Trybuna Ludu, październik 1971 (XXIII/274-304)

1971-10-27 / nr. 300

pro,ctarius2e ■ m/h ti Fi 1 ii fw o^tkc wszystkich krajów HH H ■ ■ H ■ ■ ■ PfW ] | | | 1 H H Polskiej Zjednoczonej łączcie się? JBB_ B. J B. W B>B B ■ JBLofl B^B VB. BUB. Partii Robotniczej NR 300 (8315) ROK XXIII W/ WARSZAWA, ŚRODA 27 PAŹDZIERNIKA 1971 R. 'WYDANIE A . Cena 50 gr r< Serdeczna i szczera atmosfera rozmów L. Breżniewa z G. Pompidou Wspólne stanowisko ZSRR i Francji w sprawie bezpieczeństwa europejskiego PARYŻ (PAP). Korespondent PAP, red. P. Wasielewski pisze: We wtorek, w drugim dniu wizyty we Francji, Sekretarz Generalny KC KPZR, LEONID BREŻNIEW, odbył drugie z kolei spotkanie w cztery oczy z prezydentem Republiki Francuskiej, POMPIDOU. ■Rozmowa obu mężów stanu rozpoczęła się kilka minut przed godziną 16, a zakończyła o godz. 20.10. Łącznie drugie spotkanie Breżniew-Pompidou trwało 4 godz. i 25 minut, a więc 2 godziny dłużej niż przewidywał program. . W związku z tym anulowano przewidziane na wtorek wieczór przyjęcie. Na zakończenie pierwszej fazy rozmów obie strońy opublikowały następujący wspólny komunikat: 25 i 26 października odbyły się długie rozmowy Georges Pompidou — prezydenta Francji z Leonidem Breżniewem — sekretarzem generalnym Komunistycznej Partii Zw. Radzieckiego. Dotyczyły one szerokiego wachlarza problemów interesujących obie strony. W ciągu tych dwóch dni dokonano wzajemnej wymiany poglądów. L. Breżniew poinformował prezydenta Francji 0 sytuacji wewnętrznej ZSRR 1 jego rozwoju ekonomicznym oraz celach jego polityki zagranicznej. Ze swej strony prezydent Francji G. Pompidou poinformował L. Breżniewa o rozwoju Francji i pewnych aspektach jej polityki zagranicznej. Stwierdzono, że dla postępu krajów wielkie znaczenie ma Ich współpraca ekonomiczna, naukowa, techniczna i kultu-ralna. Rozpatrzono środki zmierzające do pogłębiania i rozwoju tej współpracy. W dziedzinie wzajemnych stosunków przedyskutowano zasady ich dalszego rozwoju. Jeśli chodzi o politykę zagraniczną, obaj mężowie stanu mówili o skutkach protokołu podpisanego w 1970 r. dotyczącego konsultacji polity, cznych, o sprawach europejskich i niektórych kwestiach bezpieczeństwa europejskiegó W kwestiach tych wyłonił się wspólny punkt widzenia odzwierciedlający interesy narodu francuskiego i narodu radzi eckiego. Rozmowy przebiegały atmosferze szczerości, wzajemw nego zrozumienia, serdeczności i w duchu przyjaźni. Spotkania dotyczące powyższych zagadnień,: jak również innych problemów polityki zagranicznej i współpracy gospodarczej, będą kontynuowane. Jeśli chodzi o rozmowy francusko-radzieckię, warto zwrócić Uwagę na kilka faktów: — nadzwyczaj serdeczną i szczerą atmosferę rozmów. (Dole na str Z) A. Kosygin z wizytą przyjaźni na Kubie Serdeczne powitanie przez mieszkańców Hawany HAWANA (PAP). We wtorek przybył do Hawany z oficjalną wizytą premier Związku Radzieckiego Aleksiej Kosygin. Na lotnisku witali gc m. in. I sekretarz KC KP Kuby, premier Fidel Castro oraz prezydent Osvaldo Dorticos. Mieszkańcy Hawany zgotowali radzieckiemu gościowi serdeczne powitanie. Na ponad 20-kilometrowej trasie przejazdu z lotniska do rezydencji witały radzieckiego premiera tłumy Kubańczyków, wznoszących okrzyki na cześć przyjaźni kubańsko-radzieckiejv We wtorek po południu rozpoczęły się oficjalne rozmowy kubańsko-radzieckie. Problemy stosunków dwustronnych tematem rozmów wicemin.WillmannawNRF KOLONIA (PAP). V£e wtorek odbyła się drugą turą rozmów między podsekretarzem stanu w MSZ PRL A. Willmannem a sekretarzem stanu w MSZ NRF P. Frankiem i dyrektorem ministerialnym B. von Stadenem. W rozmowach uczestniczyli: szef. Przedstawicielstwa Handlowego PRL w Kolonii W. Piątkowski oraz szef Przedstawicielstwa Handlowego NRF .w Warszawie ambasador E. Emmel, a także grupy ekspertów. Tematem rozmów były problemy stosunków dwustronnych, w tym m. in. sprawa Weryfikacji nautżania o Polsce w szkołach zaehodnioniemieckich, sprawa wrogiej; wymierzone j~przeęiwkfl--EclsC£. działalności radii~~..WolnaZEu^ ropa” i kół rewizjonistycznych. W rozmowach poświęcono wiele uwagi problematyce rozwoju stosunków gospodarczych w czasie trwania obecnie obowiązującej umowy gospodarczej, jak i po jej wygaśnięciu oraz stworzenia podstaw dla kooperacji przemysłowej. Ze strony polskiej podkreślono, że rozwój stosunków gospodarczych stanowi jedną z zasadniczych przesłanek dla przyszłej normalizacji stosunków po ratyfikacji układu podpisanego w Warszawie dniu 7 grudnia 1970 roku mięw dzy PRL a NRF, Uchwała Sejmu PRL Sejm Polskiej Rzeczypospolitej L, udowej przyjmuje do wiadomości przedstawioną przez Prezesa Rady Ministrów informację rządu o wykonaniu uchwały Sejmu z dnia 19 marca 1971 r. ■ w sprawie zmiany Narodowego Planu .Gospodarczego na rok 1971 oraz ustawy z dnia 19 marca 1971 r. o zmianach w budżecie państwa na rok 1971. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowe) stwierdza, że rząd — zgodnie z uchwałą Sejmu — dokonał niezbędnych Planie zmian w Narodowym Gospodarczym na 1971 r. Realizacja zmienionego planu umożliwiła osiągnięcie poprawy sytuacji materialnej ludności równolegle z odpowiednim wzrostem potencjału gospodarczego kraju. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stwierdza także, że osiągnięty został podstawowy cel ustawy o zmianach w budżecie państwa — tj. zapewnienie środków na pokrycie wydatków związanych z podniesieniem poziomu życia ludzi pracy, a w szczególności na poprawę położenia materialnego rodzin najniżej uposażonych i wielodzietnych. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej podkreśla wielostronną działalność rządu, która zapewniła utrzymanie równowagi rynkowej oraz finansowej państwa dzięki pomyślnym wynikom produkcyjnym w przemyśle i rolnictwie oraz handlu zagranicznym. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej podkreśla aktywny udział robotników, chłopów i inteligencji pracującej w realizacji programu zadań gospodarczych w roku bieżącym. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyraża przekonanie, iż rząd podejmować będzie dalsze działania mające na celu umocnienie podstaw polityki ekonomicznej wytyczonej na VIII Plenum KC PZPR, pełną realizację zadań nakreślonych w Narodowym Planie Gospodarczym i ustawie budżetowej na rok 1971 oraz tworzenie właściwych warunków dla dalszego rozwoju gospodarki narodowej w latach następnych. Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej zwraca się do wszystkich ludzi pracy — robotników, chłopów, inżynierów, techników, uczonych i twórców kultury, do działaczy społecznych — działaczy samorządu robotniczego i chłopskiego oraz działaczy rad narodowych, do pracującej młodzieży — o aktywne poparcie polityki gospodarczej rządu. W obliczu zbliżającego się VI Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Sejm wyraża przekonanie, że poprzez zwiększony wysiłek produkcyjny, lepszą organizację pracy, szerszą i śmielszą inicjatywę w zakresie słusznych zmian i ulepszeń w gospodarce narodowej — stworzymy razem, wspólnym wysiłkiem całego narodu, wszelkie niezbędne warunki do dalszego, pomyślnego rozwoju gospodarczego 1 kulturalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. (PAP) Czyn Zjazdowy budowniczych M ost w Małkini będzie gotów 4 grudnia (Inf. wł.). Most w Małkini będzie odbudowany przed terminem. Załogi, które zaangażowane są w odbudowie tego obiektu postanowiły znacznie skrócić cykl budowy na cześć VI Zjazdu partii. Most, którego brak odczuwali dotkliwie mieszkańcy Małkini oraz przejeżdżający tędy pasażerowie kolei, zostanie oddany do użytku w przeddzień Zjazdu, 4 grudnia br. Czyn Zjazdowy na tej budowie realizuje kilkanaście przedsiębiorstw. Na naradzie koordynacyjnej Ich przedstawiciele postanowili dla poparcia polityki partii i rządu wykorzystać wszelkie rezerwy dla przyspieszenia tempa robót. O 30 dni wcześniej niż prze. widywał harmonogram brygada mostowa zobowiązała sie wykonać montaż przęseł, kończąc go już 30 listopada bi. O 20 dni wcześniej wykona roboty drogowe Odcinek Sokółów Podlaski. Oddział Drogowy Białystok zobowiązał sie zabezpieczyć wykonawstwo robót w takim stopniu, aby wykonywanie zadań przebiegało bez zakłóceń, zobowiązanie zakończenia robót do 30 liistopada br. podjęły też Wojewódzki Zarząd Dróg Publicznych, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych nr 15 oraz Oddział Zabezpieczenia Ruchu i. Łączności w Białymstoku. postanowiła Załoga stacji Małkinia wszystkie materiały budowlane, przychodzące w przesyłkach wagonowych jak najszybciej podstawiać na budowę, a także opracować techniczny regulamin stacji w związku z przekazaniem do eksploatacji łącznicy kolejowej Małkinia — Treblinka. O zaawansowaniu robót przy odbudowie mostu formowano dziennikarzy poinna wtorkowej wyjazdowej konferencji prasowej. <*0 W spólnym wysiłkiem całego narodu stworzymy warunki dalszego rozwoju kraju Sejm w.pełni aprobuje polityką gospodarcza Apel do ludzi pracy U chwalenie nowych ustaw • Przemówienie premiera P. Jaroszewicza • Zmiany w składne Rady Ministrów M. Jagielski rrzewodnic zacym Komisji Planowania 26 bm. w godzinach popołudniowych zakończyło się 16 posiedzenie Sejmu PRL. Na obradach obecni byli członkowie Rady Państwa z Przewodniczącym Rady - Józefem Cyrankiewiczem i Prezes Rady Ministrów Piotr laroszewicz z członkami gabinetu. Po zakończeniu rozpoczętej w dniu poprzednim dyskusji nad kompleksem 7 ustaw dotyczących rolnictwa, Sejm uchwalił te ustawy, które mają duże znaczenie dla intensyfikacji działalności produkcyjnej na wsi. Sejm uchwalił również dwie inne ustawy. Jedną z nich jest ustawa karna skarbowa, która wiąże się z rozległą dziedziną dyscypliny podatkowej, dewizowej i celnej Druga — to zmiana w ustawie o paszportach. upraszczająca proćedurę przy przyjazdach na pobyt czasowy do kraju obywateli polskich, legitymujących się paszportem konsularnym. Od-było się również pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ustroju sądów wojskowyćh oraz o wykonywaniu i organizacji rzemiosła. Informację rządu o realizacji uchwały w sprawie zmiany NPG na br. oraz ustawy o zmianach w. tegorocznym przedstawił budżecie państwa posłom premier Piotr Jaroszewicz. Uchwała podjęta w związku z tą informacją przez Sejm stwierdza, że realizacja zmienionego planu umożliwiła poprawę sytuacji materialnej ludności — równolegle z odpowiednim wzrostem potencjału gospodarczego kraju. Sejm Zaapelował do wszystkich ludzi pracy o aktywne poparcie polityki gospodarczej rządu Przemówienie premiera P. JAROSZEWICZA na str. 3-4 Izba dokonała, na wniosek premiera, zmian w składzie Rady Ministrów. Tradycyjnie już — na zakończenie posiedzenia Izba poinformowana została o interpelacjach poselskich i odpowiedziach na nie. Uchwalenie siedmiu ustaw rolnych Sprawozdawcy parlamentarni PAP relacjonują: Również w drugim dniu obrad w dyskusji nad ustawami rolnymi posłowie wskazywali na społeczne i gospodarcze znaczenie nowych rozwiązań, zwłaszcza w zakresie ochrony użytków rolnych i leśnych, obrotu ziemią oraz reformy podatkowej. Szybkie wcielenie w życie postanowień nowych ustaw przyczyni się — zdaniem posłów — do stabilizacji gospodarstw i przyspieszenia postępu produkcyjnego. Sprzyjać będzie także pożądanym zmianom strukturalnym i społecznym na wsi. Podkreślając ii omawiane ustawy odpowiadają w pełni potrzebom nie tylko rolnictwa, ale całej gospodarki narodowej — posłowie Bolesław Jużków (bezp.) 1 Zygmunt Filipowicz (bezp. ChSS.) zwracali szczególnie uwagą na doniosłość dokumentów o ochronie użytków rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów. Wskazując na konkretne przykłady nieprzemyślanego często przejmowania gruntów na cele pozarolnicze, m. in. na budownictwo, pos. Jużkow postulował, aby budownictwo było lokalizowane głównie na użytkach najmniej przydatnych rolnictwu. Również zdaniem pos. Filipowicza, który m. In. wiele uwagi poświęcił też znaczeniu ustaw dla zachęcania młodzieży do pracy w rolnictwie — dalsza niezbędna rozbudowa przemysłu nie może się odbywać kosztem niweczenia wysoko wydajnych gleb, czy najbardziej wartościowych terenów leśnych. Zwracano też uwagę n* trudności, jakie mogą się wyłonić w czasie realizacji nowych ustaw, przede wszystkim w zakresie obpotu nieruchomościami rolnymi i dziedziczenia gospodarstw. Szczególnie precyzyjnego rozwiązania w drodze odpowiednich rozporządzeń wykonawczych wymaga — zdaniem pos. Zdzisława Pawlika (PZPR) — sprawa robotników zatrudnionych w zakładach pracy, a mieszkających na wsi w budynkach wchodzących w skład gospodarstw rolnych będących w posiadaniu innych użytkowników. Zachodzi konieczność — stwierdził mówca — zwiększenia budownictwa mieszkaniowego, przede wszystkim spółdzielczego w małych miasteczkach i Rozwiązywanie problemów osadach. związanych i realizacja nowych ustaw rolnych wymagać będzie zapewnienia odpowiednie) pomocy radom narodowym. Fakt. że w bieżącym roku Sejm parokrotnie omawiał podstawowe problemy rolnictwa wynika — powiedział przemawiający jako ostatni w dyskusji nad ustawami dotyczącymi rolnictwa, pos. Eugeniusz Mazurkiewicz (PZPR) — ze znaczenia tego działu gospodarki narodowej. Zaspokojenie konsumpcyjnych potrzeb Społeczeństwa jest ściśle uzależnione od tempa wzrostu i iozmiarów produkcji rolniczej. Trzeba mleć na uwadze, że wydatki ludności na zakup artykułów żywnościowych stanowią w ich budżetach ok. 43 proc. oraz, że duża część przyrostu funduszu plac w bieżącym pięcioleciu wykorzystana będzie niewątpliwie na zakup żywności. Zadaniem rolnictwa jest więc zwiększenie produkcji, poważne zwłaszcza towarowej. , Polityka ekonomiczna państwa w interesie całego społeczeństwa musi — zdaniem pos. Mazurkiewicza — stwarzać rolnictwu właściwe warunki rozwoju, aby postęp produkcyjny był zbieżny z interesami gospodarki narodowej! Również względy społeczno-polityczne ją za taką właśnie przemawiapolityką. Z rolnictwa utrzymuje się ok. 30 proc. ludności kraju. Pracuje w nim . ponad 6 min osób czynnych zawodowo w gospodarce narodowej. Chłopi są podstawowym sojusznikiem klasy robotniczej. A więc interesy budownictwa socjalistycznego wymagają także, aby stosunki między miastem ł wsią kształtowały zainteresowania rolników postępem społeczno-gospodarczym, wzrostem produkcji i rozwojem socjalistycznych stosunków w rolnictwie. Nowe ustawy sankcjonują pod względem prawnym — jak stwierdził mówca — zapowiedziane. przez Biuro Polityczne KC PZPR i Prezydium NK ZSL w pierwszych miesiącach br. zmiany w funkcjonowaniu gospodarki rolnej, ulepszenia w zakresie związków ekonomicznych rolnictwa z innymi działami gospodarki narodowej, a także zapewnienie rolnictwu dochodów, niezbędnych na realizację przewidzianych planem inwestycji, ze środków własnych rolników i poprawę życia ich rodzin. Przypominając niektóre postanowienia kierownictwa partii rządu w sprawach rolnictwa podi jęte w br., które zostały przyjęte przez rolników z pełną aprobatą i wzbudziły wzrost zainteresowania powiększeniem produkcji — E. Mazurkiewicz podkreślił te treść obecnych ustaw zmierza do umocnienia pozycji rolników, którzy bezpośrednio ziemię uprawiają do zwiększenia zainteresowania młodzieży wiejskiej pracą na roli. Ponadto, stwarzają om« określone preferencje sprzyjające wzrostowi produkcji, rozwojowi kooperacji produkcyjnej ora» stopniowym przemianom strukturalnym i społecznym w naszym rolnictwie. Są ońe również wyrazem uruchamiania przez kierownictwo partii i rządu społecznoekonomicznych sil nąszej gospodarki aby coraz lepiej zaspokajać potrzeby socjalno-bytowe, społeczne i kulturalne narodu. Po zakończeniu dyskusji Sejm uchwalił jednomyślnie Ustawę o ochronie użytków rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów; ustawę o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych; ustawę zmieniającą ustawę o przymusowym wykupie nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych; ustawę zmieniającą kodeks cywilny; ustawę o zniesieniu wych dostaw zbóż, obowiązkoziemniaków i zwierząt stawę o podatku rzeźnych; ugruntow'yui (Dok. na str. 4 Z marł To w. Bolesław By miński Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Rada Państwa i Rada Ministrów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z głębokim żalem zawiadamiają, źe 26 bm. w godzinach wieczornych zmarł po długien ciężkiej chorobie Tow. BOLESŁAW RUI^SS^SICI wybitny działacz polskiego ruchu rewolucyjnego, zasłużony działacz państwowy, zastępca Przewodniczącego Rady Państwa PRL, członek Komitetu Centralnego PZPR, ChRL uzyskała należne prawa w ONZ Wykluczenie Tajwanu z Organizacji Narodów Zjednoczonych Niepowodzenie dyplomacji amerykańskiej NOWY JORK (PAP) Zgromadzenie Ogólne NZ uchwaliło 76 głosami przeciwko 35 I przy 17 wstrzymujących się rezolucję przyznającą Chińskiej Republice Ludowej jej słuszne prawa w Organizacji Narodów Zjednoczonych i wykluczającą z tej organizacji Tajwan. Rezolucja ta wyraża stanowisko ZSRR, Polski i innych krajów socjalistycznych. Za rezolucją tą, zgłoszoną przez 23 państwa głosowały kraje socjalistyczne, wielo krajów Afryki, Azji Ameryki Łacińskiej oraz Eui ropy zachodniej — Austria, W. Brytania, w tym Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Norwegia i Szwecja. Przeciwko rezolucji wypowiedziały się m. in. Australia, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, Filipiny, Arabia Saudyjska i RPA. Wśród wstrzymujących się od głosowania nad rezolucją przedstawioną przez grupę 23 krajów znalazły się Argentyna, Jordania, Grecja, Hiszpania i Syjam. W glosowaniu nie wzięły udziału: Oman, Tajwan i Wyspy Malediwy. A oto jak rozgrywały się wydarzenia w nocy z poniedziałku na wtorek na sali obrad plenarnych Zgromadzenia Ogólnego: Ponieważ w poniedziałek wieczorem zakończyła się debata nad sprawą reprezentacji Chin w ONZ, przystąpiono do głosowania nad trzema projektami rezolucji. Pierwszym był wspomniany już projekt 23 państw, a dwa pozostałe zgłoszone przez Stany Zjednoczone przewidywały przywrócenie ChRL miejsca w Radzie Bezpieczeństwa i w Zgromadzeniu Ogólnym z równoczesnym utrzymaniem w Zgromadzeniu delegacji tajwańskiej oraz uznanie kwestii usunięcia Tajwanu za „sprawę ważną” — wymagającą większości 2/3 głosów. Bezpośrednio przed glosowaniem Arabia Saudyjska i Filipiny sowanie usiłowały przełożyć glona wtorek. Dałoby to Stanom Zjednoczonym czas na zmobilizowanie poszczególnych krajów do poparcia propozycji amerykańskiej. Wnioski te jednak zostały odrzucone zwykłą większością głosów. Podobnie, niepowodzeniem zakończyła się próba Arabii Saudyjskiej i Tunezji wprowadzenia takich poprawek do rezolucji 23 krajów, które byłyby równoznaczne z przełożeniem całej sprawy reprezentacji Chin na następną sesję Zgromadzenia O- gólnego w roku przyszłym. W tej sytuacji Stany Zjednoczone zaproponowały, aby najpierw odbyło się glosowanie nad ich projektem rezolucji o uznaniu śprawy usunięcia Tajwanu za „ważną kwestię”. Zgromadzenie Ogólne przyjęło wprawdzie ten wniosek, ale w głosowaniu imiennym propozycja o uznaniu sprawy usunięcia Tajwanu za „kwestię ważną” wymagającą większości 2/3 głosów, została odrzucona. Za wnioskiem amerykańskim głosowało 55 państw, przeciwko 59, a 15 wstrzymało się od głosu. Po odrzuceniu rezolucji amerykańskiej przedstawicie) Tajwanu oświadczył, iż nie bedzie nadal brał udziału w pracach Zgromidzenia Ogólnego NZ i opuścił sale obrad. Następnie przystąpiono do najważniejszego glosowania nad wnio. Skiern 23 państw. Wniosek ten został przyjęty — Chińska Republika Ludowa odzyskała należne jej prawa w ONZ, a Tajwan został usunlety z tej organizacji. (Dole. na str. 21 Obrady konferencji powiatowych i dzielnicowych PZPB Kluczowe problemy regionu, dzielnicy Wejherowo (w woj. gdańskim), Biała Podlaska, goraj, Lublin i Włodawa Bił(na Lubelszczyźnie), krakowska dzielnica Kleparz, Jaworzno (w woj. krakowskim) oraz Choszczno (w woj. szczecińskim) — oto miejscowości, w których 26 bm. odbywały się obrady przedzjazdowych partyjnych konferencji powiatowych, miejskich i dzielnicowych. Tego dnia odbyły się też obrady reprezentantów podstawowych organizacji partyjnych- stołecznych dzielnic lichoty i Mokotowa kończące cykl konferencji dzielnicowych w stolicy. . (Szczegółowe sprawozdania z przebiegu obu konferencji zamieszczamy na str. 6' A oto zwięzłe relacje dziennikarzy PAP z partyjnych, gospodarskich debat w województwach : Woj. gdańskie Powiat wejherowskł, to region Kaszub, który znajduje się pod bezpośrednim wpływem wielkiej aglomeracji trójmiejskiej. Stanowi więc naturalne zaplecze rolnicze Gdyni, Sopotu 1 Gdańska. Stąd też do Trójmiasta dojeżdża tysiące ludzi do pracy. Dlatego w dyskusji na partyjnej konferencji główny akcent położono tu na sprawę rozwiązania problemów komunikacyjnych. O ile szybka kolej ni« stwarza kłopotów elektryczna z dojazdami, o tyle bardzo skromna baza autobusowa, obsługująca większość przewozów, powoduje stałe kłopoty. W pojazdach o pojemności ok. 40 osób, przewozi się w godzinach „szczytu“ — 80 osób. Z ośtrą krytyką rolników spotkała się wadliwa organizacja skupu i przechowywania ziemiopłodów w agendach Centrali Spółdzielni Ogrodniczych. Jesteśmy spiżarnią Trójmiasta — mówił Franciszek Suwaj, rolnik' ze wsi Osowa — nie możemy pozwolić, aby płody rolne wyhodowane dla miast, traciły na jakości z powodu ślimaczego tempa przewozów i wielokrotnych, nieuzasadnionych przerzutów przez różnych pośredników. To w końcu tylko kilkukilometrowa droga. Nie może się powtórzyć sytuacja z ub. r., kiedy to w magazynach Centrali Spółdzielni Ogrodniczych zgniło w naszym powiecie, ponad 500 ton ziemniaków. Lubelskie Obrady na Lubelszczyźnie, ze względu na charakter regionu podobnie jak 1 w dniach poprzednich toczyły się wokół problemów dalszej intensyfi-kacji produkcji rolniczej oraz poprawy warunków życia ludności wiejskiej. Na konferencji powiatu lubelskiego dwoma dalszymi podstawowymi nurtami dyskusji były: problemy klasy robotniczej wielkoprzemysłowych zakładów oraz rola tego podmiejskiego regionu jako zaplecza owocowo-warzywnego dla Lublina i Świdnika i innych miast. Działają tu Wytwórnia Sprzgtu Komunikacyjnego w Świdniku, Milejowskie Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego 1 Zakłady odzieżowe „Trawena“ w Trawnikach. Delegaci tych fabryk najczęściej podnosili nie rozwiązane jeszcze problemy poprawy warunków pracy i życia oraz zagadnienia wykorzystania istniejących rezerw produkcyjnych. Dla kilkutysięcznej załogi WSK Świdnik najważniejszą sprawą są nierytmiczne dostawy kooperacyjne z WSK Rzeszów, będące istotnym hamulcem w prawidłowym procesie produkcyjnym. Tylko 40 ludzi w Jednym wydziale w ciągu ostatnich trzech miesięcy właśnie z tego powodu — stwierdził Zdzisław Bosak — miało 3,8 tys. godzin postojowych. Krakowskie Na dwóch konferencjach w woj. krakowskim mówiono m. in. o problemach marnotrawstwa, złej organizacji pracy, a także o sprawach zdrowotnych. (Dok. na str. S] W IETNAM PŁD. Atak partyzantów na amerykański konwój woj'skowy LONDYN (PAP). Partyzanci poludniowowietnamscy — według doniesień z Sajgonu — zorganizowali we wtorek rano udaną zasadzkę na amerykański konwój wojskowy w pobliżu Sajgonu. W zasadzce tej jeden wojskowy USA zginął, a dwu zostało rannych. W wyniku tego zaskakującego 1 śmiałego ataku partyzanci zniszczyli dwie ciężarówki wojskowe w pobliżu Xuan Loc-HANOI (PAP). Agencja Połudnlowo wietnamskich Sił Wyzwoleńczych podaje, że podczas walk od 20 września do 20 października br. w prowiucji Tay Ninh partyzanci zabili hib ranili ponad 2.200 żołnierzy i oficerów przeciwnika, w tym 50 Amerykanów. Ponadto patrioci zniszczyli 145 pojazdów wojskowych oraz zestrzelili 33 M* moloty i śmigłowe«,