Trybuna Ludu, kwiecień 1963 (XVI/91-118)

1963-04-08 / nr. 98

I pssq ' 1 pvh lilii) 1 j SB fl II U»?"— I USŁęl»«^1 1 JH. JB. y JJ %-M. 1 JL CA LmLA Kr 58 (5127) ROK XVI WARSZAWA — PONIEDZIAŁEK 8 KWIETNIA 1963 ROKU WYDANIE A ' Cena 50 gr PETROCHEMII Budowa płockiej „Petrochemii” uznanej za najważniejszą krajową inwestycję 1.9fi3 r. wkracza w >kres decydujący. Przewiduje,się, że do lipca br. wykonane zostaną podstawowe roboty budowlane części rafineryjnej kombinatu: rozpocznie się gorący okres „wielkiego montażu”. Na zdjęciu — fragment budowy kombinatu. Foto CAF — Czarnogórski Partyzanci w płd. Wietnamie znów zestrzelili 3 helikoptery USA NOWY JORK (PAP). Według doniesień z Sajgonu, w sobotę podczas walk z partyzantami w południowym Wietnamie strącone zostały w pobliżu miasta Pleiku trzy helikoptery amerykańskie. Ośmiu lotników amerykańskich zostało rannych, w tym jeden ciężko. Rozmowy w sprawie unii 3 państw arabskich KAIR (PAP). W niedziele rozpoczął się w Kairze trzeci etap rozmów zjednoczeniowych między delegacjami ZRA, Syrii oraz Iraku. Cala prasa kairska podkreśla znaczenie konferencji, stwierdzając, że rozmowy będą niełatwe. Jrtzie bowiem o wypracowanie formuły zjednoczenia trzech państw, nie papierowej, formalnej, lecz takiej która by nadała tworzonemu organizmowi trwałość. Dziennik f,Al Ahrarn” napisał o kontaktach syryjsko-egipskich, że są one konieczne dla oczyszczenia atmosfery jeszcze przed otwarciem rozmów. ALGIER (PAP). W niedzielę powróciła cło Algieru z M-dniowej wizyty w ZRA, Iraku. Syrii i Jemenie algierska delegacja rządowa pod przewodnictwem ministra obrony Bumediena. 3 moja Naser odwiedzi Algierię KAIR (PAP). Bliskowschodnia agencja prasowa MEN, powołując się na dobrze poinformowane .koła polityczne Algierii podaje, że. prezydent ZRA, Naser przybędzie do stolicy Algierii z oficjalną wizytą w dniu 3 maja br. Nowa konstytucja Jugosławii Nazwa państwa brzmi: Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii BELGRAD (PAP). W niedzielę rozpoczęła się w Belgradzie sesja parlamentu jugosłowiańskiego (Skupszczyny). Wieczorem w uroczystej atmosferze Skupszczyna zaaprobowała jednomyślnie nową konstytucję. Zgodnie z tą nową konstytucją, Jugosławia bę dzle nosiła nazwę Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii. * Zaproponowany przez komisję ostateczny tekst konstytucji mocno podkreśla socjalistyczny charakter Jugosławii jako państwa, będącego demokratyczną wspólnotą opartą na władzy oraz samorządzie ludu pracujące, ao Konstytucja podkreśla, że „środki produkcji i bogactwa naturalne stanowią własność społeczną”. Nowa Konstytucja postanawia też, że funkcje prezydenta i prezesa rządu (Związkowej Rady Wykonawczej) są podzielone. Według dotychczasowej konstytucji jugosłowiańskiej funkcje szefa rządu pełnił prezydent. Prezydenta republiki wybiera Skupszczyna Związkowa na okres 4 lat. przy czym prezydent może być wybrany tylko raz na następną 4-ietnią kadencję. Konstytucja przewiduje, że to ograniczenie nie dotyczy prezydenta J. Tito. Skupszczyna związkowa będzie się składała z 5 izb: „Rady Związkowej, Rady Gospodarczej, Rady do Spraw Oświaty i Kultury, Rady do Spraw Polityki Socjalnej Ochrony Zdrowia oraz Rady Orga- i nizacyjno-Politycznej. Oprócz tego deputowani do Rady Związkowej, wybrani przez Skupszczyny republikańskie i Skupszczyny krajów i obwodów autonomicznych tworzą Radę Narodowości. Radzie? tej konstytucja powierza „obronę równości praw narodów Jugosławii oraz przewidzianych przez konstytucję praw republik”. W godzinach porannych Związkowe Zgromadzenie Ludo. we wysłuchało na swym ostatnim posiedzeniu referatu przewodniczącego Komisji Konsty tucyjnej Edwarda Kardelja na temat projektu konstytucji So-cjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii E. Kardelj oświadczył, w szczególności, że nowa komtytucja jest doniosłym krokiem naprzód na drodze do rozwo. u jugosłowiańskiego społeczeństwa socjalistycznego, oraz że zapewn.a kierowniczą rolę klasie robotniczej w państwie. Kardelj zaproponował" w imieniu komisji pozostawienie dotychczasowego sztandaru i godła państwowego Jugosłąwii, ze względu na to. iti pod tym sztandarem narody Jugosławii walczyły w czasie wojny. O godz. 13.00 Związkowe Zgromadzenie Ludowe na wspólnym posiedzeniu obu izb. w obecności prezydenta Józefa Broz-Tito, jednomyślnie uchwaliło konstytucję Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii i ustawę wyborczą, a zarazem podjęło uchwałę o rozwiązaniu Związkowego Zgro. madzenia Ludowego 4 kadencji. Wybory do nowej Skupszczyny odbędą się w dniach 3 i 16 czerwca br. Sekretarz Słana USA w Paryża PARYŻ (PAP). W niedziel« przybył do Paryża amerykański sekretarz stanu, Rusk. Oficjalnym celem wizyty w stolicy Francji jest udział w dorocznej sesji Rady -Ministrów SEATO, która 'obradować będzie ut Paryżu w poniedziałek i we wtorek. W sesji tej wezmą również udział ministrowie spraw zagranicznych W. Brytanii, Francji oraz pięciu krajów azjatyckich, należących do tego ugrupowania wojskowego. Poza udziałem - w sesji rady SEATO, Rusk odbędzie kilka rozmów dyplomatycznych. Na czoło wybija się jego spotkanie z prezydentem Francji gen, de Gaulle’em, zapowiedziane na poniedziałek. Ze spotkaniem tym obserwatorzy zachodni wiążą nadzieję na polepszenie napiętych od dłuższego czasu stosunków między. Francją a USA. We wtorek Rusk spotka się z ministrem spraw zagranicznych Schroederem, który przybywa do Paryża specjalnie, by odbyć rozmowy z kierownikami polityki zagranicznej USA, W. Brytanii i Francji. Tematem rozmów Schroedera w Paryżu będą niewątpliwie zagadnienia „europejskie” i „atlantyckie” oraz sprawa ratyfikacji traktatu podpisanego we wrześniu ub. roku przez Adenauera i de Gaulle'a. W niedzielę po południu, w kilka godzin po przybyciu do stolicy Francji, amerykański sekretarz stanu Dean RusU spotkał się na dwugodzinne; rozmowie z francuskim ministrem spraw zagranicznych. Couve de Murviile'em. Po tym spotkaniu minister Couve de Murvüle oświadczył przedstawicielem prasy, iż rozmowa dotyczyła spraw Azji południowej, problemów nuklearnych NATO, jak również innych aktualnych kwestii, m. in. problemów EWG. Ze strony oficjalnych kół francuskich podano (to wiadomości, iż podczas rozmowy z sekretarzem stanu Kuskiem minister Come de Muryiiie starał sie zasięgnąć informacji w spranie projektu utworzenia wielostronnej siły nuklearnej NATO, który dla strony francuskiej jest na razie sprawą niezbyt jasną. Pomimo, że amerykański sekretarz stanu uzupełnił w tym zakresie wiadomości posiadane przez swego francuskiego koiegc. sprawa ta — jak wynika z informacji kół oficjalnych — nie jest jeszcze całkowicie wyjaśniona. Podkreśla sie ponadto, że kwestia ta jest obecnie przedmiotem dyskusji w Radzie NATO i że Francja uczestniczy w tej dyskusji. Pracowita niedziela górników krakowskiego zagłębia KRAKOW. Górnicy z kopalni zagłębia krakowskiego przeznaczyli niedzielę 7 bm. na prące przy wydobyciu węgla oraz na przeprowadzenie niezbędnych remontów. Najlepsze rezultaty uzyskali górnicy , z kopalni „Koścłuszko- Nowa". Wydobyli oni niemal tyle samo węgla ile wynosi wydobycie w dniu powszednim, a ponadto załadowali dodatkowe kilkadziesiąt wagonów węgla ze składowisk przykopalniańych. ' Górnicy wielu kopalń zagłębia krakowskiego pracowali przy remontach i przygotowali stanowiska robocze na dnie następne. W tej pracy najlepsze rezultaty osiągnęli górnicy z kopalni „Komuna Paryska’ „Siersza”. (PAP) 100 tys. listów otrzymali radzieccy kosmonauci MOSKWA (PAP). Redakcja czasopisma „Awiacja i kosmonawtika” przygotowuje wydane tomu listów, jakie otrzymali dotychczas radzieccy kosmonauci. Mimo, iż tom ten będzie dość dużej objętości, to jednak nie zmieszczą się :iim wszystkie listy. Kosmonauw ci radzieccy dostali ich bowiem dotychczas ponad 100 tys. ze wszystkich prawie krajów świata. Kosmonauci radzieccy, A. Nikołajów i P. Popowicz powrócili w niedzielę do Moskwy ; pierwszej wspólnej podróży iaką odbyli do Brazylii.. łf- Po rewolcie w Argentynie Admirał Rojas aresztowany NOWY JORK (PAP). Według doniesień z Buenos Aires, podano tam oficjalnie do wiadomości, że w sobotę aresztowany został przez policję jeden 7, czterech przywódców ostatniej rewolty w Argentynie admirał Rojas. Po aresztowaniu Rojas został przewieziony na jeden z okrętów wojennych, gdzie ma przebywać aż do momentu, kiedy stanie przed trybunałem wojskowym, przed którym ma odpowiadać za bunt przeciwko władzy państwowej. Los pozostałych przywódców rewolty, która została stłumiona pod koniec ubiegłego tygodnia, na razie nie jest znany. Niedziela pod znakiem słońca, spacerów i zakupów Ostatnia przedświąteczna niedziela, prawdziwie ciepła i słoneczna, upłynęła w całym kraju pod znakiem spacerów 1 zakupów w otwartych w tym dniu sklepach i domach towarowych. Piękna pogoda wywabiła na ulice i do parków licznych mieszkańców stolicy. Wzmożony ruch panował na trasach prowadzących za miasto, zanotowano zwłaszcza wiele pojazdów „sezonowych” — motocykli, skuterów i rowerów. Na Warszawskiej Starówce, wśród licznych już wycieczek, coraz częściej słychać różnojęzyczne uwagi, którymi dzielą się turyści zagraniczni. Powodzeniem cieszyiy się sklepy odzieżowe i obuwnicze, a Wśród nicli artykuły wiosennoletnie. Warszawianie planujący wyjazd na okres śsviąteczny, oblegali kasy PKP i PKS, aby wcześniej zaopatrzyć się w bilety. Na Kielecczyźnie rekordową temperaturę plus 26 st. zanotowano 7 bm., m. in. w Skarżysku, Starachowicach , Kielcach i Sandomierzu. Siady zimy zniknęły zupełnie z pól i łąk. śniegu nie ma już także w najwyższych rejonach gór Świętokrzyskich. IV lasach kwitną śnieżyczki i sn sanki, w ogródkach i parkacl: rozwijają się fiołki, narcyze, żonkile i tulipany. Rozpoczęły su ciągi słonek, tokują już cietrzewie. a w ogrodach pojawiły sił barwne motyle. YY’yciągi krzesełkowe w Karpaczu ł Szklarskiej Porębie przewiozły 7 bm. ok. 2 tys. wczasowiczów i turystów. Wysoko w Karkonoszach w rejonie Małego Stawu, na Równi pod Śnieżką i w okolicach Szrenicy, nadal istnieją 'doskonałe warunki narciarskie. Wczasowicze i turyści większość dnia spędzają na opalaniu się. Mieszkańcy Krakowa wykorzystali w pełni pierwszy prawdziwie ciepły dzień tegorocznej wiosny. Zaludniły się planty oraz parki krakowskie, a także las Wolski i Sikornik. Na szosie zakopiańskiej w okresach szczytowego ruchu notowano do 800 pojazdów mechanicznych na godzinę. Bezchmurna, słoneczna pogod.7 ściągnęła na niedziele do ZAKOPANEGO tysiące turystów z południowych dzielnic Polski. Wiciu gości jeździło na nartach, inni poświęcili czas kąpielom słonecznym. Kilkanaście tysięcy osóh opalało się w kostiumach kąpielowych na Gubałówce, Kalatówkach i niżej położonych halach. Wprawdzie meteorolodzy barrizc nie lubią takich pomiarów, lec? warto podać, że w osłoniętych miejscach, w słońcu, o godz. 13.ot słupek rtęci wskazywał plus 32 stopnie. W tym samym czasie x\ cieniu było tylko plus 10 stopni (PAP) Prognoza pogody Dziś Polska będzie w dalszym ciągu znajdowała się na skraju wyżu. Przewidywane jest zachmurzenie niewielkie,, miejscami umiarkowane, tylko na Dolnym Śląsku wzrost zachmurzenia z możliwością drobnych opadów. Temperatura maksymalna od plus 8 do plus 15 st. Wiatry słabe. W Warszawie zachmurzenie niewielkie lub umiarkowane. Temperatura maksymalna u ciągu dnia ok. plus 10 st. Wiatry słabe. (X) Przygotowania do letniego sezonu Pomorze Zachodnie i Bieszczady czekają na wczasowiczów i turystów ♦ Tabor PKS—zwiększony Rozwój „wczasów pod gruszą" Jednolity system informacji turystyczne) (INFORMACJA WU'NA] Pierwsze cieplejsze dni skłaniają nas do snucia urlopowych planów: kiedy i dokąd pojedziemy. Sprawy przygo. towań do sezonu urlopowego są już od dłuższego czasu przedmiotem rozważań i prac insly ucji i organizacji powołanych do kierowania ruchem iurysiyczno-wypoczynkowym. A oto kilka na ten temat informacji. Tegoroczny sezon letni nie będzie poczynku dla organizatorów wyłatwy, bo i w tej dziedzinie odczujemy skutki diugiej i ciężkiej zimy. Przede wszystkim „wzięły w łeb” wszystkie plany związane bardziej równomiernym wciąz gu całego roku rozplanowywaniem urlopu. W zimie niewiele osób miało odwagę wyjechać tna urlop. Wiosna — to okres wytężonej pracy — mało kto może wyje„ chać. .Nawet szkoły i zakłady pracy organizują teraz znacznie mniej wycieczek, stąd wiele biur turystycznych narzeka na brak pracy. Kolej opracowując letni rozkład jazdy pamięta, oczywiście. o miejscowościach urlopowych. Niestety jednak do wielu z nich, np. w woj. szczecińskim dodatkowe, urlopowe pociągi przyjeżdżać będą tylko w dni największego nasilenia wyjazdów. Stąd zwiększone zadania będzie miał do spełnienia tabor PKS. Zostanie on też wydatnie zwiększony. Powiedzmy dla przykładu, że woj. koszalińskie otrzyma w lecie dodatkowo 70 fuutobusów. podobnie zwiększony zostanie tabor PKS w woj. olsztyńskim, rzeszowskim, krakowskim i wrocławskim. Najenergiczniejsze przygotowania do sezonu letniego największy wzrost liczby noi wych1 miejsc noclegowych obserwuje się w tych województwach, które dotychczas odwiedzane były przez turystów mniej licznie. We wspomnianym już woj. koszalińskim liczba miejsc noclegowych do-stępnych dla turystów, wzrośnie prawie dwukrotnie, zoslanie zakończona budowa 4 ośrodków kempingowych, kilkunastu stacji benzvnowych i — co jest bardzo ważne — piekarni.. Wlad?« terenowa ju? teraz zbiera na lato ' “apasy artykułów żywnościowych. 4.500 tys. nowych miejsc noclegowych oferuje turystom woj. szczecińskie. Niestety w woj. szczecińskim w dalszym ciągu odczuwać się będzie brak pieczywa — żadne przeds:ębiorstwo -nie chce ’się tam podjąć budowy piekarni, która byłaby, czynna tylko kilka miesięcy w roku. YV nadchodzącym sezonie letnim szczecińska żegluga będzie mogła przewieźć każdą ilość pasażerów — jej tabor wodny został bowiem wydatnie zwiększony. Woj. rzeszowskie, a więc Bieszczady, przygotowują się do przyjęcia w br. po raz pierwszy miliona gości. Baza noclegowa wzrośnie tam o 460 miejsc, planuje się też duży rozwój sezonowych restauracji i 6ieci sklepów zaopatrzonych w artykuły spożywcze. Urlopowicze będą mieli w br. do dyspozycji sporą ilość miejsc na „wczasach pod gruszą”, organizowanych przez „Gromadę”. Dotychczas „Gromada' zarejestrować już. izb w różnych rejonach Polski. Dodajmy na zakończenie, że w br. funkcjonować już będzie jednolity system informacji turystycznej, kierowanej przez GKKFiT. Punkty informacji turystycznej, czynne we wszystkich miastach Polski i na szlakach turystycznych, udzielać będą wyczerpujących informacji o zakwaterowania możliwościach ’wyżywienia itp. (k) Bdepcjn KC KPZR w Krakowie KRAKÓW. Bawiąca w Krakowie delegacja Komitetu Centralnego KPZR, której Przewodniczy sekretarz, KC KPZR Wiialij Titow, zwiedziła w nieizielę przed południem zabytkiIzultućalne i historyczne Podwawelskiego Grodu oraz obiekty .wznoszone z okazji 600-lecis Uniwersytetu Jagiellońskiego. W godzinach popołudniowych członkowie delegacji radzieckie; spotkali się z Egzekutywą KW PZPR i sekretariatem krakowskiego KM PZPR. Program pobytu delegacji w dniii 8 bm. przewiduje zwiedzenie kombinatu metalurgicznego lm. Lenina oraz miasta Nowa Huta, a następnie spotkanie z pracownikami aparatu partyjnego 1 aktywem miasta Krakowa, Tragiczna katastrofa autobusu w Kalifornii NOWY JORK (PAP). Tragiczna katastrofa zdarzyła się w pobliżu miejscowości Orovillc w Kalifornii. Przepełniony pasażerami autobus stoczył się z szosy do głębokiego wąwozu. Na skutek upadku pojazdu z wysokości 35 metrów', szofei oraz. sześć osób zginęło na miejscu, a 20 osób odniosło poważne rany. W NUMERZE Dla polsko-jugosłowiańskiego współdziałania gospodarczego Z. JAGIELSKI Zamiłowanie, upór, wiedze ,T. BRODZKI Wspólny mianownik (Korespondencyjne rozmowy; 0 Z. ŁAKOMSKI Skalpel i paragraf (Rozmyślania na sali sądowej! JASZCZ Twórzcie sztukę dla ludzi współczesny cli (Teatr) K. NOWAK Ä co na to rodzice? (Godzina vrf = lata zdrowia) ZB-80 zdał pierwszy egzamin Nowe maszyny budowlane i melioracyjne Centralne Biuro Konstrukcji Urządzeń Budowlanych specjalizuje się przede wszystkim w projektowaniu żurawi. Ostatnio zakończono próby nowego żurawia „ZB-80"’, wykonanego przez Fabrykę Maszyn Budowlanych w Szczecinie. Próby te obejmowały serię badań technicznych, konstrukcyjnych wytrzymałościowych i prowadzone zostały przez przeInstytut Organizacji i Mechaniki Budownictwa oraz Politefchnjkę Warszawską. Wszystkie próby wypadły pomyślnie. Żuraw — 80 jest poważnym osiągnięciem z kilku względów. Przede wszystkim jest to dźwig szczególnie . przydatny na budowach stosujących duże elementy prefabrykowane, wypełni więc istniejącą w tej chwili lukę, gdyż budownictwo odczuwa brak właśnie tego typu dźwigu. Jeśli chodzi o stronę konstrukcyjną, to jest on jak gdyby podsumowaniem wszystkich dotychczasowych poczynań, eksperymentów, doświadczeń.. Żuraw ten stanie się pierwszym ogniwem xv prowadzonej obecnie prący, która ma na . celu pełną normalizację wszystkich elementów. Wiele bowiem elementów powtarzalnych wchodzi w skład żurawi różnej wielkości. ją Od kilku już miesięcy trwaszeroko zakrojone prace badawcze, typizacyjne i normalizacyjne prowadzone wspólnie z Politechniką Warszawską, Instytutem Lotniczym oraz. Katedrą Napędów PAN. Mają one przynieść przy w MN FORMACJA WŁASNA) efekcie konstrukcję ujednoliconej rodziny żurawi. Skończą się wtedy kłopoty z częściami zamiennymi, remontami i konserwacją. ŻSńawie te bowiem wejdą do seryjnej produkcji opartej na powtarzalnych elementach. Pierwszy z tej rodziny żuraw — 80 jest już gotowy i wystawiony będzie na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Poza żurawiami szynowymi, wiele uwagi poświęca się także kołowym maszynom samojezdnym przydatnym przede wszystkim przy pracach ziemnych oraz transportowych. iakich jak zgniatarki, ładowarki, spychacze itp. Są to duże maszyny o mocy napędowej od 1K — 250 KM dotychczas zupełnie nie produkowane w kraju. Ponieważ zarówno konstrukcja jak i produkcja jest hardzo skomplikowana i tu założono przede wszystkim pewną normalizację. Za podstawę (w dużym uproszczeniu) posłużą cztery typy skrzynek hiegów i cztery Wielkości mostów napędowych. Na tej bazie będzie można wykonać około 30 typów różnych maszyn, Opracowana Jest Ju* pierwsza wielkość skrzynki bl*gółv rlta mocy 160 KM. Posłuży ona do wykonania 1* różnych rodzajów maszyn. Pierwszą z nich będzie sta* nowił żuraw samojezdny o udźwigu 25 ton. Znajdzie on zastosowanie przede wszystkim na budowach przemysłowych. Żuraw fen będzie mógł unosić duże bloki na wysokości 12 pięter. Porhtawową jego zaletę stanowi możność poruszania się bez szyn. Ostatnie dwa lata zmięniły nieco charakter Biura. Poza urządzeniami dla budownictwa rozpoczęto opracowywanie niektórych rolnictwa. maszyn dla; potrzeb Są to w głównej mierze maszyny melioracyjne. Do końca 1962 r. opracowano 6 typów tych maszyn. Zwycięsko przez wszystkie próby krajowe i porównania z. podobnymi maszynami zagranicznymi przeszła specjalna pogłębiarka do oczyszczania rowów oparta na ciągniku „Mazur”. Pochlebną opinię fachowców uzyskała także koparka wieloezerpakowa PWP-301 przeznaczona do pogłębiana kanałów oraz. podobna pogłębiarka ślimakowa PSP-251 przeznaczona do oczyszczania rowów i kanałów na gruntach torfiastych i szczególnie namulonych. Szybkie rozpoczęcie produkcji tych maszyn ułatwi w poważnym stopniu przeprowadzenie melioracji i konserwację istniejących rowów i kanałów. (z. Jur.) Przebisniegi nie boja się... iviosny Nip boją się absolutnie. T lekce sobie ważą nocne Mamy tu na zdjęciu przymrozki. oczywisty dowód: w małym ogródku p. Franciszka Gąsiorowskiego, który mieszka na Mokotowie, zakwitły całe grządki przebiśniegńw. Inna sprawa, że wnuczka, zdradzającego od najmłodszych lat zainteresowani* uprawą kwiatów, trzeba ciepło ubierać, żeby kię aby nie przeziębił. Folo A. Nowosielski Torf - opal z przyszłością Zwiększone wydobycie 9 Potrzebne maszyny Ä Małe kopalnie zamiast gigantów (INFORMACJA WŁASNA) Torf, jako materiał opałowy nie cieszył się dotychczas zbytnim powodzeniem. O ile zdobywał powoli karierę jako komponent kompostów, mieszanek pod uprawy roślinne, zwłaszcza ogrodowe, o tyle do piees trafiał coraz rzadziej. Działała niejako przeciwko niemu zachwiana relacja cen między torfem a węgłem. Po ostatniej regulacji cen torf staje się przedmiotem większego zainteresowania wsi. Jedna tona kosztuje od 125 do. 155 zł, brykiety zaś torfowe — 280 zł. . Eksploatacją torfowisk zajmują się w zasadzie trzy organizacje — przemysł terenowy, PGR-y oraz spółdzielczość zaopatrzenia i zbytu. Pewne ilości torfu'kopią jeszcze kółka rolnicze, spółdzielnie produkcyjne. POM-y i sami chłopi indywidualnie. Ile? Tego dokładnie nikt nie wie. Jeśli chodzi o trzy pierwsze organizacje — wydobyły one w roku ubiegłym Wyłącznie do celów opałowych około 83,5 tys. ton torfu. Plan minimum na rok bieżący wy-nosi około 85,1 tj-s. ten. Jeśli będą oczywiście możliwości zwiększenia wydobycia zostaną wykorzystane, bo zbyt na torf jest pewny. Największy udział w 'planowanym wydobyciu, bo wynoszący 56,1 tys. ton, ma spółdzielczość zaopatrzenia i zbytu. Jak ten plan ma być wykonany. Zwiększa się przede wszystkim ilość kopalń ze 135 W roku ubiegłym do 150 w roku bieżącym. Większość torfowisk, co nie jest bez znaczenia dla normalnej eksploatacji, ma już opracowaną dokumentację geologiczną, projekt eksploatacji, uregulowany stan prawny. Poza normalnym torfem opałowym, wydobywanym bądź ręcznie, bądź maszynowo, spółdzielczość rozpocznie w br. produkcję brykietów. Cały' szereg Gminnych Spółdzielni, nie zajmujących się eksploatacją torfowisk, wytypowano jako punkty, sprzedaży torfu (oczywiście poza spółdzielniami' „torfiarskimi“), zebrano i zbiera się zamówienia na opał. Szkoli się kierowników kopalni, robotników. Wzorem roku ubiegłego ogłoszono konkurs dla najlepszej kopalni, przyznano na nagrody 50 tys. zł. (Dokończenie na sir. 21 t7< SlruniienSe wody na ulicach Abadanu w Iranie MOSKWA (PAP). Według doniesień z Teheranu, gwałtowne opads reszczu, którym towarzyszył silm huragan, wyrządziły poważ :e szkody w południowej części Iranu. Wiele riek Wystąpiło z brzegów, zalewając setki hektarów pól wiele osiedli. Groźna sytuacja pai nuje również w mieście Abadan, gdzie wóda płynie ulicami. Warto zaznaczyć, że okolice Abadanu, należą do bardzo suchych i Opady deszczu notowane są tu na ogól niezmiernie rzadko. „TOTO-LOTEK” 6, 9, 17, 24, 27, 38, (44) „DUŻA SYRENKA” 7, 28, 31, 35, 36 „MAŁA SYRENKA” 2, 4, 8, 23, 25, 26