bestialskiej masakry ludności cywilnej w Tiranie w dniu 4 lutego 1944 r.'Dzięki pomocy Amerykanów i Anglików udało mu się zbiec do Włoch, gdzie przebywał przez dłuższy czas. Następnie przeniósł się on do Paryża, gdzię prowadzi nadal swą wrogą działalność przeciwko Albańskiej Republice Ludowej i narodowi albańskiemu. Spotkanie dziennikarzy Bombaju z filmowcami ZSRR (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS podaje z Bombaju: 30 stycznia w siedzibie Związku Dziennikarzy odbyła się konferencja prasowa szefów delegacji pracowników filmowych ZSRR, Węgier i Czechosłowacji. Szefowie delegacji opowiedzieli 0 osiągnięciach sztuki filmowej w swych krajach, i o tym jak film służy interesom narodowym tych krajów. Spotkanie pracowników filmowych ZSRR 1 krajów demokracji ludowej z dziennikarzami Bombaju odbyła się w serdecznej i przyjaznej atmosferze Otwarcie w Budapeszcie wystawy polskiej kary kalury (f) BUDAPESZT — (PAP). Z okazji 4 rocznicy podpisania umowy o współpracy kulturalnej polsko-węgierskiej, otwarto w Budapeszcie w Galerii Narodowej wystawę karykatury polskiej. Na otwarcie przybyli przedstawiciele rządu węgierskiego oraz przedstawiciele dyplomatyczni ZSRR i krajów demokracji ludowej, jak również przedstawiciele świata nauki, kultury i sztuki. Otwarcia wystawy dokonał wiceminister kultury — Erno Mihalify. Przemówienie okolicznościowe wygłosił poseł RP w Budapeszcie dr Henryk Minc Wystawa wzbudziła duże zainteresowanie. Rząd Izraela wp row ad za reakcyjne ustawy (f) TEL AVIV (PAP). 28 stycznia parlament Izraela przyjął w pierwszym czytaniu więlc - szością głosów „ustawę o karach za napaści na policjantów" którą prasa postępowa jako krok na drodze do ocenia prze - kształcenia Izraela w państwc policyjne. Walki w Korei (f) PEKIN (PAP). — Dowództwo naczelne Koreańskiej Armii Ludowej w komunikacie ogłoszonym 31 stycznia br. w Phenjanie doniosło, że oddziały armii ludowej w ścisłym współdziałaniu z ochotnikami chińskimi odpierały na wszystkich frontach ataki interwentów arrrerykańsko-angielskich i wojsk lisynmanowsklch, zadając im ciężkie straty w ludziach i sprz«ęi9. Głęboka żałoba w Mongolii po zgonie marszałka Czojbałsana (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Ułan Bator Naród mongolski pogrążony jest w głębokiej żałobie. Na granicę mongolsko - radziecką udadzą się na spotkanie pociągu żałobnego ze zwłokami marszałka Czojbałsana, delegacje wszystkich warstw ludnośs: Mongolii — robotników, chłopów, działaczy kultury i sztuki przedstawiciele organizacji społecznych i armii mongolskiej. Cała prasa mongolska publi« kuje nadal liczne doniesienia a akademiach żałobnych, organizowanych przez masy pracujące, organizacje partyjne, związkowe i kobiece. Liczne głosy zamieszczone w prasie wyrażają głęboki żal z powodu zgonił marszałka Czojbałsana, wielkiego przywódcy narodu mongolskiego. Itezpraune uwięzienie duńskiego patrioty i bojownika o pokój (a) KOPENHAGA (PAP) 29 stycznia władze duńskie aresztowały i uwięziły redaktora naczelnego organu Komunistycznej Partii Danii — „Land og Folk" — Berge Houmanna. pod zarzutem rzekomego „znie ważenia" głównego prokuratora Danii — Pila. „Znieważenie" prokuratora - »la polegało na tym, że Houmann ogłosił szereg artykułów, w których zdemaskował zamiar prokuratury umorzenia sprawy znanej firmy duńskiej „Wright, Thomson og Kjör", która współpracowała z Niemcami podczas okupacji Danii (f) NOWY JORK (PAP). Prasa donosi, że władze argentyńskie usunęły z pracy wiceprzewodniczącego Argentyńskiego Komitetu Obrońców Pokoju profesora uniwersytetu dr Nor-« berto Frontini za jego aktywny udział w ruchu obrońców pokoju. ÄngUa nie zdoła zakuć w kajdany narodu egipskiego Glosy prasy egipskiej (a) MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Kairu, że sytuacja w Egipcie pozostaje nadal napięta. Kair podobny jest do obozu wojskowego. Ogłoszono rozporządzenie, na mocy którego sklepy i restauracje mogą być otwarte tylko do godz. 21. tj ido godziny policyjnej Wszystkie kina, uniwersytety i szkoły są w Kairze i Aleksandrii zamknięte. MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi z Teheranu: W artykule, wstępnym pt. „Mimo usunięcia Nahasa Paszy. Anglia nie zdoła zakuć w kajdany narodu egipskiego“ dziennik „Bahtare Emruz" pisze, Ż9 zmiana rządu w Egipcie nie zmieni losów imperializmu na Wschodzie. Dziennik „Szahed" pisze m, in., że „angielscy konserwatyści i ich amerykańscy wspólnicy muszą zdać sobie sprawę, że nie uda im się przy pomocy spisków politycznych powstrzymać biegu wydarzeń historycznych“. Dziennik „Besue Aiande" podkreśla w artykule wstępnym, że ujarzmione narody Środkowego Wschodu i Afryki Północnej będą nadal prowadziły wytrwale swą walkę przeciwko imperializmowi- W obawie przed kryzysem monopoliści USA nie chcą zwolnić tempa zbrojeń (f) NOWY JORK (PAP). Przemawiając kilka dni temu w „Instytucie Lotnictwa“, kierownik tzw. „urzędu mobilizacji obronnej USA“ —• Wilson dał do zrozumienia, że rząd Stanów Zjednoczonych' postanowił przedłużyć okres wykonania programu produkcji zbrojeniowej i zakupów surowców strategicznych. Okres ten będzie trwał — jak , oświadczył Wilson — cztery lata, a może dłużej. „Zamierzamy — powiedział Wilson — utrzymywać produkcję zbrojeniową na maksymalnym poziomie przez czas dłuższy niż pierwotnie projektowano". Propozycje w tym duchu wysunięte zostały przez przedstawicieli różnych amerykańskich grup monopolistycznych, w tym przez prezesa zarządu koncernu „General Electric Company" —Reada. Jak wiadomo, do chwili objęcia swego obecnego stanowiska, Wilson był prezesem tego koncernu. W końcu grudnia ub. roku prezes wielkiego banku nowo-r jorskiego „Bank of Manhattan1* — Schields, podkreślił, że kryzys może nastąpić „jeśli rok 1952 przyniesie rozstrzygnięcie obecnych tarć międzynarodowych na drodze' pokojowej i jeśli wskutek tego tempo produkcji zbrojeniowej będzie zwolnione“. H i a fł o mości sportowe Ekipa polaka na 5^r*>ska Zimone w Oslo Na Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Oslo wyjeżdża polska ekipa sportowa, licząca ponad 60 osób. W sktad ekipy wchodzi drużyna hokejowa. narciarze: Marusarz Stanisław, Kula, Tajner, Wieczorek, Węgrzynkiewicz i Gąsienica Daniel (dwaj ostatni startować będą jedy - nie w konkursie przedolimpijskim), Marusarz Józef, Płonka' Czerniak. Gąsienica Ciaptak. Gąsienica - Roj, Zwycięstwo hokeistów PRAGA (PAP). 31 stycznia br hokeiści polscy rozegrali w Pardu-Wawrytko i narciarki: ska, Kowalska i Kodelska. GrocholW skład ekipy wchodzą ponadto trzej lekarze sportowi: siedmiu trenerów l sędziów, trzech dziennikarzy oraz delegaci na odbywające się w czasie olimpiady kongresy. Na czele polskiej ekspedycji olimpijskiej stoi przewodniczący skiego Komitetu Olimpijskiego PolMinecki. polskich w Pariluhicarh bicaćh mecz z reprezentacją mia-i sta, zwyciężając 9:4 (1:0, 2:2, 6:2). Schindler* na tr/eoini miejscu w biefiu zjazdowym w Oberhofie OBERHOF (tel. Wt.). W uzupet - nieniu wczorajszej wiadomości podajemy oficjalne wyniki biegu zjazdowego na III Mistrzostwach Zimowych NRD. Bieg ten wygrał Heinz Holland, zeszłoroczny mistrz w tej konkurencji. Holland uzyskał czas 2:36,3. Drugim był Brchel (CSR) - 2:37.5, Schindler (Polska) uplasował sie na trzecim miejscu z czasem 2:37,6. W konkurencji kobiet miejsca zajęły: 1) Mala (CSR) -£>?:07,1; 2) Gottśtein (NRD) - 3:12>: 3) Zeh. zeszłoroczna mistrzyni, która miała upadek; 4) Mathova (CSR) i 5) Bąkówna (Polska). Długość trasy biegu zjazdowego wynosiła 1.60Q m, o różnicy wzniesień 300 m. Bieg na 50 km wygrał Forkel (NRD) — 3:28:44, przed Morrinem (NRD) i Weissheutem (CSR). W dniu wczorajszym odbył sig także slalom gigant. Wyniki oficjalno slalomu nie zostały jeszcza ogłoszone. (p) CSR - S/,ueciii 3:1 w hokeju W międzypaństwowym meczu hokejowym Czechosłowacja — Szwecja, rozegranym w Pradze wobec 16 tysięcy widzów, zwyciężyli Czechosłowacy 3:1 (1:1, 0:0, 2:0). Rewanżowy mecz odbędzie si$ lutego. ,\a marginesie „Zabawa“ bandytów Wieczór był wyjątkowo spo kojiiy tego dnia. Mieszkańcy zachodnio-niemieckiego miasta Bomberg układali sie do snu i kolejno gasły światła w oknach domów. Wkrótce nad miastem zaległa cisza, przerywana tylko wrzaskami „bawiących się" a merykańskieh „chłopców". Nagle wśród głębokiej nocy w samym centrum miasta rozległ się potężny wybuch i niebo po czerwieniało od łuny. Wybuch i wycie syren posta wiły na nogi całe miasto. Przerażeni mieszkańcy nie mogli zorientować się. co się stało. Wkrótce na miejsce kata strofy przybyła straż pożarna i karetki Czerwonego Krzyża. Miejsce wybuchu przedstawiało straszliwy obraz. Wysoka kamienica przy jednej z ulic Śród mieścia 'eżala w gruzach, ogar niętyeh płomieniami. Trzeba było natychmiast przy stąpić do akcji ratunkowej. Stra żaków zaskoczyła jednak nie spodziewana przeszkoda. Przed zburzonym domem sta la grupa zaśmiewających się pi janych żołdaków amerykańskich którzy na widok straży ruszyli przeciwko niej wydając dzikie okrzyki i okładając zdumionych i przerażonych strażaków butę! kami od piwa. Jedna z karetek pogotowia została natychmiast rozbita przez „rozbawionych" yankesów, druga przewrócono do góry kolami. „Zabawa" szła na całego, gdy nagie jeden z ofieerów amerykańskich wydobył rewolwer I popędził za mężczyzną w cywilnym ubraniu, który trzymając aparat fotograficzny oddala! się od miejsca wypadku. Do pogoni przyłączyli się natychmiast inni „dzielni" chłopcy z Texasu Oficerowie wpadli za swą ofiarą do lokalu redakcji miejscowej gazety i ujęcia ściganego rezygnując z dziennikarza, sterroryzowali redaktora naczelnego, grożąc mu. że zburzą czołgami redakcję, jeżeli ośmieli się zamieścić w swym piśmie wiadomość o tym „niewinnym" przejawie „amerykańskiego stylu życia". Wybuch spowodowany wylanieir do kanałów wielkiej ilości ben yny przez rozwydrzonych amerykańskich żołdaków i podpaleniem jej, zniszczył oprócz wspomni .nego domu, cały system kanalizacyjny miasta, wywołując nieobliczalne szkody. Mirar milczenia lokalnej gazety i nabrania wody w usta przez zachodnio-niemiecką prasę Adenauera nowy bestialski wybryk okupantów nabrał dostatecznego rozgłosu, aby przydać haniebnej sławy amerykańskiemu stylowi życia. (ZETOS)