Trybuna Ludu, lipiec 1961 (XIV/179-208)

1961-07-20 / nr. 198

ßfi. w„nssr..*-| H l^\/T||11 fl ß I j 11 (T| 8i näuL/ łączci«.iti I JBL m y _8i_r EJH. JE JE EJE« iLSt. ^»L EL El .Partii Roboiiiici'-,i NR 198 (4510) RÖK XIV • WARSZAWA — CZWARTEK 20 LIPCA 1961 ROKU WYDANIE A Cena 50 ąr Serdecznie witamy na ziemi polskiej Jurija Gagarina — bohatera Kosmosu! D O WARSZAWY przyjeżdża dzisiaj Jurij Gagarin. Człowiek, który poleciał w Kosmos, oczekiwany z serdeczną niecierpliwością i ciekawością, będzie gościem stolicy Polski w dniu jej święta. 12 kwietnia tego roku, to historyczna data. Przed tą datą - była epoka Ikarów, którzy ciążyli wciąż ku ziemi. Po niej - następuje epoka lotów kosmicznych, epoka nowa i nieporównywalna z tym wszystkim, co znała ludzkość przez dziesiątki wieków, jakie przeżyła. Major Gagarin jest zwykłym człowiekiem. Tyle, że spośród wielu tysięcy — właśnie jemu t- przedstawicielowi radzieckiego narodu — wypadło reprezentować rodzaj ludzki w Kosmosie. Ale Gagarin stał się wielkim bohaterem tego przełomu. Bohaterem i symbolem nowej epoki, jaką nauka radziecka otwarła przed ludzkością. Na jego sukces złożyły się wieloletnie badania radzieckich uczonych, konstruktorów i techników, którzy sprawili, że Związek Radziecki stal się pierwszym - w wyścigu kosmicznym — mocarstwem i pierwszym krajem, który zdobył klucz do lotów międzyplanetarnych. Gagarin był lotnikiem, który pragnął polecieć w Kosmos i któremu własna pracowitość i talent zapewniły pierwszeństwo w tym locie. Człowiekiem, który żył jak inni i który nie był wolny od obaw, od świadomości ryzyka, jakie nieść musiał taki lot. Ale zarówno wielkie odkrycia na tej ziemi, iak i wielkie ryzyko, ponoszone przez ludzi torujących nowe drogi w nauce i technice, w postępie - wymagały tej właśnie świadomości, którą później nazywa się bohaterstwem. Dlatego też Gagarin, który nie wiedział czy wróci na swój macierzysty glob, uznany został za bohatera w Helsinkach, w Pradze i w Londynie, dlatego uznany został za bohatera w Warszawie, w Melbourne, w New Delhi, w Paryżu czy w Hawanie — dokąd został zaproszony. Uznany został i za bohatera w sensie osobistym i za symbol G AGARIN, kłóry w 108 minul obleciał wokoło ziemię - objeżdża jej kontynenty nie tylko jako symbol epoki kosmicznej, ale jako inny jeszcze symbol: epoki pokoju. Bo przecież ideą przewodnią ojczyzny Gagarina - ZSRR — jest przekonanie, że prawdziwym przeznaczeniem ludzkości jest pokojowe współżycie na „starej ziemi” - i pokojowy wyścig poznawczy w pozaziemskie przestrzenie. Człowiek, który pierwszy na świecie poleciał w Kosmos - jest dzisiaj symbolem tej nowej epoki, w której ąranice świata rozszerzyły się do wymiarów przestworzy. I symbolem nowego świata, przez socjalizm. reprezentowanego Świata, który dąży do tego, aby nie było więcej miejsca dla wojen, dla zniszczenia, dla ludobójstwa. Z tym gorętszym uczuciem witamy więc w Polsce Ludowej pierwszego Kosmonautę w przededniu Lipcowego Święta, widząc w tej wizycie podwójny symbol: sojuszu i przyjaźni ZSRR, a także nowej ery. w jai ką weszia ludzkość. Witamy wysłannika pierwszego kraju socjalizmu - wysłannika idei pokojowego życia na Ziemi — i pokojowej walki wydanej Nieznanemu w Kosmosie. Z. Art. Dziś o godzinie 13 Gagom przybywa do Warszawy • Przejazd alkami i zwiedzanie stolicy • Przyjęcie u tow. Aleksandra Zawadzkiego Dziś 20 bm. o godz. 13 na płycie lotniska Okęcie w Warszawie wylqduje samolot na którego pokładzie przybędzie do Polski na zaproszenie rzqdu PRL mjr. JURIJ GAGARIN - pierwszy kosmonauta świata. W podróży do Polski i w czasie pobytu w naszym kraju mjr. Gagarinowi towarzyszyć będq wyżsi oficerowie Armii Radzieckiej. Przybycie radzieckiego kosmo nauty oczekiwane jest przez całe nasze społeczeństwo z największym zainteresowaniem. równo w Warszawie, jak i Zaw innych miastach, które odwiedzi mjr Gagarin, tj. w Katowicach i Zielonej Górze, poczyniono przygotowania, aby jak najserdeczniej powitać pierwszego w dziejach ludzkości zdobywcę Kosmosu, aby dać wyraz radości całego polskiego społeczeństwa z wielkiego zwycięstwa, jakie odniosła nauka i tecb nika Związku Radzieckiego. Zarówno lotnisko warszawskie, na którym odbędzie się wiec powitalny, jak i cała trasa, wzdłuż której ok. godz. 13.45 w otwartym samochodzie przejedzie mjr Gagarin, zostały odświętnie udekorowane. Trasa ta prowadzi ulicami: Żwirki i Wigury, Raszyńską, Filtrową Krzywickiego, Nowowiejską, do Pi. Zbawiciela, następnie Al. Wyzwolenia, odcinkiem Al. Ujazdowskich i krótkim odcinkiem ul. Belwederskiej. W różnych punktach trasy — na placach i ulicach ustawiono dekoracje, Na placu na Rozdrożu — makiety rakiet i wypisana wielkimi literami data wystrzelenia w Kosmos pierwszego sztucznego satelity ziemi. Na placu na Rozdrożu widnieje ogromny portret Ju-rija Gagarina. Ponad ulicami — czerwone szarfy transparentów z napisami powitalnymi. Major Jurij Gagarin bawić bę dzie w Polsce trzy dni przy czym pierwszy dzień swej wizyty — 20 bm. spędzi w Warszawie. Mieszkańcy stolicy będą mieli możność spotkania piex'wszego kosmonauty także w godzinach popołudniowych — podczas zwiedzania Warszawy. Ok. godziny 17 zwiedzi on Stare i Nowe Miasto, a następnie Pałac Kultury i Nauki. J. Gagarin obejrzy m. in. wystawę pt. „Pierwszy człowiek w Kosmosie“, która otwarta zostanie przed Pałacem Kultury i Nauki vis a vis Muzeum Techniki. O godzinie 23 — po przyjęciu wydanym przez Przewodniczącego Rady Państwa Aleksandra Zawadzkiego w Belwederze — gość nasz opuści udając się pociągiem Warszawę, specjalnym do Katowic. Zapowiedź przybycia majora Gagarina wzbudziła zarówno wśród mieszkańców stolicy, jak ‘ i w społeczeństwie całego kraju głęboki oddźwięk. Załogi dziesiątków zakładów pracy podjęły w ciągu kilku ostatnich dni rezolucje lub uchwaliły teksty listów powitalnych. W pismach tych robotnicy i pracownicy zakładów przemysłowych dają wyraz radości, że w naszym kraju będzie gościć człowiek, który jest symbolem wielkiego zwycięstwa nauki radzieckiej, a jego lot wokół globu ziemskiego widomym dowodem najwyższego na świecie poziomu techniki radzieckiej. Listy tego rodzaju wystosowały do mjr. Gagarina załoga Zakładów Radiowych im. M. Kasprzaka w Warszawie, robotnicy Zakładu Mechanicznego im. M. Nowotki, załoga kombinatu hutniczego im. Lenina i dziesiątki innych zakładów pracy. Do Warsząwy nadchodzą podarunki, jakie robotnicy szeregu fabryk pragną przekazać majorowi Gagarinowi. Np. załoga WSK — Okęcie pragnie ofiarować pierwszemu kosmonaucie model rakiety. Aeroklub W przededniu wizyty pierwszego kosmonauty, mjr Jurija Gagarina w naszym kraju, moskiewski korespondent „Sztandaru Młodych” za pośrednictwem „Komsomolskiej Prawdy” zwrócił się do niego z prośbą o wypowiedź dla czytelników tej gazety. Oto tekst tej wypowiedzi, zamieszczonej we wczorajszym numerze „Sztandaru Młodych”: Drodzy przyjaciele! Korzystając z okazji, przekazuję za pośrednictwem „Sztandaru Młodych” serdeczne pozdrowienia polskiej młodzieży. Życzę wam wielu sukcesów w pracy, nauce i życiu osobistym. PRL przekaże J. Gagarinowi modele samolotów i szybowców. Podarunki przygotowały również załogi kopalń i hut śląskich. W dniach pobytu mjr. Gagarina Polskie Radio i Telewizja nadawać będą bezpośrednie transmisje z przebiegu wizyty kosmonauty. M. in. 20 bm. transmitowany będzie przebieg powitania na lotnisku, reportaż ze zwiedzania stolicy oraz reportaż z przyjęcia w Belwederze. Początek transmisji w radio i telewizji — godz. 12.55. Planuje się również, że 22 bm. w godzinach wieczornych Jurij Gagarin wystąpi przed kamerami Telewizji Warszawskiej. Udaję się do waszego kraju z przyjemnością nie tylko dlatego, że narody polski radziecki łączy mocna, brater t ska przyjaźń, ale dlatego, że Polska to ojczyzna Mikołaja Kopernika, wielkiego astronoma i wybitnego uczonego epoki Odrodzenia. My, kosmonauci, dobrze znamy imię tego wielkiego uczonego, którego Engels nazwał tytanem myśli, namiętności i charakteru. Opracowany przez Mikołaja Kopernika system heliocentryczny dał początek naukowym badaniom wszechświata, do którego pierwszy krok w naszych dniach uczynił człowiek radziecki. Tak więc młodzież polska ma wszystkie podstawy do tego, by nie być ostatnią w szeregu zdobywców Kosmosu. Wierzę, że 11 przyszłości, kiedy we wszectWwiat polecą karawany kosmicznych rakiet, u steru jednej z nich zasiądzie chłopak o polskim imieniu. Jeszcze raz życzę wam szczęścia, przyjaciele! Niech umacnia się przyjaźń polskiego i radzieckiego narodu. Do zobaczenia! JURIJ GAGARIN Pierwszy kosmonauta do młodzieży polskiej nowych czasów, których podwaliny zbudowali uczeni socjalizmu, Arnb. Jaszcz.uk wita J. Gagarina Przybywającego na przyjęcie do Ambasady PRL w Moskwie Foto — CAF Na 22 lipca 15 nowych szkól 1000-lecia Z wpłat napływających od społeczeństwa na Społeczny Fundusz Budowy Szkół wybudowano już i oddano do użytku 161 szkól-pomników 1000- lecia o łącznej liczbie 1.197 izb lekcyjnych. Z tego znaczną część, bo 111 szkół wybudowano na wsi, a 50 w miastach. Obecnie z okazji święta 22 Lipca odbędzie się uroczyste przekazanie dalszych 15 szkól-pomników. Otrzyma je młodzież województw: gdańskiego, kieleckiego, krakowskiego, lubelskiego, rzeszowskiego, szczecińskiego, poznańskiego i Łodzi. (PAP) W Genewie! Dziś rozpoczyna się dyskusja nad sprawą neutralności Laosu LONDYN (PAP). Genewski korespondent Reutera informuje, że na środowym posiedzeniu plenarnym konferencji w sprawie Laosu, został przełamany impas w sprawie szczegółowej dyskusji nad zagadnieniem neutralności Laosu. Przełom ten nastąpił dzięki porozumieniu osiągniętemu przez obu współprzewodniczących konferencji, tj. przez reprezentanta ZSRR Puszkina i W. Brytanii — Macdonalda. Szczegóły porozumienia nie zostały jeszcze oficjalnie opublikowane, jednakże źródła dobrze poinformowane twierdzą, że szczegółowa dyskusja nad sprawą laotańską rozpocznie się już w czwartek 20 bm.Jak twierdzi korespondent Reutera, delegat amerykański Harriman, zaakceptował wspólną propozycję Puszkina i Macdonalda. W kołach dziennikarskich Genewy dowiedziano się, że po. rozumienie radziecko-angielskie w sprawie dalszych obrad genewskiej konferencji laotańskiej sformułowane zostało w dziewięciu punktach i przedłożone na środowym posiedzeniu plenarnym. Od czwartku począwszy konferencja genewska rozpocznie szczegółową dyskusję nad problemem zapewnienia Laosowi neutralności. Czwartkowe posiedzenie rozpocznie się o godzinie 16. A>^Y~-vi^C...... List otwarty do Polonii całego świata Uchwalili uczestnicy spotkania szczecińskiego Stwierdzamy wobec całego świata, że ziemie polskie są jedną zwartą, nierozerwalną całością. Widzieliśmy na własne oczy owoce kilkunastoletniego trudu milionów rąk i umysiów na terenie całego kraju. Ziemia polska tętni dziś pulsem młodego życia, rozkwita ogólnonarodowym i indywidualnym dorobkiem ludu polskiego, raduje prężnością najmłodszego pokolenia Polaków. Rewizjonistyczne koła Niemiec zachodnich uprawiają antypolską propagandę, zmierzającą do odebrania Polsce jej odwiecznych ziem. Uważamy, że wobec tej propagandy nie może pozostać obojętny żaden Polak. Cios mierzony w Polskę jest ciosem w pokój na świecie. Nic jesteśmy bezsilni i nie możemy być bezczynni.^ Dobro wszystkich ludzi na świecie domaga się od nas przeciwstawienia się ze wszystkich sil dążeniom rewizjonistów zachodnioniemieckich. Sądzimy, że konieczne i zupełnie możliwe jest pokojowe, sąsiedzkie współżycie Polski i Niemiec. Stosunki między Polską a Niemiecką Republiką Demokratyczną, która bezspornie uznała granice na O- drze i Nysie są najlepszym dowodem, że możliwe jesi przyjazne i dobrosąsiedzkie wsnóiżycie obu narodów. Tym mocniej więc pragniemy przeciwstawić się roszczeniom rewizjonistycznych kó! zachodnioniemieckich. Walka z nimi jest obowiązkiem wszystkich ludzi dobrej woli, rozumiejących swą odpowiedzial-ność za przyszłość świata, cywilizację ludzkości i los młodego pokolenia. Ten obowiązek odczuwamy w kraju niezwykle silnie. Jest on bowiem nakazem braterskiej i patriotycznej solidarności między Polonią Zagraniczną i krajem we wspólnym przeciwstawieniu się niebezpieczeństwu. Z tym apelem zwracamy się do wszystkich rodaków na całym świecie. (PAP) (Informacja o zakończeniu w Szczecinie spotkania Polonii Zagranicznej — na str. 3). Gigantyczna eksplozja na Słońcu MOSKWA (PAP). Jak podało radio moskiewskie. / riaukcwey radzieccy zaobserwowali we wtorek gigantyczną eksplozję na Słońcu. Trwała ona 82 minutv Jeden z członków radzieckiego instytutu astronomicznegc oświadczył, iż eksplozja ta spowodowała burze magnetyczne : zakłócenia w odbiorze radiowym oraz miała niewątpliwy wpływ na kapryśną pogodę. Francusko-tunezyjskie starcia zbrojne w Bizercie Desant francuskich spadochroniarzy wsparty akcją lotnictwa • 30 żołnierzy francuskich i 6 tunezyjskich odniosło rany wskutek wymiany ognia KAIR (PAP). Tunezyjska Agencja Prasowa podaje do wiadomości: po licznych operacjach zrzucania skoczków spadochronowych lotnictwo francuskie rozpoczęło w godzinach popołudniowych ostrzeliwanie z broni maszynowej i bombardowanie naszych pozycji w Bizercie. Tunezyjskie siły zbrojne odpowiedziały ogniem. Z informacji jakie napłynęły w środę wieczorem wynika, że eskadra samolotów francuskich przeleciała o godzinie 18 min. 20 nad miastem Bizerta. Utrzymujące się na niewielkiej wysokości samoloty ostrzelane zostały z broni maszynowej przez oddziały tunezyjskie. Według in formacji Tunezyjskiej Agencji Prasowej spadochroniarze francuscy lądują w pobliżu bazy Bizerty. Tunezyjska artyleria przeciwlotnicza przystąpiła do akcji PARYŻ (PAP). .'Lotnictwo francuskie odpowiedziało ogniem na ostrzał tunezyjski; aby „zapewnić bezpieczeństwo swym spadochroniarzom”. Ogień moździerzy i armat tunezyjskich dosięgną! garnizon francuski w Bizercie i główną kwaterę generała Motte. Jak dowiadujemy się w nocy z wtorku na środę wyrosły wokół Bizerty pierwsze zapory drogowe. Są to osobliwe zapory — każda składa się z dwóch szeregów ludzi stojących jeden przy drugim. Żadnych barykad, żadnych drutów kolczastych czy innych przeszkód, żywe zapory składają się z ochotników cy(Dobończenie na str. 2) Ponad 400 tysMotrfudy siarkowej z Piaseczna RZESZÓW. Ponad 400 tys, ton rudy siarkowej wydobyli od uruchomienia (tj. od 4 grudnia ud. r.) górnicy pierwszej polskiej odkrywkowe; kopalni siarki w Piasecznie wykonując bieżące zadania produkcyjne W*" 110 proc. Dzięki zainstalowaniu mechanicznych urządzeń transportowych, wydobycie kopalni wzrosło już do 4 tys. ton rudy dziennie. (PAP) Posiedzenie Rady Państwa Ratyfikacja umów międzynarodowych • Zatwierdzenie wyboru nowych członków PAN • Powołanie nowych profesorów wyższych uczelni i sędziów Na posiedzeniu w dniu 19 bm. Rada Państwa ratyfikowała następujące umowy międzynarodowe : 1) podpisaną w Hawanie dnia 6 marca 1961 roku umowę o współpracy kulturalnej między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rewolucyjnym rządem Republiki Kuby, 2) sporządzoną w Waszyngtonie dnia 8 lutego 1949 roku międzynarodową konwencję o rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku, 3) sporządzoną w Oslo dnia 10 czerwca 1947 roku konwencję o jednolitym sposobie pomierzania pojemności statków, 4) sporządzoną w Nowym Jorku dnia 10 czerwca 1958 r. konwencję o uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzeczeń arbitrażowych, 5) sporządzoną w Genewie dnia 15 stycznia 1959 roku konwencję celną dotyczącą międzynarodowego przewozu towaiów z zastosowaniem karnetów TIR (konwencji TIRł wraz z protokołem podpis« lia. Rada Państwa zatwierdziła dokonany przez Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk wybór 2 członków korespondentów oraz 34 członków rzeczywistych spośród dotychczasowych członków korespondentów. Rada Państwa powołała na stanowiska 3 profesorów zwyczajnych i 36 profesorów nadzwyczajnych oraz mianowała na stanowiska sędziów sądów Wojewódzkich — 3 osoby, okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych — 2 osoby, sądów powiatowych — 29 osób. Ponadto Rada Państwa nadała sztandary jednostkom wojskowym. (PAP>-i (Listę nowych Członków PAN profesorów podajemy na str. 4). Podniesienie bandery na trawlerze-przetwórni „Kastor” GDYNIA. 19 bm. w porcie rybackim w Gdyni odbyła się uroczystość podniesienia bandery na trawlerze-przetwórni ,,Kastor”. Jest to druga jednostka typu „pływającej fabryki”, a pierwsza, jaka wchodzi dc eksploatacji w bieżącej 5-łatce. & GDANSK. — Przed 3 miesiącami załoga Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni i kierownictwo zakładu podjęły postanowienie dla uczczenia Święta Odrodzenia: statek „Modlin” zbudujemy na miesiąc przed terminem i przekażemy Polskim Liniom Oceanicznym. Zobowiązanie zostało zrealizowane. M/S „Modlin” jest już gotowy. .Wszystkie prace na statku zakończono. „Modlin” wypłynął w pierwszy próbny rejs na wody Bałtyku, a za kilka dni przekazany zostanie do eksploatacji PLO. Nowy statek o nośności 1.650 DWT jest 69 Jednostką handlową Polskich Linii Oceanicznych (PAP) Goście wietnamscy zwiedzają nowy statek przetwórnie „Kastor" Foto CAF — Czarnogórski Prognoza pogody Dziś — jak podaje PIHM — nadal zachmurzenie umiarkowane, przejściowo duże. Miejscami przelotne opady i lokalne burze W stolicy rano zachmurzenie niewielkie. W ciągu dnia wzrost zachmurzenia i przelotne opady. W godzinach popołudniowych lub wieczornych ponowne przejaśnienia. Temperatura maksymalna od 20 stopni na północy do 25 na południu kraju. W Warszawie około 22 stovni. (k) Centralna akademia lipcowa w Radio i Telewizji 21 bm. Polskie Radio i Telewizja przeprowadzą z Katowic transmisję z centralnej akademii zorganizowanej z okazji Święta Odrodzenia. Początek transmisji: w Radio—na falach wszystkich rozgłośni — o godz. 16.4Ö, w Telewizji —- o g. 16.35- (PAP) Goście wietnamscy na Wybrzeżu Gdańskim Serdeczne powitanie w Gdańsku ® Przejażdżka po porcie gdyńskim i gdańskim • Zwiedzanie statku , Kastor" i Gdyńskich Zakładów Rybnych * Wizyta na budawie nowych osiedli mieszkaniowych GDANSK. 19 bm. trzeci dzień pobytu w Polsce delegacja rządowa Demokratycznej Republiki Wietnamu na czele z premierem DRW, członkiem Biura Politycznego KC Wietnamskiej Partii Pracujących — Pham Van Dongiem spędziła na Wybrzeżu Gdańskim. Pociąg specjalny wiozący delegację z Warszawy przybył do Gdańska o godz. 8.30. Wraz z gośćmi wietnamskimi przybyli: wiceprezes Rady Ministrów Zenon Nowak, kierownik MSZ — wicemin. Marian Naszkowski, wicemin. Przemysłu Ciężkiego — Antoni Czechowicz, amb. PRL w Hanoi — Tadeusz Flndziński oraz wyżsi urzędnicy MSZ. • Na dworcu udekorowanym barwami państwowymi DRW i Polski delegację witali: minister Żeglugi — Stanisław Darski, przewodniczący Sejmowej Komisii Gospodarki Morskiej i Żeglugi — pos. Florian Wichłacz, I sekretarz KW PZPR w Gdańsku — Jan Ptasiński, przewodniczący Prezydium WRN — Piotr Stolarek oraz liczne rzesze społeczeństwa Trójmiasta. Orkiestra Marynarki Wojennej odegrała hymny państwowe DRW i Polski. Goście wraz z towarzyszącymi im osobami udali się następnie ćo swej rezydencji, a po krótkim odpoczynku do Gdyni. Na trasie przejazdu licznie zebrani mieszkańcy Trójmiasta serdecznie pozdrawiali przedstawicieli narodu wietnamskiego. Korzystając z pięknej słonecznej pogody goście wietnamscy odbyli na pokładzie holownika „Achilles” spacer po basenach portowych. Gdy statek przybrany w galę flagową przycumował z powrotem do nabrzeża, członków delegacji powita! amatorski zespół pieśni biorstwa „Arka”.i tańca przedsięsię Członkowie delegacji interesują szczególnie naszym rybołówstwem, ponieważ w ich kraju stanowi ono gałąź gospodarki, która ma decydujący wpływ na zaopatrzenie ludności w żywność. Program wizyty w Gdyni uwzględnił te zainteresowania gości. Zwiedzili oni niedawno wybudowany w stoczni gdańskiej statek-przetwórnię rybacką — „Kastor” i zapoznali się dokładnie z nowoczesnymi jego urządzeniami. Następnie delegacja zwiedziła Gdyńskie Zakłady Rybne. Produkowane tu konserwy i przetwory eksportowane są do 15 krajów. Premier Pham Van Dong przekazał załodze zakładów pamiątkowy proporzec. Dziękując za podarunek dyr. zakładów Mzrt- Rykowska, prosiła o przekazan’e kobietom wietnamskim gorących pozdrowień od kobiet polskich. Z kolei goście odbyli samochodem spacer po Gdyni, a następnie powrócili do swej siedziby, gdzie podejmowani byli śniadaniem przez przewodniczącego Prezydium Woj. RN Piotra Stolarka. Po południu goście wietnamscy odbyli spacer po sopockim molo. Tu oczekiwał ich ścigaez Polskiej Marynarki Wojennej w pełnej gali flagowej. Przy trapie w imieniu Dowódcy Marynarki Wojennej powitał premiera Pham Van Donga komandor Henryk Tauzarski. Na pokładzie ścigacza członkowie Gdańska delegacji udali się dó i odbyli spacer po basenach portowych. Następnie goście w towarzystwie przewodniczącego Prezydium MRN — Stanisława Ssmidta zwiedzali Gdańską Starówkę, największe miejscowe osiedle spółdzielcze ..Przymorze”, w którym w przyszłości zamieszka ok. 30 tys. osób oraz — również spółdzielcze — Osiedle Młodych. (PAP) 20 bm. rewizyta okrętów Ludowej Marynarki Wojennej NRD GDANSK. 20 lipca przybędzie do. Gdyni zespół okrętów Ludowej Marynarki Wojennej Niemieckiej kratycznej. W Republiki Demoskład zespołu wchodzą okręt flagowy — dozorowiec i dwa trałowce. Będzie to rewizyta, gdyż w jesieni ub. roku okręty Polskiej. Marynarki Wojennej przebywały z wizytą przyjaźni w Rcstocku. W czasie pobytu w Porcie Gdyńskim okręty Marynarki Wojennej NRD udostępnione zostaną do zwiedzania. Załogi okrętów zwiedzą Trójmiasto i Warszawę. (PAP)